چند راهکار برای برخورد با یک شریک عصبانی

ازدواج یک مقوله مهم در دوران زندگی هر فردی است. اکثریت افراد ممکن است زود یا دیر بالاخره ازدواج کنند. هیچ کس از اول زندگی نمی داند که قرار است با چه کسی در ادامه زندگی خود شریک شود. بنابراین ازدواج یک انتخاب است. پس روان شناسان و مشاوران می گویند که چه بهتر است که افراد انتخاب های درست و عاقلانه داشته باشند. از آن جهاد که همه ما فقط یک بار زندگی می کنیم و فرصت کمی داریم باید بدانیم که اگر می توانیم تا زمانی که حس خوبی نسبت به شخصی نداشته باشیم ازدواج نکنیم. برخی انتخاب ها می توانند سرنوشت شما را در زندگی تغییر دهند خصوصا ازدواج که در رأس همه آن ها قرار دارد. برخورد با یک شریک عصبانی نیاز به اطلاعات دقیق دارد.

بنابراین روان شناسان می گویند که افراد بهتر است قبل از ازدواج کردن یک سری مشکلات خود را با پیش مشاور رفتن حل کنند. موضوع امروز مقاله ما  که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است در ارتباط با این است که چند راهکار برای برخورد با یک شریک عصبانی معرفی کنیم.

عصبانیت در بین زوجین

زوجی را تصور کنید که در  مقابل هم بر روی نیمکت نشسته و کم کم از یکدیگر دور می شوند Shakyamuni (معروف به Siddhartha Gautama) گفته است که: “عصبانیت را با عصبانیت برنگردانید. در عوض، احساسات خود را کنترل کنید. این همان معنای کوشش است. “

تخریب روابط به وسیله عصبانیت

همان طور که ممکن است به طرز دردناکی کشف کرده باشید، عصبانیت می تواند برای روابط مخرب باشد. نگرش و رفتارهای منفی یک شریک عصبانی می تواند انرژی شما را تخلیه کند، احساس ناامیدی و ناشناخته ای برای شما ایجاد کند و نه تنها رفاه بلکه سلامت شریک زندگی را تضعیف کند.

چند راهکار برای برخورد با یک شریک عصبانی

با این حال، اگر بتوانید با یک شریک خشمگین ماهرانه برخورد کنید، ممکن است رابطه شما به طرز چشمگیری تغییر کند. در این جا چند استراتژی موثر برای برخورد با یک شریک خشمگین آورده شده است.

هیجان زدایی را از بین ببرید و خنثی کنید

چند راهکار برای برخورد با یک شریک عصبانی

وقتی می خواهید یک شریک عصبانی را کنترل کنید، ممکن است او واکنش دفاعی را انجام دهد و همکاری بیشتری نداشته باشد. عصبانی شدن در پاسخ به عصبانیت شریک زندگی عاقلانه نیست؛ بهتر است بگذارید طرف مقابل عصبانی شود و تشخیص دهد که خودش سرانجام آرام خواهد شد. هرچه آرامش خود را حفظ کنید، سریع تر خشم آن ها فروکش می کند.

یک درمانگر برای یافتن روابط پیدا کنید

به این ترتیب اوضاع را تنزل می دهید. هدف نهایی کاهش تنش، کاهش شدت عاطفی و هدایت خصومت به سمت افزایش همکاری است.

برای برخورد با یک شریک عصبانی ارزنده و قابل احترام باشید

قاطعانه عمل کردن، فرایند گرفتن موضعی است که در آن بتوانید خواسته های خود را مستقیماً و با احترام بیان کنید در حالی که احساسات و خواسته های همسرتان را نیز در نظر بگیرید. هنگامی که به گونه ای قاطعانه با احترام عمل می کنید و صحبت می کنید، اعتماد به نفس، صداقت و صراحت دارید. در عین حال  با قاطعیت، به شریک زندگی خود این قدرت را می دهید تا سهم مسئولیت خود را به عهده بگیرد.

ساختاری را ابلاغ کنید، درک کنید و اعتبار سنجی کنید

مردم غالباً عصبانی رفتار می کنند زیرا فکر می کنند احساسات شأن شنیده نمی شوند، جدی گرفته نمی شوند یا مورد استقبال قرار نمی گیرند. آن ها ممکن است احساس ناامیدی و نادیده گرفتن کنند. برای جلوگیری از التهاب عصبانیت شریک زندگی خود، عاقلانه است که به طور فعالانه به آن ها گوش دهید تا زمانی که مطمئن شوید احساسات شما را  شنیده و درک می کنند.

عمیق ترین احساسات آن ها را درک کنید.

به زیر سطح احساسات آن ها  بروید و سعی کنید عمیق ترین نیازهای آن ها را درک کنید و احساسات و تجربیات آن ها را تأیید کنید. اعتبار سنجی یکی از راه های برقراری ارتباط پذیرش خود و دیگران است. این به معنای موافقت با همه چیز نیست. بلکه این شناخت و در نظر گرفتن دیدگاه شریک زندگی شما است. کلید اعتبار سنجی حضور و تلاش واقعی برای درک آن فرد است.

گوش دادن به شریک زندگی خود

این گوش دادن به شریک زندگی و همچنین تجربه درونی شما، ماندن در آن است نه این که آن را دور برانید یا از آن اجتناب کنید. قسمت دیگر اعتبار سنجی دقیقاً انعکاس آن چه می شنوید است – به عنوان مثال، “آنچه من از شما می شنوم ______ است. درسته؟” این کار باید بدون فرض و قضاوت در حالی که صریح، آرام و دلسوزانه است انجام شود. این راهی برای برخورد با یک شریک عصبانی است.

صبر و شفقت در عمل

در زیر خشم معمولاً احساسات عمیق تر و آسیب پذیرتر مانند ترس، ناراحتی یا درد وجود دارد که ممکن است برای شریک زندگی شما کمتر قابل حل باشد. برای مدت کوتاهی، عصبانیت به عنوان یک سپر محافظ عمل می کند و باعث می شود همسرتان احساس قدرت و کنترل کند. با این حال، در طولانی مدت، احساسات از درون آن ها را آزار می دهد. به همین دلیل مهم است که نسبت به شریک زندگی خود دلسوزی کنید و از سرزنش و اتهام دور شوید.

صبر در هنگام عصبانیت چه تاثیری دارد؟

صبر می تواند به عنوان پادزهر خشم در درون خود و همچنین شریک زندگی شما باشد. این به معنای خردمندانه بودن در لحظه بروز خشم است. این  در مورد انتظار است – صحبت نکردن یا انجام هر کاری که ممکن است به صورت خودکار یا واکنشی باشد. صبر و شفقت پایه های انرژی مثبت و همکاری بین مردم است.

نبردهای خود را انتخاب کنید و طولانی مدت فکر کنید

چند راهکار برای برخورد با یک شریک عصبانی

عبارت “جنگ‌ های خود را انتخاب کنید” فقط برای نبردهای نظامی اعمال نمی شود. همچنین مربوط به روابط با شرکای عصبانی است. رهبران نظامی ممکن است مایل باشند در برخی از نبردها شکست بخورند تا بتوانند “در بقیه جنگ پیروز شوند”.

صرف انرژی برای بردن در بحث عصبانیت زوج خود

آن ها به طور کلی منابع و انرژی را برای مواردی که نمی توانند برنده شوند هدر نمی دهند. به همین ترتیب، از آن جا که افراد دارای اعتقادات، عقاید، ترجیحات و انتظارات مختلف هستند، روابط می تواند یک میدان جنگی باشد که در آن اعمال خویشتنداری گاه یک استراتژی خردمندانه است. این یکی از راه ها برای برخورد با یک شریک عصبانی است.

صحبت کردن با شریک زندگی خود در مورد موارد مختلف

اگر بخواهید، می توانید موضوعات زیادی را پیدا کنید که در مورد آن ها با شریک زندگی خود بحث کنید. با این حال، انتخاب شما به نفع شما خواهد بود، و آن چیزی را که کمترین اهمیت را دارد رها کنید. به یاد داشته باشید  جنگیدن بر سر هر تفاوتی که دارید نه منطقی است و نه عملی. شما ممکن است در این بحث پیروز شوید، اما در نهایت ممکن است رابطه شما تضعیف شود.

در مورد اقدامات خود تأمل کنید و راه و روش های خود را درک کنید

مسئولیت پذیری این است که نقش خود را در ناامید شدن از یک شریک عصبانی و تأمل در مورد این که چه عملی ممکن است خشم آن ها را تحریک کند، بپذیرید. این همچنین به معنای درک آن چه  شما را به رفتاری مانند رفتار واکنشی خود تحریک می کند هم ارتباط دارد.  هرچه آگاهی بیشتری کسب کنید، واکنش و سازندگی کمتری دارید.

رفاه بیشتر در رابطه با تأمل کردن در مورد اقدامات

تبدیل شدن نتیجه ممکن است رفاه بیشتر برای شما، شریک زندگی و رابطه شما باشد. اگر می فهمید که در تشدید مشاجره نقشی داشتید، مسئولیت پذیر باشید و به سهم خود اعتراف کنید. مالکیت شما ممکن است تنش را کاهش داده و شریک زندگی شما را نیز به مالکیت ترغیب کند.

هنگامی که شریک زندگی شما آرام است به چالش خود بپردازید

وقتی حالت عاطفی همسرتان بسیار شارژ شود، ممکن است حالت شناختی او مختل شود. تا زمانی که عصبانیت غالب باشد، پرداختن به مسئله شما کم اهمیت  است. وقت بگذارید تا انرژی منفی ته نشین شود تا بحث منطقی تری ایجاد شود.

هنگام صحبت با همسر خود آرام باشید

چند راهکار برای برخورد با یک شریک عصبانی

وقتی هر دوی شما آرام و راحت هستید، به مسئله ای که منجر به رفتار عصبانی همسرتان شده است بپردازید. در این زمان، آن ها ممکن است بیشتر در حال گوش دادن و درک شما  باشند. همچنین، فراموش نکنید که این قانون را در مورد خود اعمال کنید. وقتی قسمت های احساسی یا عصبانی شما فعال شد، وقت بگذارید تا خود را آرام کنید. با کنترل عصبانیت خود  می توانید به رابطه آرامش را بازگردانید  و آرامش باعث ایجاد فضای بهتری می شود.

روی تأثیر حرف های خود فکر کنید، نه  این که کنترل کنید

روی تلاش برای تغییر شریک زندگی خود تمرکز نکنید. با این وجود می توانید بر شریک زندگی خود تأثیر بگذارید و مزایای موقعیت خود را به او نشان دهید. شما می توانید با ایجاد یک فضای مثبت که برای همکاری مناسب است و نه کنترل، بر شریک زندگی خود تأثیر بگذارید.

با همسرتان شیرین رفتار  کنید

شاید این جمله را شنیده باشید: “شما می توانید با اختلاف خوب افراد بیشتری را به سمت خود بکشانید.” وقتی با همسرتان شیرین رفتار می کنید، ممکن است آن ها را به خود نزدیک کنید – و درک احساسات و رفتار  شما را نزدیک‌ تر می کند. این ممکن است شانس شما را برای نتایج  بهتر شدن رابطه  افزایش دهد.

منابع
goodtherapy.org/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا