چگونه دلبستگی به درد عاطفی رها کنیم؟

دلبستگی به درد عاطفی یعنی این که شما بعد از جدایی در یک رابطه همچنان با آن خاطرات درد بکشید. در واقع گذشته خود را نه تنها فراموش نمی کنید بلکه دچار آزار روانی از آن خاطرات نیز می شوید. دنیای روان شناسی در ارتباط با این درد ها و فشار های عصبی صحبت های بسیاری کرده است. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد.

هر کدام از این اختلالات و درد های عاطفی می تواند در افراد مختلف علائم متفاوتی داشته باشد. در واقع درد های عاطفی می تواند از کودکی شروع شده باشد. علت های آن هم می تواند رفتار نامناسب افراد خانواده با کودک باشد. درد های عاطفی باید مورد درمان قرار بگیرند چرا که در صورت عدم درمان باعث ایجاد آسیب در افراد می شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه دلبستگی به درد عاطفی رها کنیم، چگونه است.

اختلالات و دلبستگی به درد عاطفی

برخی از این اختلالات ممکن است در برخی افراد به وجود آمده باشد. یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد. خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه دلبستگی به درد عاطفی رها کنیم، صحبت کنیم.

پشیمانی

اشتباهات گذشته و پشیمانی یکی دیگر از عوامل اصلی آشفتگی احساسی در زندگی است. اگر مرتکب اشتباهی شده اید که از آن پشیمان هستید – خواه عمداً کاری را انجام داده اید که اکنون متوجه اشتباه آن شده اید، یا تصادفی بوده است که احساس می کنید می توانید از آن جلوگیری کنید – زندگی در حسرت های گذشته می تواند منجر به دوره های طولانی عذاب عاطفی شود.

شکست و دلبستگی به درد عاطفی

اکثر افراد درد عاطفی ناشی از طرد یا شکست را در برهه ای از زندگی خود تجربه می کنند. با این حال، برای برخی، احساس طرد شدن می تواند منجر به احساس مداوم رنج عاطفی شود که مزمن و مداوم است.

دلبستگی به درد عاطفی در مقابل رنج عاطفی

درد عاطفی در زندگی روزمره وجود دارد: ممکن است مجبور باشیم در روزی کار کنیم که ترجیح می دهیم در خانه بمانیم. ممکن است در این ماه نتوانیم اجاره بدهیم و مجبور باشیم از والدین یا شریک خود وام بگیریم. این دردهای عاطفی حاد معمولاً به سرعت و به راحتی برطرف می شوند (شما به سر کار می روید و خانه مورد نظر خود را انتخاب می کنید؛ پول را قرض می گیرید و تصمیم دارید ماه آینده آن را بازپرداخت کنید).

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دلبستگی به درد عاطفی، از سوی دیگر، یک درد احساسی شدید است که به راحتی کمتر برطرف می شود و مداوم تر است. به طور معمول، رنج عاطفی راه حل ساده ای ندارد و بنابراین بیشتر طول می کشد. همچنین معمولاً بیشتر از دردهای عاطفی بر ما تأثیر می گذارد.

تفاوت بین رنج عاطفی و درد عاطفی را می توان به شرح زیر توصیف کرد:

درد عاطفی

احساس خشم، ناراحتی یا احساس منفی که راه حل مشخصی دارد و می تواند در مدت کوتاهی یا با اقدامی نسبتاً مستقیم و آسان برطرف شود.

رنج عاطفی و دلبستگی به درد عاطفی

ناراحتی عاطفی شدید که راه حل ساده ای ندارد و فقط ممکن است در طی یک دوره طولانی مدت یا اقدامات مکرر (یعنی درمان) برطرف شود.

دلبستگی به درد عاطفی چگونه ما و اطرافیان ما را تغییر می دهد

تجربه رنج عاطفی ناگزیر فرد را تغییر می دهد. چقدر همیشه به فرد بستگی ندارد با این حال، ما این توانایی را داریم که این تغییرات مثبت یا منفی باشند.

شما انتظار های  غیر منتظره را دارید

هنگامی که برای هر دوره ای رنج عاطفی را تجربه کرده اید، می آموزید که رویدادهای منفی زندگی (چه تحت کنترل شما باشند چه نباشند) می توانند در هر لحظه به طور غیرمنتظره رخ دهند.

به عنوان یک تغییر مثبت:

شما زندگی را آن طور که پیش می آید می پذیرید، با این درک که حتی بهترین برنامه ریزی ها نیز گاه و بیگاه شکست می خورند. شما آن تغییرات را به تدریج پیش می برید و انعطاف پذیرتر می شوید.

به عنوان یک تغییر منفی:

شما بیشتر و بیشتر تلاش می کنید تا برای اتفاقات غیرمنتظره برنامه ریزی کنید اما به طور حتم در پیش بینی آینده شکست می خورید. شما بیش از پیش نسبت به تغییرات هشدار می دهید و حتی از کوچکترین انحرافات از کارهای روزمره متنفر می شوید.

شما از خود محافظت می کنید

دلبستگی به درد عاطفی می تواند به شخص درد درک  اهمیت واقعی و شکنندگی را کمک کند. به علت بهزیستی احساسی آن ها شما تلاش می کنید تا جایی که ممکن است خود را از رنج عاطفی دور نگه دارید و  بیشتر از خودتان محافظت کنید. این محافظت باعث می شود شما کمتر در معرض این رنجش عاطفی قرار بگیرید.

به عنوان یک تغییر مثبت:

متوجه می شوید که بهزیستی احساسی شما تا حد زیادی تحت کنترل شما است، اما تا حدی اینطور نیست. برای محافظت از خود در برابر رنج عاطفی شما اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

دلبستگی به درد عاطفی دیگران و ناراحتی شما

شما رنج عاطفی دیگران را به عنوان یک بار و اضافه بر ناراحتی احساسی خود می بینید. شما به عنوان راهی برای جلوگیری از غم دیگران، خود را بیشتر منزوی می کنید. شما رنج عاطفی خود را با رنج دیگران مقایسه می کنید و به طور بالقوه آن ها را کمتر از شما می دانید. می دانید که شاد بودن راحت تر از آن چیزی است که فکر می کنید. حتی هنگامی که درد و رنج شروع به محو شدن می کند، ممکن است همچنان بی حسی، ناامیدی یا تنهایی را تجربه کنید.

چگونه دلبستگی به درد عاطفی رها کنیم؟

در حالی که ممکن است احساس کنید مسیر شما به سوی بهبودی مستلزم تمرکز بر درد است – این نمی تواند دور از واقعیت باشد. فرض کنید نوبت به گذشته تان می رسد و اینکه قبلاً چگونه آسیب دیدید. بهترین و سالم ترین کاری که اکنون می توانید انجام دهید این است که دلبستگی به درد عاطفی را رها کنید.

راز رهایی از درد گذشته

“آرامش درونی تنها زمانی حاصل می شود که ما بخشش را تمرین کنیم. بخشش، رهایی گذشته است، و بنابراین، وسیله ای برای اصلاح تصورات نادرست ما است.» -جرالد جامپلسکی

نکته

اگرچه تلاش برای رهایی ممکن است سخت ترین کار به نظر برسد. اما این چیزی است که شما را از دردی که احساس می کنید رها می کند. دلبستگی به درد عاطفی گذشته فقط شما را به آسیب های روانی متصل می کند و نمی توانید شادی را احساس کنید. اگر امیدوارید از دلبستگی به درد عاطفی دور شوید، اما مطمئن نیستید که چگونه شروع کنید، این چند نکته را بخوانید تا دوباره شرایط ایده‌آل را وارد زندگی خود کنید.

تفاوت بین انتظارات و واقعیت را در روابط خود درک کنید

همه ما انتظارات ایده آلیستی خاصی برای زندگی خود و افرادی که با آن‌ها ارتباط داریم، داریم. با این حال، زندگی هرگز دقیقاً همان چیزی نخواهد بود که فکر می‌کردیم، پس این انتظارات را کنار بگذارید. ما باید خود و دیگران را در زندگی مان آن گونه که هستند بپذیریم. اولین قدم این است که از وضعیت خود و نقشی که در روابط بازی می کنید آگاه باشید. در همین راستا، باید حقایق مربوط به افرادی را که در زندگی شما هستند بپذیرید. از آن‌ها قدردانی کنید و قدردان باشید که آن‌ها در زندگی شما هستند.

پاسخ منطقی به نتایج غیرمنتظره و دلبستگی به درد عاطفی

هر انتظار یا امیدی که برای آینده داشته باشیم، زندگی روشی خنده دار برای انجام برعکس آن دارد. وقتی زندگی نتایج متفاوتی از آن‌چه انتظارش را داشتیم به ما ارائه می دهد، باید به روشی منطقی پاسخ دهیم. این می تواند به معنای ایجاد مرزهایی بین خود و دیگران باشد و همچنین افرادی را که دیگر نمی توانیم آن‌ها را در زندگی خود جای دهیم، رها کنیم.

باورهای خود محدود کننده توسط خود ما ایجاد می شوند

اغلب، تنها چیزی که ما را از تحقق رویاهایمان باز می دارد، خودمان هستیم. وقتی می گویید “من هرگز نتوانستم به آن برسم” یا “این برای من غیرممکن است”، شما تنها کسی هستید که خود را پایین نگه می دارید. اکنون زمان آن است که شک و تردیدهای گذشته را کنار بگذارید و به خودتان ایمان بیاورید. در حالی که افراد دیگری ممکن است با اعتقادات محدود کننده خود وارد زندگی شما شوند. اما صدای حقیقت باشید و به دنیا و خود نشان دهید که می توانید هر کاری را که می خواهید انجام دهید.

برای جلوگیری از دلبستگی به درد عاطفی درک کنید که نمی توانید دیگران را کنترل کنید

تنها چیزی که می توانید کنترل کنید خودتان و نحوه پاسخ به شرایط است. در حالی که ممکن است آرزو داشته باشید که قدرت کنترل رفتار دیگران با شما را داشته باشید، دیگران فقط می توانند مسئول اعمال خود باشند. در حالی که این ممکن است گاهی ناامید کننده باشد، به شما این امکان را می دهد که واقعاً روی شخصی که می خواهید باشید تمرکز کنید.

روی اینکه چگونه در مورد خود فکر می کنید تمرکز کنید

چگونه دلبستگی به درد عاطفی رها کنیم؟

“خوشبختی زمانی است که آنچه فکر می کنید، آنچه می گویید و آنچه انجام می دهید با هم هماهنگ باشند.” – مهاتما گاندی

تمرکز بر آنچه دیگران در مورد شما فکر می کنند، سریع ترین راه برای ایجاد یک زندگی ناراحت است. به خود اجازه دهید که از نظرات دیگران در مورد شما و زندگی خود رها شوید. بدون اینکه به دنبال تایید دیگران باشید، با خودتان شاد و در صلح باشید.

برای جلوگیری از دلبستگی به درد عاطفی فرصتی برای اشتباهات فراهم کنید

اشتباهات و شکست ها بخشی از شرایط انسان است. همه ما مرتکب اشتباه می‌شویم. یاد بگیرید که آن‌چه را که اتفاق افتاد بپذیرید و بدون وسواس در مورد آن یا نگرانی در مورد آن حرکت کنید.

یک کار در حال پیشرفت

همه ما در حال پیشرفت هستیم. صرف زمان برای رهایی و بهبودی بخشی از این فرآیند است. با اجازه به خود برای زندگی عاری از درد و خجالت گذشته، می‌توانید به روی شادی و امیدی که آینده در انتظار شماست باز باشید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از این چند نکته برای رهایی به عنوان راهنمایی استفاده کنید تا تمرکز خود را در این سفر حفظ کنید. به یاد داشته باشید که خودتان را دوست داشته باشید و تلاش کنید تا بهترین نسخه «خودتان» باشید. منفی‌گرایی همیشه در دنیا وجود خواهد داشت. اما همانطور که برای درک بیشتر خود تلاش می‌کنید، می‌توانید با عشق مثبت به خود، از موارد منفی پیشی بگیرید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا