برخورد با گناه: تعریف، سازوکارهای مقابله ای و پیشگیری

در زندگی مشکلات زیادی وجود دارد. مشکلات می تواند از طریق راه های مختلف و به علت های متفاوتی ایجاد شود. نحوه برخورد با مشکلات مهم است. از آن سمت نحوه مدیریت مشکلات هم مهم است. مدیریت مشکلات باید به گونه‌ای باشد که برای ما اثر بخش باشد. اگر بخواهیم بگوییم در زندگی مشکلی نیست اشتباه کرده ایم. احساس گناه نیز همین گونه است. گناه کردن در افراد مختلف متفاوت است. همه ما مرتکب گناه شده ایم. در ادامه می خواهیم ببینیم برخورد با گناه: تعریف، سازوکارهای مقابله ای و پیشگیری چگونه است. در روان شناسی همیشه موضوعات جدیدی برای بررسی وجود دارد.

برخی از آن ها ناشناخته هستند اما برخی از آن ها قبلاً مورد بررسی قرار گرفته است. دنیای روان شناسی بسیار بزرگ و پر از مفهوم است. ما در مقاله های قبل در ارتباط با رفتار در روان شناسی صحبت کردیم و گفتیم که هر فردی چه نوع رفتاری دارد و این رفتار در چه زمان هایی در فرد ایجاد می شود. گاهی اوقات رفتار یک فرد بر اساس شرایط خانوادگی یا محیطی تغییر خواهد کرد. می خواهیم در ارتباط با برخورد با گناه: تعریف، سازوکارهای مقابله ای و پیشگیری صحبت کنیم.

گناه یک احساس جهانی است.

برخورد با گناه: تعریف، سازوکارهای مقابله ای و پیشگیری | مرکز مشاوره همکده \

گناه یک احساس جهانی است. هر کس در یک زمان یا دیگری احساس گناه کرده استو، خواه این گناه حاصل شده باشد یا نه. برای برخی، احساس گناه عذاب سریع است که پس از گفتن یک کلمه تند ناسازگار، یا انجام کار کمتر از بهترین آن ها به وجود می آید. برای برخی، احساس گناه احساسی به ظاهر بی پایان است که هرچه حافظه می گذرد به گذشته کشیده می شود و تا آنجا که قابل پیش بینی است. از نظر بسیاری، گناه چیزی است که توسط دوستان، اعضای خانواده یا افراد بالادست علیه آن ها استفاده شده و گناه به عنوان روشی برای کنترل یا دستکاری عمل کرده است. با توجه به منابع فراوان آن، چگونه می توانید گناه را تعریف کنید؟

احساس گناه چیست؟

گناه پاسخی احساسی به اشتباهات یا کارهای نادرست واقعی یا قابل درک است. گناه ممکن است به تنهایی بوجود آید یا به دستور دیگران به وجود آید. به طور معمول، احساس گناه همراه با شرم و احساس انزوا است. معمولاً به عنوان یک چیز خوب در نظر گرفته نمی شود، گرچه با اخلاق و امور وجدان مرتبط است. گناه می تواند بیاید و برود، می تواند یک همراه همیشگی و سنگین باشد، یا فقط در مواقع استرس شدید یا بعد از اینکه مرتکب اشتباه بزرگی شده اید، بوجود می آید.

نکته ای در ارتباط برخورد با گناه

احساس گناه می تواند مانند یک وزن بر روی سینه شما احساس شود. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.  با کمک یک درمانگر مجاز امروز این إحساس گناه را از روی خود بردارید.

گناه اغلب با احساسات بزرگ دیگر مرتبط است.

برخورد با گناه: تعریف، سازوکارهای مقابله ای و پیشگیری | مرکز مشاوره همکده

گناه اغلب با احساسات بزرگ دیگر مرتبط است. غم، عصبانیت و ترس همه می توانند با احساس گناه مرتبط باشند. شما ممکن است از عصبانیت با یکی از عزیزان خود احساس گناه کنید، یا از این که از دوستی ارتقا بزرگی را که انتظار داشتید، ناراحت بود، احساس ناراحتی می کنید. گناه به ندرت در خلأ و عاری از احساسات دیگر تجربه می شود و معمولاً حداقل به یک حالت عاطفی دیگر گره خورده است.

هدف از گناه در افراد مختلف چیست؟

گناه اغلب به عنوان وسیله ای برای هدایت خود در مسیر درست عمل می کند. گرچه احساس گناه می تواند ابزاری شگفت انگیز در پاسخگویی به خود باشد، اما همچنین می تواند سمی باشد و علیه شما استفاده شود.

سو استفاده در روابط در ارتباط با این زمینه

در روابط دستکاری شده یا سو استفاده، به جای این که به وضعیت سالم تری بروید، می توان از گناه به عنوان ابزاری استفاده کرد که شما را مطیع، ساکت و در کنار همسر خود نگه دارد. لازم نیست یک شریک رمانتیک باشید که برای کنترل شما از گناه استفاده می کند. اعضای خانواده و دوستان همچنین می توانند از گناه به عنوان وسیله ای برای کنترل شما استفاده کنند. والدین ممکن است با آوردن مرتباً پیر و تنها بودن آن ها، و این که برای تربیت شما چه سختی کشیده اند، مقصر باشید که وقت بیشتری را با آن ها می گذرانید. یک دوست ممکن است به طور عادی (اما به طور مداوم) ذکر کند که آن ها دیگر هرگز به دلیل دوست دختر جدید شما را نمی بینند و اصرار دارد که در عوض تعداد بیشتری از آن ها را ببینید.

نکته

از گناه می توان به عنوان وسیله ای برای هدایت یا کنترل کامل انتخاب ها و رفتارهای شما استفاده کرد. پس باید برای برخورد با گناه اقدام شود.

گناه همچنین می تواند در برابر خود شما قرار گیرد

برخورد با گناه: تعریف، سازوکارهای مقابله ای و پیشگیری | مرکز مشاوره همکده

گناه همچنین می تواند در برابر خود شما قرار گیرد. اگر می بینید که مرتباً به خود اجازه می دهید نسبت به هر چیز کوچکی احساس گناه کنید و متوجه می شوید که گناه زندگی شما را تسخیر می کند، انتخاب روابط شما، انتخاب کار و موارد دیگر را دیکته می کند، ممکن است در دام گناهان سمی فرو رفته باشید. این نوع احساس گناه بیش از آنکه انگیزه ایجاد کند، فلج کننده است و می تواند شروع یک چرخه خطرناک باشد، در این حالت برای جلوگیری از احساس گناه، خود را منزوی کرده و پنهان می شوید، اما احساس گناه و شرم بیشتری می کنید زیرا خود را پنهان می کنید. در این موارد، ممکن است مراجعه به یک درمانگر برای حل برخی از گناهان شما و التیام منشأ آن ضروری باشد.

چگونه با گناه مقابله کنیم: برخورد با گناه و شرم

وقتی گناه رسید، نیازی نیست که خود را به یک پایه اصلی زندگی تبدیل کنید. خواه تحریک کننده آن شما باشید یا شخصی کاملاً خارج از شما، می توان گناه را برطرف کرد و با او کار کرد. کنار آمدن با گناه و شرم به تحریک کننده گناه بستگی دارد، زیرا ریشه های مختلف به مکانیزم های مختلف کنار آمدن نیاز دارند. اگر گناه در درجه اول از طرف شما انجام می شود و به جای یک سطح سالم به یک سطح سمی (یا شرم آور) رسیده است، اولین قدم برای کنار آمدن با تصدیق تقصیر خود متوقف است.

إحساس گناه در افراد مختلف

تصدیق کنید که احساس گناه می کنید، اذعان کنید که چرا احساس گناه می کنید و بگذارید لحظه ای خود را احساس گناه کنید. هنگامی که به خود آزاد سلطنت دادید تا احساسات خود را کاملاً تجربه کنید، شروع به گره گشایی از منبع گناه خود کنید. چرا باید احساس گناه کنید؟ آیا این یک نوع تولید گناه است یا شرم آور، شما را در دام و مجرد نگه می دارد؟ احساس گناه سالم نباید به گونه ای باشد که شما را به هر طریقی بیگانه کند، جدا کند یا شرمنده کند. در عوض، احساس گناه سالم به عنوان انگیزه ای برای بهبود رفتار یا اصلاح یک اشتباه عمل می کند. گناه ناسالم (یا شرمساری) به شما می گوید که شما بی ارزش هستید و تلاش برای انجام این کار صحیح است.

مقابله با احساس گناه از شخص ثالث بسیار پیچیده تر است

مقابله با احساس گناه از شخص ثالث بسیار پیچیده تر است، زیرا ممکن است لازم باشد برای جلوگیری از تقصیر، عزیزان خود را محدود کنید. این ممکن است به معنای موافقت با مکالمه با والدین خود برای مدت زمان بسیار مشخص یا در روزهای خاص باشد، یا به دوستان خود بگویید که برای مدتی در خارج از خانه در دسترس نخواهید بود. تعیین مرزها همچنین می تواند به این معنی باشد که به رئیس خود بگویید هیچ کار دیگری انجام نخواهید داد و یا به همکاران خود اطلاع دهید که از اظهار نظرهای جنسیتی که با هزینه شما انجام می دهند قدردانی نمی کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کنار آمدن با گناه ایجاد شده توسط دیگران، مسلماً دشوارتر از کنار آمدن با گناه خود ساخته است، زیرا ممکن است طرف متخلف دوست نداشته باشد کنترل یا دستکاری را که در نتیجه تلاش برای تحمیل گناه به شما انجام می دهد، رها کند.

جلوگیری از گناه

برخورد با گناه: تعریف، سازوکارهای مقابله ای و پیشگیری | مرکز مشاوره همکده

برخورد با گناه به نوع گناه و مسئولیت آن نیز بستگی دارد. جلوگیری از احساس گناه سالم به اندازه کافی ساده است: اگر فکر می کنید باید زبان خود را در یک لحظه گرم با یک شریک زندگی نگه دارید، زبان خود را نگه دارید تا از احساس گناه در مورد گفتن سخنی بی ادبانه یا شرورانه در لحظه جلوگیری کنید.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا