تعاریف یک ارتباط عاطفی خوب چیست؟

ارتباط عاطفی یک جنبه از روابط بین فردی است که به شدت در روابط برای هر فرد متفاوت بوده و در هر زمان می تواند فرق داشته باشد، درست مانند ارتباط فیزیکی. ارتباط عاطفی شامل داشتن دیدگاهی برای نزدیکی به یکدیگر است که اجازه می دهد احساسات شخصی خود را باهم در میان بگذارید و بعلاوه با انتظار درک شدن، دریافت مهربانی و محبت و نشان دادن توجه همراه است. از این رو تعاریف یک ارتباط عاطفی خوب را بررسی می کنیم.

تعریف ارتباط عاطفی

صمیمیت عاطفی می تواند در مکالمات شفاهی و غیرشفاهی توضیح داده شود. میزان راحتی، موثر بودن برای هم و تجربیات مشترک از نزدیکی به یکدیگر می تواند نشان دهنده ی صمیمیت عاطفی بین زوجین باشد. ارتباطات صمیمانه هم نشان داده شده (مثلا با صحبت کردن) و هم قابل اجراست (مانند نزدیک به هم نشستن دوستان در یک صندلی پارک و در سکوت)

صمیمیت عاطفی در اصل به اعتماد بستگی دارد و همچنین به طبیعت رابطه و فرهنگی که در آن قرار دارید. صمیمت فیزیکی متفاوت از صمیمیت جنسی است. صمیمیت جنسی می توان در عین بودن یا نبودن صمیمیت عاطفی ایجاد شود. صمیمت جنسی متفاوت از صمیمیت عاطفی است زیرا حس نزدیکی جنسی اغلب بدون هیچگونه محتوا و منظور جنسی ایجاد نخواهد شد. اما صمیمت عاطفی یک اتفاق روانی است که وقتی اتفاق می افتد که سطح اعتماد و ارتباط بین دو فرد به گونه ای است که باعث می شود دو طرف بخواهند عمیق ترین احساسات خود را با یکدیگر شریک شوند.

با توجه به پیش زمینه و توافقی که دو فرد به هم دارند صمیمت فیزیکی می تواند شامل افشا کردن افکار، احساسات و عواطف فردی باشد تا بتواند به درک یکدیگر، حمایت مشترک یا ایجاد حس همراهی باهم کمک کند. حتی صمیمیت عاطفی می تواند شامل شریک شدن در یک کار باشد.

تعاریف یک ارتباط عاطفی خوب – صمیمیت عمیق نیاز به سطح بالایی از روراستی و شفافیت دارد.

مکالمات یک نکته ی کلیدی در هر رابطه ی عاطفی صمیمانه هستند. برای مثال در یک رابطه با فاصله ی زیاد دو طرف اغلب ارتباط ضعیفی دارد. اما مکالمات در اینگونه روابط اغلب می توانند قوی تر باشند، در مقایسه با روابط عادی، زیرا دو طرف را مجبور می کند روال مکالمه را افزایش دهند. این روال می تواند برای بسیاری از افراد با حس اضطراب و ناراحتی زیادی همراه باشد. اما باید بدانید این احساسات به تدریج از بین رفته و با صبر و گذر زمان حل خواهند شد. زوج هایی که وارد روال صمیمیت عاطفی می شوند اغلب با هم راحت تر هستند. ان ها حس می کنند می توانند رویاها و بخش های مثبت شخصیت خود را در کنار نقاط منفی ای که ممکن است در شخصیت خود داشته باشند با یکدیگر در میان بگذارند.

در این روابط مسلما لحظات خوش و ساعت های سختی خواهد بود. صمیمیت عاطفی یعنی بتوانید در مورد احساسات خود صحبت کنید تا نشان دهید چقدر به آن فرد اهمیت می دهید. کمبود صمیمیت عاطفی می تواند با گذاشتن زمانی برای بودن در کنار شریک خود در طول رابطه بهبود یابد. بسیاری از متخصصان پیشنهاد می دهند هر زمان مشکلی ایجاد شد همان اول در مورد آن صحبت کنید. این کار برای ادامه داشتن صمیمیت عاطفی عاقلانه است. راست گفتن، نشان دادن قدردانی و ادامه داشتن مکالمات روتین نیز می تواند صمیمت عاطفی شما را پایدار نگه دارند.

مقیاسی برای صمیمیت عاطفی

تعریف یک ارتباط عاطفی خوب چیست؟

مقیاس صمیمیت عاطفی یا EIS مقیاسی است که شما را قادر می سازد تا صمیمیت عاطفی خود در رابطه را ارزیابی کنید. هدف این مقیاس پیش بینی خروجی های متفاوتی است که در نتیجه ی روابط صمیمانه ایجاد می شوند.

این مقیاس بر اساس مطالعه روی موارد مختلفی انجام شده است که ترکیبات پایه ای برای یک رابطه ی صمیمانه هستند. به این سوالات پاسخ داده می شود تا میزان درستی هریک از این موارد در مقایسه با شرایط واقعی شما بررسی گردد. پنج مورد وجود دارد:

  • این فرد اهمیت زیادی به من می دهد.
  • او به هر شکلی که بتواند به من کمک می کند.
  • افکار و احساسات من را درک کرده و تایید می کند.
  • این فرد من را کاملا به عنوان همین شخصیتی که دارم می پذیرد.
  • من می توانم راحت عمیق ترین افکار و احساسات خود را با این فرد در میان بگذارم.

این پاسخ ها به ارزش های مشخصی که شخصیت فرد را می سازند ارتباط داده می شوند، مانند سلامت روانی و فیزیکی، حمایت اجتماعی و سلامت.

نتایجی که توسط این مقیاس مشخص می شوند یک رابطه ی مثبت بین افزایش صمیمیت عاطفی و افزایش حمایت اجتماعی، موثر بودن فرد، رضایت او از زندگی و ئیگر جنبه های مثبت را به اثبات رسانده است. همچنین ارتباط منفی بین کاهش صمیمیت عاطفی و افزایش استرس، درد و خستگی فرد را نشان می دهد. یک رابطه ی صمیمانه یک هدف احساسی و حس تعلق ایجاد می کند که باعث بهبود سلامت روانی و فیزیولوژیکی خواهد شد.

تعاریف یک ارتباط عاطفی خوب – ارتباطاتی که باید حفظ شود.

زوجی که یکدیگر را ملاقات کرده و در تلاش برای دانستن بیشتر در مورد هم هستند به نوعی صمیمیت عاطفی ایجاد می کنند. شما با مکالمات متفکرانه هریک سعی دارید ریزترین نکات در مورد هم را بفهمید. شما متوجه می شوید چه چیزی او را خوشحال می کند، چه چیزی باعث عصبانیتش می شود و چه چیزی باعث می شود یک جشن بزرگ گرفته و بسیار شکرگزار شود. او متوجه خواهد شد چه چیزی شما را به گریه می اندازد، چه چیزی باعث می شود لبخند مرموزانه ای داشته باشد و چه چیزی شما را می ترساند. شما هریک در مورد دیگری چیزهایی یاد گرفته و حس همدلی و دلسوزی داشته و احساساتتان را باهم در میان می گذارید.

برای اینکه یک زوج بتوانند از فواید صمیمیت عاطفی لذت ببرند باید بخواهند با هم همدل بوده و نسبت به هم آسیب پذیر شوند.

اینکه به یک نفر اجازه دهید وارد حریم خصوصی رازها، دردها و لذت های شما شود یعنی ریسک می کنید. یک چنین ریسک مهمی نیاز به وجود اعتماد دارد.

وقتی اعتماد از بین رفت برگشت آن کاری سخت و طولانی خواهد بود. بدون یک ارتباط عمیق عافی مسیر عشق برای شما بسته خواهد شد. وقتی این ارتباط شکسته شده یا نادیده گرفته شود عشق نیز از شما دور خواهد شد.

نشانه های ارتباط عاطفی و تعاریف یک ارتباط عاطفی خوب

تعریف یک ارتباط عاطفی خوب چیست؟

از آنجایی که احساسات هر فرد متفاوت است هیچ نشانه ی جهانی برای برقراری ارتباط عاطفی بین دو فرد وجود ندارد. یک علامت واقعی این است که هریک دیگری را به دنیای درون خود را می دهد.

شما اتفاقات خنده داری که در محل کار برای شما رخ داده را تعریف کرده و همچنین روزهای بدی که هیچ چیز درست پیش نرفته است را باهم در میان می گذارید.

شما هردو می خواهید یکدیگر را وارد رویاهای کودکی و دوران جوانی خود کنید. مکالمات به سادگی بین شما شکل می گیرند. حتی در سکوت، زوجی که ارتباط عاطفی عمیقی دارند بازهم حس راحتی خواهند داشت. شما حس می کنید می توانید به راحتی هرچیزی را با او درمیان بگذارید بدون اینکه برنجد یا بخواهد از شما فرار کند و او نیز همین حس را به شما دارد.

ارتباط عاطفی موضوعی بسیار شخصی است زیرا هر فرد احساسات فیزیکی و عواطف مختلفی دارد.

شاید هربار که نام او را صدا می کند در دلش غوغایی می شود. او می تواند جمله ی شما را کامل کند یا حتی ممکن است به طور همزمان در مورد یک موضوع شروع به صحبت کنید. آیا این یک ارتباط عمیق است یا تنها یک اتفاق؟

دیدگاه هر فرد در این زمینه متفاوت است.

به یاد داشته باشید بین جذب فیزیکی و ارتباط عاطفی تفاوت وجود دارد. شاید یکی از این ها به دیگری منتهی شود، جذب فیزیکی یک حس قوی است که مسیر را به سمت ارتباط عاطفی و عشق آغاز می کند.

ازدواج و ارتباط عاطفی

اگر در ازدواج می خواهید با هم از سختی های زندگی بگذرید ارتباط عاطفی اهمیت زیادی خواهد داشت.

وقتی همسرتان وارد خانه ای می شود که در آن شریکش می خواهد از او دور شده و در هیچ چیزی با او شریک نباشد این رابطه آسیب خواهد دید. نفرت ایجاد شده، عدم توافقات به وجود آمده، آسیب های ایجاد شده و نداشتن اعتماد ازدواج را در حالت آشفتگی و ناراحتی نگه می دارد.

اگر حس می کنید ارتباط عاطفی بین شما و همسرتان از بین رفته است سعی کنید علت این موضوع را پیدا کنید. آیا اشتباه غیرقابل بخششی یاعث ایجاد این فاصله بین شما شده است؟ شاید عصبانیت، حرفی که زده شده یا کاری که انجام شده باعث این درد عاطفی یا فیزیکی شده است؟ شاید یکی از شما به خاطر نداشتن زمان یا عدم تمایل برای برخورد با یک مشکل دست از تلاش برای حفظ این ارتباط برداشته است؟ وقتی عدم پذیرش یا اینگونه مشکلات وارد رابطه می شوند گسترش دوباره ی تمامی بخش های مهم ارتباط عاطفی کار سختی خواهد بود.

چگونه یک ارتباط عاطفی ایجاد کنیم؟

اگر سالم ترین رابطه ی ممکن را می خواهید داشته باشید یاد بگیرید چگونه ارتباط عاطفی عمیقی با شریک خود برقرار کنید.

با داشتن این بخش در رابطه ی خود، تمام چیزهای دیگر به طور طبیعی در جریان خواهند افتاد. در اینجا نکاتی اورده شده است که می تواند به شما کمک کند پیوندی غیرقابل شکست ایجاد کنید:

  • برای تعاریف یک ارتباط عاطفی خوب همسرتان را بشناسید.

باید بدانید شریک شما چه خواسته ها و نیازهایی از زندگی و شما دارد. این یعنی وقتی صحبت می کند دقت زیاد به او داشته باشید. وقتی می خواهد رازی را با شما در میان بگذارد کلمات او را دنبال کرده و سعی کنید در قلب او راه یابید.

  • نشان دادن محبت

زوجی که در یک رابطه ی تازه شکوفا شده هستند احتمالا مشکلی در ابراز محبت ندارند اما زوج هایی که ازدواج کرده اند شاید از فرسوده شدن رابطه ی خود رنج برده و نیاز به کار کردن روی ابراز محبت به یکدیگر داشته باشند.

هر روز صبح و هر شب یکدیگر را ببوسید. گرفتن دست های یکدیگر، بغل کردن و ابراز محبت راه های روشن کردن آتش عشق فیزیکی هستند.

  • دعواهای عادلانه ای داشته باشید.

در میانه ی یک بحث داغ تهمت ها و کلمات بدی هستند که خود را نشان داده و غیرعمد به فرد مقابل آسیب می زنند.

یاد بگیرید عادلانه باهم بجنگید. اگر نمی دانید چطور این کار را انجام دهید شاید بتوانید به دنبال کتابی مرتبط گشته یا از یک مشاور کمک بگیرید. در زمان بحث موضوعات گذشته را میان نیاورید. در زمان حال مانده و از دلایل منطقی برای کاری که انجام داده یا حس خود استفاده کنید.

  • اعتماد کنید.

باید بین شما حس اعتماد وجود داشته باشد. این بلوک سازنده ی ارتباط عاطفی در یک شب قابل دستیابی نخواهد بود. زمان می برد تا با شخص دیگری حس امنیت داشته باشید. باید اعتماد خودش به طور طبیعی شکل گیرد.

  • در دسترس بودن از نظر عاطفی در تعاریف یک ارتباط عاطفی خوب

هردو شما باید از نظر عاطفی برای فرد دیگر حضور داشته باشید. اگر به هر شکلی بخواهید خود را از فرد دیگر دور نگه دارید نمی توانید خود را برای احتمالات یک رابطه ی عاطفی قوی آماده نگه دارید.

  • بر موانع غلبه یابید.

اغلب در ازدواج ها زوج ها قبل از اینکه بتوانند دوباره ارتباط عاطفی بین خود را برقرار کنند باید مشکلاتی که ان ها را تحت فشار گذاشته است حل کنند. با هم مشکلات را شرح داده و سپس راه حلی برای کاهش یا از بین بردن کلی موانع پیدا کنید.

وقتی بزرگترین مشکلات بین شما حل شدند می تواند ارتباط عاطفی از دست رفته بین خودتان را دوباره بسازید.

ارتباط عاطفی موضوعی پیچیده و فردی است اما می تواند رابطه ی شما را بسیار تحت تاثیر قرار دهد. بدون داشتن یک ارتباط قوی، رابطه ی شما نمی تواند از یک دوستی ساده فراتر برود.

ماندن در رابطه ای بدون ارتباط عاطفی یعنی در نهایت یکی از زوجین یا هردو به این احساسات پایان خواهند داد زیرا به نظرشان چیزی جاافتاده است. و البته درست می گویند. در این ارتباط یک چیز وجود ندارد: یک زنجیر قوی که دو فرد را به هم متصل می کند و باعث ایجاد عشقی عمیق و پایدار می شود که برای همیشه ماندگار خواهد بود.

  • برای تعاریف یک ارتباط عاطفی خوب دنیا را از چشمان او ببینید.
تعریف یک ارتباط عاطفی خوب چیست؟

سعی کنید دنیا را از دیدگاه او ببینید تا واقعا متوجه شخصیت واقعی اش شوید. این یعنی وقتی که نمی دانید چرا این کار را کرده است یک گام به عقب برگردید. ببینید او چگونه به این شرایط واکنش نشان می دهد و سعی کنید خودتان را جای او قرار دهید. شاید حالا انتظار این کار را از او داشته باشید.

منابع
lifehack.orgeverydayhealth.comen.wikipedia.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا