پنج علت شایع ناتوانی جنسی در مردان

ناتوانی جنسی به زمانی گفته می شود که شما قادر به رسیدن به نعوظ، حفظ نعوظ برای مدت مشخص و یا انزال زودرس داشته باشید. عوامل متعددی می توانند باعث این وضعیت شوند ، از جمله اختلالات عاطفی و جسمی فرد. پنج علت شایع ناتوانی جنسی در مردان در ادامه بررسی شدند.

طبق گفته بنیاد مراقبت اورولوژی، حدود 30 میلیون آمریکایی دچار ناتوانی جنسی می باشند. خطر ناتوانی جنسی متناسب با زیاد شدن سن افزایش می یابد.

در یک مطالعه که در سال 2007 که در مجله آمریکایی پزشکی منتشر شده است نشان داده شده است که، خطر ابتلا به ناتوانی جنسی متناسب با بالا رفتن سن، افزایش می یابد. این امر حتی در مردانی یک برای آنها یا چند عامل خطر قلبی عروقی تشخیص داده شده، بیشتر است.

ناتوانی جنسی اغلب اثر منفی بر زندگی جنسی شما دارد و می تواند باعث افسردگی، استرس اضافی و کم شدن عزت نفس شما شود.

درک رایج ترین علل احتمالی می تواند به شما کمک کند که چرا این وضعیت را تجربه می کنید در زیر پنج علل از شایع ترین آنها را برای شما آورده ایم:

بیماری های مربوط به غدد درون ریز ( متابولیسم)

سیستم غدد درون ریز بدن به دنبال تولید هورمون هایی است که متابولیسم، عملکرد جنسی، تولید مثل، خلق و خو و موضوعات بسیار دیگری را تنظیم می کند.

دیابت نمونه ای از بیماری غدد درون ریز(متابولیسم) است که می تواند موجب ناتوانی جنسی شما شود. دیابت بر توانایی بدن برای استفاده از هورمون انسولین تاثیر می گذارد.

یکی از عوارض ناشی از دیابت مزمن، آسیب های عصبی است. این آسیب ها آلت تناسلی مردان را تحت تاثیر قرار می دهد. سایر عوارض مرتبط با دیابت شامل اختلال در جریان خون و میزان هورمون انسولین است. هر دو این عوامل می توانند به ناتوانی جنسی کمک کنند.

اختلالات عصبی و نورولوژی یکی از پنج علت شایع ناتوانی جنسی در مردان

بیماری های عصبی متعددی می تواند خطر ابتلا به ناتوانی جنسی را افزایش دهد. شرایط عصبی بر توانایی مغز و شرایط ارتباط برقرار کردن با سیستم تولید مثل تاثیر می گذارد. این موضوع می تواند از دستیابی به نعوظ جلوگیری کند.

اختلالات عصبی مرتبط با ناتوانی جنسی عبارتند از:

  • بیماری آلزایمر
  • بیماری پارکینسون
  • تومورهای ستون فقرات و یا مغز
  • مولتیپل اسکلروز (MS)
  • سکته مغزی
  • بیماری صرع

اگر عمل جراحی پروستات داشته باشید، ممکن است آسیب عصبی را نیز تجربه کنید که باعث ناتوانی جنسی می شود.

دوچرخه سواران می توانند ناتوانی موقتی جنسی را تجربه کنند. علت این ناتوانی فشار مکرر بر روی باسن و اندام تناسلی است که ممکن است بر عملکرد اعصاب تأثیر بگذارد.

پنج علت شایع ناتوانی جنسی در مردان

مصرف داروها

مصرف برخی از داروها می تواند جریان خون را تحت تاثیر قرار دهد که می تواند به ناتوانی جنسی منجر شود. هرگز نباید مصرف دارو را بدون اجازه پزشک خود متوقف کنید، حتی اگر آن دارو موجب ناتوانی جنسی شما شده باشد.  

نمونه هایی از داروهایی که ممکن است به ناتوانی جنسی منجر شوند عبارتند از:

  • هورمون های مصنوعی
  • محرک های CNS، مانند کوکائین و آمفتامین
  • داروهای شیمی درمانی سرطان مانند سایمتیدین (Tagamet)
  • بتا بلوکرها، مانند کارودییلول (Coreg) و متپرولول (Lopressor)
  • مسدود کننده های آلفا آدرنرژیک، از جمله تامسولوزین (Flomax)
  • دیورتیک ها، مانند فورزمید (لیزیکس) و اسپیرونولاکتون (آلدکتون)
  • داروهای افسردگی سیستم عصبی مرکزی (CNS) مانند آلپرازولام (Xanax)، دیازپام (والیم) و کدئین
  • مهار کننده های بازجذب سروتونین انتخابی (SSRIs)، مانند فلوکستین (پروزاک) و پاروکستین (Paxil)

 شرایط مرتبط با قلب یکی از پنج علت شایع ناتوانی جنسی در مردان

شرایطی که قلب را تحت تاثیر قرار دهد و همچنین توانایی آن برای پمپ کردن مناسب خون مختل کند، چرا که عدم پمپ کردن مناسب خون می تواند باعث ناتوانی جنسی شود. بدون رسیدن خون کافی به آلت تناسلی مردان، آنها نمی توانند به نعوظ کامل برسید.

آترواسکلروز، یک بیماری است که باعث ایجاد عروق خونی می شود، این بیماری می تواند باعث ناتوانی جنسی فرد شود. کلسترول بالا و فشار خون بالا نیز با افزایش خطر ابتلا به ناتوانی جنسی همراه است.

عوامل شیوه زندگی و اختلالات عاطفی

برای رسیدن به نعوظ، ابتدا باید از طریق آنچه که به عنوان یک مرحله از هیجان شناخته می شود رسیده باشید. این مرحله می تواند پاسخ عاطفی باشد. اگر اختلال احساسی دارید، توانایی خود را برای رسیدن به هیجان جنسی نسبت به جنس مخالف را تحت تاثیر قرار می دهید.

افسردگی و اضطراب با افزایش خطر ابتلا به ناتوانی جنسی همراه است. افسردگی، احساس غم و اندوه، از دست دادن امید است. خستگی مرتبط با افسردگی همچنین می تواند باعث ناتوانی جنسی شود.

اضطراب در عملکرد نیز می تواند باعث ناتوانی جنسی شود. اگر شما در گذشته نتوانستید رابطه جنسی مناسبی برقرار کنید و دچار ناتوانی بوده اید، ممکن است از برقراری مجدد رابطه ترس داشته باشید که قادر نخواهید بود که در آینده رابطه مناسبی با جنس مخالف ایجاد کنید.

همچنین ممکن است متوجه شوید که نمی توانید با یک شریک جنسی خاص رابطه مناسب برقرار کنید. اگر برای شما ناتوانی جنسی در ارتباط با اضطراب عملکردی تشخیص داده شده باشد، ممکن است هنگام انجام رابطه جنسی، ممکن است نعوظ کامل داشته باشید، اما قادر به حفظ نعوظ در طی مقاربت نباشید.

سوء استفاده از مواد مخدر مانند کوکائین و آمفتامین می تواند موجب ناتوانی جنسی شود. سوء مصرف الکل نیز ممکن است بر توانایی شما برای رسیدن به نعوظ یا حفظ نعوظ نیز تاثیر بگذارد. اگر از اینکه  دچار سوء مصرف مواد یا الکل شده اید پشیمان هستید، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

پنج علت شایع ناتوانی جنسی در مردان

درمان ناتوانی جنسی در مردان

درمان های متعددی برای ناتوانی جنسی در دسترس است، از جمله مراجعه به پزشک، درمان های طبیعی و تغییر در شیوه زندگی.

مراجعه به پزشک

انواع روش های پزشکی مختلف وجود دارد که می تواند برای درمان ناتوانی جنسی استفاده شود. همچنین ممکن است بخواهید جراحی عروق (برای بهبود جریان خون در آلت تناسلی) یا جراحی ایمپلنت آلت تناسلی را توسط پزشک مورد بررسی قرار دهید.

درمان های طبیعی

اگر نمی خواهید برای درمان از دارو استفاده کنید، انواع مختلفی از داروهای طبیعی شناخته شده برای کمک به درمان ناتوانی جنسی وجود دارد. قبل از استفاده از هر گونه داروهای طبیعی، ابتدا با پزشک خود مشورت کرده و از مصرف این داروهای طبیعی مطمئن شوید.

برخی از داروها و روش های جایگزین برای ناتوانی جنسی عبارتند از:

  • طب سوزنی
  • آب انار
  • جینسنگ قرمز کره ای، که به عنوان Pinax جین سنگ شناخته می شود.

پنج علت شایع ناتوانی جنسی در مردان | مرکز مشاوره همکده

پمپ آلت تناسلی در مردان

پمپ های آلت تناسلی یکی دیگر از گزینه های شما هستند اگر شما به دنبال درمان های غیر تهاجمی هستید درمان هایی از این قبیل ممکن است مؤثرتر باشند اما تنها در صورتی که شما ناتوانی جنسی متوسط ​​داشته باشید و میزان آن شدید نباشد.

تغییر در سبک زندگی

پنج علت شایع ناتوانی جنسی در مردان

این که آیا ناتوانی جنسی شما یک علت جسمی یا عاطفی دارد، موارد زیادی وجود دارد که تغییرات شیوه زندگی می تواند مشکلات عصبی را کاهش دهد.

به گفته کلینیک مایو، این تغییرات در شیوه زندگی و تغییرات رفتاری عبارتند از:

  • کاهش اضطراب
  • سیگار کشیدن و نوشیدن کمتر الکل
  • تقویت ارتباط در یک رابطه عاشقانه
  • ورزش بیشتر و پیروی از یک رژیم سالم غذایی

شما همچنین می توانید مراجعه به مشاور را در مورد هر گونه علل احتمالی روانی مد نظر قرار دهید.

پیشگیری از ناتوانی جنسی در مردان

ناتوانی جنسی علل مختلفی دارد. با این حال هنوز اقداماتی وجود دارد که می توانید برای پیشگیری از آن اقدام کنید.

روش های پیشگیری ممکن عبارتند از:

شرکت در تمرینات ورزشی، که خطر ابتلا به ناتوانی جنسی را کاهش می دهد.

  • اجتناب از سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر یا مصرف الکل
  • داشتن خواب کافی
  • پیروی از یک رژیم سالم غذایی
  • کاهش استرس، اضطراب و افسردگی در فرد

چشم انداز ناتوانی جنسی در مردان

ناتوانی جنسی می تواند زندگی شما را تغییر دهد و اعتماد به نفس شما را تحت تاثیر قرار دهد.

اگرچه ناتوانی جنسی می تواند تاثیر منفی بر زندگی جنسی شما داشته باشد، در نهایت یک وضعیت قابل درمان است. بسیاری از مداخلات وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا عملکرد جنسی خود را بهبود دهید؛ از جمله داروهای طبیعی، داروها ی شیمیایی و تغییرات در شیوه زندگی.

از آنجا که ناتوانی جنسی می تواند یک مشکل بهداشتی اولیه را نشان دهد، اگر قرار بر این است که با مشکل مواجه شوید، حتی اگر فکر می کنید فقط یک مشکل موقتی است، حتما با پزشک خود ملاقات داشته باشید.

منبع: https://www.healthline.com/health/erectile-dysfunction/common-causes-impotence#outlook

توجه: مطالب بخش وبلاگ سایت همکده تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به مشاور روانشناسی یا روانپزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مرکز مشاوره همکده بعنوان بزرگترین مرکز مشاوره تلفنی روانشناسی کشور ، خدمات مشاوره روانشناختی را بصورت شبانه روزی در زمینه های مشاوره ازدواج ، مشاوره طلاق ، مشاوره فردی ، مشاوره خانواده ، اعتیاد ، مشاوره جنسی ، مشاوره کودکان ، فرزند پروری ، افسردگی ، مثبت اندیشی ، اضطراب و… ارائه می نماید و شما می توانید به روش های مختلف و با حداقل هزینه با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید و از مزایای مشاوره تلفنی بهره مند شوید.

برترین مشاوران و روانشناسان کشور در مرکز مشاوره همکده ، زندگی با نشاط و سلامت روان را برای شما فراهم می کنند.

مزایای مشاوره تلفنی روانشناسی:

1- طرح موضوعات و مشکلات با مشاور تخصصی بدون دغدغه و خجالت

2- دریافت مشاوره در هر ساعتی از شبانه روز

3- صرفه جویی در هزینه ها با حذف هزینه ایاب و ذهاب

4- صرفه جویی در زمان با حذف زمان تردد و ترافیک

5- سهولت دسترسی به خدمات مشاوره

شیوه های ارتباط با ما:

 ارسال پیامک 20 به 20005555

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا