خود پذیرشی در کودکان چیست؟

کودکان برای پیشرفت نیاز به حمایت خانواده دارند. تک تک اعضای درجه یک خانواده برای موفقیت کودک اهمیت دارند. نقش خانواده در موفقیت و پیشرفت کودک بسیار جدی است. البته همه موفقیت کودکان در آینده به خانواده مرتبط نیست. گاهی اوقات افراد باید بتوانند از طریق راه های مختلفی توانایی خود را افزایش دهند.

در مقاله های قبل گفتیم که کودکان در دوران حساس ابتدایی زندگی خود باید محیطی آرام بخش را تجربه کنند. خودپذیرشی در افراد بسیار مهم است. شما اگر به خودتان اعتماد نداشته باشید در زندگی دچار مشکل خواهید شد. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند.

اگر شما اعتماد و عزت نفس به خود را نداشته باشید دچار این اختلالات روانی خواهید شد. در ادامه می خواهیم ببینیم خود پذیرشی در کودکان چیست؟ این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با خود پذیرشی در کودکان چیست؟ با شما صحبت کنیم.

سرمایه گذاری روی بهبودی کودکان و تاثیرات آن

خود پذیرشی در کودکان چیست؟

کودکانی که در سنین پایین روی بهبود خود سرمایه گذاری می کنند، احتمالاً مزایای زیادی را در زندگی تجربه خواهند کرد. اما این که بفهمیم چگونه خود پذیرشی در کودکان را آموزش دهیم، کمی دشوار است. خوشبختانه، این استراتژی ها می توانند به شما در پرورش فرزندان مطمئن که در تبدیل شدن به بهترین نسخه از خود سرمایه گذاری کرده اند، کمک کنند.

خود پذیرشی در کودکان را با پیشرفت خود متعادل کنید

این مهم است که به فرزندان خود بیاموزید که آن ها می توانند خود را همان طور که هستند دوست داشته باشند.  و درعین حال برای بهتر شدن تلاش کنند. شما نمی خواهید آن ها فکر کنند که نمی توانند به عنوان مثال وزن خود را کم کنند.

به فرزند خود کمک کنید نقاط قوت خود را بشناسد

از آن ها بپرسید در مورد خودشان چه چیزی دوست دارند. اطمینان حاصل کنید که آن ها ویژگی هایی را منعکس می کنند که شخصیت آن ها را نشان می دهد ، نه فقط ظاهر آن ها. در حالی که برای کودک سالم است که تصور کند زیبا است، دیدگاه کودکان نسبت به خود باید فراتر از ظاهر آن ها باشد.

مواردی را که مایل به بهبود آن هستند شناسایی کنید

فرزندان شما ممکن است بخواهند بسکتبالیست بهتری شوند. یا دوست داشته باشند با بچه هایی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، دوستانه رفتار کنند. اقدامات مشخصی را که می توانند برای کار در آن مناطق انجام دهند، مشخص کنید.

شاید لازم باشد برای کمک به خود پذیرشی در کودکان کاری کنید که خودآگاهی خود را افزایش دهند. به عنوان مثال، اگر آن ها اصرار دارند که آن ها باهوش ترین بچه در کل کره زمین هستند، به آرامی به آن ها یادآوری کنید که همیشه جایی برای پیشرفت وجود دارد.

یا اگر آن ها می گویند که یک خواننده بد هستند، بپرسید که چه کاری می توانند انجام دهند. مثلا می توانند با شرکت در کلاس های موسیقی برای بهبود این مورد تلاش کنند. سپس، در مورد این که آیا آن چیزی است که آن ها می خواهند در آن پیشرفت کنند یا واقعاً در اولویت نیست صحبت کنید.

به صحبت کردن با کودک خود ادامه دهید

خود پذیرشی در کودکان چیست؟

به طور منظم در مورد این واقعیت صحبت کنید که همه نقاط ضعف دارند. مهم این است که مواردی را که می خواهید روی آن ها کار کنید اولویت بندی کنید. در عین حال بپذیرید که نمی توانید در همه چیز برتری داشته باشید.

چیزهایی را که تحت کنترل فرزندتان است، ستایش کنید

ممکن است تصور کنید که با گفتن “شما بسیار زیبا هستید” خود پذیرشی در کودکان را تقویت می کنید. اما تحسین آن ها برای چیزهایی که خارج از کنترل آن ها است مفید نیست. در عوض، آن ها را به خاطر انتخاب هایی که انجام می دهند با گفتن مواردی مانند: “مسواک زدن بعد از صبحانه عالی است و باعث می شود دندان های شما سالم باشند تشویق می کنید. یا، “من واقعاً دوست دارم که امروز شانه کردن موهای خودم را تنهایی انجام دهم.

همچنین مهم است که از تأکید بر نتیجه اجتناب کنید. اگر مواردی مانند: “من به شما افتخار می کنم که در امتحان امتحان خود نمره 100 را کسب کرده اید”. شما می دانید که نمره آن ها بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد. این می تواند منجر به مشکلاتی در مسیر زندگی شود (به عنوان مثال، فرزند شما ممکن است فکر کند که تقلب تا زمانی که نمره خوبی کسب کند) مهم است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در عوض، بر تلاش او تمرکز کنید و از ستایش که شخصیت را می سازد، استفاده کنید.  تمجید از انتخاب های فرزند شما به او کمک می کند تا بر چیزهایی که می توانند در زندگی کنترل کنند تمرکز کند. این ها شامل مواردی مثل تلاش ها و نگرش آن ها است.

برای خود پذیرشی در کودکان اهداف را با هم تعیین کنید

برای کودکان سالم است که دائماً در جهت اهداف جدید تلاش کنند. اهداف می توانند شامل هر چیزی از جمله “من می خواهم شنا یاد بگیرم” تا “می خواهم دو دوست جدید در مدرسه پیدا کنم” باشد. به فرزند خود کمک کنید تا اهداف سالمی را که چالش برانگیز است اما دست یافتنی است، شناسایی کند. اگر فرزند شما سطح بسیار بالای اهداف را تعیین کند، ممکن است خود را برای شکست آماده کند. از طرف دیگر، اگر اهداف آن ها بسیار آسان باشد، در واقع فایده ای  نخواهد داشت.

ممکن است لازم باشد راهنمایی هایی برای کمک به آن ها در تعیین اهداف واقعی ارائه دهید. اگر آن ها یک هدف بلند مدت دارند، مانند پس انداز پول کافی برای خرید یک ماشین، به آن ها در تعیین اهداف کوتاه مدت کمک کنید. یک هدف ممکن است “پس انداز 100 هزار تومان در ماه” یا “قرار دادن نیمی از پول نگهداری از فرزندم در حساب پس انداز در هر هفته” باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

خود پذیرشی در کودکان چیست؟

مشخص کنید که چگونه فرزند شما می تواند اهداف خود را پیگیری کند. یک نمودار، برنامه یا تقویم که به آن ها کمک می کند پیشرفت خود را یادآوری کنند مهم است. این کار می تواند به آن ها کمک کند تا انگیزه خود را حفظ کنند.

شرح مختصری از خود پذیرشی در کودکان

صرف نظر از این که آیا فرزند شما موفق می شود، نحوه پردازش رویداد میزان یادگیری او را تعیین می کند. با کودک خود در مورد تجربیات مختلف زندگی صحبت کنید و رویدادهای روزمره، از عملکرد او در مدرسه تا تعامل با یک دوست در زمین بازی را به درس های زندگی تبدیل کنید.

اگر آن ها در بازی بسکتبال چهار امتیاز کسب کردند، در مورد بازی با هم صحبت کنید. از آن ها بپرسید که چه پیشرفتی کرده‌اند و می خواهند روی چه چیزی کار کنند. هدف این است که موفقیت خود را جشن بگیرند و در عین حال مواردی را که می توانند در آن ها پیشرفت کنند، مشخص کنند.

این مکالمات را فقط برای ورزش یا دانشگاهیان اختصاص ندهید. پس از وقایع اجتماعی نیز توضیح دهید. سوالاتی از قبیل “امروز در جشن تولد چه کار کردی؟” فرزند شما ممکن است بگوید، “من دخترم را در آغوش گرفتم.” سپس از خود بپرسید این برای دفعات بعد می توانم بهتر عمل کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به دنبال لحظات قابل آموزش باشید و با فرزند خود گفتگو کنید. ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که شما باید به مناطقی اشاره کنید که می توانند در آن ها پیشرفت کنند. یا و در مواقعی دیگر، ممکن است بتوانند به تنهایی کارهایی را که می خواهند بهتر انجام دهند، مشخص کنند.

برای خود پذیرشی در کودکان روش حل مسئله را تشویق کنید

این می تواند وسوسه کننده باشد که مشکلات فرزندتان را برای آن ها حل کنید. اما مدیریت ریز فعالیت های آن ها و نجات آن ها در اولین نشانه های مبارزه، یک آسیب است. این که آیا آن ها می گویند تکلیف علمی آن ها بسیار سخت است یا ابراز نگرانی می کنند که نمی توانند کارهایشان را به موقع انجام دهند. از آن ها بپرسید “در این زمینه چه کاری می توانید انجام دهید؟”

نکته ای در ارتباط با این زمینه

خود پذیرشی در کودکان چیست؟

به آن ها نشان دهید که در نحوه پاسخگویی به مشکل انتخاب هایی دارند. در مورد راه های مختلف حل یک مشکل و  خود پذیرشی در کودکان صحبت کنید. کودکانی که مهارت حل مسئله خوبی دارند، احساس قدرت می کنند. این احساس به گونه ای است که کودکان به طور مستقیم با مسائل برخورد کنند.

https://www.verywellfamily.com/how-to-promote-self-improvement-in-your-kids-4173582

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا