سبک های دلبستگی در کودکان سرانجام قابل اندازه گیری است

کودکان دوران مهمی در زندگی خود دارند. مهم ترین دوران آن ها همان ابتدای روند رشد کودکی است. همان طور که می دانید کودکی یک دوران بسیار حساس است. خانواده ها باید توجه داشته باشند که در این دوران به درستی با کودک خود رفتار کنند. نوع رفتار آن ها خصوصا در سن ۶ تا ٨ سالگی می تواند سرنوشت آن ها را در بزرگسالی رقم بزند. افراد زیادی هستند که به علت برخورد نادرست والدین در کودکی دچار برخی مشکلات هستند. سبک دلبستگی در کودکان متفاوت است و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد. نکته ای که باید بدانید این است که چگونه آن ها را اندازه گیری کنید. در ادامه می خواهیم ببینیم که سبک های دلبستگی در کودکان سرانجام قابل اندازه گیری است چگونه است.

سبک های دلبستگی و اندازه گیری آن یکی از رفتار هایی است که موضوع امروز ما نیز هست. این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. نحوه مدیریت رفتار ها باید زیر نظر روان شناس و مشاور باشد. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با سبک های دلبستگی در کودکان سرانجام قابل اندازه گیری است صحبت کنیم.

درک سبک دلبستگی کودک ممکن است به رفع مشکلات بهداشت روانی کمک کند

سبک های دلبستگی در کودکان

درک سبک دلبستگی کودک ممکن است به رفع مشکلات بهداشت روانی کمک کند. راه هایی وجود دارد که والدین می توانند سبک های دلبستگی ایمن را با فرزندان خود تقویت کنند. بر اساس تحقیقات جدید، سبک دلبستگی فرزند شما اکنون می تواند با استفاده از یک بازی رایانه ای تعیین شود و راه را برای اطلاعاتی باز کند که می تواند به درمان سلامت روان او کمک کند. محققان دانشگاه گلاسکو در بریتانیا دریافتند که School Attachment Monitor (SAM) می تواند با استفاده از دستگاه، سبک دلبستگی کودک را به طور دقیق اندازه گیری کند، بر اساس کار داستان پیوست منچستر منچستر (MCAST)، روشی که توسط مدیران آموزش دیده برای جلب دلبستگی مورد استفاده قرار می گیرد.

سبک های دلبستگی کودکان 5 تا 7 سال

با این حال، بر خلاف MCAST، SAM نیازی به مدیران برای تعیین یافته های خود ندارد. فقط یک لپ تاپ ، وب کم و یک تشک نمدی با عروسک هایی که سنسورهای هوشمند روی آن ها نصب شده است.

ماکی روکسبی، دکترای مقاله نویسی، نویسنده مطالعه و فعال در دانشگاه گلاسکو می گوید: “MCAST نمونه ای از این مورد است، اما اکنون ما نشان داده ایم که با استفاده از سنسورهای مدرن، تکنیک یادگیری ماشین و بینش های حاصل از تحقیقات تعامل انسان و رایانه، برخی از اهداف اصلی ارزیابی MCAST بدون ارزیابی کنندگان آموزش دیده قابل دستیابی است.”

درک تحقیق و دلبستگی در کودکان

سبک های دلبستگی در کودکان

SAM توسط نرم افزار جدیدی ارائه می شود که با کودک تعامل دارد و با فعالیت های گرم کردن شروع می شود تا کودکان را با این کار آشنا کند. بچه ها سپس با “عروسک های هوشمند” بازی می کنند در حالی که با یک داستان در رایانه ارتباط برقرار می کنند. هنگام انجام این کار، داده های مربوط به الگوهای دلبستگی آن ها از طریق ضبط ویدئو و حسگرهای حرکت در عروسک های هوشمند ثبت می شود. برای تعیین اثربخشی SAM، محققان 130 کودک 5 تا 9 ساله را از مدارس ابتدایی استخدام کردند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

یافته های ما نشان می دهد که ابزار ما، مدرسه پیوست مدرسه (SAM)، می تواند سبکهای دلبستگی اصلی را که مدتهاست در تحقیقات دلبستگی شناخته شده است طبقه بندی کند، یعنی ایمن و ناامن و طبقه بندی های بیشتر در دلبستگی ناامن، یعنی دلبستگی اجتنابی و دوسویه است.

مقایسه رتبه های انسانی SAM و دلبستگی در کودکان

مقایسه رتبه های انسانی SAM و الگوریتم یادگیری ماشین بیش از 80 conc مطابقت را نشان داد. “یافته های ما نشان می دهد که ابزار ما، مدرسه پیوست مدرسه (SAM)، می تواند سبک های دلبستگی اصلی را که مدت ها است در تحقیقات دلبستگی شناخته شده است طبقه بندی کند، یعنی ایمن و ناامن و طبقه بندی های بیشتر در دلبستگی ناامن، یعنی دلبستگی اجتنابی و دوسویه، ”روکسبی می گوید. وی می افزاید: مهمترین یافته این است که SAM می تواند سبک های دلبستگی سازمان یافته و نامنظم را تشخیص دهد.

سازماندهی شده در مقابل سبک های دلبستگی نامنظم

سبک های دلبستگی در کودکان

هلن ایگر، دکتر، روانپزشک کودک و بنیانگذار و مدیر ارشد پزشکی و علمی Little Otter، می گوید که کودکان در اولین سال‌ های زندگی از طریق ارتباط با مراقبین اصلی، سبک های دلبستگی را شکل می دهند. “کیفیت رابطه کودک و سرپرست-حساسیت، پاسخگویی-پایه و اساس روابط آینده و ارتباط با دیگران را ایجاد می کند. با این حال، پیوست ثابت نیست. در حقیقت، در حالی که سبک دلبستگی در دوران نوزادی سبک دلبستگی را در دوران کودکی بعدی به خوبی پیش بینی می کند، اما سبک دلبستگی بزرگسالان را پیش بینی نمی کند. ”

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کیفیت رابطه کودک و سرپرست-حساسیت، پاسخگویی-پایه و اساس روابط آینده و ارتباط با دیگران را ایجاد می کند. با این حال، پیوست ثابت نیست. در واقع، در حالی که سبک دلبستگی در دوران نوزادی سبک دلبستگی را در دوران کودکی به خوبی پیش بینی می کند، سبک دلبستگی بزرگسالان را پیش بینی نمی کند. در زیر انواع اصلی سبک های دلبستگی وجود دارد:

  • امن: توانایی ایجاد روابط امن و محبت آمیز با دیگران.
  • سبک های دلبستگی ناایمن یک اصطلاح متفاوت برای دو سبک زیر است:
  • اجتنابی: دلبستگی ناایمن بر اساس ترس از ترک و صمیمیت.
  • ترس-اجتنابی: ترکیبی از دو سبک اضطرابی و اجتنابی.

روکسبی توضیح می دهد که نمایش های دلبستگی سازمان یافته شامل هر دو سبک دلبستگی ایمن و ناامن است. در مقابل، او می گوید دلبستگی نامنظم یکی از مواردی است که رفتار دلبستگی کودک آنقدر به هم می ریزد که هیچ گونه تسلطی قابل تشخیص بر هیچ استراتژی تضمینی نشان نمی دهد.

روکسبی می گوید: “دلبستگی نامنظم برای تحقیقات دلبستگی و تحقیق در مورد سلامت و رفاه کودکان و خانواده ها مهم است، زیرا ما در مورد ارتباطات مهم بین بی نظمی دلبستگی و آسیب شناسی روانی چه در دوران کودکی و چه در مراحل بعدی زندگی می دانیم.”

ایگر موافق است که دلبستگی در کودکان نامنظم است

با افزایش خطر اختلال در اختلالات سلامت روان مرتبط است. او می گوید: “[امکان] غربالگری در سطح جمعیت، به ویژه با یک ابزار معتبر و مقیاس پذیر مانند مانیتور پیوست مدرسه، که در این مقاله توضیح داده شده است، می تواند راهی مناسب برای غربالگری کودکان خردسال از نظر مشکلات روانی در مدرسه باشد.”

چرا دانستن سبک دلبستگی در کودکان مفید است؟

روکسبی می گوید، بدون هیچ عامل دیگری که می تواند نگرانی را به همراه داشته باشد، سبک دلبستگی کودک به سادگی می تواند کودک را به فردی منحصر به فرد تبدیل کند که شبیه شخصیت یا خلق و خو است. با این حال، اگر نگرانی شناخته شده ای برای بهزیستی کودک وجود داشته باشد، سبک دلبستگی او می تواند شاخص مهمی در مورد پیشرفت یا کنار آمدن کودک در زندگی باشد.

مثالی در ارتباط با این زمینه

“به عنوان مثال، یک کودک کمی ناامن که به آسانی می ترسد، باید در خانواده ای شاد و دوست داشتنی خوب باشد، اما اگر می دانید که این کودک اخیراً دچار آسیب هایی شده است (مانند تجربیات نامطلوب دوران کودکی، ACE)، پس دلبستگی کودک می تواند به عنوان یک اطلاعات اضافی یا حتی منطقی برای نظارت باشد تا ببیند آیا کودک یا خانواده او از کمک یا مداخله بالینی سود می برند یا خیر. ”

استفاده از این ابزار در مواقع مورد نیاز برای کودک

سبک های دلبستگی در کودکان

با این حال آن چه شما سعی می کنید در مورد سبک دلبستگی فرزند خود توجه می کنید، ممکن است نشان دهنده چالش های بهداشت روانی قابل درمان باشد. بسیاری از مراقبت های بهداشت روانی بر حمایت از کودکان و خانواده های آن ها برای ایجاد روابط سالم، پرورش دهنده و مثبت با یکدیگر و آموزش مهارت های تنظیم احساسات متمرکز است.

نکته در ارتباط با این زمینه

“[این] هرگز نباید به تنهایی یا بدون راهنمایی توسط محققان متخصص یا پزشکان مورد استفاده قرار گیرد. دلیل این امر این است که اطلاعات دلبستگی کودک، مانند سایر اقدامات برای سلامت و رفاه کودکان، نباید به تنهایی یا خارج از زمینه مورد استفاده قرار گیرد، که ممکن است باعث نگرانی ها یا سردرگمی های بیجا شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

“آن چه شما در مورد سبک دلبستگی فرزند خود توجه می کنید ممکن است نشان‌ دهنده چالش های بهداشت روانی قابل درمان باشد. بسیاری از مراقبت های بهداشت روانی بر حمایت از کودکان و خانواده های آن ها برای ایجاد روابط سالم، پرورش دهنده و مثبت با یکدیگر و آموزش مهارت های تنظیم احساسات متمرکز است. ”

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا