اثرات الکل بر بدن

اثرات الکل بر بدن بسیار زیاد است. شما می توانید با بررسی این موارد شرایط را بررسی کنید. در ادامه این اثرات را بررسی می کنیم.

اثرات الکل بر بدن و خواب شما

روز شلوغ و پرمشغله ای را پشت سر گذاشته اید. یک یا دو لیوان نوشیدنی الکلی می تواند به خواب شما کمک کند، اینطور نیست؟ شاید الکل بتواند در ابتدا به خوابتان کمک کند اما تنها مصرف مقدار کم ان دارای اثر مثبت روی کیفیت خواب خواهد بود. اگر مرتبا از نوشیدنی های الکلی استفاده می کنید، با مصرف بیشتر از حدود 14 واحد در هفته، شاید متوجه شوید شب را بیدار مانده و روز بعد حس می کنید اصلا استراحت نکرده اید.

  • چگونه الکل روی الگوی خواب شما اثر می گذارد؟

نوشیدن مرتب الکل می تواند روی کیفیت خواب شما اثر گذاشته و باعث احساس خستگی و خواب الودگی شما خواهد شد. علت این است که نوشیدن الکل خواب شما را مختل خواهد کرد.

زمانی که قبل از خواب الکل می نوشید سریع تر وارد خواب عمیق خواهید شد. به همین علت است برخی افراد متوجه می شوند نوشیدن الکل به خوابشان کمک خواهد کرد. اما با گذشتن چند شب شما زمان بیشتری را برای رسیدن این مرحله از خواب عمیق نیاز خواهید داشت و از حالت عادی زمان کمتری برای استراحت دارید، همان مرحله ی حرکات سریع چشم در خواب.

این می تواند باعث شود روز هرچقدر هم که خوابیده باشید بازهم بیشتر احساس خستگی کنید. اما داشتن روزهایی بدون الکل می تواند به شما کمک کند. شما باید بهتر بخوابید و صبح روز بعد راحت تر از خواب بیدار شوید.

  • اثرات الکل بر بدن – نوشیدن الکل می تواند برابر با مختل شدن خواب شب باشد.
اثرات الکل بر بدن

وقتی بیشتر از حد عادی الکل مصرف می کنید در بین شب برای رفتن به دستشویی از خواب بیدار خواهید شد. و این تنها نوشیدنی ای که مصرف کرده اید نیست. الکل ماده ای ادرارآور است، این یعنی بدن را تشویق می کند از طریق تعریق نیز مایعات اضافی را دفع کند و این باعث کم آبی بدن خواهد شد.

نوشیدن الکل همچنین باعث می شود بلندتر خروپف کنید. الکل ماهیچه های بدن را آزاد می کند و این یعنی بافت داخل گلو، دهان و بین می تواند جریان ارام هوا را متوقف سازد و احتمال لرزش ان بیشتر خواهد بود.

در نتیجه الکل می تواند برابر باشد با یک شب پر از صداهای بلند.

  • چرا باید قبل از خواب از خوردن الکل اجتناب کنید؟

اگر الکل مصرف می کنید سعی داشته باشید نزدیک به زمان خواب سراغ آن نروید. به بدن خود کمی زمان دهید تا قبل از خواب کمی روی الکل دریافتی کار کند – تقریبا یک ساعت زمان می برد یک واحد الکل در بدن فراوری شود اما این میزان در هر فرد می تواند بسیار متغیر باشد.

نکاتی برای خواب خوب شب

اگر می خواهی خواب خوبی داشته و صبح روز بعد سرحال از خواب بیدار شوید برخی چیزها را می توانید امتحان کنید:

  • برای کاهش استرس ها و فشارهای روزانه ورزش کنید.
  • اطمینان یابید اتاق خواب شما خنک و خلوت است و تختتان راحت می باشد.
  • قبل از زمان خواب یک لیست از چیزهایی تهیه کنید که باید روز بعد انجام دهید در نتیجه آن ها در ذهن شما نمی چرخند.
  • از کافئین و الکل در اواخر بعدازظهر استفاده نکنید. می توانید به جای ان یک نوشیدنی گرم گیاهی یا یک لیوان شیر گرم را امتحان کنید.

اثرات الکل بر بدن و قند خون

اثرات الکل بر بدن

این حقیقت که نوشیدنی های الکلی کالری خالی هستند و هیچ ماده ی غذایی مفیدی ندارند خبر خوبی برای سایز کمر شما نیست. اما اغلب افراد به این حقیقت که این نوشیدنی ها سرشار از مواد قندی نیز هستند دقت زیادی ندارند.

یک واحد شراب سیب دارای پنج قاشق چایخوری شکر است تقریبا همان مقداری که موسسه ی جهانی سلامت می گوید نباید در یک روز بیشتر باشد. بعلاوه الکل تاثیر منفی روی سطح قند خون دارد و کسانی که زیاد از نوشیدنی های الکلی استفاده می کنند را در خطر ابتلا به دیابت مرتبط با الکل قرار می دهد.

  • قند چه تاثیری روی بدن شما خواهد داشت؟

قند خیلی زیاد برای سلامت شما به علل متفاوتی مضر است. در ابتدا اینکه کالری بسیار بالایی دارد و مصرف زیاد ان می تواند منجر به افزایش وزن ناسالم شود. داشتن اضافه وزت شما را مستعد مشکلات طولانی مدت در سلامت خواهد کرد، از جمله بیماری های تهدیدکننده ی زندگی مانند بیماری های قلبی. یک رژیم غذایی با قند بالا می تواند باعث بروز دیابت نوع دو شود، اتفاقی که زیاد شدن سطح قند در جریان خون می افتد. جدا از اسیبی که به بدن شما می رساند، قند علت اصلی فاسد شدن دندان هاست و در صورت درمان نشدن باعث خرابی دندان ها خواهد شد.

  • اثرات الکل بر بدن – قند در الکل

اغلب افراد در زمان محاسبه ی میزان قند مصرفی روزانه قند موجود در الکل را فراموش می کنند. تمامی نوشیدنی های الکلی دارای مقداری قند هستند و از علل اصلی مصرف زیاد مواد قندی می باشند. حتما باید دقت داشته باشید نوشیدنی خود را با چه چیزی ترکیب می کنید، زیرا اغلب نوشیدنی های گازدار دارای ماده ی قندی زیادی هستند.

  • الکل و قند خون

تنها مقدار قند زیاد در الکل نیست که روی بدن شما اثر می گذارد نوشیدن الکل زیاد می تواند تاثیری منفی روی قند خون داشته باشد.

وقتی یک فرد الکل مصرف می کند بدن به آن مانند یک سم واکنش نشان خواهد داد و تمام انرژی خود را برای خارج کردن آن صرف خواهد کرد. این یعنی فرایندهای دیگری نیز در بدن قطع می شوند – از جمله تولید گلوکوز و هورمون هایی که برای تنظیم ان نیاز است. این قابل توجه ترین نکته در کسانی است که زیاد نوشیدنی های الکلی مصرف می کنند، به مرور زمان الکل تاثیر انسولین را کاهش خواهد داد و این منجر به سطح بالای قند خون می شود.

الکل با هربار مصرف روی سطح قند خون اثر می گذارد، این یعنی کسانی که زیاد از ان استفاده می کنند تحت تاثیر منفی مکرر ان قرار دارند. مصرف الکل باعث افزایش ترشح انسولین خواهد شد و نتیجه کاهش سطح قند خون است ( وضعیتی که با نام هیپوگلیسمی شناخته می شود ) این حالت باعث سردرد و خستگی شده و مسئول بسیاری از مشکلات در سلامت است که مرتبط با مصرف طولانی مدت الکل می باشند.

  • الکل و دیابت

اثرات الکل روی قند خون، خصوصا هیپوگلیسمی، می تواند افرادی که زیاد از نوشیدنی های الکلی استفاده می کنند را در خطر ابتلا به دیابت قرار دهد. الکل می تواند باعث کم شدن تاثیر داروهای هیپوگلیسمی شود، این یعنی کسانی که مبتلا به دیابت هستند نیاز به مراقبت های بیشتر در زمان مصرف الکل دارند.

بعلاوه الکل با قند بالا می تواند منجر به ” نااگاهی از هیپوگلیسمی ” شود، به بیان دیگر کسانی که از دیابت رنج می برند و الکل نوشیده اند شاید متوجه علائم هشدار دهنده ی کاهش قند خون نشوند. نتیجه بالا رفتن خطر برای بدترین نوع از هیپوگلیسمی است که در آن قند خون بسیار کاهش یافته و خطر نامنظم شدن ضربان قلب، اسیب به مغز و سکته ی قلبی به شدت زیاد خواهد شد.

اثرات الکل بر بدن – آیا الکل به معده ی شما آسیب می رساند؟

خوردن الکل به سادگی باعث تحریک دستگاه گوارشی شما خواهد شد. نوشیدن حتی مقدار کمی از ان باعث می شود معده از حالت عادی اسید بیشتری تولید کند و این می تواند باعث ورم معده شود ( التهاب بافت معده) در نتیجه محرکی برای دردهای معده، استفراغ و اسهال بوده و حتی در زمان مصرف زیاد باعث خونریزی می شود.

  • اثرات مصرف زیاد الکل

در طولانی مدت الکل با افزایش خطر سرطان دهان، زبان، لب، معده، پانکراس و روده همراه است. از دیگر مشکلات گوارشی که در نتیجه ی زیاد نوشیدن الکل ایجاد می شود رفلاکس معده است، زمانی که اسید معده به گلو برمی گردد. الکل می تواند منجر به زخم معده شود، یک زخم باز و دردناک در بافت معده.

در مواردی که مصرف زیاد باشد ممکن است منجر به استفراغ گردد. اگر شما دچار مسمویت شده و زیاد هشیار نباشید ممکت است مواد استفراغ به داخل ریه شما برگشته و نتوانید با سرفه آن ها را بیرون کنید. این وضعیت می تواند منجر به مرگ شود. استفراغ های شدید حتی می توانند گلوی شما را آسیب بزنند، این یعنی خون بالا می آورید. اغلب این مورد خودش بهبود می یابد اما گاه خونریزی شدید بوده و زندگی فرد را تهدید می کند.

نوشیدن الکل هضم غذا را سخت کرده و مانع از جذب مواد غذایی می شود، خصوصا پروتئین ها و ویتامین ها. علت این است که الکل میزان آنزیم های گوارشی که در پانکراس برای کمک به هضم چربی ها و کربوهیدرات های مصرفی تولید می شوند را کاهش خواهد داد.

کسانی که مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر هستند شاید متوجه شوند با مصرف الکل علائم آن ها بدتر خواهد شد. نوشیدن الکل زیاد می تواند باعث تحریک علائم این سندروم شود.

  • چگونه می توانید از معده ی خود مراقبت کنید؟

شاید پیشنهادهایی را برای جلوگیری از ناراحتی معده و کاهش اثرات بیمار کننده ی الکل شنیده باشید. این ها شامل استفاده نکردن از مسکن ها با الکل و نوشیدن مقدار زیاد آب هستند. اما ایا هیچ یک از این ها برای شما موثر بوده اند؟

  • حقایقی در مورد غذاها: خوردن چیزی، خصوصا غذاهای سرشار از کربوهیدرات، قبل از شروع نوشیدن الکل می تواند باعث شود بدن کندتر الکل را جذب نماید. نوشیدن آب یا نوشیدنی های گازدار در طول شب باعث کم شدن مصرف الکل خواهد شد. هردو این ها کمک می کنند کمتر الکل مصرف کنید و در نتیجه مشکلات همراه با آن را کاهش خواهند داد.

اثرات الکل بر بدن و فشار خون

چه چیزی باعث فشار خون می شود؟

همیشه توضیح واضحی برای علت بالا رفتن فشار خون فرد وجود ندارد. با این وجود فاکتورهای متعددی هستند که می توانند در افزایش خطر فشار خون بالا نقش داشته باشند:

  • اضافه وزن
  • مصرف نمک زیاد
  • نداشتن ورزش کافی
  • سابقه ی خانوادگی فشار خون
  • نوشیدن مرتب الکل و دریافت راهنمایی برای کاهش خطرات

در کنترل داشتن مصرف الکل

اثرات الکل بر بدن

نباید در طول هفته بیشتر از چهارده واحد الکل مصرف داشته باشید تا خطرات آن برای سلامت را در حد کم نگه دارید. اگر انتخاب شما مصرف نوشیدنی های الکلی است بهتر است نوشیدنی خود را به طور مساوی در طول هفته تقسیم کنید.

در اینجا سه راه برای کم کردن و در کنترل داشتن الکل مصرفی شما آورده شده است.

  • مراقب الکل مصرفی خود باشید. برخی برنامه ها می توانند در مورد میزان مصرف به شما اطلاعات دهند و حتی در ترک یا کم کردن مصرف به شما کمک کنند.
  • خوب بخورید. داشتن وعده ی غذایی سالم قبل از شروع به مصرف الکل، کم چربی و کم نمک، کمک می کند جذب الکل در بدن را کند کنید. همچنین باعث کنترل فشار خون شما خواهند شد.
  • در هفته چند روز بدون الکل داشته باشید. اگر می خواهید مصرف الکل خود را کم کنید یک راه عالی داشتن چند روز بدون الکل در هفته است. برای خودتان زمان وقفه ای داشته و ببینید چه نتایج مثبتی را به دست خواهید اورد.
منابع
drinkaware.co.ukdrinkaware.co.ukdrinkaware.co.ukdrinkaware.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا