چند نشانه که بیش از حد می خوابید یا اختلال پرخوابی دارید؟

اختلال پرخوابی می تواند آسیب های زیادی به افراد برساند. همان طور که خواب کم مشکلات فراوانی را به وجود می آورد. خوابیدن مراحل مختلفی دارد و روان شناسان راه حل های خابفص برای درست خوابیدن ارائه داده اند. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات خوابیدن نیز وجود دارد. برخی اوقات بیماری های مختلف می توانند اختلالات خواب را به وجود بیاورند. اگر فردی نتواند برنامه خواب درستی داشته باشد دچار آزار و اذیت خواهد شد. در مقاله های قبل در ارتباط با خوابیدن و ویژگی های خواب خوب صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند نشانه که بیش از حد می خوابید یا اختلال پرخوابی دارید، چگونه است و باعث چه چیزهایی خواهد شد.

توضیحاتی درباره اختلال پرخوابی

‌در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است. در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است و نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. این نکته را باید بدانید که خواب کافی می تواند باعث پیشرفت فعالیت شما هم بشود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند نشانه که بیش از حد می خوابید یا اختلال پرخوابی دارید، صحبت کنیم.

تعلل در وقت خواب و اختلال پرخوابی

تعلل در وقت خواب به پدیده ای اشاره دارد که در آن افراد برای انجام فعالیت هایی که در طول روز وقت ندارند از رختخواب منصرف می شوند. این راهی برای یافتن زمان برای اوقات فراغت و سرگرمی است اما به قیمت خواب.

اصطلاح “به تعویق انداختن زمان خواب” و اختلال پرخوابی

چند نشانه که بیش از حد می خوابید یا اختلال پرخوابی دارید؟

اصطلاح “به تعویق انداختن زمان خواب” در مقاله ای در سال 2014 معرفی شد. افزودن کلمه “انتقام” برای اولین بار در چین به کار رفت تا توصیف کند که چگونه افرادی که اغلب 12 ساعت کار می کنند، بیدار می مانند و تنها راه آن ها این است که کنترل خود را پس بگیرند. این اصطلاح به دنبال توئیت ویروسی روزنامه نگار دافنه کی لی رواج یافت. او این را چیزی توصیف می کند که زمانی اتفاق می افتد که “افرادی که کنترل زیادی بر زندگی روز خود ندارند از خوابیدن زود خودداری می کنند تا احساس آزادی خود را در ساعات پایانی شب به دست آورند.”

علائم اختلال پرخوابی  در افراد مختلف متفاوت است

محققان پیشنهاد می کنند که سه ویژگی اصلی تعلل در خواب را تعریف می کند:

  • تأخیر در به خواب رفتن باید زمان کلی خواب هر فرد را در شب کاهش دهد.
  • این تأخیر در به خواب رفتن به دلیل دیگری نیست، مانند بیمار شدن از یک منبع محیطی که باعث اختلال در خواب می شود.
  • افرادی که این رفتار را انجام می دهند کاملاً می دانند که ممکن است منجر به عواقب منفی شود، اما به هر حال تصمیم می گیرند که آن را انجام دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این ممکن است بسته به موقعیت افراد و این که چرا آن ها احساس می کنند باید تا دیروقت بیدار بمانند، تأثیر متفاوتی داشته باشد. برای والدین کودکان خردسال، ساعت ها بعد از خواباندن بچه ها ممکن است تنها زمانی باشد که آن ها تنها می توانند تمرکز خود را بر روی کارهایی که می خواهند انجام دهند، داشته باشند. برای افرادی که برنامه کاری شلوغی دارند، این اتفاق به صورت خطرناکی خواهد افتاد.

چند نشانه که نشان می دهد بیش از حد می خوابید آیا اختلال پرخوابی دارید؟

آیا بعد از اینکه تمام شب را خوابیدید خسته از خواب بیدار می شوید؟ آیا احساس می کنید که می توانید 10 تا 12 ساعت در روز بخوابید و باز هم کافی نیست؟ ممکن است وضعیتی به نام اختلال پرخوابی داشته باشید که یک اختلال خواب نادر است که می تواند زندگی شما را خراب کند. این اختلال که پرخوابی ایدیوپاتیک یا IH نیز نامیده می شود، از نظر عصبی خطرناک است. متأسفانه، اثرات این وضعیت می تواند هر بخشی از زندگی شما را مختل کند. بیشتر در سنین پیش از نوجوانی ایجاد می شود، اما ممکن است در هر سنی رخ دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چند نشانه که بیش از حد می خوابید یا اختلال پرخوابی دارید؟

اختلال پرخوابی به تدریج شروع می شود. مشخصه های این وضعیت این است که افراد نمی توانند بیدار بمانند یا به اندازه کافی هوشیار باشند تا در ساعات روز فعالیت کنند. این به عنوان EDS یا خواب آلودگی بیش از حد در طول روز طبقه بندی می شود. اما EDS یک علامت است و به خودی خود یک بیماری نیست.

IH اغلب با اختلال پرخوابی اشتباه گرفته می شود زیرا فرد در نامناسب ترین زمان ها به خواب می رود و هیچ کنترلی بر آن ندارد. این اختلال به قدری ناتوان کننده می شود که عملکرد روزانه را مهار می کند. یکی دیگر از مشکلات رایج این بیماری این است که افراد پس از خواب بیدار شدن از خواب دشواری دارند.

استراحت های روزانه و مشکلات خواب

حتی آن چرت‌های روزانه می‌تواند برای بیدار شدن از خواب و عملکرد عادی مشکل‌ساز باشد. با این حال، اگر بخواهید 15 ساعت در شب استراحت کنید، تاثیری بر میزان خستگی شما در روز بعد نخواهد داشت. به نظر می رسد هیچ مقدار خوابی نمی تواند مشکل را برطرف کند، به این ترتیب این وضعیت از خستگی عمومی قابل تشخیص است. از آنجایی که این یک بیماری مزمن است، ممکن است یک فرد دوره هایی داشته باشد که اوضاع بهتر است و دوباره بدتر شود. نوسانات مداوم اختلال پرخوابی انجام هر کاری را در بدترین حالت خود چالش برانگیز می کند، اما زمانی وجود دارد که در حالت بهبودی است.

چه چیزی باعث پرخوابی ایدیوپاتیک می شود؟

علت این اختلال عصبی یک راز است. محققان پیوندهای ژنتیکی قوی ای یافته اند که نمی توان انکار کرد. علاوه بر این، اگر سایر اختلالات خواب، مانند اختلال پرخوابی، در خانواده شما وجود داشته باشد، می تواند شما را در معرض افزایش خطر ابتلا به این بیماری قرار دهد. برخی از نظریه ها در مورد علت این اختلال بررسی شده است. در این‌جا پیوندهای احتمالی وجود دارد که محققان معتقدند می‌توانند عوامل مؤثر باشند:

  • چاقی
  • مسائل مربوط به سوء مصرف مواد
  • بیماری های عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس یا پارکینسون
  • افسردگی
  • کم خوابی
  • استفاده از برخی داروها
  • آپنه خواب
  • ژنتیک

نکته ای در ارتباط با این زمینه

یکی از مزایای افرادی که از نارکولپسی رنج می برند این است که می توانند با چرت زدن برنامه ریزی کنند. در حالی که این به این فرد کمک می کند، اما برای فردی که از پرخوابی رنج می برد کمک زیادی نمی کند. چرت زدن باعث می شود با احساس شادابی بیشتر از قبل از خواب بیدار شوید و پس از خواب بیدار شدن برایتان سخت است.

چند علامت شایع اختلال پرخوابی

داشتن IH بسیار مشکل است. علائم تقریباً در کل یکسان است، اگر‌چه شدت آن‌ها ممکن است کاهش یابد و کاهش یابد. ممکن است یک نفر تمام علائم را تجربه کند در حالی که فرد دیگری فقط یک زوج داشته باشد. در این‌جا علائم اختلال پرخوابی وجود دارد:

EDS یا خواب آلودگی بیش از حد در طول روز

این علامت فعالیت های روزانه را مهار می کند و کار و داشتن یک زندگی اجتماعی را به چالش می کشد.

خواب زیاد

چند نشانه که بیش از حد می خوابید یا اختلال پرخوابی دارید؟

اگر بیش از ده ساعت در یک بازه زمانی 24 ساعته می‌خوابید و هنوز سرحال نیستید، این یکی از نشانه‌های بارز مشکلات خواب زیاد است.

پریشانی چرت زدن

شما می توانید چرت بزنید، اما آن‌ها کمک چندانی به وضعیت شما نمی کنند. علاوه بر این، ممکن است به سختی از خواب بیدار شوید. در حالی که بیشتر افراد می توانند یک یا دو ساعت چرت بزنند، شما می توانید بدون مشکل 4 تا 5 ساعت چرت بزنید.

مه مغزی

وقتی بیدار هستید، احساس می کنید در حالت خلسه مانند هستید. شما نمی توانید چیزها را به خاطر بسپارید و تمرکز شما در رنج است.

سردردهای مزمن

به دلیل اختلال پرخوابی، سردرد مزمن غیر معمول نیست.

پدیده رینود

این یک مشکل گردش خون است که در آن انگشتان دست و پا می توانند رنگ ارغوانی پیدا کنند و سرد شوند. اغلب در کنار شرایط خودایمنی مشاهده می شود.

سرگیجه

احساس سبکی سر و این که انگار قرار است از حال بروید مشکلی رایج است. این می تواند ناشی از مشکلات فشار خون باشد که در این اختلال شایع است.

ارتوستاز

وقتی در حالت نشسته هستید، فشار خون شما به شدت کاهش می‌یابد. این همچنین می تواند به احساس سبکی سر کمک کند.

فلج خواب

طبق گفته کتابخانه ملی پزشکی، اختلال پرخوابی زمانی رخ می دهد که شما بیدار می شوید و کاملاً فلج می شوید. مغز شما هوشیار و بیدار است، اما قادر به حرکت نیستید. معمولاً در عرض چند دقیقه از بین می‌رود.

مشکل در تنظیم دمای بدن

کسانی که این عارضه را دارند ممکن است به طور غیرقابل توضیحی دچار سرمازدگی باشند و مدت کوتاهی بعد گرم شوند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا