چند علامت آسیب زا و هشدار دهنده در رابطه عاطفی

رابطه عاطفی گاهی اوقات دارای آسیب هایی است که ما را مجبور به ترک آن می کند. مسئله مهم این است که در یک رابطه هر کس باید بداند بدترین حقیقت ها می تواند با مدیریت درست برطرف شود. شما در رابطه و ازدواج خود باید بدانید که همه کارها را با مشورت همسر خورد انجام دهید. برخی از این شوک ها مثل شوک عاطفی می تواند آسیب زا باشد. همان طور که می دانید آزار عاطفی در دوران کودکی باعث ایجاد اختلالات روانی می شود.

طوری که حتی این شخص خصوصا اگر زن باید در آینده و در ازدواج خودش دچار مشکلاتی خواهند شد. نحوه درمان  آزار عاطفی در دوران ازدواج نیز متفاوت است. گاهی اوقات ژنتیک خانوادگی می تواند این مشکل به به وجود بیاورد. اما موضوع مهم این است که این گونه افراد چه فشار های روانی را در جوامع متحمل می شوند. روان شناسان نظریه های مختلفی برای برخورد با این گونه افراد ارائه داده اند. یکی از مواردی که در دنیای امروز مورد بحث است شفافیت عاطفی است.

بی قراری عاطفی در دوران کودکی – شفافیت در یک رابطه عاطفی

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند علامت آسیب زا و هشدار دهنده در رابطه عاطفی، صحبت کنیم.

رفتارهایی که شفافیت در یک رابطه عاطفی را ایجاد می کنند

اصطلاح شفافیت عاطفی اغلب در دنیای روانشناسی استفاده می شود، اما تعداد کمی واقعاً معنای آن را درک می کنند. این یک مفهوم ساده است که شما چیزها را پنهان نمی کنید و به دیگران می گویید که چه احساسی دارید. به عنوان مثال، اگر شخصی به جای این که آن را به پنهان کند تا با مسائل دیگر جمع آوری کنید، اظهاراتی را بیان می کند که باعث ناراحتی یا عصبانیت شما می شود.

مثالی در ارتباط با رابطه عاطفی

به عنوان مثال، همسر خود را در نظر بگیرید. هر یک از شما هر روز کارهای کوچکی انجام می دهید که یکدیگر را آزار می دهد. با این حال، شما نمی خواهید بحث و جدلی ایجاد کنید یا زمانی برای رسیدگی به دعوای خود با همسرتان بگذارید، بنابراین آن را درون خود پنهانی قرار می دهید. در حالی که این امر در زمان حال به جلوگیری از درگیری و مشاجره احتمالی کمک می کند، به این معنی است که شما انواع احساسات حل نشده را در خود دارید. وقتی یک شخص در طول زندگی مشترک خود عدم شفافیت عاطفی در یک رابطه داشته باشد باعث جدایی همسرش خواهد شد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تا به حال در چند جشن تولد شرکت کرده‌اید که در آن بادکنک‌ها می‌ ترکند و اطرافیان را می‌ترسانند؟ همین مفهوم می تواند در مورد شما نیز صدق کند. وقتی عصبانی می‌شوید زیبا نخواهد بود و برای سلامت روان شما هم خوب نخواهد بود. بنابراین، با نشان شفافیت عاطفی در یک رابطه و رسیدگی به مسائل در زمان وقوع، از خود و اطرافیانتان محافظت می کنید.

دلایل شفافیت در یک رابطه عاطفی

به ندرت یک نفر در دنیا است که به شخص مهم خود دروغ نگفته باشد. دروغ می‌تواند راحت باشد، مانند جایی که پولی را برای خود خرج کرده‌اید، یا می‌تواند موضوع سنگین‌تری باشد، مانند داشتن رابطه نامشروع. از طرف دیگر، احتمالاً در برخی مواقع نسبت به شریک زندگی خود شفاف نبوده اید. نتیجه عدم صداقت، عدم اعتماد در رابطه است و همه چیز از این نقطه به بعد تحت تأثیر قرار می گیرد. فردی که زمانی به او اعتماد داشتی، اکنون فردی است که نمی توانی به او اعتماد کنی. شفافیت عاطفی در یک رابطه برای بقا ضروری است. هر چند وقت یکبار افکار و احساسات خود را به درون خود سوق می‌دهید، زیرا نمی‌خواهید کسی را که دوست دارید آزرده یا عصبانی کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حالی که این یک مسئله رایج در روابط عاشقانه است، اما در روابط دیگر نیز ضروری است. اگر نمی توانید به مادر یا پدرتان بگویید که آن‌ها چه کاری انجام می دهند که شما را ناراحت می کند، صادق نیستید. رابطه با عدم صداقت در ظاهر سالم نیست و حتی می تواند از برخی جهات یک ارتباط سمی باشد.

آسیب پذیری و شفافیت در یک رابطه عاطفی

وقتی از نظر عاطفی با کسی شفاف هستید، مستلزم این است که آسیب پذیر باشید. شفافیت را به عنوان ایجاد عمیق ترین بخش های درون خود در نظر بگیرید. وقتی این چیزها آشکار باشد، شما را در موقعیتی قرار می دهد که بپذیرید یا رد شوید. بنابراین بسیاری از مردم از شفافیت احساسات خود اجتناب می کنند زیرا از طرد شدگی می ترسند. اگر به مادرتان بگویید که دوست ندارید وقتی در اتاق هستید، کسی شما را ببیند، این خطر وجود دارد که مادر شما عصبانی شود و دیگر به شما اهمیت ندهد. بنابراین، برخی از خطرات با این موارد و صداقت همراه است.

نکته

با این حال، باید به خاطر داشته باشید که صداقت همیشه بهترین سیاست است، حتی در مورد احساسات شما. عشق به خود و سلامت روانی کلی شما مهمتر از رفتار نادرست است.

چند دلیل برای شفافیت در یک رابطه عاطفی

شاید از نشانه های شفافیت خود می ترسید. ممکن است بترسید که مورد بی مهری قرار بگیرید، اختلاف نظر ایجاد کنید یا در نهایت تنها بمانید. با این حال، شما به دلایل مختلف خود را باز نشان می دهید و صادق هستید. در این‌جا برخی از دلایل اصلی وجود شفافیت از نظر عاطفی در هر رابطه ضروری است.

شفافیت از نظر عاطفی باعث افزایش اعتماد می شود

وقتی در مورد احساسات خود با کسی صادق باشید، یاد می گیرید که به یکدیگر اعتماد کنید. شما رفتار اصلی خودتان را نشان می دهید تا عمیق ترین بخش روح خود را آشکار کنید. و افراد از اینکه با به آن‌ها اعتماد دارید سپاسگزار هستند. همیشه بهتر است صادق باشید تا اینکه دارای دو شخصیت یا به عبارتی دورویی داشته باشید.

مطالعه دانشگاه نورث وسترن و کالج دانشگاه ریدمر این موضوع را بهتر توضیح داد. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که وقتی زوجین به یکدیگر اعتماد می کنند، طرف مقابل را با ملاحظه تر می بینند. آن‌ها همچنین خاطرنشان کردند که طرف مقابل وقتی شفافیت وجود دارد احساس امنیت، اعتبار و دوست داشتن می کند.

چند علامت آسیب زا و هشدار دهنده در رابطه عاطفی

رابطه‌ای که صرفاً مبتنی بر ارتباط عاطفی باشد، می‌تواند به همان شدتی باشد که صرفاً بر اساس رابطه جنسی است. بیشتر این روابط عاطفی به نوعی به یک رابطه جنسی ختم می شود. از بسیاری جهات، یک رابطه عاطفی مانند اعتیاد به مواد رفتار می کند. این فقط این نیست که طرف مقابل چه احساسی در شما ایجاد می کند، بلکه واکنش بیوشیمیایی بدن شما نسبت به فکر به او و بودن با اوست.

نکته مهم درباره رابطه عاطفی

در عوض، این نوع رابطه چرخه ای از اعتیاد ایجاد می کند که به موجب آن تحریک مراکز لذت مغز از طریق ارتباط عاطفی، نیاز به تعامل بیشتر را ایجاد می کند. تعجب آور نیست که افرادی که از مواد مخدر یا الکل سوء استفاده می کنند نیز در نهایت در روابط سمی قرار می گیرند.

کریگ ناکن در کتاب خود با عنوان شخصیت اعتیاد آور: درک فرآیند اعتیاد و رفتار اجباری این نوع اعتیاد را تعریف می کند.

سخنان گریک ناکن در ارتباط با این زمینه

“یک رابطه عشقی و اعتمادی بیمارگونه با یک [شخص] یا رویداد… همانند جستجوی خارج از کنترل و بی هدف برای تمامیت، شادی و آرامش از طریق رابطه با یک شی یا رویداد.” رابطه عاطفی آسیب زا پلی اعتیادآور بین یک دوستی صرفا افلاطونی و یک رابطه جنسی است. آن‌ها نقطه شکستی هستند که در آن فرد شروع به تغییر وفاداری عاطفی خود از شریک فعلی خود به شخص دیگری می کند.

برخی از علائم هشدار دهنده این نوع رابطه عاطفی اعتیاد آور چیست؟

در این‌جا چند علامت هشدار دهنده یک رابطه عاطفی وجود دارد:

به اشتراک گذاری جزئیات صمیمی

هنگامی که جزئیات صمیمی خود یا رابطه فعلی خود را به اشتراک می گذارید، یک پیوند عاطفی قدرتمند با طرف مقابل در رابطه عاطفی ایجاد می کنید. به جای اینکه افکار و احساسات خود را با شریک زندگی خود در میان بگذارید، به فکر اهداف دیگر باشید. به جای رسیدگی به مشکلات موجود در رابطه خود، آن‌ها را با یک جانشین جایگزین می کنید.

نکته

با به اشتراک گذاری این جزئیات، شما انتخاب می کنید که یک طرف خارجی را درگیر کنید و به جای کار بر روی رابطه عاطفی آسیب زا خود، رابطه را با آن‌ها عمیق تر کنید. با بحث در مورد این جزئیات صمیمی، شما همچنین پیامی ارسال می کنید که برای ارتباط عمیق تر با این “دوست” خود در دسترس هستید.

مقایسه آن‌ها با شریک زندگی خود

وقتی شروع به مقایسه بین “دوست” خاص خود و شریک رابطه خود می کنید، در حال ساختن پرونده ای علیه شریک زندگی خود و برای “دوست” خود هستید. شما خودتان را متقاعد می کنید که انتخاب «دوست» به جای شریک زندگی، کاری منطقی است که باید انجام دهید. شما تمایل دارید که در مقایسه با شریک فعلی خود، ویژگی های بد در “دوست” خود را نادیده بگیرید و بیشتر روی موارد مثبتی تمرکز کنید که باعث می شود از شرکت او احساس لذت کنید.

خیالبافی وسواس گونه و تفکر در رابطه عاطفی

وقتی شروع به خیال پردازی در مورد آن‌ها می کنید، در واقع با وسواس در مورد آن‌ها فکر می کنید. یک جانشین خیالی برای احساسات خود ایجاد می کنید و پاسخ اعتیاد بدن خود را تقویت می کنید.

خیال پردازی یک واکنش بیوشیمیایی در مغز شما ایجاد می کند که به شما احساس خوبی می دهد. زمانی که با آن‌ها وقت می گذرانید، این موضوع تقویت می شود، که سپس فانتزی شما را در مورد آن‌ها تقویت می کند. این چرخه ای از اعتیاد عاطفی ایجاد می کند که شکستن آن سخت است.

مخفی نگه داشتن کاری که انجام می دهید

حتی اگر شما و دوستتان با هم فعالیت های غیرجنسی انجام دهید و احساس می کنید که باید این فعالیت ها را از شریک زندگی خود مخفی نگه دارید، مشکل دارید. وقتی شروع به مخفی نگه داشتن شریک زندگی خود در مورد رابطه عاطفی خود می کنید، چه اتفاقی می افتد؟ می دانید که از نظر اخلاقی کار اشتباهی انجام می دهید و نمی خواهید با آن روبرو شوید. شما شروع به توجیه منطقی می کنید که چرا نباید به آن‌ها بگویید.

نکته

شاید آن‌ها متوجه شوند و ایده درست را دریافت کنند و این چیزی است که شما از آن می ترسید. شما آن را مخفی نگه می دارید، زیرا می ترسید آن را بفهمند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا