مشاوره روان شناسی طلاق

مشاوره ی طلاق چیست؟

ازدواج و جدایی دو مورد از بزرگترین تجربیات در زندگی هر فرد هستند. تفاوت اصلی میان ان ها این است که طلاق می تواند برای هر فردی که درگیر آن شده است بسیار دردناک باشد؛ کودکان، خانواده ی دو فرد درگیر در طلاق، خویشاوندان و حتی حیوانات خانگی!

در حقیقت بر اساس آمارهای مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در آمریکا چیزی حدود کمتر از 50 درصد از ازدواج ها به طلاق منجر خواهند شد و یک سوم از تمام این جدایی ها در پنج سال اول ازدواج اتفاق می افتند، زمانی که اغلب تمام زوج ها شروع به تشکیل خانواده کرده اند. حقیقت این است که طلاق و جدایی، بدون در نظر گرفتن اینکه چقدر دوستانه و با توافق انجام شود، شرایطی کاملا پر استرس بوده و اتفاقی است که می تواند به نوعی زندگی شما را تغییر دهد. حجمی از موارد قانونی، عاطفی و منطقی که در این بین بررسی می شوند گیج کننده خواهند بود. بعلاوه ایده ی ایجاد یک زندگی کاملا متفاوت برای خودتان می تواند باعث شود کاملا فکرتان از کار بیفتد.

اما خبر خوب اینکه به مرور زمان همه چیز بهتر خواهد شد.

و با کمک گرفتن از یک مشاور طلاق حرفه ای و آموزش دیده شما می توانید نصیحت های ارزشمندی دریافت کرده و در طول این روزهای سخت از زندگی خود یک پشتیبانی خوب داشته باشید.

یک مشاور طلاق چطور می تواند به شما کمک کند؟

خوب، یک مشاوره طلاق می تواند شما را در طول این روهای سخت و نامشخص راهنمایی کرده و در عین حال برایتان ابزارهای لازم برای عبور از این شرایط به سبکی مثبت و سالم را فراهم خواهد کرد. بعلاوه او می تواند به شما یاد دهد چطور زندگی خوبی برای بعد از طلاق داشته باشید و تاثیرات آن روی کودکان را به حداقل خواهد رساند. او می تواند به شما کمک کند درک بهتری داشته باشید از اینکه چرا رابطه ی شما شکست خورده است و در نتیجه دیگر این اشتباهات را تکرار نکنید.

مشاوره ی ازدواج چیست؟

هدف از مشاوره ی ازدواج بررسی ازدواج هایی است که به مشکل برخورده اند. از همه مهم تر، متخصصان ازدواج و مشاوره ی خانواده متخصصانی در امور روابط و خانواده هستند که می توانند به شما یاد دهند چطور می توانید با همسر خوب مکالماتی سازنده و موثر داشته باشید. همچنین آن ها می توانند به شما و همسرتان آموزش دهند تا چطور مهارت های حل اختلاف را تقویت کنید تا در نتیجه اختلافات کوچک تبدیل به بحث هایی بزرگ و فاجعه بار نشوند.

در نهایت هدف اصلی از مشاوره ی ازدواج این است که به شما کمک کند تا مشکلات مختلف را شناخته، بررسی کرده، روی آن ها کار کرده و مساول مختلف را حل کنید، مانند خیانت، اعتیاد، از دست دادن صمیمیت و مشکلات و چالش های مرتبط با والدین. به یاد داشته باشید حتی اگر هدف اولیه ی شما ازدواج کردن و ماندن در آن رابطه برای همیشه بوده است اما باز هم گاهی طلاق اتفاق می افتد.

با این وجود خبر خوب اینکه اگر این اتفاق بیفتد مشاورانی با استراتژی هایی برای قبل و بعد از طلاق هستند که می توانند کمک کنند با موفقیت از این اتفاق عبور کنید.

مشاوره ی قبل از طلاق چیست؟

یک مشاور طلاق می تواند به شما و همسرتان یاد دهد چطور می توانید مکالمات موثری داشته و رفتاری مودبانه را ادامه دهید و در عین حال سعی داشته باشید تا مشکلات عاطفی، فیزیکی و مالی که اغلب همراه با طلاق هستند را بشناسید. این مشاور می تواند به شما و همسرتان کمک کند تصمیمی بگیرید ایا واقعا طلاق را می خواهید و به ان نیاز دارید.

مشاوران پیش از طلاق نیز برای شما مفید خواهند بود زیرا می توانند کمک کنند در عین بررسی مشکلات مرتبط به طلاق برای والدین نکاتی را دریافت کنید تا چطور بتوانید در مورد این طلاق پیش رو به کودکان خود اطلاع دهید، به شکلی که باعث کمترین میزان از دردهای عاطفی و تجربیات تلخ شود.

مشاوره ی پیش از جدایی می تواند به شما کمک کند تا تمام اختلافات یا احساسات گیج کننده ی مرتبط با جدایی را بشناسید. در نهایت این نوع از مشاوره می تواند به شما استراتژی های تطابقی سالمی را آموزش دهد که در طول این روزهای استرس زا و پرچالش می تواند برای شما مفید باشد.

مشاوره ی پس از جدایی چیست؟

بدون در نظر گرفتن علت، روابط طولانی مدت می توانند زندگی شما را تخریب کرده و محرکی برای احساساتی مانند ناراحتی، استرس و سوگواری باشد. حقیقت این است که زندگی بعد از جدایی می تواند برای بسیاری از افراد سخت باشد. در حقیقت یک آینده ی نامشخص می تواند برای شما ترسناک تر باشد از ماندن در میانه ی رابطه ای عمیق که در آن شاد نیستید.

خوبی مشاوره ی پس از جدایی این است که می تواند بعد از جدایی به نوعی راهنمای شما باشد. از همه مهم تر مشاوره ی جدایی از تکنیک های متنوعی استفاده می کند تا اعتماد به نفس و عزت نفس شما را بهبود بخشیده و این حقیقت را بپذیرید، در نتیجه می توانید دوباره زندگی آرامی را شروع کنید.

همچنین آن ها می توانند به شما کمک کنند با احساسات مخربی که نسبت به همسر خود دارید با روشی سالم و سازنده برخورد نمایید. صحبت کردن با مشاور طلاق می تواند باعث شود این احساسات را آزاد کنید در نتیجه دیگر گرفتار در آن ها نخواهید بود.

مشاوره روان شناسی طلاق | مرکز مشاوره همکده

از کجا بدانم نیاز به مشاوره ی طلاق دارم؟

حقیقت این است که اغلب افراد می توانند با موفقیت طلاق را پشت سر بگذارند، البته به جز درد و عدم قطعیتی که همراه با آن وجود دارد. با این وجود برای برخی افراد طلاق بسیار شکننده است و غلبه بر این ناراحتی و از دست دادن می تواند برطرف نشدنی باشد. و درست مانند هر تغییر بزرگی دیگری در زندگی، طلاق می تواند روی تمام جنبه های زندگی شما اثر بگذارد – از سلامت عاطفی شما گرفته تا سلامت فیزیکی تان.

دریافت مشاوره ی طلاق گام مهمی در مراقبت از خودتان است اگر درد این جدایی به قدری شده باشد که مدیریت ان برای شما سخت شده باشد. این موضوع خصوصا زمانی درست است که شما بچه دار هستید. به یاد داشته باشید سلامت عاطفی شما باید کامل باشد اگر می خواهید در طول این دوران از کودکان خود حمایت کاملی داشته باشید. در نتیجه از خودتان مراقبت کنید در نتیحه بهتر می توانید مراقب آن ها باشید.

اما آیا واقعا نیاز به مشاوره ی طلاق دارم؟

 نشانه هایی وجود دارد که می توانند مسیر درست را به شما نشان دهند. از همه مهم تر، علائم هشدار دهنده ای وجود دارد که می تواند نشان دهد نیاز به کمک های حرفه ای دارید. این علائم از متوسط تا شدید متغیر هستند و در عین حال که هر فردی منحصر به فرد می باشد. علائم متداولی وجود دارند که باید در زمان جستجو برای مشاوره ی طلاق به آن دقت داشته باشید.

  • افسردگی های شدید
  • گوشه گیری در اجتماع و انزوا
  • خشم و عصبانیت های کنترل نشده
  • منزوی کردن خود یا داشتن احساس ناامیدی
  • فکر کردن به خودکشی یا برنامه ریزی برای آن
  • حس می کنید لیاقت عشق و شاد بودن را ندارید.
  • مشکلات برای خوابیدن یا خواب ماندن در طول شب
  • ناگهان و بی علت افزایش یا کاهش وزن شدید داشته اید.
  • از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلا از آن ها لذت می بردید.
  • نگرانی و اضطراب بسیار زیادی که با توانایی انجام کارهای روزانه ی شما تداخل دارد.

مراحل عاطفی جدایی چه هستند؟

طلاق یک از دست دادن درست مانند مرگ یکی از نزدیکان است. زمانی که برای این فراق سوگواری می کنید در طی این روال مراحل مختلفی را پشت سر خواهید گذاشت. جدایی نیز الگویی مشابه دارد، که البته خود دارای مراحل منحصر به فردی است. هدف از مشاوره ی طلاق کمک به عبور از مراحل عاطفی جدایی می باشد. او به شما کمک می کند درک کنید کدام احساسات شما عادی و طبیعی هستند. مشاوره طلاق کمک می کند روال جدایی را پشت سر گذاشته و بعد از جدایی زندگی خود را به سمت جلو هدایت کنید.

در زیر مراحل عاطفی جدایی آورده شده اند.

  • تکذیب، در طول مرحله ی تکذیب شما زندگی را مانند مواقع عادی می دانید. سعی دارید به این حقیقت که در حال طلاق گرفتن هستید بی توجه باشید. افرادی که در مرحله ی تکذیب هستند اغلب می دانند چه اتفاقی می افتد اما سعی دارند به عنوان راهی برای برخورد با این شک به شرایط بی توجه باشند.
  • درد و عدم قطعیت، در طول مرحله ی بعدی جدایی درد و عدم اطمینان را خواهید داشت. با از بین رفتن تکذیب، شما درد و ناراحتی را تجربه خواهید کرد. در طول این مرحله از دست دادن ازدواج خود را حس می کنید. این موضوع خصوصا زمانی درست است که شما خواستار جدایی نبوده اید.
  • عصبانیت، در طول این مرحله می خواهید کسی را مقصر کنید. حقیقت این است که فرستادن احساسات بد به سمت فرد دیگر باعث می شود حس خوبی پیدا کنید. عصبانیتی که شما حس می کنید می تواند تنها به سوی همسر قبلی تان نباشد، بلکه خودتا، اعضای خانواده، دوستان، همکاران و حتی کودکانتان را مقصر می دانید.
    نکته قابل توجه
  • احساس گناه، مرحله ی احساس گناه زمانی اتفاق می افتد که خود را برای این جدایی مقصر می دانید. در طول این مرحله به احتمال زیاد اشتباهات خود در طول جدایی را یادآور خواهید شد. شما می گویید کاش همه چیز را متفاوت انجام داده بودید. بعلاوه واقعا باور دارید خوب برای حفظ رابطه ی خود تلاش نکرده اید.
  • افسردگی. این بخشی عادی در جدایی می باشد. در طول این مرحله احساس می کنید به سختی می توانید از تخت جدا شوید. اشتهای خود را از دست داده یا پرخور شده اید و انگیزه ای ندارید. در نتیجه نسبت به دیگران زود رنج می شوید. علائم افسردگی در طول طلاق عادی هستند.

پذیرش شروع یک زندگی تازه می تواند گیج کننده باشد. اما وقتی وارد این مرحله شدید ابزارها، نقاط قوت و پشتکار برای بازسازی زندگی خود را دارید.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
therapytribe.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا