چگونه یاد گرفتم پذیرش خود کلید یک زندگی شاد است؟

پذیرش خود در زندگی کلید موفقیت و شادی است. همه ما آرزوی رسیدن به یک سعادت بزرگ در زندگی را داریم اما باید بدانیم که بدون تلاش این موضوع امکان پذیر نیست. تک تک اعضای درجه یک خانواده برای موفقیت کودک اهمیت دارند. نقش خانواده در موفقیت و پیشرفت کودک بسیار جدی است. البته همه موفقیت کودکان در آینده به خانواده مرتبط نیست.

گاهی اوقات افراد باید بتوانند از طریق راه های مختلفی توانایی خود را افزایش دهند. در مقاله های قبل گفتیم که کودکان در دوران حساس ابتدایی زندگی خود باید محیطی آرام بخش را تجربه کنند. خودپذیرشی در افراد بسیار مهم است. شما اگر به خودتان اعتماد نداشته باشید در زندگی دچار مشکل خواهید شد. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. اگر شما اعتماد و عزت نفس به خود را نداشته باشید دچار این اختلالات روانی خواهید شد. در ادامه می خواهیم ببینیم چگونه یاد گرفتم پذیرش خود کلید یک زندگی شاد است؟

پذیرش خود در کودکان و بزرگسالان

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه یاد گرفتم پذیرش خود کلید یک زندگی شاد است، با شما صحبت کنیم.

پذیرش خود در زندگی و شروع آن با صحبت با کودکتان

به طور منظم در مورد این واقعیت صحبت کنید که همه نقاط ضعف دارند. مهم این است که مواردی را که می خواهید روی آن ها کار کنید اولویت بندی کنید. در عین حال بپذیرید که نمی توانید در همه چیز برتری داشته باشید.

چیزهایی را که تحت کنترل فرزندتان است، ستایش کنید

ممکن است تصور کنید که با گفتن “شما بسیار زیبا هستید” پذیرش خود در کودکان را تقویت می کنید. اما تحسین آن ها برای چیزهایی که خارج از کنترل آن ها است مفید نیست. در عوض، آن ها را به خاطر انتخاب هایی که انجام می دهند با گفتن مواردی مانند: “مسواک زدن بعد از صبحانه عالی است و باعث می شود دندان های شما سالم باشند تشویق می کنید. یا، “من واقعاً دوست دارم که امروز شانه کردن موهای خودم را تنهایی انجام دهم.

همچنین مهم است که از تأکید بر نتیجه اجتناب کنید. اگر مواردی مانند: “من به شما افتخار می کنم که در امتحان امتحان خود نمره 100 را کسب کرده اید”. شما می دانید که نمره آن ها بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد. این می تواند منجر به مشکلاتی در مسیر زندگی شود (به عنوان مثال، فرزند شما ممکن است فکر کند که تقلب تا زمانی که نمره خوبی کسب کند) مهم است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در عوض، بر تلاش او تمرکز کنید و از ستایش که شخصیت را می سازد، استفاده کنید.  تمجید از انتخاب های فرزند شما به او کمک می کند تا بر چیزهایی که می توانند در زندگی کنترل کنند تمرکز کند. این ها شامل مواردی مثل تلاش ها و نگرش آن ها است.

برای ایجاد پذیرش خود در کودکان اهداف را با هم تعیین کنید

برای کودکان سالم است که دائماً در جهت اهداف جدید تلاش کنند. اهداف می توانند شامل هر چیزی از جمله “من می خواهم شنا یاد بگیرم” تا “می خواهم دو دوست جدید در مدرسه پیدا کنم” باشد.ذبه فرزند خود کمک کنید تا اهداف سالمی را که چالش برانگیز است اما دست یافتنی است، شناسایی کند. اگر فرزند شما سطح بسیار بالای اهداف را تعیین کند، ممکن است خود را برای شکست آماده کند. از طرف دیگر، اگر اهداف آن ها بسیار آسان باشد، در واقع فایده ای  نخواهد داشت.

ممکن است لازم باشد راهنمایی هایی برای کمک به آن ها در تعیین اهداف واقعی ارائه دهید. اگر آن ها یک هدف بلند مدت دارند، مانند پس انداز پول کافی برای خرید یک ماشین، به آن ها در تعیین اهداف کوتاه مدت کمک کنید. یک هدف ممکن است “پس انداز 100 هزار تومان در ماه” یا “قرار دادن نیمی از پول نگهداری از فرزندم در حساب پس انداز در هر هفته” باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مشخص کنید که چگونه فرزند شما می تواند اهداف خود را پیگیری کند. یک نمودار، برنامه یا تقویم که به آن ها کمک می کند پیشرفت خود را یادآوری کنند مهم است. این کار می تواند به آن‌ها کمک کند تا انگیزه خود را حفظ کنند.

شرح مختصری از پذیرش خود در کودکان و بزرگسالان

صرف نظر از این که آیا فرزند شما موفق می شود، نحوه پردازش رویداد میزان یادگیری او را تعیین می کند. با کودک خود در مورد تجربیات مختلف زندگی صحبت کنید و رویدادهای روزمره، از عملکرد او در مدرسه تا تعامل با یک دوست در زمین بازی را به درس های زندگی تبدیل کنید.

اگر آن ها در بازی بسکتبال چهار امتیاز کسب کردند، در مورد بازی با هم صحبت کنید. از آن ها بپرسید که چه پیشرفتی کرده‌اند و می خواهند روی چه چیزی کار کنند. هدف این است که موفقیت خود را جشن بگیرند و در عین حال مواردی را که می توانند در آن ها پیشرفت کنند، مشخص کنند.

این مکالمات را فقط برای ورزش یا دانشگاهیان اختصاص ندهید. پس از وقایع اجتماعی نیز توضیح دهید. سوالاتی از قبیل “امروز در جشن تولد چه کار کردی؟”

برای پذیرش خود روش حل مسئله را تشویق کنید

این می تواند وسوسه کننده باشد که مشکلات فرزندتان را برای آن ها حل کنید. اما مدیریت ریز فعالیت های آن ها و نجات آن ها در اولین نشانه های مبارزه، یک آسیب است. این که آیا آن ها می گویند تکلیف علمی آن ها بسیار سخت است یا ابراز نگرانی می کنند که نمی توانند کارهایشان را به موقع انجام دهند. از آن ها بپرسید “در این زمینه چه کاری می توانید انجام دهید؟”

چگونه یاد گرفتم پذیرش خود کلید یک زندگی شاد است؟

مطالعات متعددی پذیرش خود را با افزایش شادی مرتبط می کند. در حالی که مردم اغلب نسبت به دیگران مهربان و دلسوز هستند، ممکن است ابراز عشق مشابه به خودشان دشوارتر باشد. این مطالعات نشان می دهد که افرادی که نارسایی های خود را می پذیرند و به خود شفقت می ورزند کمتر دچار اضطراب یا افسردگی می شوند.

نکته

با تمرین تکنیک های عمدی خود دوستی، استرس زندگی را کاهش و آرامش و شادی بیشتری پیدا کردم. در زیر برخی از اقداماتی وجود دارد که به ما کمک می کند تا نسبت به خودمان احساس بهتری داشته باشیم و نسبت به زندگی خود خوشبین تر باشیم. پذیرش خود چیزی است که می توانید با کمی تمرین ایجاد کنید، اگر بدانید چه کاری باید انجام دهید.

عادات مرتبط با شادی

پس از مطالعه برخی تحقیقات، یاد گرفتیم که با نیت خوب زندگی کنیم. تلاش بیشتری برای گنجاندن عادات زیر در زندگی خود کنیم تا زندگی با پذیرش پذیرش خود را بهتر بپذیریم.

  • کارهایی را برای دیگران انجام دهید.
  • به طور منظم ورزش کنید و درست غذا بخورید.
  • به چیزهای خوب دنیا توجه کنید.
  • متعهد به یادگیری
  • با هدف بزرگتری درگیر شوید.
  • مثبت باشید و افکار و رفتارهای منفی را رد کنید.
  • شادی بی قید و شرط

چرا پذیرش کسی که هستید می تواند دشوار باشد؟

در دنیای امروزی ما دائماً با تصاویری از ظاهر خود و سبک زندگی پر زرق و برقی که باید در آن زندگی کنیم بمباران می‌شویم. بنابراین نمی‌توان احساسات را  اندازه‌گیری کرد مگر اینکه از نظر عاطفی از طریق عشق به خود و یک تصویر سالم از خود مستقر شوید. کودکانی که در خانه‌هایی با والدین بسیار انتقادی بزرگ می‌شوند ممکن است به سختی خودشان را آنطور که هستند بپذیرند.

برای پذیرش خود خودتان را ببخشید

یکی از اولین چیزهایی که باید بدانید این است که باید خودتان را ببخشید که کامل نیستید. این در ظاهر به اندازه کافی آسان به نظر می رسد. اما بخشش واقعی به معنای تغییر طرز فکر شما در مورد زندگی و همه چیزهایی است که در مورد تلاش برای برتری به شما آموزش شد. برنامه نویسی که همه ما در دهه های اخیر تحمل کردیم می تواند مضر باشد. موفقیت تعاریف زیادی دارد. در مورد تعریف خود تصمیم بگیرید و نگران اهداف و تعاریف غیر واقعی نباشید.

نکته

کارهایی را انجام دهید که برای شما مهم هستند. چالشی که همه ما با آن روبرو هستیم، همسویی ارزش ها و منافع خود با سایر نقاط جهان است. اگر موسیقی جاز را دوست دارید. اما این موسیقی نامطلوب است و پولساز نیست، پس باید با این واقعیت کنار بیایید که در حال حاضر از روندها دور هستید. این بدان معنا نیست که نباید به عشق و علاقه خود ادامه دهید.

عدم توجیه برای پذیرش خود

مهمتر از آن، باید بدانید که لازم نیست آنچه را که دوست دارید برای کسی توجیه کنید. اگر سلیقه شما در حال حاضر مورد علاقه کسی نیست، مهم نیست. تنها چیزی که مهم است این است که شما خوشحال باشید و درگیر چیزهایی باشید که برای شما معنادار است. شجاعت برای اینکه خودتان باشید اولین قدم مهم برای پذیرش خود و زندگی شادتر است. سعی نکنید خود را با دیگران هماهنگ کنید، فقط آنچه هستید را بپذیرید و هرگز به خاطر تفاوت با دیگران عذرخواهی نکنید.

دستاوردهای خود را جشن بگیرید و آن‌ها را یادداشت کنید

پذیرش خود ممکن است برای افرادی که همیشه در تلاش برای انجام کارهای بیشتر و رسیدن به اهداف جدید هستند دشوار باشد. جامعه موفقیت‌محور که در آن زندگی می‌کنیم اغلب بر دستیابی به اهداف مادی تمرکز می‌کند. در عین حال دیگر اهداف به همان اندازه مانند شادی و سلامت روان را فراموش می‌کند. پذیرش خود بستگی به شناخت نظام ارزشی شما و احترام به آن نسبت به آنچه رئیستان می‌گوید و آنچه دیگران سعی می‌کنند به شما بگویند، دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همیشه به یاد داشته باشید که شما مهمترین فرد زندگی خود هستید. هیچکس حق ندارد به شما بگوید چگونه شاد باشید یا چه چیزی برای شما مهم است. این تصمیم شماست که باید بگیرید.

نتیجه

حواس پرتی از دنیا آسان است، تمرکز بر چیزهایی که به شما گفته می شود باید برای شما مهم باشد. اما، اگر می‌خواهید شاد باشید، باید روی چیزهایی تمرکز کنید که به شما احساس رضایت می‌دهد. پذیرش خود یعنی احترام گذاری به اینکه چه کسی هستید و چه چیزی برای شما مهم است، صرف نظر از اینکه دنیا چه می گوید. در دنیای پر سر و صدایی که ما دائماً توسط انتظارات اجتماعی بمباران می‌شویم، مهم است که به خود یادآوری کنید که منحصربه‌فرد هستید. همچنین حق دارید خود واقعی خود باشید، حتی اگر با هنجارهای دیگران متفاوت باشید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا