12 نکته در مورد بهبود حافظه

12 نکته در مورد بهبود حافظه در ادامه بیان شدند. آیا تا به حال با لیست کوچکی از وسایل مورد نیاز برای شام وارد یک سوپرمارکت شده اید و فراموش کرده اید که چند مورد از آن ها چه بوده اند؟ شما در راهرو شماره 4 ایستاده اید و چهره ای گیج و صورت شما خالی از یادآوری چیزی است که لازم دارید.

شما شیر، روغن زیتون و چیز های یا خوراکی های مهم را به یاد آوردید، اما مطمئن هستید که دو مورد مهم دیگر نیز نیاز دارید. سرانجام تسلیم این ایده می شوید که شاید موارد باقیمانده غیر ضروری باشد. در نهایت وسایل خریداری شده را در صندوق عقب قرار می دهید و با خودرو از آنجا خارج می شوید. در حین رانندگی به خانه، شما پشت چراغ قرمز متوقف می شوید و “BING” ، آنجاست. ماکارونی شکل دار و اسفناج تازه را فراموش کردید. به نظر آشنا می اید؟

البته، شما تنها نیستید، زیرا بسیاری از مردم زمانی را تجربه می کنند که به هر دلیلی نمی توانند چیزی را به خاطر بسپارند. این مثالی برای از دست دادن حافظه کوتاه مدت است. از دست دادن حافظه طولانی مدت نیز شیوع دارد. شما هنگام شام همیشگی یکشنبه شب خانواده خود دور میز غذاخوری نشسته اید که برادر بزرگتر شما، دو سال بزرگتر از شما ، از زمانی که سرانجام یک ناهی عظیم الجثه گرفتید در حالی که خانواده شما در کنار رودخانه Animas در کلرادو اردو می زدند، می خندد. مادر و پدر شما و دیگر خواهران و برادران این واقعه را به روشنی دیروز به یاد دارند. از رها شدن و لیز خوردن ماهی در آب امتناع کردید، آن را به سختی نگه داشتید، تعادل خود را از دست دادید و در رودخانه افتادید. اما مشکل این است که شما به خاطر نمی آورید.

دقیقاً حافظه چیست؟

مغز و حافظه بهم پیوسته اند. حافظه به فرایند هایی گفته می شود که برای بدست آوردن، ذخیره، نگهداری و بعداً بازیابی اطلاعات استفاده می شوند. سه نوع حافظه اصلی وجود دارد: حافظه حسی، حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت. در نهایت به بررسی 12 نکته در مورد بهبود حافظه می پردازیم.

حافظه حسی

حافظه حسی اولین مرحله از حافظه است. این همان پیدایش زمانی است که آنچه می بینیم، بو می کنیم ، لمس می کنیم، مزه می کنیم یا حس می کنیم به عنوان یک حافظه شکل می گیرد. با این حال، برخلاف حافظه کوتاه مدت یا بلند مدت، حافظه حسی بسیار کوتاه است – حدود نیم ثانیه برای ورودی دید و سه تا چهار ثانیه برای شنوایی اثر دارد. پس از آن، مغز تصمیم می گیرد که آیا به اندازه کافی مهم است که در حافظه کوتاه مدت یا بلند مدت ذخیره شود یا نه.

حافظه کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت، که به عنوان حافظه فعال نیز شناخته می شود، اطلاعاتی است که در حال حاضر از آن مطلع هستیم یا درباره آن فکر می کنیم، مانند به خاطر سپردن آن لیست مواد غذایی. بسیاری از خاطرات کوتاه مدت ما به سرعت فراموش می شوند. بیشتر اطلاعات ذخیره شده در حافظه فعال تقریباً برای 20 تا 30 ثانیه حفظ می شود. با این حال، اطلاعات به اندازه کافی مهم ذخیره می شوند و به حافظه طولانی مدت منتقل می شوند.

حافظه بلند مدت

فرآیند حفظ حافظه بلند مدت را ادغام می نامند. پس از ادغام، می تواند تا حدی برای همیشه باقی بماند. فقط تعداد کمی از حافظه های کوتاه مدت تلفیق می شوند، که این به اهمیت شخصی بازیابی آن ها بستگی دارد. همچنین لازم به ذکر است که حافظه طولانی مدت، از جمله از دست دادن حافظه مربوط به سن، لزوماً ابتدا از حافظه کوتاه مدت عبور نمی کند تا به عنوان حافظه طولانی مدت ذخیره شود ، به همین دلیل برخی از افراد با کوتاه مدت بعد حافظه مدت دار هنوز می تواند حافظه بلند مدت عالی داشته باشد. در ادامه به بررسی 12 نکته در مورد بهبود حافظه می پردازیم.

برخی از دلایل از دست دادن حافظه چیست؟

عوامل بسیاری می توانند در از دست دادن حافظه نقش داشته باشند. در ادامه مقاله چند مورد رایج آورده شده است. برای بهبود حافظه و اطلاع دقیق از عوامل آن می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

کمبود خواب

 کم خوابی شاید بزرگترین علت از دست دادن حافظه فراموش نشدنی است. تحقیقات نشان می دهد هنگامی که فرد در خواب است، امواج مغزی تولید می شود که نقش مهمی در ذخیره سازی حافظه دارند. این امواج خاطرات را از هیپوکامپ، بخشی از مغز که در آن حافظه های طولانی مدت نگهداری می شود ، منتقل می کنند. خواب کم کیفیت در بزرگسالان باعث می شود که خاطرات در هیپوکامپ معطل بمانند و به قشر جلوی مغز نرسند، که منجر به فراموشی و از دست دادن حافظه می شود.

الکل و 12 نکته در مورد بهبود حافظه

 نوشیدن بیش از حد الکل حتی در اثر از بین رفتن اثرات الکل می تواند در حافظه کوتاه مدت اختلال ایجاد کند. مصرف بیش از حد الکل با کاهش سرعت ارتباط عصب ها با یکدیگر در هیپوکامپ می تواند بر حافظه کوتاه مدت تأثیر بگذارد. هیپوکامپ در حفظ خاطرات نقش بسزایی دارد و بنابراین وقتی فعالیت عصبی سالم کند می شود، می تواند از دست دادن حافظه کوتاه مدت نیز رخ دهد.

استرس و اضطراب

طبیعی است که به طور دوره ای جزئیات و کارهای غیر مهم را فراموش کنید. اگر به استرس بیفزایید، اطلاعاتی که سعی در ورود به مغز شما و ماندن در آنجا دارد حتی دشوارتر می شود. اختلال اضطراب عمومی می تواند باعث شود حافظه فعال شما نگران نگرانی شما نباشد، در نتیجه باعث می شود موارد حافظه کوتاه مدت مانند کارها یا قرارها را فراموش کنید.

افسردگی

افسردگی با از دست دادن حافظه کوتاه مدت همراه است. با این حال، بر انواع دیگر حافظه مانند حافظه طولانی مدت تأثیر نمی گذارد. افرادی که با افسردگی سر و کار دارند غالباً دارای بیماری فراموشی می شوند.

داروها

داروهای ضد افسردگی ، داروهای خاص فشار خون و سایر داروها می توانند بر حافظه تأثیر بگذارند. این مسئله معمولا با آرام بخشی یا گیجی برای افراد همراه است. علاوه بر این، ترکیبی از داروها و الکل می تواند باعث آرامش یا گیجی و بیشتر از دست دادن حافظه شود.

تیروئید کم کار و رفع آن با 12 نکته در مورد بهبود حافظه

این تنها مورد مربوط به فیزیولوژیک در این لیست است ، اما با این وجود به همان اندازه مهم است. مطالعات نشان می دهد که کم کاری تیروئید (فعالیت غیرطبیعی غده تیروئید) می تواند دامنه شناختی از جمله توجه / تمرکز و حافظه را تحت تأثیر قرار دهد.

اما بعد از این نکات ببینیم که چه کار هایی برای تقویت حافظه اهمیت دارند.

12 نکته در مورد بهبود حافظه

سازماندهی کنید.

 اگر خانه یا فضای کار شما به هم ریخته باشد و یادداشت های شما نامشخص و آشفته باشد ، احتمال فراموش کردن چیزها افزایش می یابد. با یادداشت واضح وظایف و قرارهایی که می توان آنها را به راحتی بازیابی و درک کرد ، سازماندهی کنید.

12 نکته در مورد بهبود حافظه – آن را تکرار کنید.

 تکرار به مغز کمک می کند تا اتصالات را برای یادآوری خاطرات محکم کند. وقتی چیز جدیدی یاد می گیرید ، مغز شما سعی می کند آن را با چیزی که قبلاً از طریق فرآیند جذب می دانید مرتبط سازد. برخی از افراد از آنچه مگا حفاری نامیده می شود استفاده می کنند. این روش به شخصی نیاز دارد که به معنای واقعی کلمه تکرار، تکرار، تکرار کند.

پیوستن معنی به آن

 چیزی که دارای معنی است به احتمال زیاد در مقابل چیزی که ارزش کمی دارد یا فاقد ارزش است ، حفظ خواهد شد. به طور مثال شما با فردی آشنا شده اید یا قصد دارید برای حضور در شرکتی خاص اقدام کنید. اگر سعی کنید نام شخص یا فرد را با معنایی خاص مرتبط کنید همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

بازی های مغزی را امتحان کنید.

 بازی های مغزی فعالیت هایی هستند که تفکر شما را تحریک می کنند. این شامل پازل های کلمه ای مانند جدول کلمات متقاطع و بازی های سنتی مانند شطرنج و پل است. بازی های مغزی همچنین می توانند با ایجاد ذخیره شناختی مغز به حافظه کمک کنند.

12 نکته در مورد بهبود حافظه- هجی کردن را فراموش نکنید.

شاید از نظر شما هجی کردن و گفتن هجا های یک کلمه عجیب و متفاوت به نظر برسد. اما با این وجود برای برخی افراد ابزرای به جهت بهبود حافظه است. حتی می توانید شعر ها را تکه تکه کرده و سپس کلمات را هجی کنید.

12 نکته در مورد بهبود حافظه – آن را گروه بندی کنید.

 این می تواند با گروه بندی مواردی که می توان آنها را در دسته ها قرار داد، یک ابزار حافظه موثر باشد. به طور مثال سعی دارید از فروشگاه خرید کنید. برای این کار می توانید مواد مورد نظر در لیست خود را طقه بندی کنید. مثلا می توانید مواد گوشتی را در یک لیست داشته باشید. مواد لبنی را در بخش دیگری طبقه بندی کنید. این کار به حافظه شما کمک بسیار زیادی می کند.

به مغز خود یک تمرین بدهید.

 حافظه ، مانند قدرت عضلانی، شما را ملزم به “استفاده یا از دست دادن آن” می کند. هرچه بیشتر مغز خود را تمرین دهید ، قادر خواهید بود اطلاعات را پردازش و به خاطر بسپارید.

12 نکته در مورد بهبود حافظه – به اندازه کافی بخوابید.

 مطالعات نقش مهمی را که خواب در حفظ حافظه بازی می کند، نشان می دهد. خواب یک قطعه حیاتی با تحکیم خاطرات است (باعث می شود که آن ها به مغز بچسپند.) تا بتوان در آینده آنها را به یاد آورد.

ذهن آگاهی را تمرین کنید.

آگاهی لحظه به لحظه بدون قضاوت یک تمرین ذهن آگاهی است که ما را راهنمایی می کند تا بتوانیم به راحتی افکار را مورد بررسی قرار دهیم. در نتیجه، ذهن ما لحظه به لحظه در حوادث اطراف خود بیشتر حضور پیدا می کند و چون ذهن ما سرگردان یا حواس پرت نیست ، خاطرات ما می توانند ماندگارتر شوند.

کاهش مصرف دارو ها و مواد الکلی یا روانگردان

کاهش مصرف الکل و دارو ها همراه با کسب اطلاعات در ارتباط با دارویی که مصرف می کتید، گامی بزرگ در جهت بهبود حافظه شما است. تداخلات الکل با داروهای خاص می تواند اثر از دست دادن حافظه یا فراموشی را افزایش دهد.

12 نکته در مورد بهبود حافظه – مدیریت استرس

کاهش استرس می تواند باعث آرامش بدن و ذهن شما شود، در نتیجه محیط مغز شما را برای گرفتن و حفظ اطلاعات بهتر از مغز پر شده از عوامل استرس زا تقویت می کند.

ورزش

ورزش فیزیکی به تیز نگه داشتن حافظه کمک می کند زیرا باعث افزایش اکسیژن در مغز می شود ، و ورزش منظم با گذشت زمان می تواند باعث افزایش حجم هیپوکامپ ، قسمت اصلی شبکه حافظه مغز شود.

 

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا