اعتیاد و درمان آن

برای مدت زمان زیادی اعتیاد به این معنا بوده است: عادت غیرقابل کنترل برای استفاده از الکل یا دیگر مواد. اخیراً مفهوم اعتیاد به رفتارها نیز گسترش یافته است، مانند قمار کردن و حتی کارهای عادی و لازم برای زندگی مانند ورزش کردن و خوردن. کلید کلی تعریف اعتیاد این است که فرد بفهمد این کار به نوعی برای او لذت بخش بوده و به عنوان راهی برای تطابق با زندگی، خود را بیش از حد درگیر این کار کند. وقتی فرد به کاری معتاد شد این رفتار به جای اینکه مشکلاتی را حل کند باعث ایجاد مشکلات بیشتری در زندگی او می شود.

چهار نکته ی اصلی که باید در مورد اعتیاد بدانید.

اعتیاد و درمان آن
  • در حالی که اعتیاد به مواد اغلب واضح به نظر می رسد اما در مورد اینکه کدام مواد واقعاً اعتیادآور هستند اختلافاتی وجود دارد. راهنمایی های اخیر انجمن تشخیص اختلالات ذهنی یا DSM نام بیشترین موادی که روان گردان هستند را اعلام کرده است، از جمله داروهایی که می توانند اعتیادآور باشند.
  • هنوز در مورد اینکه رفتارهای اعتیادآور می توانند اعتیاد واقعی باشند تردید هایی وجود دارد. تحقیقات بیشتری نیاز است تا این مورد را شفاف سازی نماید. قمار کردن رفتاری اعتیادآور است که سال هاست به عنوان یک اختلال رفتاری غیرقابل کنترل تشخیص داده می شود.
  • ایجاد اعتیاد زمان می برد. هیچ فردی بعد از یک بار استفاده معتاد نخواهد شد، اگرچه ممکن است یک مشکل در سلامت روانی او ایجاد کرده، بر اثر اوردوز باعث مرگ او شده یا یک بار مصرف مشکلات دیگری را ایجاد نماید.
  • استفاده از دارو همیشه به معنای اعتیاد نیست، اگرچه مصرف آن خطرات اجتماعی و سلامتی بسیاری خواهد داشت. والدین نباید با دیدن مصرف یک داروی اعتیادآور توسط کودک به طور خودکار تصور کنند کودک آن ها نوعی اعتیاد دارد.

اگر شما می توانید به هر چیزی معتاد باشید چه چیزی آن را تبدیل به یک اعتیاد می کند؟

اعتیاد و درمان آن

علائم اعتیاد متغیر هستند اما دو جنبه ی متفاوت وجود دارد که تمامی اعتیادها در آن مشترک هستند:

رفتار اعتیادآور ناهنجار بوده یا باعث مشکلاتی برای فرد یا اطرافیان او خواهد شد.

بنابراین به جای اینکه به فرد کمک کند تا با شرایط تطابق یافته یا بر مشکلات غلبه یابد تنها توانایی های او را کاهش خواهد داد. برای مثال یک فرد قمارباز به این امید است که پول بیشتری داشته باشد اما قمار تنها دارایی های مالی او را از بین می برد. کسی که زیاد الکل می نوشد می خواهد خودش را شاد کند اما مصرف الکل می تواند باعث افسردگی شدید او شود. معتاد به رابطه ی جنسی شاید نیاز به صمیمیت بیشتری داشته باشد اما تمرکز روی کارهای جنسی تنها باعث می شود نزدیکی واقعی با یکدیگر نداشته باشید.

اعتیاد و درمان آن| مرکز مشاوره همکده

این رفتار پایدار است.

وقتی فردی معتاد باشد به شرکت در رفتار اعتیادآور ادامه خواهد داد، حتی با وجود مشکلاتی که برای او ایجاد می شوند. بنابراین تفریحات زیاد در تعطیلات  آخر هفته یک اعتیاد نیست، مگر اینکه باعث مشکلات متفاوت شود. اعتیاد با شرکت مکرر در آن کار تعریف خواهد شد.

اگر از این کار لذت می برید یک اعتیاد نیست، درست است؟

این باور درست نیست. از آنجایی که اغلب اوقات، خصوصاً در رسانه های اجتماعی، فرد معتاد انسانی بی خانمان و غمگین است که در تنهایی زندگی می کند افراد زیادی که اعتیاد دارند تا زمانی که از این کار لذت برده و در کنار عزیزانشان زندگی می کنند اعتیاد خود را باور نخواهند کرد.

اغلب اعتیاد این افراد در زندگی شان ریشه دار شده و باعث می شود هیچگاه یا خیلی به ندرت علائم مرتبط به عادت را حس کنند. یا اینکه علائمی که در نتیجه ی کنار گذاشتن عادت هستند را تشخیص نمی دهند و این عادات می توانند باعث پیری یا کار کردن سخت برای آن ها شود. آن ها حتی بدون اینکه متوجه شوند به این اعتیاد چقدر وابسته هستند سال ها به زندگی خود ادامه خواهند داد.

افرادی که اعتیادی خلاف قوانین دارند نیز ممکن است از طبیعت پنهانکاری این رفتار لذت ببرند. آن ها جامعه را برای این طرز فکر محدود سرزنش می کنند و خود را افرادی مستقل و با ذهنی باز می دانند. در حقیقت اعتیاد شخصیت افراد و آزادی آن ها را محدود خواهد کرد زیرا آن ها به رفتارهای اعتیادآور خود محدود می گردند. رفتن به زندان برای انجام این کار غیرقانونی می تواند آزادی آن ها را محدودتر سازد.

وقتی فرد به رفتاری اعتیاد پیدا می کند لذت برای او اغلب متمرکز بر ادامه دادن آن رفتار اعتیادآور و اجتناب از بروز علائم ترک خواهد بود، نه داشتن تجربیاتی کامل که فرد با قدرت خود برای شاد بودنش انجام می دهد. در این زمان فرد معتاد شاید متوجه شود که از زندگی او زمان زیادی گذشته و او به جز تجربه ای که به آن اعتیاد داشته از چیز دیگری لذت نبرده است. این آگاهی اغلب زمانی کسب می شود که فرد بر اعتیاد خود غلبه یافته است.

اعتیاد و درمان آن

اگر این کار ضرری نداشته باشد چه مشکلی وجود دارد؟

اعتیاد به خود فرد و کسانی که اطراف او هستند آسیب می رساند.

بزرگترین مشکل این است که فرد معتاد نمی تواند آسیب وارده از اعتیاد خود را تشخیص دهد. او شاید جنبه های منفی از اعتیادش را رد کرده و به اثرات آن روی سلامت، الگوهای زندگی و روابط خود بی توجهی نماید. یا شاید محیط بیرون یا افراد دیگر در زندگی خود را برای این مشکلات مقصر بداند.

وقتی اعتیاد اصلی ترین روش فرد برای غلبه بر مشکلات است آسیب ایجاد شده توسط اعتیاد به سختی برای او قابل تشخیص خواهد بود. گاهی مشکلات دیگر مستقیماً مرتبط با اعتیاد هستند، از جمله مشکلات در سلامت و گاهی ارتباط غیرمستقیمی با اعتیاد دارند، مانند مشکلات در روابط.

برخی افرادی که به مواد یا برخی فعالیت ها اعتیاد دارند به خوبی از این اعتیاد آگاه اند و حتی آسیب هایی که برایشان ایجاد می کند را می شناسند اما به هرحال به کار خود ادامه می دهند. شاید علت این باشد که حس می کنند نمی توانند بدون این عادت با مشکلات برخورد کنند زیرا اعتیاد باعث می شود حواسشان از مشکلات دیگری که باید با آن مواجه گردند پرت شود، (مانند مورد خشونت قرار گرفتن در دوران کودکی) یا به این دلیل که نمی دانند چطور می توانند با روش دیگری از زندگی لذت ببرند.

آسیب ناشی از این اختلال تنها زمانی تشخیص داده می شود که فرد از یک شرایط بحرانی می گذرد. این اتفاق می تواند زمانی بیفتد که این رفتار یا ماده ی مصرفی از فرد کاملاً دور شده و او با عوارض ترک مواجه گشته و نمی تواند با آن برخورد کند. یا می تواند مشکلات به شکل عوارض ناشی از اعتیاد آشکار گردند، مانند یک بیماری جدی، ترک شدن توسط همسر یا از دست دادن کار.

زندگی با اعتیاد

برخی افراد نمی خواهند رفتار اعتیادی خود را تغییر دهند. آنها بارها و بارها تلاش کرده اند اما هیچ‌وقت در ترک این کار موفق نبوده اند. این افراد اغلب بهتر است هدفی برای کاهش آسیب به خود در نظر بگیرند و یا از منابع کمک های فردی برای مدیریت اعتیاد خود استفاده کنند.

منبع: https://www.verywellmind.com/addiction-4157312

توجه: مطالب بخش وبلاگ سایت همکده تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به مشاور روانشناسی یا روانپزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

برترین مشاوران و روانشناسان کشور در مرکز مشاوره همکده ، زندگی با نشاط و سلامت روان را برای شما فراهم می کنند.

مزایای مشاوره تلفنی روانشناسی:

1- طرح موضوعات و مشکلات با مشاور تخصصی بدون دغدغه و خجالت

2- دریافت مشاوره در هر ساعتی از شبانه روز

3- صرفه جویی در هزینه ها با حذف هزینه ایاب و ذهاب

4- صرفه جویی در زمان با حذف زمان تردد و ترافیک

5- سهولت دسترسی به خدمات مشاوره

شیوه های ارتباط با ما:

 ارسال پیامک 20 به 20005555

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا