چند نکته برای این که چگونه در محل کار شاد باشید

شادی در تمامی مراحل زندگی مفید است. چند نکته برای این که چگونه در محل کار شاد باشید به شما کمک می کند تا موفقتر شوید. همان طور که می دانید در شرایطی که الان هستیم و به علت وجود بیماری همه گیری افراد باید سعی کنند بیشتر شاد باشند. این شادی می تواند مشکلات روانی افراد که به علت قرنطینه ها رخ داده است را برطرف کند. در روان شناسی هر کدام از دانشمندان یک تعریف را از شادی بیان کرده اند. ما هم هر کدام تعاریف مختلفی از شادی داریم. شاید بهتر است بدانید که برخی از افراد هستند که شادی کردن را یاد نگرفته اند.

در واقع آن ها به دلیل این که نمی توانند روحیه خود را حفظ کنند و همیشه خود را بدبخت و بیچاره می دانند شادی را در زندگی خود نمی بینند. از آن سمت این اتفاق باعث می شود خوشبختی هم برای آن ها به وجود نیاید. در ادامه اما می خواهیم بدانیم که این مبحث شادی چگونه بر کار و شغل افراد تاثیر خواهد گذاشت. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند نکته برای این که چگونه در محل کار شاد باشید صحبت کنیم.

علمی که پشت شادی در کار است

چند وقت یک بار فکر می کنید که شغل خود را ترک کنید و احساس می کنید که برای فداکاری و خدمتی که به سازمان خود ارائه می دهید، حقوق کافی دریافت نمی کنید؟

خوشبختی و رضایت مفاهیم ذهنی هستند

خوشبختی و رضایت مفاهیم ذهنی هستند – در حالی که برای برخی از ما مزایای پولی را می توان با رضایت شغلی برابر دانست، برخی ممکن است برای شناخت سخت کوشی خود تلاش کنند و انگیزه خود را به خاطر  دست دادن آن هدف و کار خود از دست بدهند و شادی را در خود نبینند.

داشتن یک محیط دوستانه در محل کار یک شرط اساسی برای بدست آوردن لذت است.

چند نکته برای این که چگونه در محل کار شاد باشید

برای برخی از افراد، داشتن یک محیط دوستانه در محل کار یک شرط اساسی برای بدست آوردن لذت است. صرف نظر از این که چه استانداردی وجود دارد، رضایت از شغل ما برای حفظ تعادل “کار و زندگی” بسیار مهم است.

مطالعاتی در ارتباط با چند نکته برای این که چگونه در محل کار شاد باشید

دانشگاه وارویک، انگلیس، در یکی از مطالعات خود نشان داد که کارگران خوشبخت تا 12 درصد از افراد حرفه ای ناراضی بهره وری بیشتری دارند. به احتمال زیاد آن ها صاحب منابعی مثل سلامتی، روابط روانی خوب و روابط شخصی بسیار مفید هستند و برای سازمان به طور کلی سودمندترند.

جنبه های شادی در دنیای کار

در این مقاله، نگاهی عمیق به جنبه های شادی در کار خواهیم انداخت، درک خواهیم کرد که چرا برای حفظ انگیزه کار حیاتی است و درباره برخی از تکنیک های اساسی و پیشرفته برای بدست آوردن حداکثر خوشبختی در کار را بحث خواهیم کرد. “از هر هدفی که بشر می خواهد به آن برسد، خوشبختی معمولاً بزرگ ترین است.”

تمریناتی برای معنا و ارزش زندگی

شما می توانید برای این که بتوانید خوشبختی را اندازه گیری کنید و زندگی بهتری برای خود بسازید  تمرین معنایی و ارزشمند زندگی را از سایت های مختلف دریافت کنید و از آن استفاده کنید. این تمرینات خلاقانه و مبتنی بر علم به شما کمک می کند تا در مورد ارزش ها، انگیزه ها و اهداف خود بیشتر بدانید و به شما ابزاری را می دهد که می توانید حس معنا و خوشبختی را در زندگی بیمار، دانشجو یا کارمند خود تحریک کنید.

شادی در محیط کار چیست؟

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که چند نکته برای این که چگونه در محل کار شاد باشید چه هستند؟

آیا کلمه “Arbedjsglæde” را شنیده اید؟

Arbedjsglæde به معنای خوشبختی است که ما از “انجام” کاری بدست می آوریم. این یک احساس، یا وجود رفاه در زندگی است که وقتی احساس می کنیم از کاری که انجام می دهیم و وقتی درگیر “تعهد حرفه ای” هستیم احساس خوبی می کنیم. Arbedjsglæde کلمه ای رایج در دانمارک است که به معنی خوشبختی در کار است. به معنای اساسی، خوشبختی محل کار زمانی حاصل می شود که:

  • ما از انجام وظایفی که به ما محول شده لذت می بریم و در مورد افرادی که با آن ها کار می کنیم احساس درستی داریم و از مزایای مالی که از کار می گیریم خوشحال هستیم و زمینه ارتقا مهارت های موجود خود را داریم و نهایتا در کار احساس احترام و تأیید می کنیم.

خوشبختی در محل کار، جمع سرمایه گذاری مناسب و بازدهی خوب نیست.

خوشبختی در محل کار، جمع سرمایه گذاری مناسب و بازدهی خوب نیست. این بیشتر از بحث سرمایه‌ گذاری است. عوامل فردی مانند ویژگی های شخصیتی، سطح درک، عوامل استرس زای روانشناختی و هوش هیجانی بر میزان راحتی ما در یک موقعیت حرفه ای تأثیر می گذارد.

نظر شاون آچور در ارتباط با این زمینه

در کتاب شاون آچور، نویسنده “مزیت خوشبختی” او اظهار داشت که یک شرکت با کارمندان خوشحال می تواند فروش خود را 37٪، بهره وری 31٪ را افزایش دهد، که به طور مستقیم به ایجاد یک محیط کار با عملکرد بالا کمک می کند و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.  همه افراد درگیر کار می توانند خوشبختی را إحساس کنند اگر خودشان بخواهند.

نمودار عوامل شادی در کار

چند نکته برای این که چگونه در محل کار شاد باشید

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

اهمیت شادی در کار و چند نکته برای این که چگونه در محل کار شاد باشید

مفهوم خوشبختی در محل کار تا چند دهه پیش وجود نداشت و دلیل آن وجود دارد. در چند سال گذشته، ما شاهد تغییرات فاحشی در بخش صنعتی بوده ایم – اکنون در موقعیت هایی کار می کنیم که بیست سال پیش وجود نداشته است. چه کسی می تواند به انتصاباتی مانند مدیر رسانه های اجتماعی، کارشناس SEO، مدیر ارشد شادی، مربی و سخنران انگیزشی، مشاور شغلی یا هماهنگ کننده پروژه در دهه 40 و 50 فکر کند؟

وظایف پیچیده در دنیا و شادی

با چنین طیف گسترده ای از وظایف پیچیده که امروز باید از بین آن ها انتخاب کنیم، تنها ضروری است که بتوانیم شادی واقعی را از کاری که به خود اختصاص داده ایم استخراج کنیم. کارمندان خوشحال برای یک کار در حال رشد خوبی هستند.

نظر موسسه iOpener در ارتباط با این زمینه

موسسه iOpener، در یکی از مطالعات خود درباره موفقیت سازمانی، نشان داد که کارکنانی که در محیط کار احساس خوشبختی می کنند، 65٪ انرژی بیشتری نسبت به کارکنانی دارند که این إحساس را ندارند. آن ها دو برابر بهره وری بیشتر دارند و به احتمال زیاد شغل خود را برای مدت زمان طولانی حفظ می کنند. بنابراین شادی در محل کار مهم است.

رضایت شغلی و خوشبختی در کار

خوشحال بودن اولین قدم برای هر کاری است که می خواهیم با موفقیت انجام دهیم. رفتن به دفتر، یا هر کاری که انجام می دهید باید به گونه ای باشد ما شادی هم با کار شما مطابقت داشته  باشد.

تمام وظایف و کاری که انجام می دهیم اگر با شادی همراه باشد بسیار موثر است.

تمام وظایف و کاری که انجام می دهیم اگر با شادی همراه باشد بسیار موثر است. فرض کنید شما با روحیه شاد به خانه برگردید این اتفاق باعث می شود تا شما در خانه ایجاد آرامش را به خود و خانواده خود بدهید و از مشکلات روحی روانی جدا باشید.

مثالی در ارتباط با این زمینه

یک کارگر خوشحال به موقع به دفتر می رسد زیرا به وقت شناسی خود احترام می گذارد و تمام کارهای روزمره را انجام می دهد زیرا از انجام آن لذت می برد. او از روی عشق کار خواهد کرد، نه از روی اجبار.

1. خوشبختی موفقیت را چند برابر می کند

شادی در محل کار می تواند مانند آتش گسترش یابد. کارکنانی که از انجام کار خود احساس لذت می کنند، برای دیگران که انگیزه کمتری دارند، مثال بزرگی هستند.

مثالی در ارتباط با چند نکته برای این که چگونه در محل کار شاد باشید

به عنوان مثال، هنگامی که یک رهبر تیم از موقعیت و کار خود راضی است، می تواند با مثبت سازی بیشتری بر تیم خود تأثیر بگذارد و عملکرد عالی را در گروه حفظ کند. خوشبختی در محل کار با افزایش بهره وری و عملکرد بهتر گروه در کار رابطه مستقیم دارد.

2. شادی باعث ایجاد مثبت بودن می شود

چند نکته برای این که چگونه در محل کار شاد باشید

ذهن آشفته می تواند انبار تأملات منفی باشد. وقتی ما از روی اجبار کار می کنیم و نسبت به سهمی که در موفقیت سازمان داریم احساس اشتیاق نمی کنیم، ذهن ما شروع به منفی بافی می کند.

اگر ذهن منفی بافی کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ما دچار استرس می شویم، تمرکز خود را از دست می دهیم و افکار خودپسندانه مانند “من باید رفتارهای بد خودم را ترک کنم”، “دیگر نمی توانم تحمل کنم”، “من ارزش آن را ندارم” و غیره انجام نمی دهیم. برعکس، یک فرد حرفه ای که دارای احساسات مثبت قوی است در مورد شغل خود بدون شک مشتاق تر خواهد شد و در ساختن پیشرفت برای  خود تمرکز می کند. او به جای تمرکز روی مشکلات، به دنبال راه حل هایی برای حل این مشکلات است.

3. خوشبختی استرس را کاهش می دهد

آنی مککی، مشاور رهبری بین الملل و نویسنده معروف، در یکی از نشریات خود در هاروارد تجارت ریویو  اشاره کرد که وقتی کارمندان ناراضی هستند، مغز آن ها شروع به جدا شدن از احساسات مثبت می کند و به قدرت تفکر خلاق و استدلال آن ها آسیب می رساند.

منابع
positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا