تیپ شخصیتی ماجراجو

تیپ شخصیتی ماجراجو کیست؟ (ISFP)

تیپ شخصیتی ماجراجو فردی است با خصوصیات شخصیتی درون گرا، اهل دقت و بصری، احساساتی و با داشتن چشم اندازی قوی به هرچیز. افرادی که در این تیپ شخصیتی جای دارند می خواهند ذهنی باز داشته باشند، زندگی را کشف کرده، تجربیات جدید کسب نموده و با گرمی با دیگران مراوده داشته باشند. توانایی ان ها برای ماندن در زمان حال کمکشان می کند بتوانند نقاط قوت هیجان انگیزی در زمان حال را کشف کنند.

شخصیت های ماجراجو هنرمندانی واقعی هستند اما نه به معنای عام که این تصور ایجاد شود که درختان زیبا را با شادی در حال نقاشی می باشند. البته بسیاری از اوقات آن ها قادر به انجام این کار نیز هستند. اما موضوع اصلی این است که ان ها از زیبایی شناسی، طراحی و حتی انتخاب ها وکارهای خود استفاده می کنند تا محدودیت های ناشی از دیدارها و قراردادهای اجتماعی را از بین ببرند. شخصیت های ماجراجو از تجربیات جدید در زمینه ی زیبایی و رفتار دوست دارند توقعات و انتظارات سنتی را از بین ببرند، آن ها بارها و بارها این عبارت را برای شما تکرار خواهند کرد، نباید من را با انتخاب های خاص محدود کنی.

آن ها از شخصیتی که دارند شاد و راضی هستند.

تیپ شخصیتی ماجراجو در جهانی رنگارنگ و زیبا زندگی می کند که الهام بخش آن ارتباط با افراد دیگر و ایده هاست. این شخصیت ها این ارتباطات را برای خود دوباره تفسیر می کنند، همه چیز را دوباره می سازند و چه خود و چه دیدگاه های جدید را مرتبا آزمایش خواهند کرد. هیچ نوع شخصیتی دیگری را نخواهید دید که به این شکل دست به کشف و تجربیات جدید بزند. این کار باعث ایجاد نوعی از خودانگیختگی خواهد شد، باعث می شود این افراد برای شما غیرقابل پیش بینی به نظر برسند، حتی برای دوستان نزدیک و کسانی که دوستشان دارند.

با وجود تمام این ها، تیپ شخصیتی ماجراجو افرادی واقعا درون گرا هستند، و زمانی که پا را از حد و مرزها فراتر می گذراند تا زمانی را در تنهایی برای شارژ مجد خود پیدا کنند دوستانشان را شگفت زده خواهند کرد.

نکته قابل توجه

فقط اینکه آن ها زیاد تنها هستند به این معنا نیست که فردی با شخصیت ماجراجو تنبل بوده و بیکار می نشیند، آن ها این زمان را برای خوداندیشی، تفکر و تامل و ارزیابی مجدد قوانین خود در نظر می گیرند. این تیپ شخصیتی به جای درگیری برای گذشته یا آینده در مورد شخصیت واقعی خود فکر می کند. سپس با کمی تغییر و حال بهتر از این انزوا خارج خواهند شد.

تیپ شخصیتی ماجراجو زندگی می کند تا بتواند راه هایی برای پیشرفت در مسیر خود پیدا کند. رفتارهای پرخطرتر مانند ورزش های شدید و سخت و قلدری در بین این تیپ شخصیتی متداول تر از شخصیت های دیگر است. خوشبختانه ماندن ان ها در زمان حال و در همان محیط به آن ها اجازه می دهد اغلب اوقات بهترین انتخاب را داشته باشند. همچنین تیپ شخصیت ماجراجو از ارتباط برقرار کردن با افراد دیگر لذت می برند و اغلب قدرت فریبندگی و دلربایی زیادی دارند.

نکته قابل توجه

با این وجود اگر یک انتقاد از آن ها شود اغلب شرایط خوب پیش نخواهد رفت. برخی از تیپ های شخصیتی ماجراجو می توانند جملات و توضیحاتی که با مهربانی و لحن خوبی گفته می شوند را به نوعی مدیریت کنند و آن را به عنوان دیدگاه دیگری که می تواند به ان ها در طول مسیر خود در جهتی جدید کمک کند ارزش بگذارند. اما اگر برخی جملات کمی تلخ تر بوده و کمتر پخته باشند، شخصیت های ماجراجو می توانند به شکلی عجیب کنترل خود را از دست دهند.

تیپ شخصیتی ماجراجو نسبت به احساسات افراد دیگر حساس است و به تعادل و هارمونی اهمیت می دهد. وقتی او با انتقادها مواجه می شود، برای کسانی که این شخصیت را دارند سخت است که بتوانند به قدر کافی از زمان حال فاصله بگیرند تا گرفتاری سختی و ناراحتی ناشی از این لحظه نشوند. اما ماندن در زمان حال خوبی ها و بدی های خود را دارد و زمانی که احساسات برانگیخته شده در آن لحظه کمی آرام تر شده و فروکش کردند، اغلب افراد ماجراجو گذشته را تنها برای قبل دانسته و طوری از آن عبور می کنند که فکر می کنید اصلا اتفاق نیفتاده است.

معنا و مفهوم در هر توضیح و هر لحظه از زندگی وجود دارد.

تیپ شخصیتی ماجراجو

بزرگتریم چالشی که تیپ شخصیتی ماجراجو با آن مواجه است برنامه ریزی برای آینده می باشد. یافتن راه های سازنده برای قرار دادن اهداف خود بر پایه ی آن و کار کردن روی اهداف که می توانند باعث ایجاد قوانینی مثبت شوند کار ساده ای نیست. شخصیت های ماجراجو نمی توانند با ارزیابی تنها و کمی انزوا برای آینده برنامه ریزی کنند. به جای ان این شخصیت ها برای کارها و رفتارها طوری برنامه ریزی می کنند که منجر به احساس شناخت خواهد شد و باعث ساخت نمونه هایی از تجربیات می شود، نه اینکه تنها در هر تجربه بمانید.

اگر این قوانین و مقررات خوب و درست باشند، فرد ماجراجو می تواند با خوشقلبی و از خود گذشتگی تعجب آوری عمل کند، اما ممن است دیده شود که افراد دارای تیپ شخصیتی ماجراجو دارای شخصیتی خود محور باشند، با خودخواهی و غرور عمل کنند و با خودبینی همه چیز را مدیریت نمایند. برای تیپ شخصیتی ماجراجو مهم است که به یاد داشته باشند می توانند تبدیل به فردی شوند که دوست دارند. ایجاد و رشد دادن یک عادت جدید شاید زیاد ساده و طبیعی به نظر نرسد اما گذاشتن زمانی در هر روز برای درک انگیزه ها اجازه می دهد فرد ماجراجو از نقاط قوت خود استفاده کند تا بتواد هرچیزی که دوست دارد را دنبال نماید.

نقاط قوت و ضعف تیپ شخصیتی ماجراجو

نقاط قوت

  • جذاب و فرینده، کسانی که دارای تیپ شخصیتی ماجراجو هستند افرادی آرام و گرم می باشند و گرایش آن ها به ” زندگی کن و بگذار دیگران نیز زندگی کنند ” به طور طبیعی باعث می شود افراد دوست داشتنی و مشهور باشند.
  • نسبت به دیگران حساس هستند، تیپ شخصیتی ماجراجو به سادگی با احساسات افراد دیگر ارتباط برقرار می کند، به ان ها کمک خواهد کرد بتوانند به خواسته های خوب و تعادل برسند و تنش ها و اختلافات را به حداقل برسانند.
  • قدرت تخیل خوبی دارند، با آگاهی خوب داشتن از احساسات دیگران، تیپ شخصیتی ماجراجو از خلاقیت و دیدگاه خود استفاده می کند تا ایده های جذابی را پیدا کند که قلب و روح دیگران را مجذوب خود نماید. با وجودی که توضیح دادن این خصوصیت اخلاقی روی کاغذ کمی کار سختی است اما این قدرت تخیل قابل لمس و روحیه ی اکتشافی به تیپ شصیتی ماجراجو با راه هایی غیر قابل پیش بینی کمک خواهد کرد.
  • پر از شور و هیجان، در زیر حس خجالت و خاموش بودن شخصیت های ماجراجو قلبی احساساتی و عاطفی می تپد. وقتی افرادی با این تیپ شخصیتی در چیزی هیجان انگیز و جالب گرفتار می شوند، می توانند همه ی چیزهای دیگر را پشت سر گذاشته و فراموش کنند.
نکته قابل توجه
  • کنجکاو هستند.
  • ایده های جدید خوب و مفید دارند. اما نیاز دارند حتی خودشان همه چیز را دیده و کشف کنند. کار کردن حول و حوش علوم مختلف شاید زیاد متناسب با خصوصیات رفتاری ان ها به نظر نرسد. دیدگاه هنری و انسانی همان چیزی است که اغلب تحقیقات برای پیشرفت به ان نیاز دارند.
  • شخصیتی هنری دارند، تیپ شخصیتی ماجراجو می توانند خلاقیت خود را به شکل هایی محسوس و با زیبایی چشمگیری نشان دهند. چه این کار با نوشتن یک شعر باشد، نقاشی کردن احساسات خود یا نشان دادن آمار و ارقام در یک نمودار، تیپ شخصیتی ماجراجو همیشه راهی دارد تا بتواند چیزهایی که مخاطبان را جلب خود می کند به تصویر بکشد.

تیپ شخصیتی ماجراجو | مرکز مشاوره همکده

نقاط ضعف

  • به شدت به دنبال استقلال هستند. آزادی بیان و صحبت کردن اغلب یکی از اولین اولویت های تیپ شخصیتی ماجراجو است. هرچیزی که با این اولویت تداخل داشته باشد، باعث ایجاد احساس ظلم و ستم خواهد شد.
  • تیپ شخصیتی ماجراجو مکالمات و برنامه های طولانی مدت را دوست ندارند. تمایل برای فعالل بودن مانع از برنامه ریزی برای آینده می شود. این می تواند منجر به بروز فشار در روابط رومانتیک و مشکلات مالی در آینده برای فرد شود.
نکته قابل توجه
  • به سادگی دچار استرس می شوند، تیپ شخصیتی ماجراجو در زمان حال زندگی کرده و سرشار از عواطف و احساسات است.
  • شدیدا اهل رقابت هستند، تیپ شخصیتی ماجراجو می تواند چیزهای کوچک را تبدیل به مسابقه و رقابت های بزرگی کند. در نتیجه موفقیت های طولانی مدت را در جستجو برای درخشش در زمان حال از دست دهد. با از بین رفتن این شادی موقت احساس پوچی و ناراحتی خواهد داشت.
  • عزت نفس او مدام در حال نوسان است. خوب است که بتوانید مهارت های یک فرد را بشمارید.

روابط عاشقانه برای تیپ شخصیتی ماجراجو

تیپ شخصیتی ماجراجو کمی مرموز است و به سختی می توانید او را بشناسید. 

با پیشرفتن رابه، شریک عاطفی فرد ماجراجو متوجه می شوند شادابی در حد متعادلی در این رابطه وجود دارد. تیپ شخصیتی ماجراجو شاید در برنامه ریزی های طولانی خوب نیست. وقتی صحبت به منطق و استراتژی می رسد او ترجیح می دهد همسرش رهبری را بر عهده بگیرد. اما هیچوقت در انجام کارها در زمان حال بد نخواهد بود. در عین داشتن وفاداری، فرد ماجراجو دوست دارد همسر خود را به شکل های ساده و جدیدی سورپرایز کند.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
16personalities.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا