چگونه وابستگی های عاطفی را نسبت به کسی که دیگر ما را دوستت ندارد رها کنیم؟

وابستگی های عاطفی را ممکن است در بین نزدیکان یا اطرافیان خود ببینید. آیا تا به حال به این موضوع فکر کردید که چرا شخصی که ما را دوست ندارد باید نسبت به او وابستگی عاطفی داشته باشیم؟ البته بیان احساسات امر درستی است اما وابستگی به آن خطرناک است. همان طور که می دانید مشکلات عاطفی در بسیاری از روابط امروزی وجود دارد. روابط می تواند به علت مشکلات مختلف دچار آسیب و در نهایت جدایی زوجین شود. در رابطه قواعدی وجود دارد که باید رعایت شود. این قواعد می تواند برای افراد مختلف معنای متفاوتی داشته باشد. خیلی از افراد دوست دارند نیاز هایی را که  تا به امروز نتوانستند رفع کنند با رابطه این کار را انجام دهند. اما این درست نیست.

چرا که شما باید به عنوان یک شخص بالغ و فهمیده پای به رابطه بگذارید. برای برخی افراد فقط این که بتوانند عشق بورزند یا مسائل مالی را بهبود بخشند همه چیز درست است. اما در روان شناسی گفته شده است که حد تعادل در روابط بیشتر باعث پایداری آن رابطه شده است. یکی از مواردی که ممکن است آسیب های عاطفی را به همراه داشته باشد همدلی است. شاید برایتان عجیب باشد که همدلی به نوان یک ویژگی خوب چگونه آسیب عاطفی ایجاد می کند؟ در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه وابستگی های عاطفی را نسبت به کسی که دیگر ما را دوستت ندارد رها کنیم؟

اختلالات مختلف و کاهش وابستگی های عاطفی به انتظار

برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های بسیار خطرناکی ممکن است داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه وابستگی های عاطفی را نسبت به کسی که دیگر ما را دوستت ندارد رها کنیم، صحبت کنیم.

چگونه وابستگی های عاطفی به انتظار را رها کنیم؟

همه ما در موقعیتی بودیم که به چیزی امیدوار بودیم، اما آن را از دست دادیم. بهبودی پس از چنین ضربه دردناکی می تواند چالش برانگیز باشد، اما اگر احساس وابستگی عاطفی به انتظار یه صورت ناامیدانه داشتید، دشوارتر است. انتظارات و اعتماد به نفس شما از بین خواهد رفت. متأسفانه، وابستگی بیش از حد به چیزی که هنوز تضمین ندارد، هرگز سودی ندارد. در این‌جا نحوه رهایی از وابستگی عاطفی به انتظار بیان خواهد شد.

بپذیرید که همه چیز را نمی دانید

بخش قابل توجهی از عدم دلبستگی با ندانستن مشکلی ندارد. متأسفانه، هیچ راهی برای دانستن همه چیز در زندگی وجود ندارد. شما باید بپذیرید که همه پاسخ ها را نمی دانید و بنابراین نمی توانید همه چیز را در زندگی کنترل کنید. وقتی ذهن را به دانستن همه چیز معطل می‌کنید، در مورد آینده وسواسی فکر می‌کنید. و سعی می‌کنید بازی‌های پیچیده ذهنی را انجام دهید تا بفهمید چه اتفاقی می‌افتد. تا حدودی، خوب است که برای احتمالات قوی برنامه ریزی کنید. اما همیشه تلاش برای حفظ  خود در وابستگی های عاطفی به انتظار کارساز نیست.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دنیا سیاه و سفید نیست. غیرمنتظره ترین اتفاقات ممکن است رخ دهد. گاهی اوقات، بهترین گزینه این است که افکار مثبت خود را به راه بیندازید. نفس عمیقی بکشید و با امیدواری محتاطانه و خوش بینی واقع بینانه به برنامه های خود ادامه دهید. امید به بهترین ها و داشتن اطمینان از اینکه می توانید از پس هر چیزی برآیید، راه درازی دارد.

آرام بمانید

آرامش یک راه عالی برای از بین بردن وابستگی های عاطفی است. این نشان می دهد که این رویدادها کنترلی بر شما ندارند – شما کنترل خود را دارید. این بدان معنا نیست که نمی توانید به موقعیت های خاص واکنش های احساسی داشته باشید. به شما اجازه می دهد نسبت به تجربیات و رویدادهای غیرمنتظره واکنش های شدیدی داشته باشید، و کاملاً درست است که چنین احساسی داشته باشید. اما شما همچنین باید یاد بگیرید که در این مواقع آرام بمانید تا از انجام کارهایی که پشیمانی به همراه دارد اجتناب کنید. در این‌جا نحوه تمرین برای کسب آرامش را بیان می کنیم:

شمارش در ذهن

در حال حاضر، در ذهن خود تا ده بشمارید و روی افزایش آن اعداد تمرکز کنید. همچنین اگر این به شما کمک کرد، می توانید شمارش معکوس کنید. آن ده ثانیه را به خود اختصاص دهید تا فکر کنید. هجوم اولیه احساسات را رها کنید و وابستگی های عاطفی را رها کنید.

مدیتیشن و وابستگی های عاطفی به انتظار

مدیتیشن روزانه می تواند نه تنها بر صبر و کنترل عاطفی شما، بلکه بر سلامت روان و تفکر مثبت شما تأثیر مثبت کلی بگذارد. اگر این کار را انجام دهید، ممکن است بتوانید در لحظه بهتر احساسات و واکنش های خود را کنترل کنید. برنامه‌های مدیتیشن برای کمک به این موقعیت‌ها در دسترس هستند.

کنترل

باز هم، شما نمی توانید همه رویدادها را کنترل کنید، اما آن‌ها نیازی به کنترل شما ندارند. تقویت تسلط بر ذهن و قوای ذهنی می تواند به شما کمک کند تا کنترل بهتری بر وابستگی های عاطفی خود داشته باشید.

برای رفع فشار های روانی خود از محلی که هستید دور شوید. کنار گذاشتن خود از یک موقعیت نشان می دهد که شما زیاد به آن وابسته نیستید.

چگونه وابستگی های عاطفی را نسبت به کسی که دیگر ما را دوستت ندارد رها کنیم؟

ما در مورد عاشق شدن شنیدیم، اما به ندرت با افرادی روبرو شدیم که وابستگی بیش از حد دارند. آیا این حتی ممکن است؟ آیا شریک زندگی شما به طور ناگهانی می تواند شما را دوست نداشته باشد؟ قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم، باید بدانید که تفاوت زیادی بین “دوست داشتن” و “عاشق بودن” وجود دارد.

نکته

«وابستگی های عاطفی یکی از آن بخش‌های وحشتناک زندگی است که نمی‌خواهیم به آن فکر کنیم. این کار تا زمانی که احساس کنیم برایمان اتفاق می‌افتد در ذهنمان هست. در ابتدا فکر می‌کنیم که داریم چیزهایی را تصور می‌کنیم، به ندرت پیش می‌آید که توقف کنیم و از خود بپرسیم: “آیا او من را دوست دارد؟” الیزابت استون مربی دوستیابی می گوید: خیلی زود مشخص می شود که چیزی واقعاً اشتباه است.

رهایی از شخصی که به او وابستگی های عاطفی داشتید

رهایی از کسی که هرگز فکر نمی کردی مجبور به رها کردنش بشوی، کار سختی است. وقتی کسی دیگر شما را دوست ندارد، ممکن است احساس کنید دنیا به چرخش خود ادامه نخواهد داد. با این حال، همه ما می دانیم که این درست نیست. رهایی و پیشبرد زندگی کاملاً ممکن است، و این راه حل سالمی برای خداحافظی با کسی است که زمانی دوستش داشتید.

وقتی زمان رهایی و خداحافظی فرا می رسد، اغلب در این فکر می مانیم که چگونه این کار را انجام دهیم. از این گذشته، این چیزی نیست که در مدرسه به ما آموزش دهند. در این‌جا بهترین راه‌ها برای رهایی وابستگی های عاطفی بیان خواهد شد.

در این‌جا چند راه وجود دارد که به شما کمک می کند تا از نظر عاطفی فردی را که دیگر دوستتان ندارد رها کنید.

“هیچ چیز در جهان نمی تواند شما را از رهایی و شروع دوباره باز دارد.” – گای فینلی

بفهمید چرا از هم جدا شدید

چه چیزی در رابطه بود که درست کار نمی کرد؟ چه چیزی باعث شکافی شد که راه هر دوی شما از هم جدا شود؟ اگر نمی توانید دلیل دقیق آن را مشخص کنید، ممکن است بخواهید کمی فکر کنید که چه چیزی در رابطه اشتباه است. این به این معنی نیست که تقصیر شما، یا تقصیر آن‌ها، یا تقصیر کسی است.

گاهی اوقات، افراد در یک رابطه خوب عمل نمی کنند. این بدان معنا نیست که در داستان جدایی باید یک شخص خوب و یک شخص بد وجود داشته باشد. حتی اگر هنوز دردناک است، درک اینکه چرا رابطه به پایان رسید اولین قدم برای اینکه به خودتان اجازه دهید آن‌ها را رها کنید و یاد بگیرید که خداحافظی کنید است.

«آیا عشق سابق شما مایل به صحبت است تا شما را آرام کند. اگر اوضاع همچنان ناخوشایند است، سعی کنید با یک دوست صحبت کنید. به خاطر داشته باشید، ممکن است همیشه دلیل آن را درک نکنید. احساسات انسانی پیچیده هستند و درک دلایل جدایی در اشخاص دارای وابستگی های عاطفی ممکن است سخت یا غیرممکن باشد.

به خودتان زمان دهید

لازم نیست فوراً بر دل شکستگی خود غلبه کنید. دلیلی وجود دارد که عبارت “زمان همه زخم ها را التیام می بخشد” به همان اندازه محبوب است. اگرچه ممکن است درست نباشد که زمان همه زخم ها را التیام می بخشد. اما این درست است که وقت گذاشتن می تواند رهایی از وابستگی های عاطفی را بسیار آسان تر کند. اگر سعی کنید به خودتان فشار بیاورید تا احساس بهتری داشته باشید و احساس خود را بسنجید، خودتان آسیب می بینید.

نکته

«گاهی اوقات زمان به ما نشان می‌دهد که احساساتی که احساس می‌کردیم فقط در گذر زمان ایجاد می‌شدند. به همین دلیل باید به خود فرصت بدهید. حتی اگر این ترفند بهبود همه زخم های شما را انجام ندهد، مطمئناً آسیبی که دیدید را بی حس می کند.

مهمترین کار برای فراموشی شخصی در رابطه

مهم‌ترین کاری که برای رهایی از وابستگی های عاطفی باید انجام دهید چیست؟ این است که به خودتان اجازه دهید تمام زمانی را که برای بهبودی نیاز دارید صرف کنید. یک روز از خواب بیدار می‌شوید و متوجه می‌شوید که همان دردی را که در ابتدا رخ داد را احساس نمی‌کنید.

درک کنید که چرا باید آن‌ها را رها کنید

روابط همیشه به طور کامل به پایان نمی رسد. مواقعی وجود دارد که می توان یک رابطه را دوباره احیا کرد و دوباره جمع کرد. با این حال، وقتی با کسی خداحافظی می‌کنید که دیگر شما را دوست ندارد، بهتر است بدانید که این رابطه احتمالاً درست نمی‌شود. گاهی اوقات، ما باید درک کنیم که روابط پایان می یابد تا بتوانیم به جلو حرکت کنیم. یا آن رابطه خاص را که قرار است برای همیشه در آن باشیم، پیدا کنیم.

نکته

هادسون می افزاید: درک اینکه چرا باید وابستگی های عاطفی به شخص را رها کنید، ابزاری عالی برای درمان است. “زیرا اگر این کار را نکنید، این احساسات شما را فرا می گیرند و در نهایت کاری را انجام می دهید که بعداً پشیمان می شوید.” هنگامی که این درک را داشته باشید، دیگر نیازی به بازگردانی خود به رابطه ای که رو به پایان است احساس نخواهید کرد.

با افراد جدید آشنا شوید

این بدان معنا نیست که شما باید بلافاصله پس از ترک وابستگی های عاطفی خود شروع به ملاقات با افراد کنید. ارتباط با مردم این احساس دلشکستگی را برطرف نمی کند. با این حال، اطراف خود با افراد جدید که به بهبودی شما کمک می کند پر کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا