گاز لایت در یک رابطه چیست؟

شما احتمالاً با اصطلاح gaslighting آشنا هستید – اما دقیقاً چیست؟ به بیان ساده، این یک تاکتیک دستکاری است که برای تغییر پویایی قدرت در یک رابطه سالم به کار می رود، به طوری که یک فرد کنترل کاملی بر دیگری دارد. برای به دست آوردن بینش در مورد روانشناسی در پشت این پویایی رابطه سمی، به این سوال پاسخ می دهیم که گاز لایت در یک رابطه چیست؟ در ادامه این مقاله از مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران به این سوال پاسخ می دهیم. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی در ایران است.

گاز لایتینگ چیست؟

گاز لایتینگ یا گاز لایت و به انگلیسی gaslighting، نوعی دستکاری روانشناختی پایدار است که باعث می‌شود قربانی به سلامت عقل، قضاوت و خاطرات خود شک کند یا احساس تردید در خود ببیند. روشن کردن گاز یک سوء استفاده عاطفی است. این تاکتیکی است که یکی از طرفین در تلاش برای اعمال قدرت، کنترل و وارد کردن آسیب عاطفی به دیگری از آن استفاده می‌کند. گاز لایت نوعی سوء استفاده عاطفی است زیرا باعث می شود تجربیات خود را زیر سوال ببرید، بنابراین تشخیص علائم هشداردهنده دشوار است. این توصیه ها و موارد را در زمینه گاز لایت در یک رابطه از روانشناسی به نام برگن می شنویم.

نشانه های گاز لایت در یک رابطه چیست؟

پیش از این، برگن روانشناسی پشت گاز گرفتن در روابط را تجزیه می کند، از جمله شناسایی علائم هشدار دهنده، درک دلیل پشت این رفتار زهرآگین، و پیمایش مراحل بعدی. در ادامه اما نشانه های گاز لایت را بیان می کنیم.

آنها باعث می شوند درک خود از واقعیت را زیر سوال ببرید

برگن توضیح می‌دهد که علامت هشدار دهنده اصلی گاز لایت این است که “شریک زندگی شما درک شما از موقعیت‌ها، از خود، افکار، احساسات و رفتار آنها را به چالش می‌کشد.” “یکی از علائم هشدار دهنده بزرگ این حس مداوم است که آنچه را دیدید، واقعاً ندیدید. و آنچه را که تجربه کردید، واقعاً تجربه نکردید. آنچه را که احساس کردید، واقعاً احساس نکردید.”

به طور مداوم و آشکار به شما دروغ می گویند

به گفته برگن، “دروغ های آنها به گونه ای طراحی شده است که برای کنترل دستکاری شود.” اگر فکر می‌کنید که شریک زندگی‌تان ممکن است به شما گاز بدهد، برگن پیشنهاد می‌کند از خودتان سؤالاتی بپرسید، مانند آیا شریک زندگی من دائماً باعث می‌شود افکار و تجربه‌ام درباره چیزها را زیر سوال ببرم؟ آیا آنها را در حیطه و گروه دروغ می گیرم؟

نشانه های گاز لایت در یک رابطه چیست؟ آنها با شکستن شما باعث می شوند احساس ناامنی کنید

برای به دست آوردن کنترل و قدرت، یک فرد تحت تاثیر بر نا امنی های ایجاد شده چنگ می زند. برای کمک به تشخیص اینکه آیا شریک زندگی شما در حال شکست شماست، برگن پیشنهاد می کند از خود بپرسید، آیا این شخص چیزهایی می گوید که برای ایجاد احساس بد در من طراحی شده است؟ آیا سطح انتقاد به این معنا فراگیر است که آنها به طور مداوم در یک موضوع پیش می روند؟

آنها سعی می کنند شما را از افرادی که به شما اهمیت می دهند بیگانه کنند

برگن توضیح می دهد: «آنها این کار را انجام می دهند زیرا می خواهند روایت را کنترل کنند. آنها می خواهند این روابط را از هم جدا کنند، بنابراین باعث درگیری خواهند شد. این خود یکی از نشانه های گاز لایت در یک رابطه است که بسیار عمیق می باشد. این روند منجر به احساس تنهایی در شما می شود.

نشانه های گاز لایت در یک رابطه چیست؟  آنها در مورد گفتن چیزی وقتی شما مدرک دارید دروغ می گویند

گازلایت تماماً برای این است که قربانی واقعیت و سلامت عقل خود را زیر سوال ببرد. اغلب این فرد گفتن یا انجام کاری را انکار می کند و با قربانی طوری رفتار می کند که انگار دیوانه است. که به آن «مقابله کردن» می گویند، خاطرات قربانی را از یک رویداد زیر سوال می برد، وقوع آن را انکار می کند، یا وانمود می کند که چه اتفاقی را واقعاً فراموش کرده است، حتی اگر مدرکی داشته باشید. آنها واقعیت شواهد شما را یا کاهش می دهند یا تحریف می کنند.

نمونه هایی از گاز لایت در یک رابطه

در این بخش به بررسی نمونه هایی اساسی در این زمینه می پردازیم. این موارد عبارتند از:

استفاده از “عشق” به عنوان دفاع

اگر کسی در هنگام انجام کاری که به نظر شما توهین آمیز، کنترل کننده یا اشتباه است، بگوید: «می دانی که من این کار را فقط به این دلیل انجام می دهم که دوستت دارم»، یا «باور کن، این بهترین کار است»، احتمالاً به تو فشار می آورد. افراد با این اخلاق از عشق به عنوان دفاعی برای اعمال خود استفاده می کنند و پیشنهاد می کنند که اگر با آنچه که می گویند یا انجام می دهند موافق نیستید، آنها را به یک اندازه دوست نداشته باشید. برای مثال، ممکن است این افراد، فرصت‌ها (شغل، دوستی‌ها) را برای شما خراب کند تا بتواند شما را کنترل کند، سپس آن را با گفتن اینکه نگران هستند یا اینکه این کار را به دلیل اهمیت دادن به شما انجام داده است، توجیه کند.

اتهامات پارانویا از نمونه هایی از گاز لایت در یک رابطه

یکی از رایج ترین رفتارهای افراد گازلایتینگ متهم کردن قربانی خود به پارانویا است. این اغلب زمانی اتفاق می افتد که یک شریک عاشقانه خیانت می کند. افراد گازلایت به جای اینکه مسئولیت رفتار بد خود را بر عهده بگیرند، مشکل را به طرف شریک زندگی خود منحرف می کنند. آنها چیزهایی مانند “تو واقعا فکر می کنی من بهت خیانت می کنم؟ تو ناامن هستی” یا “چرا اینقدر پارانوئیدی؟ می دانی که من هرگز این کار را نمی کنم.” گازلایت قربانی را به حساسیت و حسادت بیش از حد متهم می کند به این امید که دیگر به غرایز یا مشاهدات خود اعتماد نکند.

انتقاد یا تحقیر مداوم

یک فرد دارای رفتار گاز لایت در یک رابطه، از توهین کلامی استفاده می کند تا قربانی خود را از بین ببرد تا او را در رابطه گیر دهد. آنها مدام از توهین ها یا کامنت هایی مانند “می دانی که هیچ کس بهتر از من را نخواهی گرفت” یا من در امور مالی تخصص دارم پس باید آن را کنترل کنم استفاده می کنند. آنها می خواهند شما را به این باور برسانند که بدون آنها دوست داشتنی یا بی فایده هستید و بنابراین باید در رابطه باقی بمانید.

چرا گاز لایت در یک رابطه اتفاق می افتد؟

مردم به دلایل مختلف به دنبال قدرت و کنترل در روابط هستند، بنابراین توجیهات برای gaslighting در موارد مختلف متفاوت است. در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

آنها معتقدند این تنها راه برای حفظ رابطه است

برگن می‌گوید: «در برخی موارد، گاز لایت راهی برای نگه داشتن کسی است که می‌خواهید با او در ارتباط باشید، به روشی بسیار توهین‌آمیز – این تصور وجود دارد که این تنها راه برای حفظ رابطه است.

وقتی دیگران را کنترل می کنند احساس بهتری نسبت به خود دارند

برگن توضیح می‌دهد: «گاهی اوقات، این حس واقعی وجود دارد که «اگر من دیگران را کنترل می‌کنم، پس در مورد جایی که هستم احساس بهتری دارم» و این جستجو برای قدرت چیزی است که خود را در رابطه نشان می‌دهد.

چرا گاز لایت در یک رابطه اتفاق می افتد؟ آنها فقط از قدرت و کنترل لذت می برند

به گفته برگن، “مقدار مناسبی از تحقیقات وجود دارد که نشان می دهد افرادی هستند که واقعاً از داشتن کنترل بر دیگران لذت می برند.”

اگر گاز لایت در یک رابطه اتفاق می افتد چه کاری باید انجام دهید؟

اولین قدم برای بهبودی پس از گاز لایت تعهد به شکست چرخه سوء استفاده است. اجازه ندهید برنامه های شما توسط سوء استفاده کننده شما از مسیر خارج شود، زیرا احتمالاً با تشخیص قصد شما برای فرار از رابطه، دستکاری های او را افزایش می دهد. خودتان را برای این کار آماده کنید، و به همین ترتیب هدف خود را برای ماندن در الگوی یک قدم جلوتر بگذارید تا بتوانید تا حد امکان از هم جدا بمانید. در اینجا چند نکته اضافی وجود دارد که ممکن است کمک کند:

از فردی خارج از رابطه کمک بگیرید

برای تأیید احساسات خود به یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا همکار مورد اعتماد خود مراجعه کنید. این آسان نخواهد بود، زیرا محصول جانبی گاز لایت احساس انزوا است. قربانی به گونه‌ای دستکاری شده است که باور کند آزارگر تنها کسی است که واقعاً آنها را درک می‌کند. متوجه باشید که اینطور نیست، و به دنبال یک فرد معتمد باشید که بتواند به شما در ارزیابی وضعیت کمک کند، خاطرات شما را تایید کند، و/یا تایید کند که چیزی درست نیست.

توصیه نمی شود با شریک زندگی خود در مورد احساس گاز لایت در یک رابطه صحبت کنید. زیرا آنها به احتمال زیاد به شما خواهند گفت که آنچه می بینید همان چیزی نیست که واقعاً می بینید. آنها می خواهند کنترل را در پویایی قدرت حفظ کنند.

بهبودی خود را مانند دو ماراتن ببینید

در حالی که صحبت کردن با یکی از عزیزانتان درمانی است، ممکن است به مشاوره یک شخص ثالث بی طرف (روانشناس یا درمانگر فکر کنید) نیاز داشته باشید تا نه تنها شما را از دود و آینه بیرون بیاورد، بلکه به شما کمک کند که دوباره به چرخه این بیماری نلغزید. سوء استفاده، صرف نظر از ماهیت رابطه مورد نظر – عاشقانه، خانوادگی، افلاطونی، حرفه ای یا غیره. در این مسیر می توانید با متخصصان مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید.

 

 

منابع
brides

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا