تأثیر طلاق بر فرزندان

تأثیر طلاق بر فرزندان می تواند بسیار مخرب باشد. هر چند می توان این آثار را با راهکارهای هوشمندانه والدین کمتر کرد؛ اما باز هم جدایی پدر و مادر و تخریب نظام خانواده اثرات نامطلوب خود را بر جای می گذارد. برخی از زوجین بعد از مدتی زندگی فکر می کنند نمی توانند با هم کنار بیایند. معمولاً تلاش های اطرافیان و حتی وجود فرزند نیز بر این روند تأثیری نمی گذارد و در نهایت مجبور به طلاق می شوند. تأثیر طلاق بر روی زوجین مشهود است اما بیشتر از آن ها، فرزندانی بی گناه که ناخواسته وارد این زندگی شده اند آسیب می بینند.

فرزندان برای رشد و شکوفایی استعدادهای خود، به یک فضای آرام در کنار پدر و مادرشان نیاز دارند. هنگامی که فرزندان این فضا را از دست می دهند، مشکلات عدیده ای دامن گیر آن ها می شود. در این مواقع والدین باید سعی کنند تأثیر مخرب طلاق بر فرزندان را کاهش دهند و به نحوی کمبود خانواده کامل را برای آن ها رفع کنند. برخی از مشکلات کودکان طلاق در زیر مورد بررسی قرار می گیرد.

ترس و احساس ناامنی تأثیر طلاق بر فرزندان

تأثیر طلاق بر فرزندان

حالت طبیعی زندگی زمانی است که بنیان خانواده پا برجاست و فرزندان در کنار پدر و مادر خود زندگی می کنند؛ اما زمانی که طلاق بین زوجین اتفاق می افتد بیشترین مشکلات فرزندان به وجود می آید. از این رو ممکن است احساس کنند امنیتی که فضای خانواده برای آن ها داشت از بین رفته است. این ناامنی در جنبه های مختلف زندگی احساس می شود و بسته به این که فرزندان با کدام یک از والدین زندگی می کنند، تفاوت هایی با هم دارند.

به عنوان مثال ممکن است هنگامی که فرزندان با مادر زندگی می کنند از بعد مادی دچار استرس شوند و احساس کنند از نظر مالی ناامن هستند. همچنین برای رسیدگی به دروس خود ممکن است احساس کنند بدون وجود مادرشان نمی توانند کاری از پیش ببرند. بسته به این که هر کدام از والدین چه مسئولیت هایی در قبال فرزندان خود داشتند، این احساسات متفاوت خواهد بود.

تأثیر طلاق علاوه بر این ممکن است حتی اگر شرایط به حالت با ثبات برای فرزندان برسند، آن ها نتوانند مشکلات مختلف خود را رفع کنند و حس امنیت را در خود بپرورند. در این صورت همیشه فکر می کنند حالت مساعد زندگی ثباتی نخواهد داشت و هر لحظه منتظر به هم ریختن شرایط مساعد زندگی خود باشند. این مسئله ممکن است در هر زمانی از زندگی فرد با او همراه باشد.

احساس بلاتکلیفی و تأثیر طلاق بر فرزندان

هنگامی که طلاق رخ می دهد، فرزندان دائم از این خانه به آن خانه جابجا می شوند. قطعاً داشتن برنامه ریزی صحیح برای این افراد کمی مشکل می شود. ممکن است برنامه ی والدین بر ماندن فرزندان در یک خانه تأثیر بگذارد. از این رو احساس بلاتکلیفی و عدم برنامه ریزی برای این کودکان می تواند ناراحت کننده باشد. تأثیر طلاق در عدم شکل گیری شخصیت با ثبات باعث می شود که این افراد در زمینه های مختلف زندگی نتوانند به راحتی تصمیم گیری کنند.

احساس گناه تأثیر طلاق بر فرزندان

تأثیر طلاق بر فرزندان

هنگامی که فرزندان در سنین پایین قرار دارند شاید نتوانند چندان شرایط به وجود آمده را تحلیل کنند؛ اما یک مسئله برای کودکان بزرگ تر به وجود می آید و آن هم احساس گناه در معضل طلاق والدین است. معمولاً زمانی که کودکان دعواهای مکرر والدین خود را ببینند و در این دعواها به وفور نقش خودشان را پررنگ ببینند، پس از طلاق احساس گناه می کنند. برخی مواقع این افراد در دعواها طرف یکی از والدین را می گیرند و به علت علاقه ای که به دو طرف دارند، پس از کنترل ناراحتی خود، دچار عذاب وجدان می شوند. همچنین ممکن است فکر کنند ادامه زندگی و آسیب دیدن والدین شان بیشتر به خاطر حضور آن ها در زندگی بوده است. از این رو احساس گناه در آن ها عمیق می شود و استرس و اضطراب را برای آن ها به دنبال خواهد داشت.

تأثیر طلاق و از دست دادن انگیزه در فرزندان

هنگامی که فرزندان طلاق شرایط زندگی خود را به هم ریخته می بینند انگیزه ای برای زندگی ندارند. این مسئله ممکن است تا سال ها بعد از طلاق والدین نیز ادامه داشته باشد؛ اما در سال اول بیشترین اثر را خواهد داشت. این مسئله سبب می شود تا تمرکز خود را از دست بدهند و در تحصیل خود نیز دچار افت شدید شوند. فرزندان نمی توانند بر روی یادگیری دروس تمرکز کنند و از این طریق فشار زیادی را متحمل می شوند.

خشم و درگیری با هم سن و سالان تأثیر طلاق بر فرزندان

معمولاً فرزندان طلاق مدت های زیادی شاهد درگیری و سر و صدای والدین خود بوده اند. از این رو این شرایط به خودی خود می تواند آن ها را فردی پر تنش و خشن بار بیاورد. در نهایت با رخ دادن طلاق، تیر نهایی به سمت احساسات فرزندان شلیک می شود و این عامل سبب می شود تا خشونت در آن ها نهادینه شود. از این رو در واکنش با هم سن و سالان خود و دیگر خواهران و برادران ممکن است نتوانند حل مسئله را یاد بگیرند و برای حل تنش های موجود به کتک کاری و خشونت های کلامی و فیزیکی روی آورند.

احساس عدم شایستگی و افتادن در دام دوستان ناباب بدترین تأثیر طلاق

تأثیر طلاق بر فرزندان

فرزندان طلاق در اکثر مواقع اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و تصور می کنند مانند دیگر دوستان خود ارزشمند نیستند. از این رو هر گونه درخواست ناصحیح دیگران را هم نمی توانند رد کنند و از این طریق مشکلاتی عدیده در این باره خواهند داشت. افرادی که به عنوان دوست ناباب سر راه فرزندان طلاق قرار می گیرند از این خصیصه آن ها سو استفاده می کنند. ممکن است معضلات اجتماعی زیادی را برای آن ها به ارمغان آورند. تأثیر طلاق بر این افراد می تواند هم برای خودشان هم جامعه مشکل آفرین باشد. به خصوص اگر والدین درگیر مشکلات خودشان باشند و نتوانند توجه کافی به این افراد داشته باشند وضع بدتر و وخیم تر خواهد شد.

منابع
verywellfamily.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا