پنج ویژگی یک خودشیفته | صفات برتر خودشیفته ها + رفتار با آن ها

روانشناسی امروز خودشیفتگی را چنین توصیف می کند: “یک احساس بزرگ نمایی از خود، عدم همدلی با دیگران و نیاز به تحسین بیش از حد.” این نشریه همچنین خاطر نشان می کند که خودشیفته ها معتقدند “منحصر به فرد و شایسته برخورد ویژه” هستند. در این مقاله از وب سایت همکده قصد داریم به بررسی پنج ویژگی یک خودشیفته بپردازیم. اگر با این چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنید، می توانید با مشاوران مرکز مشاوره همکده در تماس باشید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

شخصیت های خودشیفته

گاهی اوقات، دوست داریم فکر کنیم که تشخیص یک فرد خودشیفته نسبتاً آسان است. با این حال، آنچه در سطح واقعی به نظر می رسد همیشه اینگونه نیست. همه خودشیفتگان در دنیا به همان شیوه اعتقاد ندارند، رفتار نمی کنند یا حرکت نمی کنند. علاوه بر این، انواع مختلفی از خودشیفتگان وجود دارد. برخی بدخیم هستند، در حالی که برخی دیگر پنهانی یا حتی اجتماعی هستند. نکته نهایی این است که شناختن یک خودشیفته همیشه به آسانی که به نظر می رسد نیست. با این حال، خودشیفتگان یک ویژگی مشترک دارند که این ویژگی هایی است که از خود نشان می دهند. با وجود روش های مختلفی که انواع مختلف خودشیفتگان می توانند از یکدیگر متفاوت باشند، ویژگی های آنها کاملاً شبیه و گویاست. به خاطر حفظ سلامت جسمی و روحی تان، اطلاع از پنج ویژگی یک خودشیفته اهمیت زیادی دارد.

پنج ویژگی یک خودشیفته و صفات برتر آن ها

پنج ویژگی یک خودشیفته | صفات برتر خودشیفته ها + رفتار با آن ها

فقط یک آزمایش بالینی می تواند به طور قطعی مشخص کند که آیا فردی از اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) رنج می برد یا خیر. با این حال، اگر متوجه شوید که از پنج صفت زیر سه یا بیشتر به طور مرتب توسط شخصی نمایش داده می شود، این یک پرچم قرمز است. شما ممکن است نتوانید یک آزمایش بالینی برای NPD انجام دهید، اما اگر خصوصیات شخصیتی شخص با شخصی خودشیفته همسو باشد، می توانید مراقب و نگه دار روح و جسم خود باشید. این ویژگی های مهم را در ادامه برای شما بیان می کنیم تا با این شخصیت بیشتر آشنا شوید.

کینه به انتقاد

همه وقت همه درست نمی شوند. انتقاد بخشی از زندگی است؛ علاوه بر این، این بخشی از زندگی است که توانایی کمک به موفقیت ما را دارد. با این حال، خودشیفته ها انتقاد را به این شیوه مشاهده نمی کنند. در عوض، افرادی که از NPD رنج می برند تمایل دارند انتقادات را شخصاً انجام دهند. آنها به جای اینکه بازخورد سازنده را وسیله ای برای بهتر شدن و پیشرفت خود بدانند، از انتقاد بدلیل تفسیر اشتباه آن به عنوان تعرض یا حمله شخصی، ناراحت می شوند. در حالی که کینه نسبت به انتقاد یک ویژگی کلاسیک یک خودشیفته است، اما همه کسانی که به انتقادها پاسخ ضعیفی می دهند خودشیفته نیستند.

 گاهی اوقات، واقعاً سناریوهایی وجود دارد که اشکال خاصی از انتقاد سزاوار عقب راندن است. سپس، مواقعی پیش می آید که شخصی روزهای بدی را پشت سر می گذارد یا ممکن است دوران سختی را سپری کند. با این حال، اگر متوجه شوید کسی دائماً از هر نوع انتقاد بیزار است، بدون شک این یک ویژگی خودشیفتگی است که باید از آن احتیاط کرد.

دستکاری نسبت به افراد دیگر یکی از پنج ویژگی یک خودشیفته

درست مانند خودشیفتگان که از انتقاد کینه دارند، یک ویژگی مهم دیگر، دستکاری نسبت به افراد دیگر است. خودشیفتگان سایر انسانها را وسیله ای برای رسیدن به هدف یا ابزاری برای رسیدن به خواسته های خود می دانند. این توضیح می دهد که چرا افرادی که از NPD رنج می برند مشکلی با دروغ گفتن یا استفاده از افراد دیگر ندارند.

افراد خودشیفته شناخته شده اند که دوستان، اقوام، افراد قابل توجه و افراد دیگری را که در مسیر آنها قرار دارند دستکاری می کنند. از این بدتر، خودشیفتگان هیچ مشکلی در این رفتار نمی بینند، به شرطی که آنها را در مسیر راه خود قرار دهند. در مورد چگونگی تأثیر سو استفاده دیگران بر افرادی که مورد استفاده قرار می گیرند یا دیگران که ممکن است در  شرایط سخت رفتار ی آنها گیر بیفتند، هیچ تفکری وجود ندارد.

افراد خودشیفته و عدم کنار آمدن با دیگران

همه ما در زمان هایی با دیگران کنار نمی آییم یا چشم دیدن برخی افراد را به دلایل مختلف نداریم. هیچ کس نمی تواند تک تک افراد را راضی نگه دارد. از این رو نباید دست به امتخان کردن افراد بزند. با این حال افرادی که از NPD رنج می برند به دلیل عدم کنار آمدن با دیگران مشهور هستند. در حقیقت، انستیتوی ملی بهداشت توضیح می دهد که افراد خودشیفته به طور منظم “روابط ناپایداری” با ارائه دهندگان بهداشت روان و دیگران دارند.

برخی از افراد خودشیفته ممکن است بتوانند در جهت لطف و خیرخواهی افراد خاص تلاش کنند، اگرچه، در بیشتر موارد، افراد مبتلا به NPD تمایل دارند که با سازگاری و کنار آمدن با دیگران مبارزه کنند. این امر به ویژه در مواجهه طولانی مدت و تعاملات طولانی مدت بیشتر صدق می کند. گذشت زمان، ابزار خودشیفتگی را برای حفظ یک نما برای حفظ یک تصویر خاص یا بدست آوردن خواسته هایشان پیچیده می کند.

خودخواهی بسیار زیاد یکی از پنج ویژگی یک خودشیفته

یکی از ویژگی های بارز یک خودشیفته خودخواهی است. این به این دلیل است که افراد مبتلا به NPD تمایل دارند تمام تلاش خود را برای رسیدن به اهدافشان، ارائه یک تصویر خاص و یا در غیر این صورت رسیدن به خواسته خود انجام دهند، صرف نظر از اینکه چه کسی در این روند با شرایط سخت روحی ناشی از رفتار او مواجه می شود. این توضیح می دهد که چرا خودشیفته ها با حفظ روابط سالم مبارزه می کنند.

مهم است که به یاد داشته باشید که درجات شدید خودخواهی بسیار متفاوت از افرادی است که هر از گاهی خود را در اولویت قرار می دهند. در حقیقت، یک درجه متوسط ​​حرص و طمع در بعضی مواقع می تواند سالم باشد. با این حال، هنگامی که کسی به طور عادی خودخواه است و هنگامی که آن خودخواهی به هزینه چیز دیگری تمام می شود منجر به تاثیر منفی در شرایط دیگران می شود.

خودشیفته ها در دنیای واقعی زندگی نمی کنند

پنج ویژگی یک خودشیفته | صفات برتر خودشیفته ها + رفتار با آن ها

اگر بگوییم که خودشیفته ها در دنیای واقعی زندگی نمی کنند، اظهارنظر گسترده ای خواهد بود. با توجه به علائم NPD، افراد خودشیفته به این دلیل مشهور هستند که خود را خاص (بدون مدرک) می دانند و مستحق درمانی هستند که دیگران دریافت نمی کنند (بدون انجام هر کاری برای به دست آوردن درمان فوق). بعلاوه، وقتی کارها به سمت خودشیفتگی پیش نمی رود، تمایل به انجام رفتار نادرست برای رسیدن به نتیجه دارند. برخی رفتارهای متعارف و متوهم یک خودشیفته شامل تلاش برای بازنویسی تاریخ به نفع آنها، اغراق در برخی شرایط و غیره است. از آنجا که خودشیفته ها خود را بالاتر از همه می دانند، نیاز به منطقی یا منطبق بر واقعیت بودن آنها را محاسبه نمی کند . این دلیل دیگری است که باعث می شود همراهی با یک فرد خودشیفته بسیار خسته کننده و حتی خطرناک باشد.

اگر خودشیفتگی را می شناسید چه باید انجام دهید؟

ما در بخش های قبلی پنج ویژگی یک شخصیت خودشیفته را بیان کردیم. اما اگر با یک خودشیفته از نزدیک آشنا بودیم چه اقدامی باید صورت دهید؟ انجمن روانشناسی آمریکا توضیح می دهد که قرار گرفتن در معرض خودشیفتگی می تواند باعث سو استفاده عاطفی و یک محیط کلی سمی شود. برای محافظت از خود، فضای خود و سلامت روان، ضروری است بدانید که اگر در زندگی خود یک خودشیفته می شناسید چه باید بکنید.

در صورت امکان ارتباط خود را با او قطع کنید

اگر در شرایطی هستید که با یک فرد خودشیفته نزدیک هستید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید قطع روابط است. با فرض امکان قطع کامل آنها، انجام این روش می تواند شما را در برابر صفات و رفتارهای منفی همراه با خودشیفتگی محافظت کند. اگر مدتی این شخص را می شناسید، قطع روابط ممکن است آسان نباشد، اما در طولانی مدت می تواند به خوبی کمک کند. اگر در زندگی خود قادر به قطع ارتباط کامل با یک خودشیفته نیستید، محدود کردن تماس تا حد ممکن با آنها بسیار توصیه می شود. کاهش قرار گرفتن در معرض خودشیفتگی احتمال سو استفاده عاطفی، دستکاری و غیره را محدود می کند.

از نظر احساسی درگیر نشوید

پنج ویژگی یک خودشیفته | صفات برتر خودشیفته ها + رفتار با آن ها

خودشیفتگان در دستکاری احساسات دیگران برای منافع خود رشد می کنند. اگر می دانید که یک خودشیفته در زندگی شما سعی در خشم یا ناراحتی افراد در مدار خود را دارد، اجازه ندهید که شما را عصبانی کنند. فردی که از NPD رنج می برد و در تلاش است تا آرامش دیگران را به هم بزند، در صورتی که نتیجه دلخواه خود را بدست نیاورد، ممکن است در نهایت توجه خود را به جای دیگری معطوف کند.

درگیر نشدن از نظر عاطفی اغلب آسانتر از انجام کار است. گاهی اوقات، وسوسه استدلال با یک خودشیفته می تواند بزرگ باشد. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که ذات درونی یک خودشیفته مانع از همدلی واقعی آنها با دیگران می شود در صورتی که خودشان چیزی در آن نمی بینند. هنگامی که مجبور شوید با یک خودشیفته مقابله کنید، بی طرفی عاطفی قدرت و محافظت شما است.

خود را سرزنش نکنید

اگر یک چیز وجود داشته باشد که خودشیفته ها در آن مهارت دارند، انحراف و سرزنش به دیگران است. بسیاری از افرادی که از NPD رنج می برند این کار را انجام می دهند تا بتوانند از نیاز به پاسخگویی فرار کنند. از این گذشته، خودشیفتگان به دلیل اینکه خود را بالاتر از قوانین و هنجارهای اجتماعی که اکثر مردم از آن پیروی می کنند، بدنام هستند. به همین دلایل، مهم است که خود را بخاطر عجیب و غریب یا انتخاب نادرست خودشیفته سرزنش نکنید. هر شخص مسئول اعمال و تصمیمات خود است. اینکه شخص تصمیم می گیرد مسئولیت را بپذیرد بر عهده او است یا نه. بسته به رابطه یا ارتباط شما با خودشیفته، شخصی بردن کارها می تواند از آنچه فکر می کنید راحت تر شود. سعی کنید در برابر این وسوسه مقاومت کنید.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا