چگونه با اندوه خواهر و برادر کنار بیاییم؟

همه ما می دانیم که عضو یک خانواده بودن چه لذتی دارد. خانواده مهم ترین عضو برای هر شخصی است. حمایت های خانواده می تواند باعث موفقیت ما شود. داشتن خواهر یا بردار حس بسیار خوبی است. این که شما فردی را در کنار خود دارید و او از شما حمایت می کند بسیار عامل موثری برای موفقیت است. اما متاسفانه مسئله مرگ و میر برای همه افراد در دنیا به وجود می آید. اندوه خواهر و برادر هم یکی از این موارد است. بسیاری از افراد  هستند که بعد از مرگ یکی از نزدیکان خود دچار مشکلات روانی می شوند. مرگ یکی از عزیزان و کنترل اتفاقات بعد از آن می تواند دشوار باشد.

اما به راستی چه کسانی می توانند بعد از دشوار ترین مشکلات آینده ای درخشان بسازند؟ اگر به زندگی نامه افراد موفق نگاه بیندازید متوجه می شوید که آن ها فراز و نشیب های بسیاری را در زندگی خود داشته اند.  نکته مهم این است که آن ها چگونه توانسته اند از پس این ناملایمات بربیایند. یکی از این ناملایمات می تواند مرگ عزیزان باشد. خیلی از افراد را دیده این که پس از مرگ عزیزان خودشان بی احساس شده اند. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه با اندوه خواهر و برادر کنار بیاییم؟

اختلالات مختلف و اندوه خواهر و برادر

چگونه با اندوه خواهر و برادر کنار بیاییم؟

برخی از این اختلالات ممکن است در برخی افراد به وجود آمده باشد. یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد. خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه با اندوه خواهر و برادر کنار بیاییم، صحبت کنیم.

مبانی حساسیت زدایی و ارتباط آن با اندوه خواهر و برادر

این کار باعث می شود تا اضطراب یا ترس را که با یک موقعیت تحریک کننده همراه است، مانند دیدن عنکبوت، رانندگی یا دریافت واکسن، از بین ببرد.

درد بعد از اندوه خواهر و برادر

دردی که بعد از مرگ یک خواهر یا برادر احساس می کنید می تواند بسیار زیاد باشد. احساس غم و اندوه یا احساس بزرگ از دست دادن پاسخ های طبیعی به از دست دادن فردی مهم در زندگی شما هستند.  مرگ یک برادر یا خواهر به ویژه چالش برانگیز است. این مقاله به این موضوع می‌پردازد که چرا مرگ خواهر یا برادر متفاوت از انواع دیگر مرگ است، چگونه از دست دادن خواهر یا برادر زیاد مورد بحث قرار نمی‌گیرد، واکنش‌ها و اثرات مرگ خواهر یا برادر، مدت زمان سوگواری و راه‌هایی برای کمک به شما برای مقابله با غم و اندوه خواهر و برادر.

چرا خواهر و برادر خاص هستند؟

خواهر و برادر نقش ویژه ای در خانواده ما دارند. آن ها اغلب می توانند به عنوان بهترین دوستان ما عمل کنند و تبدیل به افرادی شوند که ما به آن ها اعتماد می کنیم. ما با خواهر و برادرهای کوچکترمان دعوا می کنیم، از خواهر و برادرهای بزرگترمان می آموزیم، با برادران و خواهرانمان بازی می کنیم و با آن ها رقابت می کنیم. در واقع، ما روابط ویژه ای با برادران و خواهران خود برقرار می کنیم. این روابط با والدین، سایر اقوام و حتی فرزندان خودمان متفاوت است.

اندوه خواهر و برادر در دنیای امروزی نادیده گرفته می شود

چگونه با اندوه خواهر و برادر کنار بیاییم؟

پزشکان و محققان در زمینه روانشناسی توجه زیادی به رابطه ویژه خواهر و برادر یا چگونگی تأثیر مرگ بر خواهر و برادرها نکرده اند. بحث در مورد اندوه خواهر و برادر به شدت توسط برنامه ها، خدمات و انجمن ها نادیده گرفته شده است. اما شروع به تغییر کرده است. پس از مرگ پسر یا دختر آن ها، جامعه برای حمایت از والدین از آن ها حمایت می کند. دوستان، همسایگان و اعضای خانواده بر آوردن غذا، برقراری تماس تلفنی و کمک به والدین تمرکز خواهند کرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

زندگی هنگامی سخت است که یک کودک غم انگیز است که نباید آن را نادیده گرفت یا در مورد آن کوتاهی کرد. اما به خواهران و برادران اجازه داده نمی شود که خود را غمگین کنند. به آن ها گفته می شود که به خاطر والدین خود قوی باشند. اغلب، خواهران و برادران در تنظیم برنامه های تشییع جنازه و کمک به والدین خود در گذراندن چنین دوران سختی نقش دارند. مراقبت از زمانی که خودتان وقت برای اندوهگین شدن ندارید، سنگین است.

واکنش های رایج به اندوه خواهر و برادر

بر اساس CDC، واکنش‌های رایج پس از تحمل یک فاجعه بزرگ، مرگ، رویداد آسیب‌زا یا فقدان شدید عبارتند از:

  • شوکه شدگی
  • ناباوری
  • انکار
  • اضطراب
  • پریشانی
  • خشم
  • دوره های غم و اندوه
  • ایجاد مشکلات خواب
  • ایجاد مشکلات اشتها

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کارشناسان همچنین به واکنش‌هایی اشاره می‌کنند که به نظر می‌رسد در مرحله پنج‌گانه غم و اندوه قرار می‌گیرند. این چارچوبی است که توسط الیزابت کوبلر راس، روانپزشک سوئیسی-آمریکایی توسعه یافته است. مراحل پنج گانه شامل:

  • انکار
  • خشم
  • چانه زنی
  • افسردگی
  • پذیرش – پذیرفته شدگی

اما خود کوبلر راس گفت که این فرآیند خطی یا قابل پیش بینی نیست. واکنش‌های عاطفی و فرآیند سوگواری در هر فرد متفاوت است. درد و احساسات شما منحصر به شماست.

تأثیراتی که ممکن است اندوه خواهر و برادر  روی شما داشته باشد

چه از طریق یک بیماری طولانی مدت مانند سرطان یا یک مرگ ناگهانی در اثر تصادف رانندگی، از دست دادن یک خواهر یا برادر می تواند دردسرساز باشد. شما ممکن است احساس کنید که زندگی از نظم خارج شده است یا درهم و برهم است. ما به طور منطقی برای مرگ یا فوت والدین بزرگتر یا پدربزرگ و مادربزرگ آمادگی داریم. اما خواهر و برادرهای ما مانند همسالان ما هستند. ما ریتم های روزمره زندگی را با رشد آن ها تجربه کرده ایم. از جمله تولدها، تعطیلات، و رویدادهای خاص. آن ها شاهد مشاجرات والدین ما، نقل مکان های ما به محله های مختلف و روزهای سخت ما بوده اند. ما انتظار داشتیم که آن ها برای نقاط عطف آینده نیز در کنار ما باشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مرگ یک خواهر یا برادر می تواند اثرات متعددی بر شما داشته باشد. فراتر از تلاش برای همدلی با اندوه خود، ممکن است مجبور شوید با چالش‌های جدیدی مانند موارد زیر که در زیر فهرست شده‌اند، مبارزه کنید.

تغییرات در دینامیک خانواده با اندوه خواهر و برادر

وقتی خواهر یا برادری می میرد، نقش ها و مسئولیت ها ممکن است متزلزل شود. اگر برادرتان رهبر خانواده بود، حالا چه کسی این نقش را بر عهده می‌گیرد؟ ناراحتی شما با پویایی خانواده جدید ممکن است استرس بیشتری به اندوه شما بیافزاید.

مرگ و فوت در یک رابطه نزدیک چه تاثیراتی دارد؟

از آن جایی که که خواهر و برادر اغلب عمیقاً به هم مرتبط هستند. ممکن است شما هم یک خواهر و هم بهترین رفیق خود را دیگر در نزدیکی خودتان نبینید. اگر در یک تجارت خانوادگی کار می کردید، مرگ برادرتان ممکن است نشان دهنده مرگ دوست تجاری شما باشد.

احساس گناه عمیق

اگر خواهر نوزاد شما فوت کرده است، احساس گناه برای عدم وجود او دور از ذهن نیست. کسانی که خواهر و برادر خود را از دست می دهند، اغلب در مورد دعواهای دوران کودکی احساس گناه می کنند و فرصت عذرخواهی ندارند. اگر در بزرگسالی با خواهر یا برادر خود بیگانه بودید، ممکن است احساس گناه کنید. زیرا اکنون برای برقراری ارتباط مجدد خیلی دیر است.

برخورد با دوستانی که مفید نیستند

دوستان ممکن است از شما دوری کنند زیرا نمی دانند چه بگویند. در این لحظات، می توانید به دوستانتان پیشنهاد دهید که بیایند و در حالی که برای اندوه خواهر و برادر خود گریه می کنید، با شما بنشینند.

ترس از ابتلا به بیماری

برای مثال، برای خواهر و برادرهایی که از سرطان گذشته اند، ممکن است اکنون نیاز به آزمایش داشته باشند. در واقع ممکن است احتمال ژنتیکی وجود داشته باشد که ممکن است به همان سرطان مبتلا شوید.  این ترس جدید است که شما یا خواهر و برادر دیگری نیز به یک بیماری کشنده مبتلا شوید.

چه مدت برای اندوه خواهر و برادر طولانی است؟

هیچ زمان “طبیعی” برای غم مرگ یک خواهر یا برادر وجود ندارد. با گذشت زمان، غم باید کاهش یابد و شما باید بتوانید عمل کنید. این بدان معنا نیست که غم به طور کامل ناپدید می شود. در مورد مرگ یا فوت خواهر یا برادر خود احساس غم و اندوه یا تنهایی کنید. این بدان معنی است که شما دوباره شروع به یافت اوقات شاد و خوشحالی خواهید کرد و به زندگی عادی خود باز خواهید گشت.

سوگواری مداوم

اما برای برخی، احساس مرگ عزیزان و اطرافیان آنقدر شدید است که طاقت فرسا و دشوار می شود. این فرآیند به غم دردناک برای اطرافیان معروف است. به آن اختلال سوگواری مداوم نیز می گویند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا