چگونه به فرزند خود بیاموزیم که تفکر انتقادی داشته باشد

خانواده نقش مهمی در تربیت فرزندان دارد. اگر خانواده ها نتوانند به درستی فرزندان خود را تربیت کنند دچار مشکلاتی خواهند شد. این مشکلات می تواند شامل آسیب های روانی مختلفی باشد. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشناسید. تفکر انتقادی اهمیت دارد.

برخی هم برای شما تازگی دارند. انتقاد کردن از هم یک موضوع مهم است. افراد باید بتوانند در هر مرحله از زندگی خود تفکر انتقادی داشته باشند. یکی از مسائلی که در انتقاد کردن مهم است، سازنده بود آن است. اگر شما به عنوان یک از از خانواده یا یک دوست نتوانید انتقاد سازنده ای داشته باشید طرف مقابل شما دچار آسیب هایی می شود. خانواده ها می توانند با کمک مشاوران و متخصصان تفکر انتقادی را به فرزند خود بیاموزند. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه به فرزند خود بیاموزیم که تفکر انتقادی داشته باشد؟

این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. نحوه مدیریت رفتار ها باید زیر نظر روان شناس و مشاور باشد. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه به فرزند خود بیاموزیم که تفکر انتقادی داشته باشد صحبت کنیم.

به کودکان بیاموزید که تفکر انتقادی داشته باشند

چگونه به فرزند خود بیاموزیم که تفکر انتقادی داشته باشد

هر روز بچه ها با پیام ها، اطلاعات و تصاویر رو به رو می شوند. چه در مدرسه باشند، چه فضای مجازی و یا با دوستان خود صحبت کنند، آن ها باید بدانند که چگونه می توانند آن چه را که می شنوند و می بینند ارزیابی کنند.  این کار باعث می شود تا نظرات و عقاید خود را شکل دهند. مهارت های تفکر انتقادی پایه و اساس آموزش و همچنین یک مهارت مهم در زندگی است. بدون توانایی تفکر انتقادی، بچه ها از نظر تحصیلی با مشکل رو به رو می شوند، مخصوصاً با افزایش سن.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حقیقت، مهم نیست که روزی فرزند شما قصد دارد به صورت حرفه ای چه کاری انجام دهد. او باید بداند چگونه انتقادی فکر کند، مشکلات را حل کند و تصمیم بگیرد. به عنوان والدین، ​​این مهم است که اطمینان حاصل کنید که فرزندان شما قبل از ترک خانواده می توانند به فکر خود باشند و ذهنیت انتقادی سالمی داشته باشند انجام این کار به آن ها کمک می کند تا هم از نظر تحصیلی و هم از نظر حرفه ای موفق شوند و از روابط آینده خود نیز سود می برند. در این جا آن چه شما باید در مورد تفکر انتقادی بدانید، از جمله نحوه آموزش فرزندان خود به متفکران انتقادی است.

تفکر انتقادی چیست؟

مهارت های تفکر انتقادی عبارت است از توانایی تخیل، تجزیه و تحلیل و ارزیابی اطلاعات به منظور تعیین صحت و اعتبار آن. همانند آن چه واقعیت دارد و چه چیزی نیست. این مهارت ها به افراد کمک می کند تا نظرات و ایده هایی را ایجاد کنند. همچنین به آن ها کمک می کند بفهمند چه کسی دوست خوب است و چه کسی نیست.

نظر ایمی مورین در ارتباط با این زمینه

ایمی مورین، LCSW، روان درمانگر و نویسنده کتاب های پرفروش “13 کاری که افراد قوی ذهنی انجام نمی دهند” و “13 کاری که والدین قوی ذهنی دارند” می گوید: “تفکر انتقادی همچنین می تواند شامل یک مشکل پیچیده و ایجاد راه حل های روشن باشد.” در واقع، تفکر انتقادی بخش اساسی حل مسئله، تصمیم گیری و تعیین هدف است. همچنین اساس آموزش است، به ویژه هنگامی که با درک مطلب همراه باشد. این دو مهارت در کنار هم به بچه ها اجازه می دهد تا بر اطلاعات مسلط شوند.

چرا مهارت تفکر انتقادی مهم است؟

برنامه ارزیابی بین المللی دانش آموزان (PISA)، که کودکان 15 ساله را در 44 کشور مختلف مورد ارزیابی قرار داد. بیش از یک دانش آموز در ایالات متحده قادر به حل مشکلات تفکر انتقادی نیست.  بیشتر، تحقیقات نشان می دهد که کودکانی که فاقد مهارت های تفکر انتقادی هستند با خطر بالاتری از مشکلات رفتاری رو به رو می شوند.  آماندا پیکریل، دکترا می گوید: اگر بچه ها متفکران انتقادی نیستند، پس به دقت فکر نمی کنند. پیکریل دارای مجوز از اداره آموزش و پرورش اوهایو و هیئت روانشناسی اوهایو است. در واقع عملاً در مدرسه نابینایان ایالت اوهایو در کلمبوس، اوهایو مشغول به کار است.

او می گوید: “عدم تفکر دقیق [و انتقادی] می تواند منجر به سوء تفاهم اطلاعات شود. اطلاعات نادرست می تواند منجر به مشکلات در مدرسه، کار و روابط شود.”

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چگونه به فرزند خود بیاموزیم که تفکر انتقادی داشته باشد

تفکر انتقادی همچنین به کودکان این امکان را می دهد تا درک عمیق تری از جهان از جمله این که چگونه خود را در آن جهان می بینند، بدست آورند. علاوه بر این، کودکانی که تفکر انتقادی را یاد می گیرند، بیشتر مراقب و باز اندیش هستند. مهارت های تفکر انتقادی می تواند به فرد در درک بهتر خود، افراد دیگر و جهان پیرامون کمک کند. آن ها می توانند در حل مشکلات روزمره، خلاقیت و بهره وری کمک کنند.

مزایای مهارت های انتقادی

دکتر پیکریل می گوید، راه های زیادی وجود دارد که مهارت های انتقادی می تواند برای فرزند شما مفید باشد. از توانایی حل مشکلات پیچیده در مدرسه و تعیین احساس آن ها در مورد مسائل خاص گرفته تا ایجاد روابط و برخورد با فشار همسالان.  مهارت های تفکر انتقادی فرزند شما را برای مقابله با چالش ها و موانع زندگی مجهز می کند.

نظر دکتر پیکریل در ارتباط با این زمینه

دکتر پیکریل می گوید: “مهارت های تفکر انتقادی [در حل یک مسئله ریاضی، مقایسه  [چیزها] و هنگام ایجاد مشاجره [مفید است].” “او به عنوان یک روانشناس، مهارت های تفکر انتقادی را در بازتاب خود نیز مفید می داند. وقتی فردی برای رسیدن به یک هدف شخصی یا حفظ یک رابطه رضایت بخش تلاش می کند، استفاده از تفکر انتقادی بسیار مفید است.”

تفکر انتقادی همچنین استقلال فردی را تقویت می کند

تفکر انتقادی همچنین استقلال فردی را تقویت می کند، خلاقیت را افزایش می دهد و کنجکاوی را تشویق می کند. کودکانی که به آن ها آموزش داده شده است که از مهارت های تفکر انتقادی استفاده کنند، سوالات زیادی می پرسند. آن ها هرگز فقط مسائل را به صورت واقعی ارزیابی نمی کنند.  مورین می گوید: “مهارت های خوب تفکر انتقادی می تواند منجر به روابط بهتر، کاهش ناراحتی و افزایش رضایت از زندگی شود.” ” فرض کنید شخصی  می تواند مشکلات روزمره را حل کند. به احتمال زیاد در توانایی خود برای مقابله با هرگونه چالشی که زندگی با آن روبرو می شود، اطمینان بیشتری دارد.”

چگونه به کودکان بیاموزیم که متفکر منتقد باشند؟

چگونه به فرزند خود بیاموزیم که تفکر انتقادی داشته باشد

آموزش تفکر انتقادی به کودکان بخش مهمی از والدین است. در واقع، وقتی به کودکان می آموزیم که متفکران انتقادی باشند، به آن ها یاد می دهیم که مستقل هم باشند. آن ها یاد می گیرند که عملیات خود را ایجاد کنند

بدون تأثیر زیاد خارجی به نتیجه گیری خود برسند. در این جا چند روش وجود دارد که می توانید به فرزندان خود بیاموزید که متفکران انتقادی شوند.

الگوی خوبی باشید

گاهی اوقات بهترین راه برای آموزش مهارت های مهم زندگی به فرزندان، الگوبرداری از آن در زندگی خودتان است. به هر حال، بچه ها تمایل دارند رفتارهایی را که در والدین خود مشاهده می کنند، کپی برداری کنند. مطمئن شوید که در حال بررسی الگوهای تفکر انتقادی در زندگی خودهستید. این باعث می شود که گفته ها غیر واقعی و چالش برانگیز به نظر برسند یا غیر اخلاقی یا ناعادلانه باشند.

نظر دکتر پیکریل در ارتباط با این زمینه

دکتر پیکریل می گوید: “والدین، ​​به عنوان متفکران انتقادی هستند و می توانند از روز اول با بیان مهارت های تفکر خود مدل انتقادی را آغاز کنند.” “برای کودکان بسیار خوب است که بفهمند والدین چگونه به مسائل انتقادی فکر می کنند. این مدل تفکر به کودکان اجازه می دهد تا فرایندهای فکری والدین خود را مشاهده کنند.  این الگوسازی به کودک کمک می کند از آن چه [مشاهده کرده اند] تقلید کند.”

چگونه یک الگوی خوب باشیم؟

دکتر پیکریل می گوید، کودکان دائماً با آزمون و خطا یاد می گیرند و بازی یک فعالیت آزمایشی و خطایی عالی است. او می گوید، در حقیقت، بازی منظم با کودک در سنین پایین، پایه و اساس تفکر انتقادی را ایجاد می کند. و عمق مهارت های انتقادی آن ها با پیشرفت آن ها بیشتر می شود. در این زمان است که برای حل این مشکل باید به روان شناس مراجعه کرد.

دکتر پیکریل می گوید: “متوجه خواهید شد که تفکر فرزند شما در سال های اولیه در سطح مشخصی قرار دارد و با افزایش سن، انتزاعی تر می شود.” “بازی همسالان همچنین در پرورش مهارت های تفکر انتقادی مفید است. اما والدین باید در هنگام بروز درگیری ها و یا هنگامی که ناسزاگویی ها بدتر می شود، در دسترس باشند.”

https://www.verywellfamily.com/how-to-teach-your-child-to-be-a-critical-thinker-5190765

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا