نشانه هایی که کسی دچار توهم است (و چگونه باید به او کمک کنیم)

توهم در افراد یعنی این که فرد از واقعیت زندگی خود دورتر باشد. البته گاهی اوقات افسردگی و اضطراب‌ نیز ممکن است در صورت عدم درمان باعث ایجاد توهماتی در افراد شوند. اما برخی از افراد به خاطر داشتن روابط دچار اختلالات می شوند. اختلالات روانی مانند توهم در دنیای ما وجود دارد. برخی از این مشکلات را ممکن است بشناسید. توهم در زمینه روابط نیز وجود دارد.

اختلالات روانی در روابط امروزی بسیار دیده می شود. متاسفانه به دلیل این که ازدواج از دید خیلی از افراد ساده گرفته می شود این اتفاق می افتد. یا حتی خیلی ها ازدواج را فقط در مسائل مالی می بینند باعث شده است فشار های بیش از حدی به فرزندان و نسل اموری وارد شود. یکی از اختلالاتی که به خاطر روابط ایجاد می شود عشق هذیانی و توهمات دوست داشتن است. در ادامه می خواهیم ببینیم که نشانه هایی که کسی دچار توهم است (و چگونه باید به او کمک کنیم).

روابط افراد و ارتباط آن با توهم

افراد ممکن است در روابط خود چه دوستانه و چه کاری شکست می خورند. وقتی که فردی در این گونه روابط شکست بخورد با میزان کم و زیاد ممکن است دچار آسیب های روانی شود. دقیقا در این جا است که فرد برای صحبت کردن با شخصی دیگر نیازمند برقراری ارتباط است. حال این ارتباط می تواند با دوست آن فرد باشد یا این که او با همسر خود صحبت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نشانه هایی که کسی دچار توهم است (و چگونه باید به او کمک کنیم)، صحبت کنیم.

عشق هذیانی و دارای توهم چه زمانی در افراد رخ می دهد؟

علاقه به صورت هذیانی زمانی رخ می دهد که فرد دچار این توهم می شود که شخص دیگری از دور او را دوست دارد. عشق هذیانی عموماً شدید است. این عشق در آن ها به طور متناقض به عنوان اظهارات پنهان عشق تفسیر می شود.

بین عشق هذیانی و رفتارهای پرخطر مانند تعقیب و گریز ارتباط وجود دارد.

بین عشق هذیانی و رفتارهای پرخطر مانند تعقیب و گریز ارتباط وجود دارد. درمان می تواند شامل داروهای ضد روان پریشی، روان درمانی و حمایت های اجتماعی باشد. عشق هذیانی و دارای توهم شکلی از عشق واهی است. هذیان ها باورهای ثابت و غلطی هستند. این باور ها که با قاطعیت ثابت می شوند و علیرغم شواهد خلاف آن همچنان ادامه دارد. آن ها به عنوان بخشی از شرایط مختلف مانند افسردگی شدید، اسکیزوفرنی یا اختلال دوقطبی رخ می دهند. یا می توانند به طور مستقل رخ دهند.

برخی از توهم ها ممکن است مشکلی ایجاد نکنند

برخی از هذیان ها ممکن است مشکلی ایجاد نکنند.  اما برخی دیگر باعث ایجاد شرایطی می شوند که به عنوان “اختلالات هذیانی” شناخته می شوند. این ها شرایطی است که در آن هذیان های طولانی مدت تنها یا بارزترین مشخصه بالینی است. در آن فرد شرایط دیگری مانند اسکیزوفرنی، اختلال خلقی یا اختلال ارگانیک (فیزیکی) مغز را تجربه می کند. به عنوان مثال، تومور که توهمات را بهتر در مغز ایجاد می کند.

در اختلال هذیانی، توهمات می توانند از نظر محتوا متفاوت باشند.

آن ها می توانند پارانوئید، هیپوکندری (یعنی با تمرکز بر سلامتی)، بزرگنمایی یا حسادت، در میان بسیاری از امکانات دیگر باشند. هر از گاهی ممکن است علائم دیگری از جمله خلق و خوی ضعیف یا توهم وجود داشته باشد.

نشانه هایی که کسی دچار توهم است (و چگونه باید به او کمک کنیم)

برخورد با یک فرد متوهم می تواند نگران کننده باشد. شما نمی خواهید منتظر بمانید تا فرد در میانه یک توهم جدی برای یادگیری در مورد این اختلال قرار گیرد. دانستن علائم می تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که چه زمانی یک قسمت در راه است تا بهتر برای کمک به فرد آماده شوید.

علاوه بر این، رفتار اشتباه با شخص می تواند اوضاع را بدتر کند. این مقاله همه چیزهایی را که باید در مورد این اختلال ترسناک بدانید ایجاد می کند. علائم خطرناکی که باید مراقب آن‌ها باشید و کارهایی که باید در هنگام ابتلا به این اختلال انجام دهید را به شما می گوید.

چند نشانه یک فرد دارای توهم

مراقب این علائم باشید که نشان می دهد شخصی به کمک نیاز دارد.

توهم آشکار

ممکن است تمام تلاش خود را بکنید تا آن‌ها را متقاعد کنید که آنچه آن‌ها ادعا می کنند واقعی نیست. اما علیرغم بهترین تلاش شما، آن‌ها شما را باور نخواهند کرد. در واقع، آن‌ها ممکن است تمام تلاش خود را به کار گیرند تا شما را باور کنید. به طرز عجیبی، آن‌ها می توانند کاملا دلایل قانع کننده داشته باشند، و در برخی مواقع ممکن است این ایده به ذهن شما خطور کند که ممکن است حق با آن‌ها باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

البته، تشخیص این علائم مستلزم این است که مطمئن باشید آن‌چه آن‌ها می گویند درست نیست. وقتی فردی ادعای چیزهایی می کند که ممکن است اتفاق بیفتد، سخت است که از قبل بدانیم که این یک توهم است. ممکن است باور کنید که شخصی چیزی را از آن‌ها دزدیده است. بالاخره دزدی همیشه اتفاق می افتد.

خلق و خوی تحریک پذیر

قابل درک است که فردی که از هذیان رنج می برد، خلق و خوی ناپسندی دارد. در واقع در سرشان از چیزی رنج می برند. این می تواند باعث شود که احساسات آن‌ها همه جا را فرا بگیرد.

بدتر از آن، هیچ کس آن‌ها را باور نمی کند، بنابراین آن‌ها به تنهایی رنج می برند. اگر خود را به جای آن‌ها بگذارید، می‌توانید ببینید که چگونه می‌تواند آزاردهنده باشد. توهمات آن‌ها ممکن است واقعی نباشد، اما آثار افکار واقعی است.

توهم و تفاوت آن با هذیان

ممکن است در ابتدا هذیان و توهم یکسان به نظر برسند، اما تفاوت زیادی وجود دارد. هذیان ها آرمان گرایانه ترند – فرد فکر می کند چیزی اشتباه است. توهمات بصری هستند. شخص چیزی را می بیند که آن جا نیست. هذیان را به عنوان یک بیماری و توهمات را به عنوان یک علامت در نظر بگیرید.

رفتار منفی یا متضاد

افرادی که از هذیان رنج می برند ممکن است رفتاری منفی یا پرخاشگرانه داشته باشند. آن‌ها ممکن است مردم را مورد آزار و اذیت قرار دهند، دائماً مجادله کنند. حتی ممکن است به چیزی با حالت تهاجمی اعتراض کنند یا حتی عصبانی باشند. راه های زیادی وجود دارد که یک فرد متوهم ممکن است رفتار منفی از خود نشان دهد.

آسیب های خودساخته

اگر متوجه شدید که فردی به‌نظر می‌رسد زخم‌های زیادی بر اثر خراشیدن خود یا حتی بریدن خود دارد، این یک علامت شایع و بزرگ است. افرادی که از هذیان رنج می برند، گاهی اوقات ممکن است فکر کنند که “چیزهایی” روی پوست یا زیر پوست آن‌ها وجود دارد. آن‌ها خود را مجروح می کنند تا این چیزها را بیرون بیاورند یا از آن‌ها دور شوند.

اتهامات بی اساس

افرادی که از توهم رنج می برند اغلب اطرافیان خود را به چیزهایی متهم می کنند که واقعاً اتفاق نیفتاده است. آن‌ها فکر می کنند که یک شریک عاشقانه به آن‌ها خیانت می کند، دوستان آن‌ها را مسخره می کنند، غریبه ها آن‌ها را تعقیب می کنند. ممکن است فرد به دلیل این سناریوهای ساخته شده در سر خود به شدت عصبانی شود. این اتهامات می تواند پیوندهای اجتماعی را برای افرادی که رفتار هذیانی را تشخیص نمی دهند آسیب پذیر کند.

ادعای مدام بیماری

ادعای بیماری یکی از رایج ترین علائم افرادی است که از توهم رنج می برند. در واقع، آنقدر رایج است که یک نام پزشکی دارد (اختلال جسمانی). گاهی اوقات با هیپوکندریازیس اشتباه گرفته می شود. این دو موضوع ذکر شده شبیه هم هستند. اما یک ویژگی وجود دارد که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می کند. بر اساس مدخلی از دایره المعارف رفتار انسان، برای این که این نوع بیماری روانی به عنوان یک توهم جسمی طبقه بندی شود، فرد باید از توهمات لمسی یا بویایی مرتبط با هذیان رنج ببرد. به عنوان مثال، آن‌ها معتقدند که بوی بدی از بدنشان می آید، آلوده به بیماری هستند یا بدنشان به نوعی تغییر شکل داده است.

اعتقاد به این که آن‌ها فرد قابل توجهی هستند.

همه انسان ها در زمینه های خاصی مهم هستند. اما افرادی که از توهم رنج می برند ممکن است فکر کنند که آن‌ها به نوعی برای هر چیزی در جامعه مهم هستند. برای مثال، آن‌ها ممکن است فکر کنند که چیزی ارزشمندتر و مهم تر از هر چیزی که تا به حال در جهان کشف شده است، کشف کرده اند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در ابتدا ممکن است مشخص نباشد که فرد دچار توهم است. به نظر می رسد که آن‌ها به شدت انگیزه دارند تا به برخی از رویاهای دوردست دست یابند.

آن‌ها «نه» را به عنوان پاسخی به علاقه خود نمی پذیرند.

افرادی که از این نوع هذیان رنج می برند با علاقه خود به روز رسانی و جزئیات رابطه را ایجاد می کنند. ممکن است در ابتدا آن‌ها را باور کنید ولی این فرآیند در ذهن آن ها به صورت توهمی خواهد ماند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا