چند مشکل ناشی از غفلت عاطفی دوران کودکی

غفلت عاطفی دوران کودکی در بین بسیاری از خانواده ها وجود داشته است. این نوع تربیت کودکان باعث شد آن ها حس وابستگی پیدا کنند. البته أجساد ارتباط با دیگران اصلا فرآیند بدی نیست. اما این که کودک شما به علت تربیت اشتباه در دوران کودکی وابسته به افراد دیگر باشد اشتباه است. یکی از آسیب هایی که این گونه اشخاص در آینده می خورند احساس کمبود محبت است.

علائم خشم و عصبانیت در افراد مختلف متفاوت است. در واقع در روان شناسی تعاریف متفاوتی از عصبانیت وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشناسید و برخی تا آشنا و جدید هستند. یکی از مواردی که ارتباط مستقیمی با عصبانیت دارد مشکلات عاطفی است. برای مثال اگر می بینید که شخصی در نزدیکی شما از عصبانیت رنج می برد یکی از دلایل آن می تواند مشکلات عاطفی در دوران کودکی باشد. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند مشکل ناشی از غفلت عاطفی دوران کودکی چگونه است؟

اختلالات افراد و غفلت عاطفی دوران کودکی

تمامی اختلالات روانی قابل حل است به شرط این که فرد قبول کند که این مشکل را دارد و راه حل ها و تمرینات را انجام دهد. عصبانیت ها می تواند در فرد به گونه ای مختلفی ایجاد شود. برای مثال در یک فرد عصبانیت فقط در زمان های اتفاقات ناگوار ایجاد می شود. در افراد دیگر ممکن است این عصبانیت به شیوه های دیگری ایجاد شود. برای مثال ممکن است فرد در تمام مدت عصبانیت را داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند مشکل ناشی از غفلت عاطفی دوران کودکی صحبت کنیم.

غفلت عاطفی دوران کودکی و مشکلات عاطفی شما همیشه آسان نخواهد بود.

غفلت عاطفی دوران کودکی و مشکلات عاطفی شما همیشه آسان نخواهد بود. برخی از افراد برای کنترل نحوه واکنش به شرایط خاص بسیار سخت هستند. اگر با موقعیتی استرس زا رو به رو شدید، ممکن است احساس کنید که نمی توانید از خشم جلوگیری کنید. این می تواند مشکل ساز باشد، زیرا ممکن است به شما آسیب برساند هم از نظر حرفه ای و هم از نظر شخصی. مسائل مربوط به عصبانیت و مشکلات عاطفی اغلب به هم نزدیک هستند. شرایط مختلف سلامت روانی خود را با حملات شدید خشم نشان می دهد. اگر با این مشکل سر و کار دارید، یا اگر عزیزی دارید که این مشکل را تجربه می کند، ممکن است از دست دادن کاری که انجام می دهید ناتوان باشید. باید بدانید که می توان از کمک ها استفاده کرد و شرایط را تغییر داد.

مشاوره برای کنترل خشم و غفلت عاطفی دوران کودکی

مشاوره یکی از بهترین درمان های ممکن برای خشم و مشکلات عاطفی خواهد بود. این می تواند به بیماران در رفع علل برخی مسائل کمک کند و در عین حال راههای مقابله را نیز به آن ها آموزش دهد. اگر خشم و مسائل عاطفی به یک مشکل جدی در زندگی شما تبدیل شده است، باید درمان را در نظر بگیرید.

اختلال دوقطبی و غفلت عاطفی دوران کودکی

اختلال دوقطبی شرایطی است که سالانه زندگی میلیون ها نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. این شرایطی است که باعث می شود افراد دوره های خلق و خوی پایین و بالا را پشت سر بگذارند.

چند مشکل ناشی از غفلت عاطفی دوران کودکی

غفلت عاطفی در دوران کودکی فوق العاده مضر است و اثرات آن تا بزرگسالی باقی می ماند. به عنوان یک بزرگسال، ممکن است به ظاهر بدون دلیل، منفی بافی را تجربه کنید. با این حال، بسیاری از بزرگسالان به دلیل بی توجهی دوران کودکی، چنین احساسی دارند. همانطور که کودکان از نظر عاطفی رشد می کنند، به محبت، محبت و پرورش نیاز دارند. وقتی چیزی غیر از این ها دریافت می کنند، مشکلات شدیدی ایجاد می کند که در درازمدت آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد. سپس، به عنوان بزرگسال، به دلیل بی توجهی که در کودکی تجربه کرده اند، به مبارزه ادامه می دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اکثر کودکانی که غفلت را تجربه می کنند، متوجه نمی شوند که این غفلت در حال وقوع است. زیرا آن ها آن را یک تجربه مشترک می دانند. هنگامی که آن ها یاد می گیرند که احساسات را مسدود، نادیده بگیرند یا به حداقل برسانند، باعث ایجاد اثرات فوری و طولانی مدت می شود. هر زمان که والدین الگوی ثابتی از عدم توجه به نیازهای عاطفی فرزندشان نشان دهند، این بی توجهی تلقی می شود.

هیچ یک از پدر و مادر ها کامل نیستند

هیچ پدر و مادری کامل نیست و همه گاهی اوقات به هم می ریزند. این رفتار تنها زمانی تبدیل به رفتار غفلت آمیز می شود که والدین مکرراً به نیازهای فرزند خود پاسخ نمی دهند. درک غفلت عاطفی، مشکلات ناشی از آن، و نحوه غلبه بر آن ها می تواند همه چیز را تغییر دهد.

پیچیدگی غفلت عاطفی دوران کودکی

در حالی که احتمالاً درباره غفلت عاطفی شنیده اید، ممکن است کمی پیچیده باشد. وقتی والدین به احساسات فرزندشان پاسخ نمی دهند، غفلت است. این نوع غفلت کاری نیست که والدین انجام می دهند. اما توصیف می کند که چه کاری انجام نمی دهند.

در این موقعیت غفلت‌آمیز، کودک آگاهی عاطفی، اعتبار عاطفی و رابطه معنادار را از دست می‌دهد. اغلب برای کودک دشوار است که تشخیص دهد این تجربه سالم نیست زیرا به آن عادت کرده است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بچه‌ها همیشه نمی‌دانند که والدینشان باید به احساسات آن ها توجه کنند و آن‌ها را شناسایی کنند. علاوه بر این، بچه ها همیشه نمی دانند که والدینشان باید به احساسات فرزندشان علاقه مند و نگران باشند. علاوه بر این، کودکانی که غفلت را تجربه می‌کنند، حتی نمی‌دانند که والدینشان باید درباره احساساتشان با آن ها صحبت کنند. وقتی والدین مرتباً این کارها را انجام می دهند، به فرزندانشان می آموزند که وقتی چیزی را احساس می کنند تصدیق کنند. به علاوه، به فرزندشان می آموزد که فرآیند غفلت عاطفی دوران کودکی خود را شناسایی کند و نسبت به آن ها واکنش نشان دهد.

صحبت درباره احساسات توسط والدین

والدینی که با بچه‌ها درباره احساسات صحبت می‌کنند، به کودک یاد می‌دهند که خود را ابراز کند. این مهارت حیاتی زندگی کودک را در مسیر درستی برای آگاهی عاطفی، غنی شدن و ارتباط قرار می دهد. با این حال، اگر والدین متوجه احساسات کودک نشوند، علاقه نشان ندهند، نامی نبرند یا با او صحبت نکنند، بسیار مضر است. کودک رشد عاطفی ضروری را از دست می دهد و منجر به عواقب مضری می شود. در نهایت، کودک به بزرگسالی تبدیل می شود که همچنان احساسات خود را نادیده می گیرد.

نمونه هایی از غفلت عاطفی دوران کودکی

یکی از مصادیق بی توجهی زمانی است که کودک به والدین خود می گوید که غمگین هستند و این وضعیت را نادیده می گیرد. هر زمان که والدین نتوانند به کودک گوش دهند و به او کمک نکنند که با آن کنار بیاید، این یک نمونه غفلت است. پس از مدتی کودک باور می کند که نیازهای عاطفی او بی اهمیت است و دیگر به دنبال حمایت نمی رود.

مثالی در ارتباط با این زمینه

مثال دیگر زمانی است که والدین فرزند خود را به دلیل داشتن احساسات تحقیر می کنند. وقتی پدر و مادری فرزندشان را بچه گریان صدا می کنند یا به او می گویند که مثل یک بچه رفتار نکند، این یک رفتار غفلت عاطفی دوران کودکی است. عبارات دیگری که به کودک آسیب می رساند شامل موارد زیر است:

  • “تو این را باور نمی کنی.”
  • “اینطوری نشد.”
  • “شما چنین احساسی ندارید، پس از گفتن آن دست بردارید.”
  • “اینقدر حساس نباش.”

اثرات غفلت عاطفی اغلب ظریف است، اما به شدت بر فرد تأثیر می گذارد. عدم توجه به زمانی که فرزندتان کاری را به خوبی انجام می دهد، شکل دیگری از سهل انگاری است که به شدت او را تحت تأثیر قرار می دهد.

چه چیزی باعث غفلت عاطفی دوران کودکی می شود

درک علل غفلت دشوار و اغلب چند وجهی است. اکثر والدین تمام تلاش خود را می کنند و حتی آنهایی که از نظر عاطفی فرزندان خود را نادیده می گیرند معمولاً قصد انجام این کار را ندارند. بزرگسالانی که از نظر عاطفی فرزندان خود را نادیده می گیرند معمولاً برخی از موارد زیر را تجربه می کنند:

  • افسردگی
  • اختلالات سلامت روان
  • عدم رضایت شخصی احساسی
  • فقدان مهارت های فرزندپروری سالم
  • سوء استفاده یا سوء استفاده از مواد
  • خشم یا رنجش
  • سابقه بی توجهی والدین

مشکلات ناشی از غفلت عاطفی در دوران کودکی

این سوء استفاده چه آسیبی به بار می آورد؟ به این نتایج بالقوه نگاهی بیندازید.

ناراحتی در ابراز احساسات

کودکان نادیده گرفته شده به بزرگسالانی تبدیل می شوند که در ابراز احساسات مشکل دارند. آن ها همچنین وقتی دیگران خود را ابراز می کنند، احساس ناراحتی یا ناخوشایندی خواهند داشت. حتی ابراز خوشحالی و مثبت اندیشی باعث ناراحتی آنها می شود. کودکانی که به خاطر احساساتشان مورد تمسخر قرار می گیرند با ناراحتی نسبت به والدین بزرگ می شوند. آن ها ممکن است سرکوب شوند، نادیده گرفته شوند یا مجازات شوند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا