۷ راه کلیدی برای درمان ناخن جویدن کودکان

۷ راه کلیدی برای درمان ناخن جویدن کودکان  در این مقاله بیان شده است. کودکان دلایل متعددی برای جویدن ناخن‌های خود دارند که می‌تواند کنجکاوی، بی‌حوصلگلی‌‌‌، استرس‌، عادت یا تقلید باشد. معمولا برخی کودکان دچار عادات عصبی مانند مک زدن انگشت شصت، دست زدن به بینی، چرخاندن و بازی با موها و دندان قروچه و متداول‌ترین آن جویدن ناخن می‌شوند که احتمال ادامه داشتن این عادات در بزرگسالی نیز وجود دارد.

اگر ناخن جویدن کودک شما به طور متعادل است. (یعنی به خودش آسیبی نمی‌زند.) و این عادت زمانی است که حواسش پرت است. (مثلاً وقتی تلویزیون می‌بینید.) یا اگر در واکنش به موقعیت خاصی شروع به جویدن ناخن می‌کند. (مانند زمان اجرای یک نمایش یا زمان امتحان (این تنها راهی است که او با استرس خود کنار می‌آید و نیازی به نگرانی دراین‌باره نیست.

در مورد جویدن ناخن کودکان چه کار کنیم؟

۷ راه کلیدی برای درمان ناخن جویدن کودکان
به‌ احتمال‌ زیاد کودک خودش در نهایت عادت ناخن جویدن را کنار خواهد گذاشت. اما اگر بیشتر از زمان مورد انتظار شما ادامه داشت یا عادتی پایدار به نظر می‌رسید راه‌های ساده‌ای برای کمک به کودکتان وجود دارد. در انتها به شما خواهیم گفت چه زمانی باید نگران باشید.

۷ راه کلیدی برای درمان ناخن جویدن کودکان – به نگرانی‌های کودکتان توجه کنید.

زمانی که کودک کاری انجام می‌دهد که ما را نگران می‌کند. اولین واکنش ما این است که تنها سعی می‌کنیم آن عادت را متوقف کنیم که البته این مورد به عنوان یک هدف طولانی‌مدت خوب است. اما قبل از این کار حتما باید علتی که باعث این رفتار کودک شده را بیابید و متوجه شوید کجای زندگی کودک شما استرس وجود دارد تا به آن رسیدگی کنید.

اگر در مورد علتی که باعث نگرانی و اضطراب کودک شما شده است ایده‌ای دارید. مثلاً جدیداً اتفاقی افتاده است. مثل طلاقی در خانواده، رفتن به یک مدرسه‌ی جدید یا موفق نبودن در یک متن جدید پیانو، باید به او در این قضیه کمک کنید تا بتواند در مورد نگرانی‌های خود صحبت کند.

شاید برای کودک حرف زدن در مورد آن سخت باشد. اما شما باید برای او دلیل مسخره‌ای بیاورید تا خودش صحبت کند.) مثلاً بگویید می‌دانم تو تلاش می‌کنی دندان‌هایت را تیزتر کنی)، این کار او را تشویق به گفتن چیزی می‌کند که اذیتش کرده است.

دعوا یا تنبیه نکنید.

اگر کودک شما خودش نخواهد جویدن ناخن‌هایش را کنار بگذارد شما نمی‌توانید برای او کاری کنید، جویدن ناخن مانند دیگر عادات عصبی معمولا بصورت غیر‌ارادی و ناخودآگاه است. زمانی که کودکتان حتی خودش متوجه نیست این کار را می‌کند غر زدن و تنبیه کردن او بی‌اثرترین راه است، حتی برای بزرگسالان نیز کنار گذاشتن این‌گونه عادات سخت خواهد بود.
اگر این عادت واقعا شما را اذیت می‌کند برای کودک محدودیت بگذارید برای مثال: زمان غذا خوردن نباید ناخن‌هایت را بجوی، این یک قانون منطقی است مانند اینکه نباید از بشقاب خودن به سگ‌ها غذا بدهی.

نکته قابل توجه


مهم‌ترین نکته این است که علت اصلی مشکل را کنترل کنید تا تبدیل به مشکلی حاد نشود یا به روحیه‌ی کودک آسیب وارد نکند. اینکه ناراحتی خود را مدام پنهان کرده و ساکت بمانید ولی ناگهان فریاد بزنید «جویدن ناخن‌هایت را کنار بگذار نمی‌توانم این کارت را تحمل کنم» جمله‌ی شما می‌تواند مقدمه‌ای برای یک دعوای طولانی و بد باشد.
در کل تا زمانی که کودک شما به خودش آسیبی نرساند و استرس او بیش‌ از حد دیده نشود بهترین گزینه‌ی شما این است که ناخن‌های او را کوتاه نگه دارید، مرتباً بگویید دست‌هایش را بشوید و سعی کنید

حواس او را جای دیگری پرت کنید. اگر برای ترک این کار او را تحت‌فشار بگذارید تنها به استرس او اضافه کرده‌اید و خطر تشدید این رفتار در او وجود دارد.
علاوه بر این هرگونه مداخله‌ی مستقیم شما در این کار مانند افزودن حلال‌های بدمزه روی ناخن او، چه شما هدفتان تنبیه باشد یا نه، برای او مانند یک تنبیه به حساب می‌آید. هرچه کمتر برای این عادت سروصدا راه بیندازید احتمال بیشتری وجود دارد که کودک خودش زمانی که آماده بود این عادت را کنار بگذارد و همچنین برای درخواست کمک از شما احساس راحتی بیشتری خواهد داشت.

۷ راه کلیدی برای درمان ناخن جویدن کودکان – وقتی می‌خواهد, به او کمک کنید.

۷ راه کلیدی برای درمان ناخن جویدن کودکان
زمانی که دوستان کودکتان او را به خاطر این عادت اذیت می‌کنند شاید در این زمان بهتر آماده‌ی کنار گذاشتن آن باشند و مطمئنا در این موقعیت او به کمک شما نیاز دارد.
در ابتدا با او در مورد اذیت شدنش از جانب دوستان صحبت کرده و تشویقش کنید به شما بگوید چه حسی دارد، به او اطمینان دهید شما در هر صورت او را دوست دارید و اهمیتی ندارد ناخن‌هایش چه شکلی باشند. سپس به سراغ یک راه‌حل ممکن بروید.

۷ راه کلیدی برای درمان ناخن جویدن کودکان | مرکز مشاوره همکده

در مورد عادات مخرب با اوصحبت کنید.

با کودک خود صحبت کنید که عادات عصبی چه چیزهایی هستند و او چگونه می‌تواند آن‌ها را کنار بگذارد، سپس تصمیم بگیرید چگونه باید در این برنامه برای ترک عادتش به او کمک کنید. آیا او دوست دارد زمانی که این کار را می‌کند شما به او یادآوری کنید یا این کار اذیتش می‌کند؟ اغلب کودکان بزرگ‌تر، کمتر دخالت والدین را ترجیح می‌دهند.

۷ راه کلیدی برای درمان ناخن جویدن کودکان – بگذارید متوجه عادتش شود.

او را تشویق کنید تا بیشتر حواسش باشد که کی و کجا ناخن‌هایش را می‌جود، می‌توانید روی یک یادآوری آرام و مخفی به او، بصورت فیزیکی مثل دست زدن به بازو و یا گفتن یک کلمه مخفی توافق کنید، برخی کودکان بیشتر یادآورهای فیزیکی‌ را ترجیح می‌دهند که توجه آن‌ها را به کارشان جلب می‌کند. این گزینه تا زمانی که کودکتان بخواهد آن را ادامه دهد مؤثر است در غیر این صورت بیشتر برای او شبیه به یک تنبیه دیده می‌شود

نکته قابل توجه


شاید او بخواهد از دست‌کش برای انگشتان خود استفاده کند یا بخواهد ناخن‌های خود را با چند لایه لاک بپوشاند تا جویدن ناخن برای او سخت شود، اگر کودک خودش دوست دارد رنگ کردن ناخن‌ها با یک ماده‌ی تلخ را امتحان کند خوب است اما باید برچسب روی محلول را بخوانید، برخی محلول‌ها دارای موادی مانند فلفل هندی هستند که می‌تواند در صورت تماس با چشم باعث سوختن چشم‌های کودک شود.
برخی اوقات هم دخترها فکر می‌کنند داشتن یک مانیکور در سالن آرایشگاهی می‌تواند برای مبارزه با جویدن ناخن به آن‌ها کمک کند.

یک جایگزین به کودک خود پیشنهاد دهید.

۷ راه کلیدی برای درمان ناخن جویدن کودکان
می‌توانید یک یا دو کار جایگزین را پیشنهاد دهید. برای مثال می‌تواند زمانی که کتاب می‌خواند یک سنگ را در دست خود نگه دارد. باید کودک شما قبل از خواب یا قبل از رفتن به مدرسه این کار جایگزین را چند بار تمرین کند.
بعلاوه می‌توانید برخی تکنیک‌های ریلکسیشن را با او تمرین کنید. تا هر زمان احساس کرد می‌خواهد ناخن‌هایش را بجود آن روش را امتحان کند برای مثال نفس کشیدن عمیق یا سفت کردن و آزاد کردن مشت‌ها.


اگر سن او به اندازه‌ی کافی است به او یاد دهید چگونه از سوهان ناخن استفاده کند. یکی کنار میز خود یا جایی در دسترس داشته باشد.
مطمئن شوید او فرصت کافی برای دویدن و بازی کردن دارد. (در صورت امکان بیرون از خانه) تا انرژی عصبی و فشار خود را بردارد. برخی کودکان کارهای هنری و پروژه‌های دست‌ساز را راه خوبی برای مشغول نگه داشتن دستان خود و ریلکس کردن در همان زمان می‌دانند. برای برخی دیگر یادگیری یک ابزار موسیقی می‌تواند بسیار مفید باشد.

بارها و بارها تمرین کنید.

به کودک خود توضیح دهید که افراد به تکنیک‌های مختلف، واکنش‌های متفاوتی دارند و او را تشویق کنید. اگر اولین راه نتیجه‌ای نداشت راه‌های بیشتری را امتحان کند. در کل هرچه سن کودک بیشتر باشد می‌تواند در این زمینه مسئولیت‌پذیری بیشتری داشته باشد. در نهایت به او و خودتان یادآوری کنید که ترک عادات، کار سختی است و هردوی شما در یک سمت از این مبارزه قرار دارید.

اگر نیاز است کمی استراحت دهید. مطمئن شوید کودک بدون اهمیت دادن به میزان موفقیتش در ترک عادت خود، توجه و محبت زیادی از جانب شما دریافت می‌کند. مطمئن باشید در انتها صبر و پایداری شما جواب خواهد داد.

چه زمانی جویدن ناخن نگران‌کننده است؟

در موارد نادر، جویدن شدید ناخن می‌تواند هشداری برای استرس شدید باشد. اگر جویدن ناخن باعث خون آمدن یا زخم شدن نوک انگشتان او می‌شود یا عادات نگران‌کننده‌ی دیگری نیز دارد. (مانند کندن پوست یا کشیدن مژه یا موها) و یا خوب نمی‌خوابد با متخصص صحبت کنید. همچنین اگر این عادت ناگهان در کودک شکل گرفته و به سرعت در حال پیشرفت است باید با روانپزشک او مشورتی داشته باشید. در برخی موارد مشورت با افراد متخصص لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا