مزایای داشتن مشاور |‌ مشاور داشتن یا نداشتن

مشاور داشتن یا نداشتن مسئله ای است که مورد سوال بسیاری افراد است. به همین دلیل در این مقاله همکده ما به بررسی مزایای داشتن مشاور پرداختیم.

مشاوره ی فردی چیست؟

مشاوره ی فردی منبعی برای افرادی است که با بیماری هایی در سلامت روان مقابله می کنند، مانند افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی و… در طی این جلسات مشاوره افراد می توانند با استرس، مشکلات در روابط بین فردی، مشکلات در خشم، سوگواری و اعتماد به نفس کم مقابله نمایند. مشاور به تنهایی درهایی را باز می کند که به بیمار اجازه می دهند تا تجربیات انسانی کافی کسب کند.

فواید مشاوره ی فردی چه هستند؟

مزایای داشتن مشاور بسیار زیاد است. مشاوره ی فردی بنا به دلایل متعددی مفید خواهد بود، مانند افزایش اگاهی فردی شخص از خود، تشویق به شناخت بیشتر خود، شناخت محدودیت ها، بهبود مهارت های مکالمه و بهبود استفاده از مهارت های تطابقی سالم. فواید حاصل از این جلسات باعث تغییر در رفتار فرد می شود که اغلب علائم بیماری های روانی را کاهش می دهد.

در دنیای کنونی که پر از استرس است گاه به کمی کمک نیاز است برای ایجاد تغییر در زندگی، درک جایی که از آن آمده اید و تصمیم به اینکه کجا می خواهید بروید. مشاوره اغلب در اجتماع با دید خوبی نگاه نمی شود زیرا فکر می کنند کسانی که در آن شرکت می کنند بسیار ضعیف هستند. در حقیقت کسانی که به دنبال مشاوره ی فردی می روند مهارت هایی را در خود ایجاد کرده و انتخاب هایی خواهند داشت که باعث زندگی شادتر و سالم تری می شود. در اینجا برخی دلایلی که افراد می توانند از مشاوره سود ببرند آورده شده است، البته این فواید می توانند خیلی بیشتر از چیزهایی باشد که در اینجا آورده ایم.

  • افسردگی.

  • همه ی ما بارها و بارها چیزهای زیادی را در مورد مضرات داروهای ضدافسردگی شنیده ایم اما اغلب درست درک نکرده ایم که این بیماری خود می تواند با قربانیانش چه کارهایی بکند و البته کسانی که به آن ها نزدیک هستند. و البته که درست درک نشده است این داروها همه نمی توانند به تنهایی شما را درمان کنند. مشاوره ی فردی می تواند به فردی که از افسردگی رنج می برد کمک کند تا مکانیسم هایی را برای مقابله با افسردگی یاد بگیرد و همچنین احساساتی که همراه با افسردگی پدیدار می شوند را درک کند و بداند چطور به ان ها واکنش داشته باشد. مشاوره برای فرد بیمار، مراقبان و تمام اعضای خانواده ی کسانی که از افسردگی رنج می برند مفید خواهد بود.
  • اعتیاد و مزایای داشتن مشاور

  • چه اعتیاد به الکل باشد، داروها، قلدری و باج گیری یا هر رفتار و عادت دیگری، اعتیاد می تواند با مشاوره ی فردی درمان شود. یک مشاور آموزش دیده و دلسوز می تواند کمک کند درک بهتری از وجود اعتیاد پیدا کنید و یاد بگیرید چطور از بدن و ذهن خود برای کنترل کردن ان استفاده نمایید.
  • مدیریت استرس.

  • در دنیای کنونی ما همیشه در حال تغییر و حرکت هستیم. ما کار می کنیم، ما پدر و مادر هستیم، ما با دوستانمان ارتباط داریم. و یا حتی شاید ترکیبی از تمام این ها را تجربه می کنید و یا چیزی کاملا متفاوت از تمام مواردی که مطرح کردیم. هرچیزی که استرس را وارد زندگی شما می کند، مشاوره ی فردی می تواند به شما مهارت هایی را دهد تا بتوانید یاد بگیرید ان را مدیریت کرده و به زندگی شادتر و سالم تری برسید.
  • روابط.

  • نحوه ی تعامل ما با کسانی که اطرافمان هستند، اینکه چرا دوست انتخاب می کنیم، اینکه چطور با خانواده ی خود همراه می شویم، همه ی این ها به مهارت ها و درک ما از روابط برمی گردد. وقتی در جلسات مشاوره وارد می شوید بهتر می توانید خودتان را درک کنید و انتخاب های بهتری برای حفظ روابط سالم خواهید داشت.
  • آگاهی از خود (شناخت خود) از مزایای داشتن مشاور

  • در طول جلسات مشاوره، فرد و مشاور در مکالماتی وارد می شوند تا بتوانند مشکلات را با هم مطرح نمایند. اغلب مشاور فرد بیمار را تشویق می کند تا واکنش نشان داده و تجربیات خود را بیان کند.

برای مثال تمرکز ذهنی ابزاری است که به شدت در جلسات مشاوره استفاده می شود تا توانایی فرد برای حضور در زمان حال را افزایش دهد. فعالیت های تمرکز ذهنی اغلب باعث می شوند فرد به افکار، احساسات و هرچیز حاضر در همان جلسه دقت داشته باشد. این نوع از تمرین منجر به شناخت خود و تجربیات فردی خواهد شد، اینکه حالا درون من چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟

بعلاوه مشاوران دیدگاهی نسبت به تاثیر رفتار فرد روی خروجی مطلوب او ایجاد می کنند. به طور خاص در طول جلسات درمانی رفتار شناختی که در آن مشاور از درمان رفتار شناختی استفاده می کند به تفاوت میان چیزی که فرد فکر می کند با چیزی که در واقعیت اتفاق می افتد اشاره می شود.

فردی که با فوبیای خاص عنکبوت ها مواجه است به احتمال زیاد از جاهایی که ممکن است در آن عنکبوت حاضر باشد دوری می کند تا بتواند استرس خود را کاهش دهد. با این وجود اجتناب از عنکبوت ها به سادگی باعث تقویت این ترس خواهد شد. مشاوران می توانند دیدگاهی را در فرد ایجاد نمایند که خود او نمی تواند آن را ببیند.

  • آگاهی بیشتر از خود

  • .مشاوره اجازه می دهد افراد وارد مسیر شناخت خود شوند. من چه کسی هستم؟ باورها و ارزش های من کدام اند؟ چه چیزی زندگی را برای من بامعنا خواهد ساخت؟ چه کسانی در شبکه ی حمایتی من قرار دارند؟ این ها همه سوالاتی هستند که مشاوره در پیش روی ذهن فرد قرار خواهد داد.
  • شناخت محدودیت ها.

  • افراد زیادی به دنبال مشاوره برای روابط و مهارت های اجتماعی هستند. اغلب اوقات مشکلات برخواسته از نبود محدودیت می باشند. مرزها می توانند محدودیت هایی فیزیکی و عاطفی باشند که به تفاوت میان علایق و نیازها کمک کرده و برای اولویت های هر فرد را مشخص می سازد. جنبه ی مهم داشتن مرز شناخت جایی است که به ان نیاز دارید.

علاوه بر صحبت در مورد مرزها، فرد بیمار باید در ابتدا به دنبال شناخت آن ها باشد. نقش مشاور فراهم کردن دیدگاهی نسبت به نیازها و اولویت ها برای هر فرد می باشد. مثلا شما هر هفته نیاز دارید چه زمانی را از همسرتان دور باشید؟ چطور می توانید برای ایجاد مرز کارهایتان را برای خود اولویت بندی کنید. هریک از این سوالات در طول مشاوره مطرح خواهند شد.

  • مهارت های مکالمه و مزایای داشتن مشاور

  • علاوه بر شناخت مرزها مشاوره باید مهارت های مکالمه را بهبود بخشد، مانند هوش عاطفی، همدلی، گوش دادن فعال، اعتماد به نفس و احترام.
  • مهارت های تطابقی سالم.

  • از همه مهم تر اینکه افراد در طول جلسات مشاوره مهارت های تطابقی کسب می کنند. برای مثال مشاورانی که از درمان رفتار منطقی استفاده می کنند در جلسات خود روی تکنیک های تمرکز ذهنی تمرکز دارند که در کاهش اضطراب موثر می باشد. این دانش را می توان از جلسات مشاوره تعمیم داد و به جهان واقعی برد.
مشاور داشتن یا نداشتن | مرکز مشاوره همکده

بعلاوه درمان رفتارشناختی افراد را تشویق می کند تا از مهارت های تطابقی مرتبط با الگوهای فکری خود استفاده کنند. برای مثال این روش درمان توانایی فرد برای شناخت محرک ها و افکار ناسالم مرتبط با اضطراب و افسردگی را افزایش خواهد داد. مشاوران می توانند روش درمانی رفتار شناختی را انجام دهند تا فرد در مورد راه هایی برای بازسازی افکار و داشتن دیدگاهی متفاوت اطلاعات کسب کند.

فواید جلسات مشاوره ی فردی

مشاور داشتن یا نداشتن
  • مشاوره ی فردی تضمینی برای محرمانه بودن اطلاعات شما خواهد بود.

  • مزایای داشتن مشاور بسیار است. محرمانه ماندن اطلاعات المان مهمی در مشاوره می باشد. مشاوران حرفه ای درست مانند پزشکان فیزیکی هستند که با بیمار ارتباط برقرار می کنند. این چیزی نیست که در جلسات مشاوره ای که افراد دیگر هم حضور دارند تضمینی برای آن باشد زیرا در کنار مشاور افراد دیگری نیز در طول صحبت های حضور دارند.
  • مشاوره ی فردی انعطاف پذیرتر است.

  • مشاوران روش های متفاوتی را در طول این جلسات خواهند داشت. اگر فقط یک بیمار حضور داشته باشد مشاور ساده تر می تواند روشی را استفاده نماید که برای بیمار مناسب است، برخلاف جلسات مشاوره ی گروهی. مشاور این آزادی را دارد تا بتواند در زمان مناسب موارد لازم را مطرح کند.

  • مشاوره ی فردی باعث اطمینان از تمرکز کامل مشاور می شود.

  •  در این شرایط تنها یک بیمار وجود دارد، در نتیجه مشاور تمرکز کاملی را در طول جلسات درمانی روی ان فرد خواهد داشت.
  • مشاوره ی فردی باعث می شود بیمار راحت تر باشد.

  • افراد زیادی هستند که راحت نیستند مشکلات خود را در گروه مطرح کنند، حتی اگر افراد دیگر حاضر در گروه هم از آن مطلع باشند. این ناراحتی به خاطر عدم توانایی مطرح کردن تمام موارد در مشاوره بوده و در نتیجه برخی اطلاعات را مطرح نخواهد کرد.

 نقاط منفی مشاوره ی فردی در مقابل مزایای داشتن مشاور

  • درگیری عاطفی و شخصی طیاد خطر بالایی را خواهد داشت.به یاد داشته باشید تنها بیمار و مشاور با هم کار می کنند. این خطر وجود دارد که در انتها بیمار کاملا روی مشاور تکیه کرده و ارتباطی عاطفی با او برقرار نماید و برعکس. این ها می توانند مشکلاتی بالقوه باشند که در تصمیم گیری های فرد اثرگذار خواهند بود.
  • نتایج بسیار روی یک فرد تنها متمرکز هستند: روی بیمار.از آنجایی که بیمار تنها کسی است که تجربیات خود را به اشتراک می گذارد اطلاعات او تنها چیزهایی هستند که در طول جلسات مشاوره در نظر گرفته می شوند.
  • مشاوران ممکن است اطلاعات محدودی داشته باشند. این احتمال وحود دارد که مشاور شما دانش یا تجربه ی اصلی و اولیه در مورد موضوعی که توسط بیمار مطرح می شود را نداشته باشند. اگر در یک جلسه ی گروهی هستید مشاور می تواند اطلاعات را از افراد دیگری که موقعیتی شبیه به شما در گروه داشته دریافت کرده و از کل ان نتیجه گیری هایی کند. و در اینجا هیچ فرد دیگری وجود ندارد که در جلسات مشاوره ی فردی شما حاضر باشد، در نتیجه محدودیت های قوی و زیادی خواهید داشت.
منابع
kaleidoscopecounselingpllc.comstonebriarca.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا