مشکل مصرف نوشیدنی های الکلی چیست؟

مصرف نوشیدنی های الکلی بسیار خطرناک است. در واقع این نوشیدنی ها علاوه بر آسیب های روانی آسیب های جسمی هم دارند. اعتیاد به الکل می تواند بساز خطرناک باشد. آسیب های روانی در دنیای امروزی بسیار شایع شده است. یکی از علت های آن نیز وجود بیماری همه گیری است. مصرف الکل می تواند اختلالات روانی را در فرد تشدید کند. برای مثال حملات اضطرابی در کسانی که الکل مصرف می کنند بیشتر است. ایا شما واقعا می دانید که اعتیاد به مصرف نوشیدنی های الکلی چیست؟ در نظر خیلی افراد اعتیاد فقط  به مواد مخدر یک نوع اعتیاد خطرناک است.

این طرز فکر اشتباه است. گاهی اوقات افرادی را ممکن است در طول زندگی خود بشناسید که اعتیاد های فوق‌العاده وحشتناکی دارند. برای مثال برخی از افراد هستند که اعتیاد به پرخاشگری یا عصبانیت دارند. برخی هم ممکن است دچار اعتیاد به الکل باشند. اعتیاد به الکل بسیار خطرناک است و در نهایت همان تاثیرات مواد مخدر را بر روی بدن افراد خواهد گذاشت. در ادامه می خواهیم ببینیم که مزایا و معایب کاهش مصرف الکل چیست؟

اختلالات مختلف و مصرف نوشیدنی های الکلی

همان طور که می دانید اختلالات هم جسمی هستند و هم روحی و روانی. اختلالات جسمی معمولا به خاطر مشکلاتی مثل ژنتیک یا محیط یا حتی ضعف سیستم ایمنی بدن فرد می تواند اتفاق بیفتد. بسیاری از ما ممکن است در یک بخشی از زندگی خود دچار بیماری های جسمی شده باشیم. نکته ای که باید بدانید این است که علاوه بر تقویت جسم ما نیاز به تقویت روح خود نیز داریم. خصوصا که روح و روان با ذهن ارتباط دارند. حافظه همان طور که قبلاً گفتیم یکی از مهم ترین بخش های ذهن انسان است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با مصرف نوشیدنی های الکلی صحبت کنیم.

عدم تحمل الکل و مصرف نوشیدنی های الکلی

آیا پس از مصرف حتی ناچیزترین مقدار الکل، احساس تهوع یا بیماری می کنید؟ آیا به طور غیرمعمولی احساس گرما می کنید یا متوجه می شوید که پوستتان صورتی می شود؟ این ها ممکن است نشانه هایی از عدم تحمل الکل باشد.

عدم تحمل الکل  یک اختلال متابولیک

عدم تحمل الکل یک اختلال متابولیک است که بر نحوه تجزیه الکل توسط بدن شما تأثیر می گذارد. این معمولاً به صورت ژنتیکی منتقل می شود و حتی اگر روی والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما تأثیری نداشته باشد می تواند شما را تحت تأثیر قرار دهد.

گاهی اوقات از مصرف نوشیدنی های الکلی به عنوان حساسیت به الکل یاد می شود. یک فرد مبتلا به عدم تحمل الکل ممکن است فکر کند که خیلی سریع سرخوش می شود. اما در واقع، بدن آن ها قادر به تجزیه الکل به همان روشی که شخص بدون این شرایط انجام می دهد، نیست.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

در یک مطالعه کوچک در سال 2012، محققان دریافتند که حدود 7.2 درصد از 4000 شرکت کننده به طور کلی نسبت به شراب و الکل حساسیت نداشتند. آن ها گزارش کردند که دچار گرگرفتگی و گرفتگی بینی شده اند. آن ها همچنین دریافتند که در بین زنان عدم تحمل الکل شایع تر از مردان است.

انواع افراد با مشکل مصرف نوشیدنی های الکلی

بسیاری از افراد در دسته “مصرف نوشیدنی های الکلی” قرار می گیرند. اما این برچسب به چه معناست و چگونه می تواند به شما در درک رابطه خود با الکل کمک کند؟ “مشکل مصرف نوشیدنی های الکلی” یک تشخیص رسمی نیست. بلکه عبارتی است که برای توصیف افرادی استفاده می شود که از الکل سوء استفاده می کنند. اما لزوماً نیازی به درمان پزشکی، حمایت گروه همسالان یا بیداری معنوی برای متوقف کردن یا اصلاح الگوهای نوشیدن خود ندارند.

اغلب، داشتن دلیل کافی برای کاهش مصرف  یا یک تجربه شرم آور یا ترسناک به خصوص ناشی از نوشیدن الکل – کافی است تا به یک مشکل الکلی علامت دهد که خودش را اصلاح کند. بسیاری از افرادی که یک بار مصرف مشروبات الکلی را به صورت زیاد مصرف می کنند، رفتار خود را تغییر می دهند.

چگونه با اختلال مصرف نوشیدنی های الکلی  مقایسه می شود؟

از طرف دیگر، اگر اختلال مصرف الکل (AUD) دارید، تمام قدرت اراده و حل و فصل خود اغلب کافی نیست. علیرغم تلاش‌های مکرر، فرد مبتلا به AUD احتمالاً نمی‌تواند بدون کمک خارجی از یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی، مشاور اعتیاد، یا برنامه خودیاری یا برنامه بهبودی مانند الکلی‌های گمنام (AA) نوشیدنی خود را کاهش دهد یا آن را ترک کند.

جدای از مشکلات، بزرگترین دلیل برای درک این که آیا شما یک معتاد به مشروب الکلی هستید یا خیر، این است که بدانید چه زمانی و چگونه باید کمک بگیرید. مصرف نوشیدنی های الکلی ممکن است کنترل نشود، سوء مصرف الکل می تواند عواقب کوتاه مدت و بلندمدتی بر روابط، شغل، امور مالی و سلامت کلی جسمی و روانی شما داشته باشد.

علائم

یکی از اولین گام‌ها در درک رابطه شما با الکل، یادگیری میزان زیاد الکل است. موسسه ملی سوء مصرف الکل و الکلیسم (NIAAA) دستورالعمل هایی را برای نوشیدن کم خطر به شرح زیر تعریف می کند:

مردان

چهار یا کمتر نوشیدنی استاندارد در هر روز و کمتر از 14 نوشیدنی در طول یک هفته معین

زنان

سه یا کمتر نوشیدنی استاندارد در روز و بیش از هفت نوشیدنی در هفته برای زنان

اگر به طور مرتب بیشتر از این مقادیر  استفاده می کنید، ممکن است سلامت و رفاه خود را به خطر بیندازید و همچنین خطر ابتلا به اختلال مصرف الکل را افزایش دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

صادقانه پاسخ دادن به سوال زیر اولین قدم عالی برای تشخیص اینکه آیا نیاز به کاهش مصرف الکل دارید یا برای AUD خفیف، متوسط ​​یا شدید به دنبال کمک هستید، است.

  • آیا سابقه خانوادگی مشکلات الکلی دارید؟
  • هر روز و هر هفته چقدر زمان صرف نوشیدنی می کنید؟
  • ممکن است که الکل زمان زیادی را اشغال  کند (خرید آن، مصرف آن، بهبودی از اثرات)؟
  •  تحمل شما تغییر کرده است؟ برای دستیابی به همان اثرات مطلوب نیاز به استفاده بیشتر دارید؟
  • آیا اغلب بیشتر از چیزی که قصد مصرف آن را داشتید، می نوشید؟
  • آیا تا به حال هوس استفاده یا هوس مصرف الکل به شما دست داده است؟
  •  نوشیدن الکل شما تا به حال باعث ایجاد موقعیت شرم آور شده است؟
  • آیا تا به حال مصرف الکل شما را در موقعیت خطرناک یا خطرناکی قرار می دهد؟
  • آیا اثرات الکل تا به حال باعث شده که از کار یا مدرسه غیبت کنید؟
  •  مصرف بیش از حد الکل بر توانایی شما برای مراقبت از خانواده تأثیر می گذارد؟
  • آیا مصرف الکل بر خواب یا خلق و خوی شما تأثیر می گذارد؟
  • آیا تا به حال سعی کرده اید مصرف الکل را کاهش دهید؟ اگر چنین است، آیا توانستید این کار را انجام دهید؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علائم کناره گیری ممکن است از جمله مشکلات خواب، لرزش، بی قراری، حالت تهوع، تعریق و ضربان قلب را در هنگام از بین رفتن اثرات الکل تجربه می کنید. داشتن یک دفتر خاطرات روزانه مصرف الکل، که شامل میزان نوشیدنی و دلایل مصرف نوشیدنی است، همچنین می تواند به شما در شناسایی الگوهای مشکل ساز کمک کند.

نکاتی برای کاهش وزن

در نهایت، این شما هستید که باید مزایا و معایب نوشیدنی خود را بسنجید. به این فکر کنید که چگونه بهبود رابطه شما با نوشیدن الکل می تواند تاثیر مثبتی بر زندگی شما داشته باشد. آیا برای سلامتی، روابط یا شغل شما مفید است؟ آیا وزن کم می‌کنید، بهره‌ورتر می‌شوید یا پول پس‌انداز می‌کنید؟ اکنون، به دلایلی فکر کنید که چرا ممکن است نخواهید الگوی نوشیدن خود را تغییر دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر فکر می کنید که مشکل مصرف نوشیدنی های الکلی دارید و صادقانه می خواهید نوشیدنی را کاهش دهید یا آن را ترک کنید. برخی سایت ها نکات و ابزارهایی دارد که ممکن است مفید باشد. از جمله یک پرسشنامه برای تعیین این که آیا بیش از حد الکل می نوشید. در این جا نمونه ای از برخی از نکات در مورد کاهش مصرف نوشیدنی را برای شما بیان می کنیم.

اهداف مصرفی خود را تعیین کنید

مشخص کنید کدام روزهای هفته را می‌توانید بنوشید یا نمی‌توانید بنوشید، و در آن روزها چند نوشیدنی می‌نوشید.

نوشیدنی های الکلی را درون خانه خود ذخیره نکنید

فقط بر اساس اهداف شخصی خود در زمینه مصرف هر نوع نوشیدنی مقادیر محدودی خریداری کنید.

به آرامی بنوشید

مطمئن شوید که در هر ساعت بیش از یک بیش از حد نوشیدنی ننوشید. همچنین می توانید با مصرف یک لیوان پر آب در بین نوشیدنی ها، مصرف خود را کاهش دهید.

فرآیند استفاده از کلمه نه را تمرین کنید

اگر قصد دارید نوشیدنی خود را کاهش دهید، به احتمال زیاد زمان هایی وجود دارد که مجبور خواهید بود نوشیدنی را رد کنید.

کمک برای جلوگیری از مصرف نوشیدنی های الکلی

ترک الکل بدون مداخله پزشکی  می تواند برای افرادی که به طور مکرر و زیاد الکل می نوشند خطرناک باشد. اگر بدن شما از نظر شیمیایی به این ماده مضر وابستگی دارد، باید کمک بگیرید.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا