چند علامت و نشانه ADHD در دختران

یکی از مواردی که در جهان امروز بسیار شایع شده است ADHD است. ADHD در دختران یکی از فرآیند های است که ممکن است تفاوت های با بقیه افراد داشته باشد. نکته مهم این است که خانواده اجازه طولانی تر شدن این اختلال را ندهند. اگر برای فرزند دخترشان در دوران کودکی این مشکل به وجود آماده است باید تلاش کنند این مشکل را هر چه سریع تر حل کنند. علائم و نشانه های ADHD در دختران برای هر شخص متفاوت است.

یکی از مهم ترین اختلالات در دنیای ما اختلالات روانی است. البته اختلالات جسمانی نیز می توانند زمینه ساز اختلالات روانی باشند. برای مثال بیماری های که از طریق حوادث ایجاد می شوند مانند تصادفات یا سو استفاده های جنسی می توانند اختلالات وانی را به همراه داشته باشند. اختلالات روانی اگر درمان نشوند می توانند خطرناک باشند. بنابراین بهتر است افراد قبل از تشدید اختلالات آن ها را درمان کنند. درمان از طریق روان شناسان و درمانگر انجام می شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا  ADHD و حافظه  با هم ارتباط دارند یا خیر؟

ADHD در دختران و شرایط زندگی

چند علامت و نشانه ADHD در دختران

در ادامه می خواهیم ADHD و نشانه های آن در دختران را بدانیم. متاسفانه به علت شرایط مختلف در زندگی هر فرد اختلالات روانی ممکن است به وجود بیاید. برخی افراد هستند که ثروتمند یا شاید قدرتمند تربن افراد هم باشند اما به علت اختلافات خانوادگی دچار مشکلات روحی روانی شوند. در طول سالیان گذشته افراد مشهوری زیادی وجود داشته‌اند که اختلالات مختلف روانی را تجربه کرده اند.  ADHD و حافظه: آنچه باید بدانید موضوعی است که می خواهیم در ارتباط با آن با شما صحبت کنیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند علامت و نشانه ADHD در دختران صحبت کنیم.

ADHD در دختران چه تاثیری بر حافظه دارد؟

(اختلال نقص توجه و بیش فعالی) می تواند باعث تمرکز بزرگسالان و کودکان شود. افراد مبتلا به این اختلال  ممکن است گاهی بی توجه باشند و موارد مهم را بیشتر فراموش کنند. این به عنوان بیش فعالی از نوع نوع بی توجه تعریف می شود. همچنین ممکن است رفتارهای مزاحم را بیشتر قطع کرده یا بیان کنند. این اختلال به عنوان بیش فعالی- از نوع حاد شناخته می شود. شایع ترین نسخه ADHD در دختران ترکیبی از این علائم است که به عنوان نوع ترکیبی بیش فعالی-تکانشی یا بی توجهی شناخته می شود.

بیش فعالی یک اختلال اوتیسم نیست

ADHD همان اختلال طیف اوتیسم (ASD) نیست. این مطابق راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM -5) یک وضعیت جداگانه است. ممکن است هر دو بیماری وجود داشته باشد. اما هر کدام دارای مجموعه مشخصی از معیارهای تشخیصی هستند. رفتارهای مرتبط نیز ممکن است حتی در بین افرادی که دارای یک یا هر دو شرایط هستند متفاوت ظاهر شوند. هر یک از این انواع بیش فعالی ناشی از یک علت بیولوژیکی مرتبط با فعالیت مغز است. به نظر می رسد در صورت داشتن بیش فعالی، لوب جلویی مغز، که کنترل ضربه، توجه و حافظه را کنترل می کند، کندتر توسعه می یابد.

ADHD در دختران و حافظه کاری

حافظه فعال مقدار کمی از اطلاعاتی است که ذهن شما هنگام کار برای تکمیل یک کار در اختیار دارد. آن را به عنوان بخشی از مغز خود در نظر بگیرید که یک شماره تلفن را در حالی که با آن شماره گیری می کنید در خود نگه داشته است.

اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD) مدت هاست که به عنوان یک بیماری در مردان تصور می شود. اما، با عمیق‌تر شدن درک این بیماری، دختران بیشتری تشخیص داده می‌شوند. دختران بیشتر احتمال دارد ADHD  داشته باشند. که در آن خیالبافی و خجالتی رایج است، در حالی که برای پسران معمولی تر است که بیش فعالی-تکانشی ADHD یا ارائه ترکیبی داشته باشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ADHD در دختران خصوصا یه صورت تشخیص داده نشده می تواند منجر به معایبی شود، مانند کمبود امکانات در کلاس درس، عزت نفس پایین و سرزنش خود. ADHD که تشخیص داده نشده باشد، حتی می تواند بر سلامت روان تا نوجوانی و بزرگسالی تأثیر بگذارد. آگاهی از روش های مختلف ADHD می تواند به شما کمک کند تا بدانید چه زمانی ممکن است برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص ADHD در دختران

علائم بیش فعالی در هر کودکی می تواند بسیار متفاوت ظاهر شود. ممکن است پسری داشته باشید که به ADHD مبتلا شده است. اما هرگز فکر نکرده اید که دختر شما که در مدرسه مشکل دارد نیز ممکن است به این مشکل مبتلا شود. زیرا به نظر می رسد مشکلات او  بسیار متفاوت است.

علائم ADHD در دختران اغلب به عنوان شخصیت یک دختر به جای ADHD در نظر گرفته می شود. به همین دلیل است که اغلب نادیده گرفته می شود یا توضیح داده می شود.

تشخیص کودکی که از نظر جسمی فعال و سرکش است به عنوان فردی که از ارزیابی ADHD سود می برد بسیار آسان تر از کسی است که به نظر دور یا حواس پرت به نظر می رسد. در دختران، علائم و نشانه‌های ADHD این مشترکات اساسی را دارند:

بی توجهی را جبران می کند

برای بسیاری از مشکلات ADHD در دختران، توجه به کار در حال انجام بزرگترین چالش آن ها است. آن ها می توانند با رویدادهای بیرونی حواسشان پرت شود یا به دنیای خودشان بیفتند. به عنوان مثال، یک پرنده در خارج از پنجره کلاس ممکن است توجه را از چیزی مهمتر در محیط خود دور کند، مانند معلمی که تاریخ امتحان آینده را اعلام می کند.

برای جبران، یک دختر مبتلا به بیش فعالی ممکن است روی چیزی که دوست دارد یا در آن خوب است تمرکز کند. او آن قدر تلاش و تمرکز می کند که والدین یا معلمان ممکن است احتمال ADHD را رد کنند. گاهی اوقات این تمرکز بیش از حد یک استراتژی مقابله ای برای سرگرم نگه داشتن خود در زمانی که چیزی خسته کننده است است. در مواقع دیگر، او ممکن است احساس نکند که کنترلی بر آن دارد.

آن ها همیشه در حال حرکت هستند

اگر دختری بیش فعال باشد، ممکن است او را به عنوان یک پسر بچه پسر توصیف کنند. زیرا او فعالیت بدنی را دوست دارد و به نظر نمی رسد از “چیزهای معمولی” یک دختر هم سن و سال خود لذت می برد. او همچنین ممکن است به روش‌های کمتر آشکاری در حال حرکت باشد. شاید مدام در حال دویدن باشد یا روی صندلی خود حرکت کند.

عدم کنترل تکانه

چند علامت و نشانه ADHD در دختران

دختری که تکانشگر است می تواند بیش از حد پرحرف و تکانشی باشد. یا حرف دیگران را قطع کند، بیش از حد صحبت کند یا موضوعات را بارها و بارها در طول مکالمه تغییر دهد. او ممکن است کلمات را بدون فکر کردن به تأثیر آن ها بر دیگران به زبان بیاورد. اما این دختر ممکن است بیش از حد حساس باشد. برخی از دختران به عنوان بیش از حد احساساتی و به راحتی تحریک پذیر توصیف می شوند.

علائم و نشانه ها ADHD در دختران

همه دختران مبتلا به ADHD همه علائم و نشانه های زیر را نشان نمی دهند. با این حال، اگر به نظر می رسد که دختر شما تعدادی از این علائم را به طور مداوم نشان می دهد، گفتگو با یک متخصص با تجربه ممکن است مفید باشد.

  • او در حالت عقب نشینی به نظر می رسد
  • به راحتی گریه می کند
  • خیال پرداز است و در دنیای خودش سیر می کند
  • مشکل در حفظ تمرکز؛ به راحتی حواسش پرت می شود
  • آشفته و نامرتب (در ظاهر و فضای فیزیکی او)
  • به نظر نمی رسد تلاش کند
  • انگیزه ای به نظر نمی رسد
  • فراموشکار
  • به شدت به صدا،  و فریاد ها  حساس است
  • پرحرف (همیشه حرف های زیادی برای گفتن دارد، اما در گوش دادن خوب نیست)
  • بیش واکنشی (پاسخ های هیجانی اغراق آمیز)
  • به نظر می رسد که مرتکب اشتباهات “بی دقتی” شده است
  • ممکن است اغلب جلوس صحبت کردن او را بگیرند
  • اغلب به موقع نمی رسند (مدیریت ضعیف زمان)

 ادامه علائم

  • مشکلات در تکمیل وظایف
  • تغییر تمرکز از یک فعالیت به فعالیت دیگر
  • پردازش اطلاعات و دستورالعمل ها زمان می برد. به نظر می رسد او صدای شما را نمی شنود
  • تکانشی کلامی؛ به زبان می آورد و حرف دیگران را قطع می کند

درمان ADHD در دختران

اگر بیش فعالی تشخیص داده شود، می توان آن را درمان و مدیریت کرد. می توان مداخلاتی را انجام داد، از جمله تکنیک های مدیریت رفتار، استراتژی های سازمانی، دارو، مشاوره و پشتیبانی.

صرف دانستن این که او ADHD دارد می تواند یک دختر را از بار سنگین گناه و شرم رها کند. همچنین می تواند او را از برچسب های مخرب “فضایی”، “بی انگیزه”، “احمق” یا “تنبل” بودن رها کند. او هیچ کدام از آن چیزها نیست. او به سادگی ADHD دارد. می توان استراتژی هایی را در نظر گرفت تا زندگی را کمی آسان تر و آینده او را بسیار روشن تر کند. ما در این مقاله اختلالات روانی در دختران را بررسی کردیم. توصیه ما این است که قبل از طولانی تر شدن این اختلالات درمان را آغاز کنید.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا