شایع علل ترس از پیری

از شایع ترین علل ترس از پیری می توان به عواملی اشاره کرد که قابل پیشگیری و اجتناب نیست. ار طرفی هم ترس از پیری و مرگ کاملا شایع است به نحوی که بررسی ها نشان می دهد که بیش از 87 نفر از پیر شدن می ترسند. اما واقعا چرا مردم تا این حد از پیری می ترسند؟ شایع ترین علل ترس از پیری و مرگ چیست؟ آیا راهکارهایی برای کنار آمدن با ترس از پیری و پیر شدن وجود دارد؟ ما در این مقاله از همکده سعی کرده ایم تمام علل و عواملی که منجر به ترس از پیری و پیر شدن می شوند را مورد بررسی قرار دهیم.

شایع ترین علل ترس از پیر شدن

عوامل مختلفی می توانند منجر به ترس از پیری و ترس از مرگ در سالمندان شوند. برخی افراد در هنگام بروز ترس از پیر شدن با سوالات و چالش های بسیار زیادی روبرو می شوند که این افکار می توانند منجر به بروز اضطراب و ترس بیشتری شوند، از جمله:

  • آیا این چین و چروک ها نشانه پیر شدن من هستند؟
  • آیا وقتی پیر شدم کسی از من مراقبت می کند؟
  • آیا برای زمان بازنشستگی پس انداز کافی دارم؟
  • اگر حافظه ام را از دست بدهم چه می شود؟
  • اگر آنطور که آرزو می کردم زندگی نکرده باشم چه می شود؟
  • من نمی توانم جزئیات هر چیزی را به خاطر بسپارم. یعنی مغزم رو به زوال است؟

ترس از پیری همراه با ترس از بیماری و سرطان

با افزایش سن احتمال ابتلا به بیماری ها و سرطان ها افزایش می یابد. افزایش سن خطر ابتلا به زوال عقل، پارکینسون، آرتریت، بیماری قلبی، آب مروارید و دیابت را تا حدود زیادی افزایش می دهد. هیچ کس نمی خواهد بیمار باشد و خودش را در بستر بیماری ببیند. بنابراین فکر کردن به این شرایط ممکن است خیلی سخت و طاقت فرسا باشد. به علت ترس از بیمار شدن و ابتلا به سرطان، خیلی افراد از پیری و پیر شدن خود می ترسند.

اغلب، افراد زندگی خود را صرف کار و تلاش برای تشکیل خانواده می‌کنند و فرصت کمتری برای مراقبت از خودشان پیدا می کنند. مطمئن شوید که برای مراقبت از خود و انجام کارهایی که باعث خوشحالی شما می شود، وقت می گذارید.

نکته کلیدی برای مقابله با ترس از پیر شدن و مرگ این است که هرگز برای شروع دوران پیر شدن خود منتظر بازنشستگی نباشید، زیرا ممکن است خیلی دیر شده باشد. پس باید یاد بگیرید که در لحظه زندگی کنید. هر چه سن شما بالاتر می رود، زمان کمتری برای رسیدگی و مراقبت از خود پیدا می کنید.

ترس از پیری و کاهش زیبایی ظاهری شما

شایع علل ترس از پیری || مرکز مشاوره همکده

یکی از چیزهایی که با افزایش سن قطعا تغییر می کند جذابیت و زیبایی ظاهری شماست. بروز لکه های قهوه‌ای رنگ روی پوست، سفید شدن موها و چین و چروک های روی پوست همه می توانند نشان دهنده پیری باشند که ممکن است باعث افزایش ترس از پیری و پیر شدن شوند. اما واقعیت این است که شما می توانید در هر سنی زیبا باشید. با رعایت رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی فعال می توانید روند پیر شدن خود را به تعویق بیاندازید. همیشه می توانید از روی ظاهر پوست فردی که سیگار نمی کشد یا مواد مخدر مصرف نمی کند، تشخیص دهید. پس بهتر است برای پیشگیری از پیر شدن زودهنگام خود مصرف سیگار و هر گونه مواد مخدر را ترک کنید.

دیدن مرگ دیگران و ترس از پیری

هرچه بیشتر روی این زمین زندگی کنید، احتمال مشاهده مرگ و پیر شدن دیگران بیشتر خواهد بود. پیر شدن به خودی خود یک چالش است، اما تجربه مرگ عزیزان و افرادی که برای شما ارزش زیادی داشته اند، همه چیز را تغییر می دهد. از دست دادن یکی از نزدیکان می تواند برای شما سخت باشد. افزایش سن باعث می شود که دائماً از دایره زندگی آگاه شوید و شرکت در مراسم خاکسپاری برای شما قابل تحمل تر شود.

بروز علائم پیری

اگر چه راهکارهای زیادی برای پیشگیری از بروز علائم پیری و چین و چروک روی پوست وجود دارند اما به هر حال احتمال بروز آنها بر روی پوست وجود دارد. انجمن جراحان پلاستیک آمریکا توضیح می دهد که مردم در ایالات متحده بیش از 16 میلیون دلار در سال برای جراحی پلاستیک خرج می کنند که بیشتر آنها به دنبال راهکارهایی برای کاهش چین و چروک و اثرات پیری روی پوست خود هستند. شایع ترین چین و چروک ها خطوط خنده و پای کلاغی هستند. راهکارهایی برای کاهش آنها وجود دارند.

کاهش زمان مناسب برای تصمیم گیری و ترس از پیری

شایع علل ترس از پیری || مرکز مشاوره همکده

شما در جوانی و بزرگسالی فرصت های زیادی برای تصمیم گیری خود دارید. به عنوان مثال، یک زن در پنجاه سالگی بیشتر به سن بازنشستگی می رسد.. کاملاً طبیعی است که او احساس کند برای ادامه تحصیل یا داشتن خانواده ای که در گذشته برایش وقت نداشت، خیلی دیر شده است. در حالی که باید بدانید که برای تحقق رویاهایتان هیچ وقت دیر نیست، فقط پیری رسیدن به این آرزوها را کمی سخت و پیچیده می کند. برای برخی افراد، ترس از کمبود وقت فلج کننده است. اغلب می بینید که مردم در دهه پنجاه یا شصت زندگی خود دچار بحران میانسالی می شوند زیرا پذیرش حقیقت پیری برای افراد خیلی سخت است.

تغییر در درک واژگان و کلمات

مهمترین نکته ای که در مورد ترس از پیری وجود دارد این است که با افزایش سن، درک افراد از کلمات و واژگان تغییر می کند. پیر شدن به این معنی است که کلماتی را که برای توصیف خود استفاده می کنید تغییر پیدا خواهند کرد. شما جمعیت جوان‌تر را به‌عنوان نوزادان، بی‌گناه، ناز، کودکانه و هزاره‌ها تصور می‌کنید.

هنگامی که به خود فکر می کنید، از عباراتی مانند پیر، عاقل، مسن، سالمند، بالغ یا با تجربه استفاده می کنید. به کارگیری این کلمات تا حدود زیادی می توانند برای شما آزاردهنده است؟ شنیدن کلماتی مانند خانم یا آقایان مسن‌تر می‌تواند باعث ترس در دل شما شود، زیرا جهان اطرافتان دیگر شما را جوان نمی‌دانند.

تنهایی و بدخلقی و ترس از پیری

پیری عوارض زیادی را بر بدن می گذارد. شما از یک زندگی خوب خسته می شوید و ممکن است تنها شوید. با افزایش سن و روند پیری، احتمال اینکه اطرافیانتان، حتی همسرتان را از دست بدهید، بیشتر می شود. با بروز درد هر روز احساس تنهایی می کنید، به اندازه ای که تنهایی می تواند باعث بدخلقی بیش از حد شود.

از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن

شایع علل ترس از پیری || مرکز مشاوره همکده

یکی دیگر از علل ترس از پیری و پیر شدن، فراموشی و از دست دادن حافظه در پیری است. ممکن است زمانی یک حافظه درخشان داشته باشید که می توانست کوچکترین چیزها را به خاطر بیاورد، اما طبیعی است که با افزایش سن، حافظه کاهش یابد. علاوه بر این، احتمال ابتلا به برخی از بیماری ها مانند زوال عقل که توانایی تشخیص چهره عزیزانتان را از شما می گیرد، می تواند ترسناک باشد و خطر بروز ترس از پیری و پیر شدن را تا حدود زیادی افزایش دهد.

سخن آخر

آیا از پیری می ترسید؟ در حالی که برخی محدودیت ها و بیماری های جسمی وجود دارد که باید در نظر بگیرید، شما هنوز هم می توانید دوران پیری خوبی داشته. زمان آن فرا رسیده است که دیدگاه جامعه نسبت به دوران پیری و کسانی که به سمت بازنشستگی می روند تغییر دهیم.

هرچه بیشتر برای بازنشستگی برنامه ریزی کنید، دوران پیری بهتری را می توانید سپری کنید. پس انداز کافی، برنامه ریزی برای مراقبت از خود می توانند اضطراب را کاهش دهند. در نهایت، وقت آن است که سال های خود را در آغوش بگیرید و هر کدام را به بهترین شکل زندگی کنید. اینکه 25 ساله باشید یا 75 ساله مهم نیست، زیرا همچنان می توانید زندگی فعال و هیجان انگیزی داشته باشید در حالی که سن شما بالا می رود. اما یکی از نکته های مهم در مقابله با ترس از پیری در افراد این است که اکثر انسان ها در دوران پیری مجبور می شوند تنها زندگی کنند و از طرفی هم خطر ابتلا به برخی از بیماری ها مانند زوال عقل و دمانس و بیماری ها روانی زیاد است.

اکثر افراد در سالمندی با مشکلاتی مربوط به وضعیت روانی خود مواجه می شوند که برای درمان و مقابله با آنها نیاز به کمک و مشاوره دارند. برای همین به نظر می رسد یکی از راهکاری دیگر برای مقابله با ترس از پیری و پیر شدن این است که بتوانید از بروز این بیماری های زمینه ای و هر گونه اختلال روانی در دوران کهولت سن پیشگیری کنید.

مشاوره با یک روانشناس و حتی روانپزشک به منظور تجویز دارو برای پیشگیری و حتی درمان بیماری های زمینه ای مرتبط با افزایش سن می تواند تا حدود زیادی ترس از پیری و پیر شدن را کاهش دهد. پس اگر از پیر شدن خودتان می ترسید از همین الان به دنبال راهکارهایی به منظور برنامه ریزی بهتر و دقیق تر برای داشتن دوران پیری خود باشید.

منابع
https://www.powerofpositivity.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا