کوچینگ اجرایی چیست؟

اصطلاح کوچینگ اجرایی منحصر به فرد به نظر می رسد. به طور سنتی، این بود. اما این روزها نیازی نیست که کوچینگ اجرایی برای کارمندان یک حرفه یا صنعت خاص باشد. هدف کوچینگ اجرایی ایجاد آگاهی شخصی و تشویق به اقدام برای کمک به یادگیری و رشد دیگران است. در این نوشته از وب سایت همکده ما می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که کوچینگ اجرایی چیست؟ مرکز مشاوره همکده برای بهبود شرایط کاری مواردی را توضیح می دهد که ما را وارد موفقیت کاری می کند. این مسئله با مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی اتفاق می افتد.

کوچینگ اجرایی چیست؟

به طور کلی، کوچینگ به رابطه بین یک مشتری و یک مربی، مشاور، مربی یا مشاور حرفه ای اشاره دارد. هدف الهام بخشیدن و حمایت از شرکت کنندگان برای دستیابی به پتانسیل خود – و ادامه رسیدن به پیشرفت است. کوچینگ اجرایی اکثر، اگر نه همه، این ویژگی ها را دارد. چیزی که آن را منحصر به فرد می کند این است که هدف آن مهارت های رهبری و عملکرد اجرایی متخصصان با انگیزه و پیشرفت گرا است. کوچینگ اجرایی عمدتا مبتنی بر عمل است و به دنبال پرورش کارکنان باهوش، آگاه و جاه طلب تر است.

کوچینگ تمرینی است که برای یک فرد و مهارت ها و شرایط منحصر به فرد او طراحی شده است. کیفیت ارتباط بین مربی و مشتری حیاتی است. مربیان با گروه ها یا افراد کار می کنند، دیدگاه متفاوتی را ارائه می دهند و به عنوان تابلو و آینه ای برای بازتاب عمل می کنند. به مردم کمک می کنند خود را واضح تر و دلسوزانه ببینند. مربیان به آنها کمک می کنند یاد بگیرند که چگونه با نقاط قوت و ضعف خود کار کنند. به علاوه، مربیان می توانند به افراد در شناسایی و ایجاد یک برنامه توسعه برای دستیابی به اهدافشان کمک کنند.

انواع مربیگری

رویکردهای مختلف مربیگری می تواند بر جنبه های یک فرد، تیم یا کسب و کار تمرکز کند. به عنوان مثال، یک مربی ممکن است به فرد کمک کند تا مهارت های رهبری را ایجاد کند. یا یک مربی می تواند با یک گروه برای تقویت مهارت های سخنرانی در جمع کار کند. در اینجا برخی از اشکال رایج مربیگری به جز کوچینگ اجرایی وجود دارد:

مربیگری شغلی

یک مربی شغلی بینشی در مورد پیشرفت حرفه ای شما ارائه می دهد و نحوه رسیدن به اهداف شغلی خود را راهنمایی می کند. آنها همچنین می توانند به جستجوی شغل شما کمک کنند و به شما کمک کنند تا به نقش ها یا مشاغل جدید تبدیل شوید.

مربیگری زندگی

مربیان زندگی می توانند روی شغل، سلامت، تناسب اندام، امور مالی یا روابط بین فردی شما تمرکز کنند. یک مربی زندگی همچنین می تواند به رشد و انگیزه کمک کند. گاهی اوقات راه خود را گم می کنیم و در یافتن هدف کاری که انجام می دهیم مشکل داریم. کمک گرفتن از فردی که از این موقعیت حذف شده است می تواند نقاط کور را در هر زمینه ای از زندگی ما که به آن نیاز داریم آشکار کند.

مربیگری سازمان یا کسب و کار

کوچینگ اجرایی در کنار مربیگری های دیگر بسیار مهم خواهد بود. این مربیان به صاحبان مشاغل حمایت و راهنمایی می کنند. آنها به آنها در ایجاد اهداف و همچنین برنامه ریزی برای دستیابی به آنها کمک می کنند. به عنوان مثال، کوچینگ تجاری می تواند به افزایش عملکرد سازمان در کل کمک کند.

مربیگری عملکرد

هدف مربیان عملکرد کمک به افراد برای عملکرد موثرتر در محل کار است.

مربیگری رهبری

این نوع مربیگری مهارت های رهبری را تقویت می کند و برای هر کارمند یا فردی فوق العاده است.

جنبه های مختلف کوچینگ اجرایی

جنبه های اصلی کوچینگ اجرایی و مزایای آن عبارتند از:

  • جمع آوری و ارائه بازخورد
  • شناسایی فرصت های توسعه
  • ایجاد آگاهی
  • پرسیدن سوالات عمیق تر برای یافتن راه حل
  • تسهیل یادگیری بیشتر
  • ارائه حمایت و تشویق طولانی مدت
  • نظارت بر پیشرفت

به یاد داشته باشید که کوچینگ اجرایی با راهنمایی یا مشاوره یکسان نیست. منتورینگ پیشرفت شخصی را از طریق افزایش اعتماد به نفس، گسترش قرار گرفتن در معرض، ایجاد روابط پرورش می دهد. مشاوره به شما کمک می کند استعدادهای خود را بشناسید. همچنین با افزایش آمادگی ذهنی و ذهنیت رشد، عملکرد شما را در محل کار افزایش می‌دهد. یک مربی کاری ممکن است کسی باشد که تحت نظر او هستید. این حرفه ای باتجربه موقعیت جهانی شرکت شما را به شما آموزش می دهد. مشاوره مشکل خاصی است و اغلب مبتنی بر احساس است.

چه کسی باید مربی اجرایی استخدام کند؟

هر کسی که مشتاق پیشرفت و موفقیت در دنیای حرفه ای است، ممکن است به استخدام یک مربی و کوچینگ اجرایی فکر کند. جاه طلبی می تواند برای دستیابی به اهداف کاری مفید باشد، اما کلید رشد در کار یا زندگی شخصی شما نیست. اگر نمی دانید انرژی خود را به کجا هدایت کنید، ممکن است موفقیت سخت باشد. این کمک می کند که ابتدا خودتان، انگیزه هایتان و اینکه واقعاً می خواهید به کجا بروید، بشناسید. اینجاست که یک مربی حرفه ای می تواند مفید باشد. در گذشته، کوچینگ اجرایی بر اصلاح و کاهش تمرکز داشت. به عبارت دیگر، یک مربی اجرایی اغلب برای کمک به رفع یک وضعیت بد یا کمک به یک رهبر جدید در حال مبارزه وارد می‌شود.

روی بالاترین نردبان شرکت متمرکز بود، چه برای حذف رفتار و تعامل ناسالم و چه برای تسریع عملکرد بالا. امروزه، هر کسی که به دنبال بهبود توانایی های خود و رشد برای تبدیل شدن به یک کارمند با عملکرد بالا است، می تواند یک مربی استخدام کند.

درک فرآیند کوچینگ اجرایی

یک برنامه کوچینگ اجرایی می تواند شش ماه یا بیشتر طول بکشد. بسته به شرایط می تواند متفاوت باشد. هرچه بیشتر با یک مربی کار کنید، زمان بیشتری برای تقویت مهارت های خود و مشاهده تغییرات خواهید داشت. در ابتدا، یک مربی سعی می کند شما را به عنوان یک مشتری درک کند. آنها به دنبال اطلاعاتی در مورد محیط کار، تاریخچه و انگیزه های شما خواهند بود. این مرحله اول تماماً در مورد ایجاد صمیمیت و اعتماد بین هر دو طرف است.

مربیان اجرایی اغلب از یک سیستم امتیازدهی برای ارزیابی کمی پیشرفت شما استفاده می کنند. آنها به دنبال شواهدی از تغییر رفتار و همچنین نتایج هستند. مربیان از شما سوالاتی می پرسند و ممکن است از همکاران شما بازخورد دریافت کنند. این به آنها کمک می کند تا توانایی های شما را درک کنند و تعیین کنند که چه استراتژی هایی موثر خواهند بود. در طول این سفر، مربیان به طور دوره ای توضیحاتی را ارائه می دهند. آنها ممکن است آنچه را که می بینند به شما بگویند و به شما کمک کنند تا در مورد آنچه می بینید و احساس می کنید فکر کنید. این تعیین می کند که در جلسات بعدی کوچینگ چه اتفاقی می افتد.

هنگامی که فرآیند کوچینگ به پایان خود نزدیک می شود، مشتریان و همکارانشان در یک مصاحبه نهایی شرکت می کنند تا شروع سفر را با نتایج مقایسه کنند.

مواردی که در یک مربی اجرایی باید جستجو کنید

برخی از مربیان در کار با گروه خاصی از افراد بهتر از دیگران هستند. همه مربیان خوب این ویژگی های مشترک را دارند:

رهبری و تجربه شرکتی کوچینگ اجرایی

ازم نیست برای راهنمایی دیگران، مدیر عامل یک شرکت بزرگ باشید. درک مهارت های رهبری و زیر و بم یک صنعت می تواند یک دارایی بزرگ باشد. به یاد داشته باشید که نقش اصلی مربی کمک به شما برای توسعه مهارت ها و آگاهی برای یافتن پاسخ برای خودتان است. با این حال، گاهی اوقات یک مربی می تواند توصیه های مرتبط تری را ارائه دهد و اگر در زمینه شما تجربه داشته باشد، راه حل های واقع بینانه آسان تر است. از تحقیق درباره یک مربی و پرسیدن سؤالات قبل از استخدام نترسید. هر کسی می تواند خود را مربی خطاب کند، اما این بدان معنا نیست که آنها سابقه معتبری دارند.

اعتبارنامه مناسب

فردی که در این زمینه کار می کند باید اعتبار نامه مناسبی داشته باشد. کورس هایی که در این زمینه گذرانده است. کارهایی که انجام داده، سمینارها و غیره باید در شاخه اجرایی باشد.

کوچینگ اجرایی، مشاوره و راهنمایی

بسیاری از مردم مربیگری را با مشاوره یا راهنمایی اشتباه می گیرند. کوچینگ از چند جهت با این شیوه ها متفاوت است. کوچینگ نتایج درمانی مانند مشاوره ارائه نمی دهد. مریام وبستر مشاوره را اینگونه تعریف می‌کند: «راهنمایی حرفه‌ای فرد با استفاده از روش‌های روان‌شناختی، به‌ویژه در جمع‌آوری داده‌های سابقه پرونده، استفاده از تکنیک‌های مختلف مصاحبه شخصی، و آزمایش علایق و استعدادها». در حالی که مشاوره مقدار زیادی از درون نگری ارائه می دهد، همچنین زمان زیادی را صرف نگاه کردن به گذشته می کند، در حالی که مربیگری آینده محور است.

منتورینگ یک رابطه بلندمدت خودگردان، سودمند متقابل بین دو فرد برای حرکت شغلی طولانی مدت است که در آن مربی بیشتر صحبت ها را انجام می دهد و مشاوره ارائه می دهد. در حالی که کوچینگ یک مشارکت واقعی بین افراد برابر است، مربیگری معمولاً شامل یک فرد باتجربه‌تر است که مستقیماً مربی را از طریق تجربه‌ای که مربی قبلاً تجربه کرده است راهنمایی می‌کند.

از سوی دیگر، کوچینگ، مکالمه‌ای است که بر کمک به سایر افراد (کوچی‌ها یا مشتریان) تمرکز دارد تا نسبت به اهداف، امیدها و کنجکاوی‌های خود به جلو حرکت کنند، نه اینکه در گذشته خود کاوش کنند. برای اینکه کوچینگ مفید باشد، باید مستقیماً با آنچه مشتری می‌خواهد انجام دهد، از طریق فرآیندی که توسط مربی هدایت می‌شود، مرتبط باشد، جایی که مربی این اختیار را دارد که مسیر خود را برای دستیابی به هدفش کشف و توسعه دهد و اکثر کارهایش را انجام می‌دهد.

از آنجایی که مربیان با چنین اطلاعات شخصی و حساسی سروکار دارند، باید دستورالعمل های اخلاقی را رعایت کنند. برخی از سازمان‌های حرفه‌ای، چنین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های رفتاری را ایجاد کرده‌اند که برای تمرین مربیگری اعمال می‌شود. در این دستورالعمل ها صداقت، انصاف، قانونمندی، شفقت، احترام، وفاداری، و قابل اعتماد بودن گنجانده شده است.

 

 

منابع
betterup

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا