تسکین دهنده های موثر استرس

از چالش های جزئی تا بحران های بزرگ، استرس بخشی از زندگی است.  گرچه شما همیشه نمی توانید شرایط خود را کنترل کنید، اما می توانید نحوه پاسخگویی به آنها را کنترل کنید. وقتی استرس طاقت فرسا می شود، یا مزمن است، می تواند به سلامتی شما آسیب برساند. به همین دلیل داشتن تسکین دهنده های موثر استرس که بتواند ذهن و بدن شما را آرام کند مهم است. برای حل مشکلات استرس خود و اطلاع از تسکین دهنده های موثر استرس می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

نکاتی بسیار موثر برای رفع استرس

در مورد تسکین استرس، گزینه ای متناسب با همه وجود ندارد. آنچه برای یک شخص مفید است ممکن است برای شخص دیگری مفید نباشد. آنچه در خانه برای شما مفید است ممکن است در هنگام کار یا اجتماع گزینه ای نباشد (رقص در اطراف اتاق نشیمن مفید باشد اما رقص در فروشگاه مواد غذایی ممکن نباشد) بنابراین مهم است که انواع ابزارهای کاهش استرس را در اختیار داشته باشید. سپس، شما می توانید استراتژی ای را انتخاب کنید که متناسب با شرایط فعلی شما باشد.

استراتژی های کوتاه مدت تسکین استرس که می توانید در هر کجا انجام دهید

چه بخواهید برای کاری مصاحبه کنید و چه از رفتار کودک خود در زمین بازی دچار احساس ترس شوید، داشتن برخی از ابزارهای کاهش استرس که می توانند استرس شما را در حال حاضر کاهش دهند بسیار مهم است. بهترین استراتژی های کوتاه مدت:

  • در هر جایی قابل اجرا است
  • برای تسلط بسیار کم تمرین کنید
  • آزاد هستند
  • تسکین فوری می دهن

تصاویر راهنما را به عنوان تسکین دهنده های موثر استرس امتحان کنید

تصاویر هدایت شونده مانند گذراندن تعطیلات کوتاه مدت در ذهن شماست. این می تواند شامل تصویربرداری از خود در “مکان شاد” شما باشد – شاید تصور کنید که در ساحل نشسته اید، به امواج گوش می دهید، بوی اقیانوس می دهید و شن و ماسه گرم زیر آن را احساس می کنید. با راهنمایی می توانید تصاویر هدایت شونده را در جایی که به شخصی که در یک صحنه صلح آمیز شما را قدم می گذارد گوش دهید. یا، همین که بدانید چطور خودتان این کار را انجام می دهید، می توانید تصاویر هدایت شونده را به تنهایی تمرین کنید. کافی است یک دقیقه چشمان خود را ببندید و خود را در یک صحنه آرام قرار دهید. به تمام تجربیات حسی خود فکر کنید و به خود اجازه دهید احساس کنید که واقعاً آنجا هستید. پس از چند دقیقه چشمان خود را باز کرده و به لحظه فعلی بازگردید.

مراقبه کنید

تسکین دهنده های موثر استرس

مدیتیشن باعث کاهش استرس کوتاه مدت و همچنین مزایای مداوم مدیریت استرس می شود. انواع مختلف مدیتیشن برای آزمایش وجود دارد – هر یک منحصر به فرد است و جذابیت خاص خود را دارد وقتی نفس عمیق می کشید ممکن است مانترا ایجاد کنید که در ذهن تکرار کنید. یا ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا ذهن آگاهی را تمرین کنید، که شامل لحظه لحظه بودن است. به سادگی به آنچه می بینید، می شنوید، می چشید، لمس می کنید و بو می کنید توجه کنید. وقتی روی اینجا و اکنون متمرکز باشید، دیگر قادر نخواهید بود که در مورد اتفاقی که قبلا افتاده است نشخوار کنید و در آینده نمی توانید نگران چیزی باشید. مراقبه و ذهن آگاهی عملی می شود، اما می تواند تفاوت زیادی در سطح استرس شما ایجاد کند.

آرامش عضلانی پیشرونده را تمرین کنید

شل شدن عضلانی پیشرونده شامل شل کردن عضلات بدن، گروه به گروه است.  برای تمرین، می توانید با چند نفس عمیق شروع کنید. سپس، شروع به سفت کردن و شل کردن هر گروه عضلانی کنید، از پیشانی شروع کنید و تا انگشتان پا پایین بروید. با تمرین، شما می آموزید که تنش را تشخیص دهید. هر زمان که تمرین می کنید، باید احساس آرامش را در بدن خود تجربه کنید.

روی تنفس تمرکز کنید

فقط تمرکز روی تنفس به عنوان تسکین دهنده های موثر استرس  یا تغییر روش تنفس می تواند تفاوت عمده ای در سطح استرس شما ایجاد کند. تکنیک های تنفس فقط در چند دقیقه می توانند بدن و مغز شما را آرام کنند. بهترین خبر این است که، هیچ کس در اطراف شما حتی نمی داند که شما آنها را انجام می دهید. بنابراین چه در یک جلسه استرس زا باشید و چه در یک تئاتر شلوغ نشسته باشید، تمرینات تنفسی می تواند عامل اصلی کاهش استرس شما باشد. در حالی که بسیاری از تمرینات تنفسی مختلف وجود دارد، مانند تنفس کاراته، چند تمرین ساده عبارتند از:

از طریق بینی نفس بکشید و شکم خود را از هوا پر کنید. هنگام استنشاق، آهسته تا سه بشمارید. یک ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی از طریق بینی نفس بکشید در حالی که دوباره تا سه می شمارید.

از طریق بینی نفس بکشید و تصور کنید که در حال استنشاق هوای آرام هستید. تصور کنید که هوا در سراسر بدن شما پخش می شود. هنگام بازدم تصور کنید که استرس و تنش را بیرون می دهید.

قدم زدن

ورزش یک داروی استرس خارق العاده است که می تواند در عرض چند دقیقه کار کند. با یک پیاده روی می توانید از تغییر مناظر لذت ببرید، که می تواند شما را در یک ذهنیت متفاوت قرار دهد و همچنین مزایای ورزش را نیز به همراه دارد. بنابراین چه فقط برای استراحت در یک کار ناامید کننده نیاز به گردش در دفتر هستید و چه تصمیم دارید بعد از کار به یک پیاده روی طولانی در پارک بروید، راه رفتن یک روش ساده اما موثر برای جوان سازی ذهن و بدن است.

استراتژی های سریع برای تسکین استرس که در خانه به خوبی کار می کنند

در خلوت خانه خود، بسیاری از استراتژی های کاهش استرس وجود دارد که می تواند به شما در آرامش سریع کمک کند. بنابراین چه روز سختی در محل کار خود گذرانده باشید و چه درمورد میزان کارهایی که دارید استرس داشته باشید، این استراتژی ها می توانند بلافاصله از استرس شما را راحت کنند.

به عنوان تسکین دهنده های موثر استرس یک عزیز در آغوش بگیرید

لمس جسمی می تواند کمک زیادی به تخلیه استرس شما کند. در آغوش گرفتن یک عزیز می تواند به خصوص مفید باشد. وقتی شخصی را در آغوش می گیرید، اکسی توسین (که به آن “هورمون نوازش” نیز گفته می شود) ترشح می شود. اکسی توسین با سطوح بالاتر شادی و سطح استرس پایین تر مرتبط است. اکسی توسین همچنین باعث کاهش فشار خون می شود . هورمون استرس نوراپی نفرین را کاهش می دهد و می تواند احساس آرامش ایجاد کند. بنابراین در صورت نیاز از آغوش عزیز نگران نباشید. برای هر دوی شما مفید است و می تواند یکی از ساده ترین اشکال تسکین استرس موجود باشد.

از آروماتراپی لذت ببرید

تسکین دهنده های موثر استرس

رایحه درمانی برای کاهش استرس مزایای واقعی دارد – این می تواند به شما کمک کند تا در لحظه احساس انرژی، آرامش بیشتر یا حضور بیشتری داشته باشید. تحقیقات جدید نشان می دهد برخی رایحه ها می توانند فعالیت موج مغز را تغییر داده و هورمون های استرس را در بدن کاهش دهند. بنابراین چه از شمع، پخش کننده یا محصولات بدن لذت می برید، استفاده از رایحه درمانی را در روز خود قرار دهید.

ایجاد آثار هنری

تماس با جنبه خلاقیت شما به عنوان تسکین دهنده های موثر استرس ممکن است در دوران کودکی برای شما آسان بوده باشد، اما اگر تمایل خود به کارهای هنری را از دست داده اید، دوباره انتخاب آن دیر نیست. اگر اهل نقاشی یا طراحی نیستید، رنگ آمیزی را در یک کتاب رنگ آمیزی در نظر بگیرید. محبوبیت کتابهای رنگ آمیزی بزرگسالان افزایش یافته است و دلیل خوبی برای آنها وجود دارد – رنگ آمیزی می تواند یک ضد استرس عالی باشد. تحقیقات به طور مداوم نشان می دهد که رنگ آمیزی می تواند اثر مراقبه ای داشته باشد. یک مطالعه نشان داد که سطح اضطراب در افرادی که الگوهای هندسی پیچیده ای رنگ آمیزی می کنند، کاهش می یابد و آن را به یک خروجی مناسب برای کاهش استرس تبدیل می کند.

استراتژی های طولانی مدت تسکین استرس برای سلامتی پایدار

برخی از عادت ها می توانند باعث ارتقا مقاومت در برابر استرس و همچنین افزایش سلامت عمومی شوند. به عنوان مثال، کسانی که مرتباً ورزش می کنند یا مدیتیشن می کنند در مقابل یک چالش دشوار کمتر دچار استرس می شوند بنابراین ایجاد یک سبک زندگی مهم است که به شما کمک می کند استرس را از خود دور کنید و به روشی سالم با چالش ها کنار بیایید.

رژیم متعادل بخورید

یک رژیم غذایی نامناسب می تواند واکنش بیشتری نسبت به استرس به همراه داشته باشد. کربوهیدرات های تصفیه شده مانند کوکی ها و چیپس سیب زمینی می توانند باعث افزایش قند خون شوند. وقتی قند خون شما خراب می شود، ممکن است استرس و اضطراب بیشتری داشته باشید. مصرف یک رژیم غذایی سالم می تواند به شما در مقابله با استرس در طولانی مدت کمک کند. غذاهایی مانند تخم مرغ، آووکادو و گردو از تنظیم خلق و خو و تعادل انرژی پشتیبانی می کنند.

برای فعالیتهای اوقات فراغت وقت بگذارید

تسکین دهنده های موثر استرس

فعالیت های اوقات فراغت به عنوان تسکین دهنده های موثر استرس  می تواند یک روش شگفت انگیز برای از بین بردن استرس باشد با این حال، بسیاری از مردم احساس می کنند زندگی آنها بیش از حد برای سرگرمی، بازی یا تفریح اضافی شلوغ است. اما ایجاد وقت برای اوقات فراغت در برنامه خود می تواند برای کمک به شما در احساس بهترین حالت مهم باشد. و هنگامی که احساس بهتری داشته باشید عملکرد بهتری خواهید داشت، این بدان معناست که اوقات فراغت ممکن است زمان کار شما را کارآمدتر کند. چه در مراقبت از یک باغ لذت پیدا کنید و چه دوست دارید چیزی بسازید، سرگرمی ها و اوقات فراغت کلید زندگی بهتر شماست.

یک عادت مثبت گفتگوی شخصی ایجاد کنید

انتقاد شدید از خود، اعتماد به نفس و پیش بینی های فاجعه بار مفید نیست. اگر دائماً به مواردی از قبیل: “من وقت این کار را ندارم” و “من تحمل این را ندارم” فکر می کنید، خود را استرس می دهید. مهم است که یاد بگیرید با روشی واقع بینانه تر و دلسوزانه با خود صحبت کنید. وقتی خود را نام می برید یا به توانایی خود برای موفقیت شک دارید، با یک گفتگوی درونی مهربانانه پاسخ دهید. گفتگوی مثبت با خود می تواند به شما کمک کند تا دیدگاه سالم تری داشته باشید. و یک مکالمه خوش بینانه و دلسوزانه می تواند به شما در مدیریت احساسات و اقدامات مثبت کمک کند.

یوگا تمرین کنید

یوگا ترکیبی از حرکت بدنی، مدیتیشن، ورزش سبک و تنفس کنترل شده است. همه اینها تسکین استرس بسیار خوبی دارند و گرچه به احتمال زیاد از یک جلسه یوگا فواید فوری خواهید برد. اگر آن را به روشی ثابت در زندگی خود بگنجانید، منافع طولانی مدت خواهید داشت. یوگا انواع مزایای جسمی، روانی و معنوی را به همراه دارد. برای شروع، شما می توانید در یک کلاس شرکت کنید، در یک برنامه آنلاین ثبت نام کنید یا از یک برنامه برای شروع تمرین استفاده کنید.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا