تیپ شخصیتی معمار

این تیپ شخصیتی می تواند در بالای لیست انواع شخصیت ها جای گیرد. بودن در یکی از محدودترین انواع شخصیتی و قرار گرفتن در بین افرادی توانا، تیپ شخصیتی معمار این ها را به خوبی می شناسد. این افراد ممکن است تنها دو درصد از جمعیت را تشکیل دهند و زنانی که این تیپ شخصیتی را دارند به شدت کم هستند و چیزی حدود تنها 0.8 درصد می باشند. برای تیپ شخصیتی معمار سخت است کسانی را پیدا کنند که می توانند با تحلیل های بدون وقفه ی آن ها از هرچیز کنار بیایند. کسانی که این تیپ شخصیتی را دارند در عین قاطع بودن در تصمیم گیری دارای قدرت تخیل بالایی هستند… آن ها در عین دوست داشتن حریم شخصی خود بلندپرواز می باشند… در مورد همه چیز کنجکاو بوده و در عین حال متمرکز می مانند.

گرایشی صحیح برای دستیابی به اهداف

افراد معمار یک تشنگی و تمایل شدید به کسب اطلاعات دارند که خود را در همان دوران اولیه ی زندگی نشان می دهد، اغلب در روزهای مدرسه کودکان دیگر این معماران را اصطلاحا ” کرم کتاب ” می نامند. با وجودی که برخی دیگر ان ها را اذیت می کنند اما آن ها به خاطر همین خصوصیت شخصیتی خود اینطور شناخته می شوند. در طول زندگی آن ها از اطلاعات زیادی که دارند احساس غرور می کنند و افراد معمار اغلب از به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی که به دست آورده اند لذت می برند. آن ها برای تسلط بر موضوعات انتخابی خود اعتماد به نفس خوبی دارند. این افراد اغلب جدی بوده و ترجیح می دهند به جای هدر دادن زمان خود با حواس پرتی هایی بی فایده ای مانند غیبت کردن در مورد دیگران، برنامه های موثری را طراحی و اجرا کنند.

تیپ شخصیتی معمار تناقض هایی که حسی عالی به آن ها می دهند را پذیرفته و می خواهند روی آن ها کار کنند، حداقل چیزهایی که یک نقطه ی شروع منطقی ضعیف دارند. برای مثال معماران می توانند هم خیال پردازانی مثبت اندیش و قوی باشند و در عین حال کسی که به شدت منفی ترین چیزها را می بیند. در وجه مثبت، این شخصیت ها باور دارند هیچ چیزی با داشتن تلاش کافی، فکر و  به کار بردن عقل غیرممکن نخواهد بود. در وجه دیگر که منفی است آن ها ممکن است بر این باور باشند که اغلب افراد تنبل، بدون قدرت تخیل و یا خودخواه برای رسیدن به اهداف بزرگ هستند. اما این ایده نیز باعث نمی شود آن ها دنبال کردن مسیر خود را کنار بگذارند.

ایستادگی بر مبنای منطق و قوانین

تیپ شخصیتی معمار به مهارت های خود و ایده هایی که روی آن تمرکز دارند اعتماد به نفس زیادی خواهند داشت. استفاده از دیدگاه ها و منطق، در کنار نیروی اراده ی مطلق باعث می شود ابداعات و نوآوری های جدیدی داشته باشند. شاید به نظر برسد تیپ شخصیتی معمار با ورود خود مرتبا هر ایده و سیستمی را به هم زده و دوباره می سازد. این افراد اغلب احساس کمال گرایی دارند و حتی در مورد کار خود بیشتر دنبال اخلاقیات و قوانین می باشند. هرکسی که نمی تواند با کارهای یک شخصیت معمار کنار بیاید و نقطه نظر آن ها را ببیند به احتمال زیاد احترام خود را برای آن ها از دست خواهد داد.

تیپ شخصیتی معمار، حتی کسانی که مستقل هستند، از توقعات و انتظارات دیگران خود را دور نگه می دارد. این باعث می شود بتوانند ایده های تازه و علایق خود را دنبال کنند.

افراد تیپ شخصیتی معمار اغلب مواقع قوانین، سنت ها و محدودیت ها را دوست ندارند. برای آن ها همه چیز باید محدود به سوال کردن و مرور باشد. آن ها هر زمان که بتوانند به تنهایی وارد عمل می شوند و راهکارهای ان ها اغلب منحصر به فرد و خلاقانه است. آن ها برای دنبال کردن اهداف خود منتظر دیگران نمی شوند. به همین علت اغلب اوقات آنطور که باید به برنامه ها، افکار و علایق دیگران اهمیت نمی دهند.

اما این افراد شخصیت تکانشی ندارند. آن ها همیشه منطق را دنبال می کنند، حتی اگر راه دیگر خیلی ساده تر به نظر برسد. هر ایده باید از فیلتر این سوالات بگذرد: ” آیا این ایده اثری خواهد داشت؟” و ” آیا این ایده عمل می کند؟” آن ها این فیلترها را برای هرچیز و هر فردی به کار می برند و این گاه همان جایی است که افراد معمار را به مشکل می اندازد.

تها سفر کردن و رسیدن به چیزهای بیشتر

تیپ شخصیتی معمار در مورد موضوعاتی که زمانی را برای درک ان صرف کرده اند اعتماد به نفس دارند اما متاسفانه مخالف زحمت دادن به خود در مورد موضوعاتی شامل مهارت های اجتماعی هستند. دروغ های کوچک و صحبت های کوتاه، حتی اگر حرف ها مفید باشند، برای تیپ شخصیتی معمار که نیاز به اعتماد دارند سخت خواهد بود. این افراد حتی ممکن است تمرینات اجتماعی را چیز احمقانه ای بدانند.

برای این افراد بهتر است در محیطی بمانند که در آن احساس راحتی دارند، بدون هیچ چیزی که متوقفشان کند. آن ها در این محیط احساس اعتماد به نفس دارند. اگر بتوانند در این شرایط مانده و کار خود را به بهترین شکل انجام دهند به احتمال بیشتری می توانند افراد را از نظر حرفه ای، اجتماعی و حتی عشقی به خود جذب کنند. ان ها با بودن در تنهایی خود حس خوبی دارند و اغلب بودن در اجتماع برایشان باید اختیاری باشد.

تیپ شخصیتی معمار | مرکز مشاوره همکده

این سبک شخصیتی به این معنا نیست که تیپ معمار افرادی سرد و بدون احساس هستند. اما معماران دوست دارند برنده باشند و نمی خواهند تنها روی احساسات کار کنند و این باعث می شود توسط تیپ های شخصیتی دیگر که آن ها را درک نمی کنند اینطور به نظر برسند. شاید با توجه به این ها بتوان توضیح داد که چرا بسیاری از افراد شرور داستان ها در این تیپ شخصیتی مدل سازی می شوند. اما تیپ معمار مانند هر فرد دیگری می تواند رفتاری کامل و بی عیب داشته باشد.

تیپ شخصیتی معمار طوری زندگی می کنند که انگار در یک صفحه ی شطرنج هستند، ان ها با استفاده از هوش خود به عقب و جلو حرکت خواهند کرد. این نوع شخصیتی همیشه به دنبال تاکتیک ها، استراتژی ها و برنامه های احتمالی می باشد. آن ها اغلب سعی دارد جلوتر از شریک خود حرکت کرده و کنترل را به دست گیرند، این ها باعث می شوند طرز تفکر مستقل را برای خود ایجاد کنند. با این نوع تفکر این افراد قادر خواهند بود به هر هدفی که برای خود مشخص کرده اند برسند.

نقاط قوت شخصیت معمار

  • سریع، خیال پرداز و ذهنی استراتژیک؛
  • معماران برای ذهنی که دارند به خود مغرورند و از هر شانسی برای بهبود اطلاعات خود استفاده خواهند کرد. این نشان دهنده ی قدرت و انعطاف پذیری ان ها در تفکرات استراتژیک است. آن ها اغلب زیاد کنجکاو هستند و همیشه به دنبال چالش های فکری می باشند. افراد معمار اغلب هرچیز را زاویه ی متفاوتی می بینند. تیپ شخصیتی معمار از خلاقیت خود استفاده می کنند تا برای احتمالات پیش بینی نشده برنامه ریزی کنند.
  • اعتماد به نفس زیاد،

  • تیپ شخصیتی معمار در کنار تمام چیزهای گفته شده در زمان تصمیم گیری برای چیزی به قدرت عقل خود اعتماد دارند، آن ها دلیلی ندارند تا در مورد تصمیم ها یا دیدگاه های خود تردید داشته باشند. این باعث ایجاد سبکی مستقیم و صادقانه از مکالمه می شود که متناسب با توقعات و انتظارات دیگران تغییر نخواد کرد. چه موضوع در مورد یک فرد باشد، یک فرایند یا یک حتی خودشان، ان ها طرز فکر خود را ادامه داده و راه دیگری را قبول نمی کنند.
  • مستقل و قاطع،

  • این خلاقیت، منطق و اعتماد به نفس باعث ایجاد شخصیتی می شود که روی پای خود ایستاده و مسئولیت کارهایش را می پذیرد. چه قدرت و چه قراردادهای اجتماعی نمی توانند این افراد را تحت تاثیر قرار دهند. و مهم نیست چیزی چقدر مشهور باشد، اگر فردمعمار ایده ی بهتری داشته باشد در مقابل هر فرد دیگری برای پیشبرد برنامه ی خود خواهد ایستاد. چه این ایده منطقی باشد یا اشتباه، او از دنبال کردن استانداردهای خود خشنود خواهد بود.
  • سخت کوش و مصمم؛

  • اگر چیزی علاقه ی ان ها را به خود جلب کند ان ها در کار و مسیر خود بسیار مصمم خواهند بود. آن ها ساعات طولانی برای آن کار کرده و تلاش زیادی خواهند داشت. تیپ شخصیتی معمار اغلب هدف گرا است و اگر کارهای او منجر به چیزی واضح و منطقی شوند او برای ادامه دادن این کار مصصم رفتار می کند.
  • ذهن باز دارند؛

  • تیپ شخصیتی معمار اگر به خوبی با ان ها صحبت شود ایده های جدید را خواهند پذیرفت. کسانی که این نوع شخصیت را دارند حتی می توانند پذیرای ایده هایی باشند که برخلاف طرز فکر خودشان به نظر می رسد. آن ها اغلب از این قدرت پذیرش و استقلال خود در زمان فکر کردن در مورد چیزهایی مانند سبک های زندگی جایگزین استفاده می کنند. این خصلت را با عدم علاقه به قوانین و سنت ها ترکیب کنید و به سادگی می توانید ببینید افراد معمار  چطور می توانند به سمت دیدگاه های اجتماعی ازادتر کشیده شوند.

نقاط ضعف

  • مغرور و متکبر؛

  • تیپ شخصیتی معمار می توانند اعتماد به نفس خیلی بالایی داشته باشند.
  • قضاوت کننده

  • ؛ تیپ شخصیتی معمار در فرایندهای فکری خود اعتماد به نفس زیادی دارند زیرا اغلب در تعریف بحث های منطقی درست پیش می روند، حداقل در تئوری اینطور است. اما در عمل ملاحظات عاطفی و گذشته به شدت موثر هستند. یک نقطه ضعف افراد معمار این است که این فاکتورها و افرادی که بر اساس آن فکر می کنند را غیرمنطقی می خوانند. آن ها اغلب این افراد را کسانی می دانند که فکری پست دارند. در این شرایط غیرممکن است که بتوانند پذیرای نظرات دیگران باشند.
  • تحلیل کننده

  • اما این نقطه ی قوت می تواند زمانی که منطق فاکتور زیاد مهمی نباشد منجر به شکست شود. معماران به شدت انتقادی هستند و گاه در زمان برخورد با دیگران به سطح بالایی از آن می رسند. 
  • از محیط هایی که زیاد قوانین دارند متنفر هستند؛ تیپ شخصیتی معمار از اینکه کورکورانه دیگران یا هرچیزی را دنبال کند متنفر است… دنبال کردن بدون اینکه علت ان را درک کند. ان ها از افراد قانون گرا که دیگران را مجبور به اطاعت از قوانین می کنند بدون اینکه هدف از این استانداردها را درک کرده باشند خوششان نمی اید. افراد تیپ شخصیتی معمار با کسانی که کارهای را بر اساس همان چیزی که همیشه بوده است انجام می دهند نمی خواهند همراه باشند. با این وحود با استانداردها نیز همراهی نمی کنند، حتی زمانی که انجام این کار زیاد ایده آل نباشد. تیپ معمار ممکن است زندگی را برای خود از چیزی که لازم است سخت تر کند.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
16personalities.com16personalities.com16personalities.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا