چگونه کم خوابی مزمن به سلامت روان شما آسیب می زند؟

کم خوابی مزمن در هر سنی که باشیم آسیب های روانی خودش را دارد. البته آسیب های ناشی از کم خوابی به طور کلی فقط روانی نیست، بلکه از نظر جسمانی هم شنا دچار مشکلاتی می شوید. در مقاله های قبل گفتیم که چه عواملی باعث ایجاد بی خوابی در افراد مختلف می شود. روان شناسان راه حل های مختلفی را برای کم خوابی ارائه داده اند. بخش های حرکتی بدن نیازمند استراحت و کسب انرژی هستند. خیلی از ما عادات خواب مناسبی نداریم. خواب برای کسی انرژی و سلامتی بسیار مهم است. افرادی که دارای خواب مناسبی هستند می توانند انرژی مناسبی در طول روز کسب کنند.

خوابیدن مراحل مختلفی دارد و روان شناسان راه حل های مختلفی برای درست خوابیدن ارائه داده اند. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات خوابیدن نیز وجود دارد. برخی اوقات بیماری های مختلف می توانند اختلالات خواب را به وجود بیاورند. اگر فردی نتواند برنامه خواب درستی داشته باشد دچار آزار و اذیت خواهد شد. ما در مقاله های قبل در ارتباط با خوابیدن و ویژگی های خواب خوب صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه کم خوابی مزمن به سلامت روان شما آسیب می زند؟  در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است.

مشکلات زندگی و کم خوابی مزمن

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است و نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. این نکته را باید بدانید که خواب کافی می تواند باعث پیشرفت فعالیت شما هم بشود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه کم خوابی مزمن به سلامت روان شما آسیب می زند، صحبت کنیم.

تعلل در وقت خواب و کم خوابی مزمن

تعلل در وقت خواب به پدیده ای اشاره دارد که در آن افراد برای انجام فعالیت هایی که در طول روز وقت ندارند از رختخواب منصرف می شوند. این راهی برای یافتن زمان برای اوقات فراغت و سرگرمی است اما به قیمت خواب.

اصطلاح “به تعویق انداختن زمان خواب”

اصطلاح “به تعویق انداختن زمان خواب” در مقاله ای در سال 2014 معرفی شد. افزودن کلمه “انتقام” برای اولین بار در چین به کار رفت تا توصیف کند که چگونه افرادی که اغلب 12 ساعت کار می کنند، بیدار می مانند و تنها راه آن ها این است که کنترل خود را پس بگیرند. این اصطلاح به دنبال توئیت ویروسی روزنامه نگار دافنه کی لی رواج یافت. او این را چیزی توصیف می کند که زمانی اتفاق می افتد که “افرادی که کنترل زیادی بر زندگی روز خود ندارند از خوابیدن زود خودداری می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این ممکن است بسته به موقعیت افراد و این که چرا آن ها احساس می کنند باید تا دیروقت بیدار بمانند، تأثیر متفاوتی داشته باشد. برای والدین کودکان خردسال، ساعت ها بعد از خواباندن بچه ها ممکن است تنها زمانی باشد که آن ها تنها می توانند تمرکز خود را بر روی کارهایی که می خواهند انجام دهند، داشته باشند.

چگونه کم خوابی مزمن به سلامت روان شما آسیب می زند؟

تا به حال برای به خواب رفتن مشکل داشتید؟ آیا شما همیشه خسته هستید، مهم نیست چقدر سعی می کنید استراحت کنید؟ آیا برنامه خواب شما در همه جا وجود دارد؟ بسیاری از افراد از کم خوابی مزمن رنج می برند و حتی از آن اطلاعی ندارند. با هر کاری که در یک روز کاری باید انجام شود، افراد زمان کمتری برای خواب پیدا می کنند. و حتی وقتی این کار را انجام می دهند، به نظر می رسد که هرگز آرام از خواب بیدار نمی شوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با این همه گیری گسترده بی خوابی، مردم عصبانی تر، کارآمدتر و کمتر شاد می شوند. بنابراین، چه خطراتی با کمبود خواب مزمن مرتبط است؟ و چه تغییراتی می توانید در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا مطمئن شوید که دیگر مجبور نخواهید شد با این کم خوابی مبارزه کنید؟

کم خوابی مزمن چیست؟

کم خوابی مزمن وضعیتی است که در اثر خواب ناکافی یا تجربه بی خوابی در یک دوره طولانی ایجاد می شود. شدت آن می تواند متفاوت باشد، و در برخی موارد، علت آن می تواند اختلال خواب زمینه ای باشد. بزرگسالان بین هفت تا نه ساعت خواب در شب نیاز دارند، در حالی که کودکان و نوجوانان به خواب بیشتری نیاز دارند. حتی اگر بتوانید به میزان لازم بخوابید، کیفیت خواب نیز می تواند در ایجاد این وضعیت نقش داشته باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کم خوابی مزمن می تواند اولیه یا ثانویه باشد. اولیه به این معنی است که این موضوع به خودی خود ناشی از بی خوابی یا اضطراب است. ثانویه به معنای ناشی از یک نگرانی نامرتبط است، برای مثال، برخی شرایط پزشکی. علائم شامل ورم های تیره زیر چشم، ناتوانی در باز نگه داشتن چشم ها، تکان سر، تحریک پذیری، کمبود انرژی، مشکل در تمرکز و خمیازه کشیدن است.

در حالی که ممکن است سعی کنید با استفاده از محرک ها این مشکلات را جبران کنید، اما هیچ چیز را حل نمی کند. کافئین و سایر محرک‌ها می‌توانند با سختی فرآیند خواب کافی یا کم‌خوابی را بدتر کنند. این نتیجه می تواند یک چرخه مضر بی خوابی شبانه و به دنبال آن مصرف کافئین برای مدیریت خستگی ایجاد کند.

چند روشی که کم خوابی مزمن بر سلامت و سلامت روان شما تأثیر می گذارد؟

کم خوابی عواقب مخربی بر سلامت روان دارد. در این‌جا چند پیامد احتمالی بی خوابی آورده شده است.

خطر ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش می دهد

کم خوابی علت بسیاری از مشکلات سلامتی است که افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. در حالی که کمبود خواب یک مشکل جزئی به نظر می رسد، می تواند اثرات طولانی مدتی بر کیفیت زندگی شما داشته باشد. مطالعات نشان داده‌اند که کمبود استراحت بر تمام زمینه‌های سلامت افراد، از چاقی گرفته تا مشکلات قلبی عروقی، دیابت و نقص ایمنی تأثیر می‌گذارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

زمانی که فرد کمتر از مقدار لازم بخوابد، بین استراحت کم و چاقی رابطه ایجاد می کند. در واقع، تا سن 27 سالگی، افرادی که با استراحت ناکافی دست و پنجه نرم می کنند، 7.5 برابر بیشتر احتمال دارد که BMI بالاتری داشته باشند. تحقیقات بیشتر نشان داد که یک رابطه U شکل بین طول مدت کم خوابی مزمن و BMI وجود دارد. این بدان معناست که بزرگسالانی که به طور متوسط ​​7.7 ساعت می‌خوابند، کمترین BMI را دارند، در حالی که آنهایی که کم و بیش می‌خوابند، به تدریج BMI بالاتری دارند.

چگونه بیماری های مختلف این حالت را پیچیده می کند؟

کمبود استراحت با سطوح پایین لپتین (هورمونی که اشتها را سرکوب می کند) و سطوح بالاتر گرلین (پپتیدی که اشتها را تحریک می کند) مرتبط بود. بنابراین، افرادی که به اندازه کافی نمی خوابند، بیشتر احساس گرسنگی می کنند. ارضای این نیاز به معنای خوردن بیش از حد است و در نتیجه افراد را در معرض خطر کسب وزن ناسالم قرار می دهد.

CDC می گوید چاقی یک مشکل است. زیرا با نرخ بالاتر مرگ و میر مرتبط است. این می تواند منجر به فشار خون بالا، دیابت نوع 2، بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، آپنه خواب، سرطان و مشکلات سلامت روان شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

موضوع دیگری که می تواند مشتق از کم خوابی مزمن باشد دیابت یا اختلال در تحمل گلوکز است که پیش درآمد دیابت است. بزرگسالانی که کمتر از 5 ساعت می خوابند، 2.5 بیشتر از افرادی که به میزان لازم می خوابند، در معرض ابتلا به دیابت هستند. استراحت ناکافی بر توانایی بدن برای تنظیم سطح قند خون تأثیر می گذارد، بنابراین خطر ابتلا به شرایط متابولیک را افزایش می دهد.

کم خوابی نیز با حملات قلبی و سکته همراه است

پنج ساعت خواب یا کمتر منجر به افزایش 45 درصدی خطر پس از تنظیم سن، BMI، فشار خون بالا، دیابت و سایر عوامل می شود. خطرات مشابهی با 9 ساعت یا استراحت بیشتر مرتبط است. مکانیسم‌های بالقوه ارتباط بین کم خوابی و مشکلات قلبی عروقی شامل افزایش فشار خون یا اختلال در عدم تحمل گلوکز است.

نقص ایمنی و کم خوابی مزمن

در مورد نقص ایمنی، عدم استراحت با بدتر شدن عملکرد سیستم ایمنی، از جمله پاسخ ضعیف تر به واکسن، ارتباط دارد، کمبود استراحت طولانی مدت واکنش مشابهی به سطوح بالای استرس دارد. پاسخ آنتی بادی را کاهش می دهد و شما را در مواجهه با ویروس ها آسیب پذیرتر می کند.

منجر به مسائل مربوط به سلامت روان می شود

کمبود خواب مزمن در کوتاه مدت بر خلق و خوی شما تأثیر می گذارد. اما می تواند منجر به آسیب های روانی طولانی مدت شود تحقیقات کمبود خواب را با افسردگی، اضطراب و نوسانات خلقی مرتبط دانسته است.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا