نقش قهوه در ایجاد اضطراب و افسردگی

از خواب بیدار می شوید، چشم ها با نور هماهنگ می شوند، همه چیز کمی تار است، شما به آشپزخانه می روید و اولین فنجان قهوه تان را می خورید. این روند ابتدا به شما هشدار می زند – شاید یک صبحانه جذاب و خوب، و سپس در نهایت، اولین جرعه قهوه شما برای داشتن بهترین روز. به به شما بقیه برنامه صبح خود را شروع می کنید و آن نوشیدنی زیبا و پر از عطر در فنجان شما، روز شما را آغاز می کند. حالا سوال اینجاست که نقش قهوه در ایجاد اضطراب و افسردگی چیست؟

اما آیا تا به حال فکر کرده اید که آیا مراسم قهوه صبحگاهی شما در واقع به اضطراب یا افسردگی کمک می کند؟ اگر چنین است، من در این مقاله چند پاسخ برای شما بررسی کردم! برای رفع مشکلات افسردگی می توانید با مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران در ارتباط باشید. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

دیوانگان قهوه!

ما تبدیل به یک فرهنگ دیوانه وار شده ایم-آن را برای لذت می نوشیم، برای آرامش، به عنوان یک لذت، آن را برای معاشرت و مهمتر از همه برای انرژی مصرف می کنیم. کافی است بگوییم، همه آن اشتیاق قهوه می تواند منجر به وابستگی ناسالم شود. چگونه می توانیم انرژی خود را بالا نگه داریم، در این راه با خود رفتار کنیم و تمام کارهایی را که نیاز داریم و می خواهیم در زندگی انجام دهیم،  به خوبی پیش ببریم؟

با این توصیفات، در اینجا میزان مصرف قهوه، اضطراب و افسردگی را بیان نی کنیم.

نقش قهوه در ایجاد اضطراب و افسردگی

آیا قهوه می تواند باعث اضطراب یا افسردگی شود؟

تحقیقات بسیار جالبی در مورد قهوه و افسردگی وجود دارد. به نظر می رسد که قهوه در واقع می تواند یک عامل محافظتی در برابر افسردگی باشد و حتی با کاهش خودکشی ارتباط دارد. این یک یافته بسیار شگفت انگیز برای دوستداران قهوه و کسانی است که با افسردگی یا خودکشی سر و کار دارند.

در حقیقت، مطالعات در مورد این نتیجه بسیار جالب صحبت کرده اند. با این حال، قبل از اینکه بیش از حد هیجان زده شویم، اجازه دهید دکمه مکث را بزنیم و چند مورد را روشن کنیم. من می گویم “ممکن است” زیرا تحقیق یک تحقیق است، و اگرچه این شواهدی را در اختیار ما می گذارد، اما همیشه مهم است که به خاطر داشته باشیم که هر یک از ما و بدن مان به محیط ها، شرایط یا مواد مختلف واکنش متفاوتی نشان می دهند و متغیرهای زیادی در کار هستند، بنابراین هیچ چیز 100 در صدی نیست – اما مطمئناً شاخص خوبی است .

نکات قابل توجه در نقش قهوه در ایجاد اضطراب و افسردگی

برخی از متغیرهایی که باید در این مطالعات مورد توجه قرار گیرد شامل سبک زندگی کلی افراد و گروه های کنترل و همچنین یک نکته فوق العاده مهم است – آیا قهوه ای که آنها نوشیده بودند کافئین دار بوده یا بدون کافئین. زیرا این مورد در بسیاری از تحقیقات مشخص نیست. بنابراین، کارهای بیشتری باید انجام شود، اما این دلگرم کننده است!

و این همه ماجرا نیست! قهوه، که اغلب با عادات ناسالم مرتبط است، در سال 2016 از فهرست مواد غذایی سرطان زای WHO خارج شد، حرکتی تا حدودی نادر. WHO حتی گزارش می دهد که قهوه ممکن است در برابر سرطان رحم و کبد از افراد محافظت کند. آنها تنها نیستند، چندین سازمان دیگر، معروف و محترم، مانند صندوق تحقیقات جهانی سرطان و وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، نیز اعلام کرده اند که مصرف قهوه در حد اعتدال (سه تا پنج فنجان در روز) می تواند تأثیرات مثبتی بر سلامتی شما بگذارد و شما را از انواع مختلف سرطان محافظت می کند.

آیا می خواهید قدرت و انرژی مغز خود را تقویت کنید؟

امگا 3 برای عملکرد مغز و همچنین سلامت کلی ما بسیار مهم است، اما بدن ما نمی تواند به تنهایی آن را در سطوح قابل توجهی تولید کند. این را از یک مکمل خوب روغن ماهی امگا 3 مصرف کنید! وقتی صحبت از افسردگی می شود، مشخص می شود که ممکن است فقط کافئین در کار نباشد، زیرا سایر اجزای موثر در قهوه با اثر خاص نیز وجود دارند. اسید کلروژنیک، اسید فرولیک و کافئیک اسید قابل توجه تر است، که همگی باعث کاهش التهاب اعصاب می شوند که به عنوان عاملی در مغز افراد مبتلا به افسردگی شناخته می شود. چیزهای خوب بیشتر!

قهوه و اضطراب

آیا قهوه می تواند باعث اضطراب یا افسردگی شود؟

با این حال، تحقیقات درباره قهوه و اضطراب برای کسانی که از اضطراب رنج می برند، به همان اندازه برای کسانی که از افسردگی رنج می برند، مثبت نیست. و این چندان هم شگفت آور نیست، اما در تمام مطالبی که در این زمینه انجام دادم چیزی وجود داشت که برایم جالب بود.

به طور کلی مشخص شد که اگر از اضطراب رنج نمی برید، قهوه در صورت مصرف اعتدال به احتمال زیاد تأثیر منفی زیادی بر شما نخواهد داشت. با این حال، وقتی دوز کافئین به بیش از 400 میلی گرم در روز افزایش یابد، علائم مرتبط با اضطراب ممکن است ظاهر شود، مانند بیقراری، عصبانیت و مشکل در خواب. در کسانی که از اضطراب رنج می برند، تشدید علائم اضطراب در حال حاضر بسیار کمتر طول خواهد کشید – چندان هم شگفت آور نیست. اما به طور حکایتی، اسناد زیادی در مورد افرادی که قهوه را برای مدتی ترک کرده اند و در مورد تأثیر بر اضطراب آنها نوشته شده است، وجود دارد که نسبتاً سهل انگاری شده است. بنابراین، به طور کلی، اگر از اضطراب رنج می برید، شانس خوبی برای این حالت وجود دارد.

میزان مصرف قهوه تأثیر زیادی بر اضطراب شما نخواهد داشت، اگرچه مطمئناً به آن کمک نمی کند.

قهوه چگونه بر روحیه شما تأثیر می گذارد؟

وقتی صحبت از خلق و خوی کلی شما می شود، نکته ای که باید به آن فکر کنید این است که بدن شما چگونه به کافئین واکنش نشان می دهد، زیرا این مسئله اصلی برای اکثر مردم است – افسردگی یا اضطراب را کنار بگذاریم – بدن ما حساسیت های متفاوتی نسبت به کافئین دارد.

برخی از افراد می توانند درست قبل از خواب اسپرسو بنوشند و هیچ مشکلی در خواب ندارند اما برای برخی دیگر، این می تواند شبی بیقراری را با پرتاب و چرخش زیاد تضمین کند! و خواب ضعیف به تحریک پذیری، مقاومت کمتر در مواجهه با عوامل استرس زای زندگی و سایر شاخص های ضعیف سلامتی و در نتیجه کاهش روحیه کمک می کند.

داشتن یک خواب خوب شبانه ضروری است، به ویژه هنگام برخورد با اضطراب مزمن. بنابراین، اگر در این اردو قرار گرفتید، ممکن است برای شما خوب باشد که میزان مصرف قهوه خود را تعدیل کنید یا حتی خودتان بسنجید و ارزیابی کنید تا ببینید تاثیر آن در یک دوره زمانی بدون کافئین چه می تواند باشد.

مهم این است که بدن خود را بشناسید و نحوه واکنش بدن به مواد و محیط های مختلف را بشناسید. انجام یک آزمایش کوچک بر روی خود می تواند راهی سرگرم کننده برای شناخت و درک بدن شما و نحوه متابولیسم کافئین باشد.

اثر قهوه بر، اضطراب و افسردگی

با توجه به همه این تحقیقات مختلف – برخی از آنها بسیار امیدوار کننده (در مورد افسردگی) و برخی دیگر شگفت آور نیست (اضطراب) – قهوه هیچ نگرانی در مورد سلامت روانی را از بین نمی برد، اگرچه به نظر نمی رسد که باعث ایجاد آنها شود.

آیا می خواهید نوشیدن قهوه خود را کاهش دهید؟

آیا قهوه می تواند باعث اضطراب یا افسردگی شود؟

اگر به دنبال این هستید که مقدار قهوه ای که می نوشید را کمی کاهش دهید، می توانید با چند نکته ساده شروع کنید.

کاهش تدریجی

کافئین یک محرک است و شما احتمالاً برخی علائم فیزیولوژیکی مانند سردرد، مه مغزی و خستگی عمومی را احساس خواهید کرد. قبل از شروع به قطع، خوب است بدانید که در روز چقدر کافئین می نوشید. به این ترتیب می توانید هر روز یا بیشتر یک نوشیدنی را کاهش دهید.

مطمئن شوید که هیدراته هستید

قهوه یا کافئین دیورتیک هستند. هنوز هم مهم است که مطمئن شوید مایعات کافی مصرف می کنید. 

به طور طبیعی هنگام مصرف کافئین/قهوه کمی خسته خواهید شد، مطمئن شوید که به اندازه کافی استراحت می کنید و به بدن خود فرصت می دهید تا با ترک اعتیاد خود را تنظیم کرده و بهبود یابد.

فعالیت بدنی خود را افزایش دهید

سعی کنید کمی فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. فعالیت بدنی باعث افزایش خلق و خو می شود، که با تحریک پذیری ممکن است هنگام کاهش مصرف قهوه احساس کنید.

یادداشت بردارید

برای نوشتن احساس خود در روزهای مختلف و میزان مصرف کافئین در نقاط مختلف “آزمایش” خود، کمی یادداشت یا نوشته داشته باشید. به خلق و خوی خود، احساس خود، نحوه خوابیدن و احتمالاً احساسی که بر روابط و فعالیت های روزانه شما تأثیر می گذارد فکر کنید. 

سخن آخر

برای بررسی نقش قهوه در ایجاد اضطراب و افسردگی، بهترین کار این است که، به تاثیر قهوه روی خود توجه کنید. و یک تصمیم آگاهانه برای خودتان بگیرید، که به احتمال زیاد در طول زمان تغییر خواهد کرد.

 

 
منابع
lifehack.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا