ازدواج با فردی که معتاد است

مهم نیست واقعا چه شخصیتی داشته و تا چه حد روی افراد دیگر قضاوت نمی کنید، همین که متوجه شوید فردی که با او وارد رابطه شده اید در حال بهبود از اعتیادی است که گرفتار آن شده بود، عبور از این شرایط و تصمیم گیری برای شما تبدیل به کار سختی خواهد شد. ازدواج با فرد معتاد، برای برخی افراد حتی اگر متوجه شوند فردی که با او آشنا شدند، زمانی از مصرف مواد رنج می برده است به سختی قابل درک است.

با توجه به پیش زمینه ای که در این مورد داشته و اینکه چقدر در مورد بیماری اعتیاد درک دارید واکنش شما می تواند متغیر باشد.

برای برخی افراد حتی اینکه متوجه شوند فردی که با او در حال آشنایی هستد زمانی از مصرف مواد رنج می برده است به سختی قابل درک است. چطور فردی که شما حالا می شناسید همان کسی بوده است که اعتیاد به مواد یا الکل داشته؟ برای برخی دیگر قبول کردن این موضوع کمی ساده تر است، خصوصا زمانی که خود یا یکی از نزدیکانش زمانی با اختلال مصرف مواد مبارزه کرده باشد.

به هرجال بسیار مهم است تا برای درک بهتر فردی که او با در حال ارتباط هستید چند مورد را در ذهن داشته باشید و همچنین خود را برای اتفاقات محتمل در آینده اماده سازید.

درک کلی نسبت به زمان پاک بودن ان ها داشته باشید.

اهمیتی ندارد از نظر عاطفی تا چه ح به بلوغ رسیده اید یا چطور می خواهید خود را با نیازهای فرد در زمان بهبود تطابق دهید، اگر فردی که در حال آشنایی با او هستید برای حداقل کمتر از یک سال است که پاک بوده و ترک کرده، ایده ی خوبی نیست که با او وارد رابطه شوید. بهبود و ترک فرایندی طولانی مدت بوده و نیاز به زمان دارد.

با وجودی که هر فرد محدوده ی زمانی خاص و منحصر به خود را دارد بسیر خطرناک است که در سال اول بعد از ترک رابطه ای را با این فرد شروع کنید. سال اول را باید به کار کردن روی خود و مراقبت از خود اختصاص داد و همچنین یادگیری چگونگی ایجاد کردن روتین هایی سالم.

هرچه شما بیشتر بتوانید اعتیاد فرد و محرک های آن را درک کنید بهتر خواهید توانست فشارهای عاطفی او را متوجه شوید. این بدان معنا نیست که باید گذشته ی او را زیر و رو کرده و برای هرچیزی او را بازخواست کنید. بلکه باید از او سوالاتی بپرسید که نشان می دهند دوست دارید درک عمیق تری از او داشته باشید.

در بسیاری از موارد کسانی که از اختلال مصرف مواد رنج می برند روند بهبود و پاک بودن خود را مرتبط با احساسات قلبی شان می دانند. اگر می خواهید برای این چنین رابطه ای سرمایه گذاری کنید باید به داستان بهبود آن ها علاقه نشان دهید.

چیزهایی که فرد همراه با اعتیاد خود دارد را بپذیرید.

اگر می خواهید با چنین رابطه ای پیش بروید باید چیزهایی که همراه با خود دارد را نیز بپذیرید. حقیقت این است که بعد از اینکه زندگی فردی تحت تاثیر اعتیاد قرار گرفت جنبه های زیاد دیگری در زندگی او نیز شکست خواهند خورد. این فرد می تواند با مشکلات قانونی، خانوادگی، سلامت یا مالی مواجه شود. این ها باعث نمی شوند او تبدیل به فرد بدی شود بلکه تنها بخشی از بیماری او هستند.

باید با خودتان صادق باشید. آیا می توانید این فرد را با تمام اشتباه هایش قبول کنید یا نه؟ اگر نمی توانید باید قبل از اینکه جلوتر رفته و خود را بیشتر درگیر رابطه نمایید همه چیز را تمام کنید.

نقش یک حامی را داشته باشید.

داشتن نقش حمایتی یعنی باید از روند بهبود فرد اگاهی داشته و محرک های او را بشناسید. شاید به این معنا باشد که شما نمی توانید در کنار او الکل بنوشید یا نیاز است گام هایی را برای از بین بردن محرک های اعتیاد او بردارید. همچنین باید به او فضا و زمان لازم برای تمرین مراقبت از خود را بدهید.

بار دیگر در اینجا نیز بسیار مهم است که با خودتان روراست باشید. اگر شما اعتیاد را یک مشکل بزرگ شخصیتی می دانید بسیار سخت است که نقش یک فرد حامی را ایفا کنید. شک و تردیدی که در نقاب حمایت پنهان می کنید فایده ای نخواهد داشت.

او را با کمک های زیاد و ناخواسته تحت فشار نگذارید.

به بیان دیگر با خودتان فکر نکنید چون فردی از مصرف مواد رنج می برد در واقع کسی است که نیاز دارد دیگران از او مراقبت کنند. اغلب اوقات افرادی که در روند بهبود هستند یکی از سالم ترین کسانی می باشند که شما می شناسید زیرا زمان زیادی را صرف بهبود وضعیت روانی، عاطفی و فیزیکی خود می کنند.

علاوه بر این حقیقت که شاید آن ها واقعا به کمک شما نیازی نداشته باشند شما باعث ایجاد خطر یک شکاف عاطفی می شود اگر دخالت های بی جا و غیر ضروری داشته باشید. شاید بخواهید با خودتان چک کنید آیا از تمایلات وابستگی عاطفی زیاد به دیگران رنج می بردی. کسی که وابستگی عاطفی یا روانی شدیدی به همراه خود دارد برای عبور موفق از رابطه با فردی که در حال ترک است روزهای سختی را خواهد گذراند.

نیازهای خودتان را فراموش نکنید.

همه ی افراد نیاز دارند مراقب خودشان باشند. کسی که در جریان بهبود است اغلب مسائل زیادی خواهد داشت، از جمله ملاقات های مکرر با پزشک یا روند درمان. باید اهمیت این ملاقات ها را درک کنید حتی اگر در عصر یک روز جمعه باشند.

سعی کنید برای خودتان علایق و سرگرمی هایی جدا از این فرد داشته باشید. وابستگی زیادی به هر رابطه ای برای تامین نیازهایتان تنها نشانه ای از وابستگی عاطفی و روانی بیش از حد است. باید ببینید برای بهبود وضعیت خود چه کار می توانید بکنید تا در نتیجه ی آن بتوانید از زمانی که با هم هستید هم بیشتر لذت ببرید.

به او زمان بدهید و سوال بپرسید.

باید زمان بگذارید تا بتوانید به طور کامل درک کنید که این فرد در چه مرحله ای از بهبود و ترک قرار دارد. اگر هنوز اوایل کار است. (سال اولی که شروع به ترک کرده است.) این احتمال وجود دارد که دوباره برگردد. در طول مرحله ی اولیه ی ترک او هنوز می خواهد سعی کند بدون مواد یا الکل خود را از نظر ذهنی، عاطفی و فیزیکی با زندگی جدید تطابق دهد. همچنین باید ببینید او تا چه حد به ترک علاقه مند بوده و در این روند جدی است.

آیا مرتب در جلسات شرکت می کند؟ آیا با فرد مناسبی برای ترک در ارتباط است؟ در نهایت باید درک کنید این فرد کارهایی را انجام داده است که قبل از ترک برای او عوارضی جدی همراه داشته اند. ممکن است قرض های مالی زیادی داشته و یا نتواند رانندگی کند. قبل از شروع رابطه ای جدی همه ی این ها را در نظر داشته باشید.

به خودتان در مورد اعتیاد آموزش دهید.

می توانید سرویس های محلی، کتابخانه یا اینترنت را برای منابع معتبر در مورد مصرف مواد جستجو کنید تا به درکی واقعی در مورد اعتیاد برسید. می توانید عضو گروه های حمایتی ای شوید که برای خانواده یا دوستان فرد معتاد است. با شرکت در این جلسات می تواند نکات موثری دریافت کرده و از افرادی که در شرایط مشابه شما هستند حمایت دریافت نموده و در مورد روند ترک اعتیاد درک بیشتری پیدا کنید.

ترک را در اولویت کارتان قرار دهید.

اگر مطمئنید که می خواهید در کنار این فرد باشید و دوست دارید رابطه تان ادامه داشته باشید باید از روند ترک او حمایت کرده و بهبود او را در اولویت هرچیزی قرار دهید، این کار برای سلامت او و در کل برای رابطه ی شما اهمیت زیادی دارد. باید نقشی حمایتی داشته و هیچوقت باعث نشوید به خاطر گذاشتن زمان برای شرکت در ملاقات ها یا دیگر برنامه های مرتبط با روند بهبود احساس گناه کند. وقتی برای کاری می خواهید می خواهید برنامه ریزی کنید مراقب او باشید. برای مثال اگر هنوز در اوایل روند درمان هستید به جاهایی که در آن الکل یا مواد مخدر استفاده می شود نروید. به جای اینکه ملاقات هایی در مهمانی ها داشته باشید بیرون از خانه همدیگر را دیده یا با هم به سینما بروید.

ازدواج با فردی که معتاد است | مرکز مشاوره همکده
محرک های او را بشناسید.

از او در مورد محرک های مصرفش سوال کنید. چه چیزی باعث تمایل او به مصرف مواد می شود؟ آیا اضطراب، استرس یا احساس تنهایی دارد؟ آیا این ماده را یک محرک می داند؟ به یاد داشته باشد این وظیفه ی شما نیست که بخواهید از او محافظت کرده یا مشکلاتش را حل کنید اما می توانید در مورد برخی از این محرک ها کمی فعال تر باشید.

اعتیاد و درمان
ازدواج با فردی که معتاد است | مرکز مشاوره همکده

اگر حس کردید در روند ترک نمی توانید موفق باشید صادق بوده، اطلاعات کافی کسب کرده و اطمینان یابید این رابطه برای هردو شما مناسب است. باید این فرد را خوب شناخته و اطمینان یابید کاملا خود را درگیر روند ترک کرده است. و به یاد داشته باشید اعتیاد قابل درمان است. اگر کسی که دوستش دارید از اختلال مصرف مواد یا اعتیاد رنج می برد می توانید به او کمک کنید، بهبود چیزی شدنی است.

عشق نمی تواند بر همه چیز غلبه کند.

برای هر فردی که در حال آشنایی با یک معتاد است به سادگی قابل درک است که عشق نمی تواند بر اعتیاد غلبه کند. اعتیاد به نوعی بر همه چیز اولویت دارد شما، بچه هایتان، کار، امنیت مالی  حتی آزادی های خود فرد قبل از ورود به رابطه باید ببینید آیا این فرد واقعا به دنبال ترک است یا در برخی مواقع از خود الگوهایی از اعتیاد و وابستگی را نشان می دهد.

اگر کسی را دوست دارید که درگیر اعتیاد است در روند درمان به او کمک کرده و تا زمان بهبودی رابطه ی خود را در حد دوستی نگه دارید. اگر او در روند درمان قرار دارد باید ببینید چه مدت است که پاک می باشد؟ آیا در برنامه های ترک خود شرکت فعالی دارد؟

کسی که کمتر از یک سال از ترک او می گذرد باید تمرکز خود را روی برنامه ی بهبود بگذارد نه آشنایی و رابطه ی عاطفی. این کار برای حفاظت از خود فرد معتاد و کسانی است که شاید با او وارد رابطه شوند. در مراحل اولیه اغلب معتادان بهبود یافته سعی دارند بفهمند چه شخصیتی دارند، چه می خواهند و چطور باید وارد رابطه ای سالم شوند. هرچه زمان بیشتری از پاک بودن فرد بگذرد امنیت بیشتری است که بتواند شریکی سالم را برای خود انتخاب کند.

اعتیاد یک بیماری شدید و برگشت پذیر است.
ازدواج با فردی که معتاد است | مرکز مشاوره همکده

تقریبا چیزی حدود 40 تا 60 درصد از معتادان دوباره به اعتیاد خود برمی گردند. با توجه به احتمال برگشت معتادان و شریک عاطفی آن ها نیاز است نسبت به محرک ها هشیار بمانند. و در زمان هشدار برای دریافت کمک آماده باشند. اگر خودتان با اعتیاد درگیر هستید باید کمی بیشتر مراقب باشید. مصرف شما می تواند محرکی برای بازگشت آن فرد باشد. ترس از بازگشت نمی تواند مانع از آشنایی با کسی باشد که در روند ترک خود کاملا جدی است. این تنها حقیقتی است که باید از آن اگاه باشید. با هشیار کردن خود نسبت به بیماری اعتیاد می دانید باید انتظار چه چیزی را داشته و چه زمانی درخواست کمک کنید.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
blogs.psychcentral.comdaylightrecoveryservices.comwillingway.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا