پریشانی عاطفی چیست؟

ما درک می کنیم که پریشانی عاطفی می تواند طاقت فرسا باشد. پریشانی عاطفی از نظر قانونی به عنوان “یک واکنش عاطفی بسیار ناخوشایند (به عنوان رنج، تحقیر یا خشم) تعریف شده است که ناشی از رفتار دیگری است و ممکن است برای خسارتی جبران شود.” گرچه پریشانی عاطفی گاهی اوقات به عنوان یک بیماری در نظر گرفته می شود که برخی از افراد باید “به راحتی از پس آن برآیند”، اما به ندرت چنین ساده ای وجود دارد. شاخه های پریشانی عاطفی کاملا جدی هستند. تحت برخی شرایط، افرادی که دچار پریشانی عاطفی شده اند ممکن است بتوانند پرونده های بعدی را آغاز کنند.

اگر در این زمینه دچار مشکل هستید می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

علائم و نشانه های پریشانی عاطفی

پریشانی عاطفی چیست؟ یک مرور کلی

یکی از اولین مراحل درک پریشانی عاطفی، آگاهی از علائمی است که با این واکنش عاطفی نامطلوب همراه است. در ادامه علائم و نشانه های پریشانی عاطفی بررسی می شوند.

کیفیت پایین خواب

طبق WebMD، یکی از قوی ترین شاخص های پریشانی عاطفی، کیفیت پایین خواب است. افرادی که با خوابیدن دست و پنجه نرم می کنند، بطور مداوم از خواب بیدار می شوند یا فقط کاهش کلی کیفیت استراحت را که هر شب دریافت می کنند، مشاهده می کنند، ممکن است از پریشانی عاطفی رنج ببرند. اگر مشکلات خواب مداوم باشد، ممکن است مظهر یک مشکل بزرگتر باشد. خواب برای رفاه حال هر کس مهم است. کمبود خواب مکرر می تواند به مشکلات سلامتی مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری کلیوی و سکته مغزی کمک کند.

تغییرات شدید وزن

مشابه کیفیت پایین خواب، تغییرات شدید وزن می تواند نشانه پریشانی شدید عاطفی باشد. افزایش یا کاهش شدید وزن چیزی است که باید مورد توجه قرار گیرد و سریعاً به آن توجه شود. گاهی اوقات، این تغییرات می تواند نشان دهنده یک اختلال خوردن، مانند بی اشتهایی یا پرخوری باشد. مطالعات بی شماری تأیید کرده اند که دستورات قبلی نه در مورد غذا بلکه در مورد کنترل هستند. فردی که از پریشانی عاطفی رنج می برد ممکن است در زندگی خود احساس ناتوانی کند، بنابراین به عنوان وسیله ای برای بازیابی مجدد کنترل خود به غذا یا وزن خود روی می آورد.

انفجارهای ناگهانی خشم

افرادی که از پریشانی عاطفی رنج می برند احتمالاً با کنترل مزاج دست و پنجه نرم می کنند. این می تواند منجر به شلاق زدن آنها در تحریکات جزئی شود. انفجارهای عصبانیت خشمگین و کنترل نشده می تواند عواقب جدی و تأثیرگذار بر زندگی داشته باشد. این طغیان ها می تواند دیگران، دوستی، کودکان و همکاران قابل توجه را از خود دور کند. کسی که به رئیس یا مشتری خود ضربه می زند ممکن است در معرض آسیب جدی قرار گرفته و یا به شغل خود پایان دهد. علیرغم خسارات سنگینی که می تواند در نتیجه انفجارهای خشمگین ایجاد شود، علائم هشدار دهنده داخلی وجود دارد که وجود خشم را نشان می دهد. این کار باید انجام شود، حتی اگر این به معنای کمک خارجی یا حرفه ای باشد.

انرژی تخلیه شده

باور کنید یا نه، احساسات درونی فرد به شدت با سطح انرژی او گره خورده است. شادی می تواند انرژی بدهد در حالی که غم یا ناامیدی می تواند انرژی را تخلیه کند. احساس خشم شدید ممکن است باعث ایجاد انفجارهای موقت انرژی شود تا بعداً باعث “تصادفی” قابل توجه و شدید شود. در برهه ای از زمان، پریشانی عاطفی که بدون کنترل باقی می ماند، شروع به تخلیه انرژی بدن می کند. این امر اغلب به صورت خستگی مفرط، بی انگیزگی و عدم علاقه به کار یا سرگرمی هایی که معمولاً شخصی از آنها لذت می برد، ایجاد می شود.

چگونه از پریشانی عاطفی جلوگیری کنیم؟

پریشانی عاطفی چیست؟ یک مرور کلی

یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از پریشانی عاطفی، دوری جستن از افراد، محیط ها و موقعیت هایی است که در آن تأثیر دارند. این بدان معنی است که خود را با افراد مثبت محاصره کنید، روابط سالم داشته باشید و در محیط های مناسب مکررا حضور داشته باشید. هر یک از این موارد بر بهزیستی احساسی یا فقدان آن تأثیر می گذارد.

متأسفانه، اجتناب از کسانی که به پریشانی عاطفی کمک می کنند اغلب آسانتر از انجام است. برخی از افراد و روابط در ابتدا سالم هستند، اما با گذشت زمان سمی می شوند. در شرایط دیگر، محیط کار فرد می تواند عامل پریشانی عاطفی وی باشد. این می تواند عوارضی ایجاد کند که به سرعت از کنترل خارج می شوند. در این مرحله، فرد تصمیماتی دارد که باید بگیرد. او یا می تواند در اطراف منابع پریشانی عاطفی آنها باقی بماند، یا آنها می توانند شرایط را ترک کنند.

کنار گذاشتن روابط یا محیط هایی که فرد به آنها عادت کرده یا در آنها سرمایه گذاری کرده است، دشوار خواهد بود. با این حال، با گذشت زمان، اثرات سو پریشانی عاطفی بیشتر از مزایای موثر در سرمایه گذاری باقی مانده در نهادهای فوق خواهد بود. یکی از بهترین تصمیماتی که شخص می تواند بگیرد، دانستن این است که چه موقع باید تغییر ایجاد کند و آن را بپذیرد. گاهی اوقات درهای خاصی باید بسته شوند تا درهای بهتری باز شوند. این تصمیمی است که هر شخص باید برای خودش بگیرد. نمی توان آن را به کسی تحمیل کرد.

برای رسیدن به خوشبختی تلاش کنید

به نظر ساده می رسد، یکی از بزرگترین سلاح ها در برابر احساسات است! پریشانی می تواند برای رسیدن به سعادت کمک کند. البته، گفتن این ممکن است آسانتر از انجام باشد، اما با عزم راسخ و فداکاری، خوشبختی یک حالت ذهنی است که می توان به آن دست یافت. متأسفانه، در مورد خوشبختی انبوه تصورات غلط وجود دارد. بسیاری از مردم تصور می کنند که درآمد، عنوان شغلی، شهرت، وضعیت، توجه جنسی و … به طور خودکار باعث خوشبختی افراد می شود. خوشبختی واقعی از منابع خارجی یا افراد حاصل نمی شود. دستیابی به خوشبختی یا فقدان آن، تصمیمی آگاهانه است. عادت ها، تصمیمات و شیوه های زندگی فردی می توانند ابزاری برای دستیابی به خوشبختی باشند … یا نه.

باور کنید یا نه، روانشناسی خاصی در دستیابی به خوشبختی دخیل است. البته، هیچ راه حلی همه جانبه برای پریشانی عاطفی وجود ندارد، اما روانشناسی امروز نکات مفیدی در مورد چگونگی بهبودی دارد. این که افراد مبتلا می توانند از پریشانی عاطفی عبور کنند و از امتیازات یک زندگی شاد لذت ببرند. اول و مهمتر از همه تعادل است. بنابراین بسیاری از مردم از دانستن اینکه کمبود تعادل چقدر در ناراحتی و پریشانی موثر است شوکه می شوند.

ما درک می کنیم که پریشانی عاطفی می تواند طاقت فرسا باشد

تعادل

در هسته آن، تعادل در مورد خوب بودن است. روش های مختلفی برای دستیابی به یک سبک زندگی کاملاً مناسب وجود دارد. اولین و مهمترین مسئله سلامت اساسی است. هرکدام باید حداقل کار کنند، بخوابند و غذا بخورند. بیشتر اوقات، حداقل یکی از موارد بالا ضربه می خورد. بسیاری از مردم به خاطر انجام کارهای بیشتر، مایل هستند خواب خود را فدا کنند. سایر افراد فست فود خریداری می کنند زیرا در مقایسه با پختن غذا یا خرید یک وعده غذایی سالم، زمان (و هزینه) کمتری مصرف می کنند. در حالی که تعادل کامل در تمام طول روز هر روز عملاً غیرممکن است، اما یک سبک زندگی متعادل هنوز چیزی است که باید به سمت آن تلاش کرد.

افرادی که شب ها و ساعت های طولانی کار می کنند باید حداقل به صورت نیمه مکرر برای خود وقت بگذارند. این می تواند به معنای صرف یک روز کار، یک بار در هفته خوابیدن یا حتی یک روز اختصاص دادن به سم زدایی فناوری باشد. هرکدام ایده خود را از معنای استراحت برای خود دارند. بنابراین اغلب، جامعه مفهوم همیشه سنگ زنی، شلوغ کردن و کار سخت برای بالا رفتن از نردبان شرکت، تحقق اهداف و غیره را مورد تمجید قرار می دهد.

اکنون، گرچه کار سخت شایسته است، اما دانستن اینکه چه موقع باید آرامش داشته باشید نیز شایستگی دارد. بسیاری از مردم از اینکه چه میزان ناراحتی عاطفی با ناتوانی در مکث، تجدید سازمان و بعداً به کار (های) فعلی مرتبط است، شوکه می شوند. یک استراحت می تواند منجر به بهره وری بیشتر در مسیر موفقیت شود. این در مقابل ادامه دادن فشار به خود حتی در مقابل فرسودگی شغلی قریب الوقوع است.

به دنبال کمک حرفه ای باشید

پریشانی عاطفی چیست؟ یک مرور کلی

تا به امروز، بسیاری از افراد هنوز با ایده جستجوی کمک حرفه ای مبارزه می کنند. بعضی اوقات این مبارزه ریشه در غرور یا خودخواهی دارد. بار دیگر، مردم به این باور رسیده اند که می توانند یا می توانند به تنهایی مشکلات خود را حل کنند. حتی سناریوهایی وجود دارد که به افراد مبارز گفته می شود که فقط افراد ضعیف یا ناکافی از خدمات مشاوران یا درمانگران استفاده می کنند.

تصورات غلط فوق در بهترین حالت نادانی و در بدترین حالت خطرناک است.

مهم نیست که شخصی چقدر قوی، آگاه یا موفق باشد، هر کس گاهی اوقات به کمک نیاز دارد. این کار همراه با شرم نیست. درخواست کمک، راهنمایی یا نظر تخصصی بیرون کاملاً اشکالی ندارد. پریشانی عاطفی در حال انجام، یکی از واضح ترین نشانه هایی است که نشان می دهد آنچه در زندگی فرد مبتلا اتفاق می افتد موثر نیست.

تلاش برای جلوگیری از پریشانی عاطفی، احاطه کردن خود به محیط / روابط سالم و حفظ یک سبک زندگی متعادل، همه خوب و عالی است. در برخی موارد، صرفاً ایجاد برخی تغییرات در زندگی شخصی فرد برای رهایی از پریشانی عاطفی کافی است، که شگفت آور است. با این حال، این برای همه درست نیست. هر یک از آنها شرایط منحصر به فرد خود را دارند و اگر سطح پریشانی عاطفی کسی در حال افزایش باشد یا نتواند فروکش کند، کمک حرفه ای در درجه اول اهمیت است.

در اینجا در مرکز مشاوره همکده، اولویت شماره یک ما کمک و راهنمایی برای هر کسی است که با ما تماس بگیرد. مشاوران و درمانگران ما ابتدا آموزش می بینند تا شما را بشناسند و سپس با شما کار کنند، نه تنها ناراحتی های عاطفی (یا سایر مسائل) را از بین ببرید بلکه به شما کمک می کنند کیفیت زندگی خود را به طور کلی بهبود ببخشید. ما درک می کنیم که هر یک از آنها باید چالش ها و موانع منحصر به فرد خود را برطرف کنند. با این حال، هیچ کس نباید مجبور شود که این موارد را به تنهایی پشت سر بگذارد.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا