عوارض گریه های خاموش در کرونا

شاید کمتر کسی در طول بحران شیوع بیماری کرونا ویروس، به عوارض گریه های خاموش در بحران کرونا فکر کرده باشد. در طی شیوع بیماری کرونا ویروس، بسیاری از افراد مجبور هستند وقت خودشان را به تنهایی بگذرانند و حتی نتوانند برای عزیز از دست رفته خودشان مراسمی را برگزار کنند. در حالی که به نظر می رسد، این گریه ها و عدم سوگواری ها و جلوگیری از برگزاری مراسم برای قربانیان کرونا ویروس با بروز عوارض روحی و روانی زیادی همراه است. عوارض گریه های خاموش در کرونا زیاد است.

صحبت کردن و بودن در کنار دوستان و خانواده، می تواند یکی از راهکارهای مفید برای کنار آمدن با مرگ یکی از نزدیکان ما باشد. معمولا به افراد داغدیده توصیه می شوند که از تنهایی و گوشه گیری خودداری کنند؛ اما متاسفانه در شرایطی قرار گرفتیم که مجبور هستیم از همدیگر فاصله بگیریم و تا حدودی روابط خودمان را با دیگران کمتر کنیم. حتی در مناطقی که محدودیت ها کمتر شده است، هنوز هم بسیاری از افراد ترجیح می دهند از قرار گرفتن در جمع های خانوادگی و دوستان خودداری کنند. همه این موارد می توانند اثرات منفی بر روی وضعیت جسمی و روانی ما داشته باشد.

تاثیر مراسم سوگواری در کاهش غم و اندوه

عوارض گریه های خاموش در کرونا از جنبه های بسیار بررسی می شود. به گفته روانشناسان، مرگ عزیزان با غم و سوگواری همراه است. افرادی که با مرگ یک عزیز روبرو می شوند، پنج مرحله انکار، عصبانیت، افسردگی، شوک و پذیرفتن را تجربه می کنند. با این حال، برگزاری برخی از آیین و مراسم های سوگواری می تواند روند این مراحل را برای بازماندگان آسانتر کند.

به طور حتم مرگ یک عزیز بر روی همه اعضاء خانواده تاثیر منفی خواهد داشت و برگزاری مراسم عزاداری به افراد کمک می کند تا بتوانند درد خودشان را تسکین دهند.

آداب و رسوم عزاداری، افراد داغدیده را وادار می کند که با اطرافیان خودشان ارتباط برقرار کرده و احساسات خودشان را بروز دهند. تا حدودی می توان گفت، مراسم های عزاداری باعث تقویت انسجام اجتماعی بین داغدیده ها می شود.

برگزاری مراسم سوگواری به سپری شدن دوران غم و اندوه کمک می کند.

اما در طی شیوع بیماری همه گیر  COVID-19، به دلیل جلوگیری از بروز و انتشار بیماری، برگزاری این مراسم برای عزیزان ما ممنوع شده است. در دوران کرونا ویروس، خبری از تشییع جنازه، عزاداری ها و رفتن به سر خاک قربانیان نیست. همه این عوامل منجر به بروز عوارض و آسیب های عاطفی زیادی می شوند. حذف این آداب و رسوم نیز باعث رنج شده و آسیب های عاطفی را تقویت می کند. این موضوع به طور حتم، نگران کننده است، زیرا درد ناشی از استرس می تواند منجر به عواقب جسمی کوتاه و طولانی مدت مانند فیبرومیالژیا و اختلال استرس پس از سانحه شود.

از طرفی هم برگزاری مراسم و تشریفات عزاداری تا حدودی اثرات درمانی دارد. این مراسم به اعضای خانواده و دوستان کمک می کنند تا فقدان عزیزان خود را بپذیرند. فضایی را برای صحبت کردن در مورد عزیز از دست رفته خود پیدا کنند. و درک روند عزاداری برای داغ دیده ها آسانتر شود.

آسیب های روانی شیوع کرونا ویروس

عوارض گریه های خاموش در کرونا عوارض دارند. بررسی ها نشان می دهد که همه گیری بیماری کرونا ویروس با آسیب های عاطفی زیادی همراه است، از جمله:

  • افسردگی
  • افکار خودکشی
  • بی خوابی
  • اضطراب
  • ترس
  • اضطراب
  • عصبانیت
  • استرس
  • غم و تنهایی

از طرفی هم سوگواری های ابراز نشده ممکن است تا حدودی این آسیب ها را تشدید کنند. حتی این آسیب ها می توانند باعث افزایش تنش بین افراد شوند و خطر ابتلا به بیماری های روانی را افزایش دهند.

عدم بروز احساسات در دوران قرنطینه

قرنطینه می تواند احساس تنهایی و اندوه را تشدید کند. در این شرایط مجبور هستید در خانه ای که با عزیز از دست رفته شما زندگی کرده است تنها باشید. تنها شدن با خاطرات عزیزتان، می تواند برای شما دردناک باشد. حتی در این شرایط قرار گرفتن در کنار سایر اعضاء خانواده، ضمن اینکه ممکن است شیوع بیماری کرونا را افزایش دهد، می تواند تنش ها و ناسازگاری ها را بیشتر کنند.

غم و اندوه از دست دادن یکی از عزیزانتان از یک سو و نگرانی در مورد شیوع بیماری کرونا از سوی دیگر باعث می شود شما از بروز احساسات خودتان جلوگیری کنید. تنها شدن همچنین می تواند پذیرش غم و اندوه را برای شما دشوارتر کند.

غم و اندوه ناشی از بیماری کرونا

به طور حتم وقتی شما، کسی را به دلیل ویروس کرونا یا عوارض ناشی از ویروس از دست می دهید، پذیرش و درک آن برای شما سخت و دشوار می شود. از طرفی هم ممکن است برای جلوگیری و کنترل بیماری فرصتی برای خداحافظی حضوری از عزیز خودتان نداشته باشید.

بسته به شخص، بیماری ممکن است خیلی سریع پیشرفت کرده و جدی شود که می تواند منجر به احساس شوک شود. شاید اطرافیان بیمار نتوانند در مراسم تشییع حضور داشته باشند و جسد را مشاهده کنند. همه این موارد باعث می شود پذیرفتن واقعیت مرگ، سخت تر شود.

افراد داغدیده ممکن است در شبکه ها و رسانه های اجتماعی تصاویری را ببینند که داغ عزیز از دست رفته برای آنها تازه تر می کند. یا ممکن است آنها مستقیماً شاهد صحنه های ناراحت کننده باشند. حتی احتمال دارد این افراد با تصاویر ذهنی خود به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) مبتلا شوند.

راهکارهای کمک به فرد داغدیده

شاید برای شما هم سخت باشد که بتوانید به یک فرد داغدیده کمک کنید. یا حتی نمی دانید چه حرفی به او بزنید و چگونه او را آرام کنید.

قبل از هر اقدامی به این نکته توجه داشته باشید که از دست دادن عزیز فقط زندگی فرد را مختل نمی کند، بلکه او را برای همیشه تغییر می دهد. بر همین اساس به شما پیشنهاد می کنیم راهکارهای زیر را برای کمک به فرد داغدیده در نظر بگیرید:

شنونده خوبی باشید.

بعضی اوقات بهترین کاری که برای کمک به فرد داغدیده می توانید انجام دهید، گوش دادن است. به شخص اطمینان دهید که صحبت کردن در مورد احساسات او اشکالی ندارد. اگرچه نمی توانید درد از دست دادن فرد داغدیده را کمتر کنید، اما می توانید به حرف های فرد گوش داده و اجازه دهید او در مورد احساسات خودش با شما صحبت کند. سعی کنید با فرد داغدیده در تماس باشید به او زنگ بزنید، تماس تصویری برقرار کنید و پیامک بفرستید.

برای کمک به کسی که یکی از عزیزان خودش را از دست داده بهتر است بیشتر با او در تماس باشید. از آنها بپرسید که آیا آنها تماس تلفنی، متنی یا ویدیویی را ترجیح می دهند. به آنها اجازه دهید در مورد احساس خودشان و در مورد عزیز از دست رفته خودش با شما صحبت کنند. صحبت کردن در مورد عزیز از دست رفته، می تواند یکی از مفیدترین موارد بعد از مرگ وی باشد.

به نحوه عزاداری فرد احترام بگذارید.

هیچ راه درست یا غلطی برای غصه خوردن وجود ندارد. هرکسی به روش خودش غصه می خورد. غم و اندوه ناشی از دست دادن، کاملا طبیعی است.

نوسانات خلقی را بپذیرید.

توجه داشته باشید که یک فرد داغدار دچار فراز و نشیب های عاطفی خواهد شد. غم و اندوه غالباً به عنوان، غلتکی برای احساساتی توصیف می شود. شخصی که به تازگی یکی از عزیزان خود را از دست داده است ممکن است یک لحظه احساس خوبی داشته باشد و لحظه دیگر احساسات غم بر او غلبه کند. نوسانات خلقی یک قسمت عادی از روند عزاداری است. پس سعی کنید تغییر وضعیت و شرایط روانی فرد را بپذیرید.

از  دادن پیشنهاد  خاصی خودداری کنید.

بهتر است از پیشنهاد دادن در مورد آنچه فرد داغدیده باید یا نباید انجام دهد خودداری کنید. چنین توصیه هایی معمولاً به خوبی صورت می گیرد، اما ممکن است حال فرد داغدیده را بدتر کند. درعوض، به او بگویید که شما وضعیت او را می فهمید.

از تلاش برای توجیه کردن مرگ عزیز  دست بردارید.

کلماتی که برای دلجویی از داغدیدگان استفاده می شود، در برخی شرایط می توانند نتیجه معکوس داشته باشند. از گفتن جملاتی مانند «عزیز شما به مکان بهتری رفته » «این خواست خدا است» خودداری کنید. بهتر است بیشتر به حرف های فرد گوش دهید.

در انجام کارهای عملی به فرد کمک کنید.

در انجام فعالیت هایی مانند خرید مواد غذایی، تماس تلفنی، لباسشویی، نگهداری از بچه ها و غیره به فرد داغدیده کمک کنید. به جای اینکه به فرد بگویید اگر کاری داشتی به من بگو، بهتر است خودتان پیشقدم شوید.

در ارتباط و در دسترس باشید.

هیچ جدول زمانی برای غم و اندوه وجود ندارد. افرادی که عزادار هستند برای بهبودی به گذشت زمان نیاز دارند، بنابراین صبور باشید. به شخص داغدیده اطلاع دهید که شما مرتباً در دسترس آنها هستید. همین امر می تواند برای فرد داغدیده بسیار دلگرم کننده باشد.

راهکارهای پیشگیری از بروز عوارض گریه های خاموش کرونا

به طور حتم شما مجبور هستید که در طی بحران شیوع بیماری کرونا ویروس، با غم از دست دادن عزیز خود کنار بیایید و از خودتان مراقبت کنید. در حالی که ممکن است تنها باشید، اما مجبور نیستید روند غم و اندوه را به تنهایی سپری کنید. بهتر است با دوستان و اعضاء خانواده خود در تماس باشید یا برای آنها پیامک بفرستید. اگر حس می کنید آنها شما را درک نمی کنند و به احساسات شما به درستی پاسخ نمی دهند، ناامید نشوید. رفتار آنها ناشی از ترس و ناتوانی است. آنها در این شرایط از اینکه نتوانسته اند در مراسم سوگواری شرکت کنند ناراحت هستند. آنها واقعا نمی دانند که چگونه به شما کمک کنند.

از خودتان مراقبت کنید.

هنگام غم و اندوه، مراقبت از خودتان مهم ترین راهکار است. استرس ناشی از یک غم و غصه بزرگ، می تواند به سرعت ذخایر انرژی و عاطفی شما را از بین ببرد. مراقبت از نیازهای جسمی و روانی به شما کمک می کند تا این زمان دشوار را راحت تر پشت سر بگذارید.

با احساسات خود روبرو شوید.

می توانید غم و اندوه خود را سرکوب کنید، اما نمی توانید برای همیشه از بروز آن ها جلوگیری کنید. برای بهبودی، باید این درد را تصدیق کنید. تلاش برای جلوگیری از احساس غم فقط روند اندوه را طولانی تر می کند. اندوه حل نشده همچنین می تواند منجر به عوارضی مانند افسردگی، اضطراب، سوء مصرف مواد و مشکلات جسمی شود.

سعی کنید سرگرمی و کار خود را ادامه دهید.

بازگشت به فعالیت هایی که باعث شادی و برقراری ارتباط شما به دیگران می شود می تواند کمک کند تا با اندوه خود کنار بیایید.

به کسی اجازه ندهید که در مورد بروز احساسات شما دخالت کند.

غم و اندوه شما مال شماست و هیچ کس دیگر نمی تواند به شما بگوید چگونه احساسات خودتان را بروز دهید. خودتان هر کاری را که احساس می کنید برای بروز احساسات تان لازم است، بدون خجالت و قضاوت دیگران انجام دهید. اشکالی ندارد اگر عصبانی شوید، فریاد بزنید و یا گریه کنید. همچنین خندیدن و پیدا کردن لحظات شادی اشکالی ندارد.

مراقب سلامتی جسمی خود باشید.

ذهن و بدن به هم وصل هستند. وقتی از نظر جسمی احساس سلامتی کنید، بهتر می توانید از نظر عاطفی با اندوه کنار بیایید. با خواب کافی، درست غذا خوردن و ورزش کردن با استرس و خستگی مبارزه کنید. از الکل یا مواد مخدر برای تسکین درد غم و اندوه خود استفاده نکنید.

با یک متخصص درمانگر یا مشاور صحبت کنید.

اگر فکر می کنید غم و اندوه شما نیاز به صبر و تحمل زیادی دارد و نمی توانید به تنهایی آن را تحمل کنید ، از یک مشاور کمک بگیرید. یک روان شناس با تجربه می تواند به شما کمک کند تا بر موانع رفع اندوه خود غلبه کنید. برخی از افراد در هنگام از دست دادن عزیز خودشان احساس گناه می کنند اما نیازی به این کار نیست. احساس گناه یک قسمت عادی از غم و اندوه است. برای دورکردن این احساس منفی از خودتان سعی کنید در مورد احساسات خودتان با یک مشاور با تجربه صحبت کنید.

یک مشاور حرفه ای و با تجربه به شما کمک می کند تا راحت تر بتوانید دوران غم و اندوه خود را سپری کنید. وی با ارائه راهکارها و پیشنهادات به شما کمک خواهد کرد تا از بروز عوارض های جسمی و آسیب های روانی جلوگیری کنید. چون بروز همین آسیب ها و عوارض ها می تواند تاثیر منفی بسیار زیادی روی زندگی شخصی و خانوادگی شما بگذارد.
باید به این نکته توجه داشته باشید هر نوع سوگواری با عوارض ها و آسیب های احتمالی همراه است. بالتبع سوگواری های ابراز نشده شما در دوران کرونا ویروس با آسیب های بیشتر و شدیدتری همراه است.

متاسفانه در برخی شرایط ممکن است منجر به بروز افکار خودکشی در افراد داغدیده هم شود.
  • اگر واقعا فکر می کنید در یک دوره بحرانی، ناامیدی و غم و اندوه زیاد به سر می برید!
  • احساس می کنید وضعیت روحی و روانی شما ممکن است منجر به بروز عوارض جبران ناپذیری در شما شوند!
  • اگر تصمیم دارید با یک مشاور با تجربه و حرفه ای در زمینه اضطراب و آسیب های روانی ناشی از کرونا صحبت کنید.

ما خدمات مشاوره آنلاین همکده را به شما پیشنهاد می کنیم. در مرکز مشاوره همکده به عنوان بزرگترین مرکز مشاوره روانشناسی و روانپزشکی آنلاین ایران شما می توانید علاوه بر مشکلات و آسیب های روانی مربوط به کرونا ویروس در تمام زمینه های مربوط به مشکلات فردی و خانوادگی با روانشناسان حرفه ای و با تجربه ما در ارتباط باشید.

توجه داشته باشید که خدمات مشاوره آنلاین مرکز همکده در یک بستری کاملا امن و محرمانه صورت می گیرد و لازم نیست هیچ نگرانی در بیان مسائل شخصی و خانوادگی و حتی مسائل جنسی خود داشته باشید. فقط کافی است با ما تماس بگیرید.

منابع
cancercare.orgcruse.org.ukfrontiersin.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا