اعتیاد به الکل (قسمت دوم)

مشکلات در نوشیدن الکل و انکار آن

برای معتادان به الکل؛ انکار، از بزرگترین موانع برای دریافت کمک است.

پنج باور غلط در مورد اعتیاد به الکل و مصرف زیاد

اعتیاد به الکل (قسمت دوم) | مرکز مشاوره همکده
  • باورغلط: هرزمان بخواهم می توانم نوشیدن را کنار بگذارم.

حقیقت: شاید بتوانید اما به احتمال زیاد اینطور نخواهد شد. به هر حال این تنها بهانه ای برای ادامه ی مصرف است. حقیقت این است که نمی خواهید این کار را کنار بگذارید. 

  • باور غلط: نوشیدن الکل مشکل من هست. این عادت به خودم آسیب می زند پس هیچکس حق ندارد به من بگوید آن را کنار بگذارم.
اعتیاد به الکل (قسمت دوم) | مرکز مشاوره همکده

حقیقت: درست است که تصتمیم ترک به خودتان بستگی دارد. اما با ادعای اینکه نوشیدن زیاد به فرد دیگری آسیب نخواهد زد تنها خودتان را فریب می دهید. مصرف زیاد الکل روی تمام اطرافیان شما اثر می گذارد، خصوصا کسانی که به شما نزدیک هستند. مشکل شما مشکل آن ها هم هست.

  • باور غلط: من هروز الکل نمی خورم یا تنها شراب یا آبجو می نوشم پس من معتاد به الکل نیستم.
اعتیاد به الکل (قسمت دوم) | مرکز مشاوره همکده
  • باور غلط: من معتاد به الکل نیستم چون شغل دارم و کارم را درست انجام می دهم.

حقیقت:نیازی نیست برای پذیرفتن اعتیاد به الکل بی خانمان باشید. بسیاری از مصرف کنندگان الکل می توانند کار خود را حفظ کنند، به مدرسه بروند و در کنار خانواده ی خود باشند. برخی حتی افرادی عالی هستند. اما تنها اینکه شما عملکردی خوب دارید به این معنا نیست که خودتان یا دیگران را در معرض خطر قرار نمی دهید. به مرور زمان اثرات روی شما هم نمودار خواهد شد.

  • باور غلط: نوشیدن الکل یک اعتیاد واقعی مانند اعتیاد به دارو نیست.

حقیقت: الکل نوعی دارو است و اعتیاد به الکل نیز مثل اعتیاد به دارو خطرناک است. با ترک الکل، معتادان عوارض ترک را تجربه خواهند کرد، درست مانند زمانی که مصرف کننده ی دارو می خواهد آن را کنار بگذارد.

اثرات اعتیاد به الکل

اعتیاد به الکل (قسمت دوم) | مرکز مشاوره همکده

اعتیاد به الکل و مصرف زیاد آن می تواند روی تمامی جنبه های زندگی فرد اثر بگذارد.  اعتیاد به الکل و مصرف زیاد آن می تواند روی خانواده، دوستان و کسانی که با شما کار می کنند نیز اثر داشته باشد.

اثرات مصرف الکل روی کسانی که دوستشان دارید.

با وجودی که اثرات آسیب الکل روی بدن می تواند بسیار بد باشد از جمله؛ سرطان، بیماری های قلبی و بیماری های کبد، عوارض اجتماعی آن نیز بسیار مخرب هستند. اعتیاد به الکل اغلب باعث طلاق خواهد شد، فرد دست به خشونت خواهد زد، با استخدام خود مشکل پیدا کرده و در فقر زندگی خواهید کرد.

اما حتی اگر بتوانید در کار خود موفق بوده یا ازدواجتان را حفظ کنید نمی توانید از اثرات الکل روی روابط شخصی خود فرار کنید. مشکلات نوشیدن باعث وارد شدن فشار زیادی روی افرادی می شود که به شما نزدیک هستند.

اغلب اعضای خانواده و دوستان نزدیک حس می کنند موظف اند اعتیاد این فرد را از دیگران پنهان سازند. بنابراین باید دوروبر شما را مرتب کنند، به خاطر شما دروغ بگویند یا برای تامین نیازها بیشتر کار کنند. وانمود کردن به اینکه مشکلی وجود ندارد و مخفی کردن ترس ها و رنجش ها می تواند کار سختی باشد. خصوصا کودکان بسیار حساس بوده و ممکن است بر اثر اعتیاد یا مصرف زیاد الکل توسط یکی از والدین دچار آسیب های روحی طولانی مدت شوند.

دریافت کمک

اعتیاد به الکل (قسمت دوم) | مرکز مشاوره همکده

اگر برای پذیرش مشکل خود آمادگی دارید اولین گام را برداشته اید. این کار به شما قدرت و انگیزه ی زیادی برای برخورد با اعتیاد خواهد داد. دریافت کمک دومین گام است.

چه بخواهید از برنامه های کمک فردی استفاده کنید یا از برنامه ی درمانی کمک بگیرید حمایت برای شما ضروریت دارد. بهبود از مصرف الکل آسان تر خواهد بود اگر کسانی را داشته باشید که شما را تشویق کرده و بتوانید به آن ها تکیه کنید. بدون حمایت شما به سادگی با برخورد به موانع به عادات قبلی خود برمی گردید.

منبع: مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا