چگونه با غم از دست دادن چیزی عزیز کنار بیاییم؟ (قسمت دوم)

قسمت دوم کنار آمدن با غم از دست دادن عزیز در ادامه بیان شده است.

سوگواری می تواند مانند یک ترن هوایی باشد.

به جای چندین مرحله، می توانیم سوگواری را مانند یک ترن هوایی تصور کنیم. پر از فراز و نشیب و سرشار از بالا و پایین ها. مانند بسیاری از ترن های هوایی، در ابتدای مسیر شاید عبور سخت تر باشد. دست اندازها عمیق تر و طولانی تر به نظر برسند. زمان های سخت باید به مرور شدت کمتری یافته و کوتاه تر شوند. اما کنار آمدن با از دست دادن چیزی که دوستش دارید سخت خواهد بود. حتی سال ها بعد از این جدایی، خصوصا در زمان اتفاقاتی مانند عروسی اعضای خانواده یا تولد یک نوزاد، حس نبود آن فرد را بیشتر حس خواهیم کرد.

علائم سوگواری و عزاداری کنار آمدن با غم از دست دادن عزیز

چگونه با غم از دست دادن چیزی عزیز کنار بیاییم؟ (قسمت دوم) | مرکز مشاوره همکده

با وجودی که از دست دادن یک عزیز روی هر فرد به شکل مختلفی تاثیر می گذارد. اما بسیاری از ما در زمان سوگواری علائم زیر را تجربه خواهیم کرد. تنها به یاد داشته باشید هرچیزی که در ابتدای این جدایی تجربه می کنید. عادی است از جمله: احساساتی مانند اینکه فکر می کنید می خواهید دیوانه شوید. حس می کنید در یک رویای وحشتناک هستید یا به باورهای مذهبی خود شک می کنید.

علائم عاطفی سوگواری

شوک و باور نکردن

درست بعد از این اتفاق، پذیرفتن چیزی که روی داده است کار سختی خواهد بود. احساس کرختی دارید و در باور اینکه این اتفاق در واقعیت بوده است مشکل خواهید داشت یا حتی ممکن است حقیقت را تکذیب کنید. اگر کسی که دوستش دارید مرده است هنوز انتظار دارید خودش را نشان دهد، با اینکه می دانید او رفته است.

ناراحتی

ناراحتی زیاد شاید رایج ترین علامتی باشد که اغلب در زمان سوگواری تجربه می کنند. شما شاید احساس پوچی، ناامیدی، بی میلی یا تنهایی عمیق داشته باشید. شاید زیاد گریه کرده و از نظر عاطفی حس تعادل و ثبات نداشته باشید.

احساس گناه

شاید در مورد کارهایی که انجام داده یا نداده اید یا چیزهایی که گفته یا باید می گفتید احساس گناه کنید. ممکن است در مورد برخی احساساتی که دارید عذاب وجدان داشته باشید (پس از مردن فردی بعد از یک بیماری طولانی و سخت حس آرامش دارید) بعد از مرگ آن فرد، شاید برای اینکه کاری نتوانستید بکنید تا مانع از مردن او شوید احساس گناه کنید، حتی اگر کاری از دست شما برنمی آمده است.

خشم

حتی اگر این اتفاق تقصیر کسی نباشد شاید بازهم حس عصبانیت و رنجش داشته باشید. اگر کسی که دوستش داشته اید را از دست دادید شاید از خدا، پزشکان یا حتی کسی که مرده است برای رها کردن شما، عصبانی باشید. حس می کنید نیاز دارید کسی را برای این بی عدالتی که اتفاق افتاده است سرزنش کنید.

ترس

از دست دادن چیزی مهم می تواند محرک نگرانی ها و ترس ها باشد. شاید حس اضطراب، عدم امنیت یا بی پناهی داشته باشد. شاید شما دچار حملات پانیک شوید. مرگ یک فرد عزیز محرک ترس هایی در مورد مردن خودتان، روبرویی با زندگی بدون وجود آن شخص یا مسئولیت هایی باشد که باید به تنهایی بر دوش بکشید.

علائم فیزیکی سوگواری و کنار آمدن با غم از دست دادن عزیز

چگونه با غم از دست دادن چیزی عزیز کنار بیاییم؟ (قسمت دوم) | مرکز مشاوره همکده

اغلب تصور می کنیم سوگواری فرایندی است که تنها محدود به عواطف انسان می باشد. اما اغلب این اتفاق شامل مشکلات فیزیکی نیز خواهد شد، از جمله:

  • خستگی
  • بی خوابی
  • عدم امنیت
  • حالت تهوع
  • درد و ناراحتی
  • کاهش یا افزایش وزن

جستجوی حامی برای حزن و اندوه از دست دادن یک عزیز

چگونه با غم از دست دادن چیزی عزیز کنار بیاییم؟ (قسمت دوم) | مرکز مشاوره همکده

درد و سختی ناشی از این اتفاق اغلب باعث می شود بخواهید از دیگران کناره گیری کرده و خودتان در تنهایی باشید. اما داشتن حمایت رودررو از افراد دیگر برای بهبود شما از این ناراحتی و حزن شدید ضروری است. حتی اگر در یک شرایط عادی راحت نیستید در مورد احساسات خود حرفی بزنید باید حتی همراه با کمی ناراحتی و گریه حال خود را شرح دهید. البته با وجودی که صحبت در مورد این اتفاق سخت می تواند باعث شود این بار را راحت تر تحمل کنید. اما به این معنا نیست که هربار دوست یا خویشاوندی را دیدید باید در مورد این حادثه ی بد حرف بزنید. گاهی تنها با بودن در کنار افراد دیگری که به شما اهمیت می دهند به ارامش خواهید رسید. کلید کار این است که در انزوا نمانید.

رفتن نزد دوستان و اعضای خانواده

حالا زمان آن است که روی کسانی تکیه کنید که به شما اهمیت می دهند. حتی اگر غرورتان باعث می شود بخواهید قوی و مستقل بمانید. به جای اینکه از دیگران دوری کنید دوستان و کسانی که برای شما مهم هستند را کنار خود آورده، زمانی را برای دیدار رودررو با آن ها گذاشته و کمک هایی که پیشنهاد می دهند را بپذیرید. اغلب افراد دیگر می خواهند به شما کمک کنند. اما نمی دانند چطور این کار را انجام دهند. بنابراین به آن ها بگویید نیاز به چه چیزی دارید. چه شانه ای باشد برای گریه، کمک برای مرتب کردن و نظم دهی به مراسم خاکسپاری یا تنها کسی که در کنارتان باشد. اگر فکر می کنید کسی را ندارید که بتوانید مرتبا با او ارتباط داشته باشید باید بدانید هیچگاه برای ساخت روابط دوستی جدید دیر نیست.

کنار آمدن با غم از دست دادن عزیز – برخی افراد نمی دانند چطور فرد داغ دیده را آرام کنند.

سوگواری و ناراحتی فرایندی پیچیده است و گاه برای بسیاری از افراد حسی ترسناک می سازد. خصوصا اگر خودشان از دست دادن شخص نزدیکی را تجربه نکرده باشند. آن ها مطمئن نیستند چطور شما را آرام کنند و گفتن حرف های نادرست یا انجام کارهای اشتباه شما را به پایان برسانند. اما این را به عنوان بهانه ای برای فرو رفتن در لاک خودتان استفاده نکرده و ارتباطات اجتماعی خود را تمام نکنید. اگر یک دوست یا عضوی از خانواده پیش شما می آید برای آن است که به شما اهمیت می دهد.

دریافت احساس آرامش با ایمانی که دارید.

اگر یک مذهب خاص را دنبال می کنید می توانید با انجام سوگواری های مذهبی و مراسم دینی خودتان را آرام کنید. فعالیت های روحانی ای که  برای شما معنا دارند. مانند نمازخواندن یا رفتن به کلیسا می توانند به شما آرامش دهند. اگر حس می کنید ایمان شما در حال از بین رفتن و ضعیف شدن است با یک فرد مذهبی یا افراد دیگری که هم دین شما هستند صحبت کنید.

عضو یک گروه حمایتی شوید.

از دست دادن یک عزیز می تواند باعث تنهایی شما شود. حتی اگر کسان دیگری را در کنار خود داشته باشید. شریک شدن غم و اندوهتان با کسانی که تجربیات مشابهی داشته اند می تواند به شما کمک کند. برای یافتن یک چنین گروهی در نزدیکی محل زندگی خود می توانید با مراکز مشاوره ی اطرافتان در تماس باشید.

چگونه با غم از دست دادن چیزی عزیز کنار بیاییم؟ (قسمت دوم) | مرکز مشاوره همکده
کنار آمدن با غم از دست دادن عزیز- صحبت با یک مشاور

اگر به نظر می رسید این اندوه و ناراحتی شما زیاد ادامه یافته است می توانید یک فرد متخصص سلامت روان را پیدا کرده و از او کمک بگیرید. یک مشاور باتجربه به شما کمک می کند از این احساسات سخت عبور کرده و بر موانع راه خود غلبه یابید.

منابع
helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا