نشانه هایی که شریک زندگی شما باعث نابودی عزت نفس شما می شود

نابودی عزت نفس توسط شریک زندگی خود یک امر ناراحت کننده در روابط است. روابط نیاز به مشورت و همفکری دارد. همانطور که می دانید اعتماد به نفس و عزت نفس هر دو مکمل یکدیگرند. اعتماد به نفس و عزت نفس برای موفقیت در هر فردی لازم است. روان شناسان تاکید بسیاری بر این دو مورد می کنند. عزت نفس و اعتماد به نفس با هم تفاوت دارند. اما هر دوی  آن ها اگر در فردی وجود داشته باشد آن خصوص موفق تر خواهد بود.

موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. هیچ کس بدون تلاش و هدف گذاری درست نمی تواند به موفقیت برسد. شما اگر می خواهید کودکتان در ایده موفق تر شود باید از امروز عزت نفس او را تقویت کنید. اگر کودک بتواند هر دو گزینه عزت نفس و اعتماد به نفس را در خود ایجاد کند پیروز خواهد شد. در ادامه می خواهیم ببینیم که نشانه هایی که شریک زندگی شما باعث نابودی عزت نفس شما می شود چگونه است.

رفتار در افراد دارای نابودی عزت نفس

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نشانه هایی که شریک زندگی شما باعث نابودی عزت نفس شما می شود، صحبت کنیم.

عزت نفس سالم در مقابل نابودی عزت نفس

عزت نفس سالم یکی از مهمترین ویژگی های رشد سالم کودک است. سلامت اجتماعی، رفتاری و احساسی کودک نقش مهمی در نحوه برخورد با شکست ها، فشار همسالان و سایر چالش ها در طول زندگی دارد. تقویت عزت نفس همچنین یک عامل محافظتی برای سلامت روان است. پرورش اعتماد به نفس به رفتارهای اجتماعی مثبت کمک می کند. و در مواقعی که کودک شما دچار استرس و موقعیت های منفی می شود به عنوان یک حفره عمل می کند.

بدانید نابودی عزت نفس چگونه به نظر می رسد

از جمله آن چه در مورد خودشان فکر می کنند و توانایی آن ها در انجام کارها. این امر بر اساس میزان احساس محبت آن ها و میزان حمایت و تشویق (یا انتقاد) آن ها از افراد مهم زندگی مانند والدین و معلمان شکل می گیرد. داشتن اعتماد به نفس به این معنا نیست که فکر کنید جهان دور شما می چرخد ​​یا نیازهای شما مهمتر از نیازهای دیگران است. به همین ترتیب، عزت نفس سالم غرور، خودشیفتگی یا استحقاق نیست. عزت نفس کودک خود را با ارزش های مهم دیگر مانند همدلی، مهربانی، رفتار خوب، خیریه و احساس قدردانی متعادل کنید. علائم عزت نفس پایین در کودکان هم بدانید.

چگونه چند نشانه نابودی عزت نفس را بشناسیم (و چگونه آن را تقویت کنیم)

گاهی اوقات تشخیص نابودی عزت نفس آسان است، اما گاهی اوقات نشانه های عزت نفس پایین چندان واضح نیستند. افرادی که اعتماد به نفس ندارند سعی می کنند آن را پنهان کنند. اما دانستن نشانه های عزت نفس پایین می تواند به شما در شناسایی آن کمک کند. عزت نفس به عقیده افراد در مورد خود، از جمله هویت، احساس شایستگی و احساس تعلق اشاره دارد.

چند نشانه نابودی عزت نفس

با شناخت علائم عزت نفس پایین، به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که آیا از آن رنج می برید یا خیر. بسیاری از افرادی که عزت نفس کمی دارند تصور نادرستی از خود دارند. اما شما می توانید بر آن غلبه کنید و یاد بگیرید که دوباره خود را دوست داشته باشید. به همین ترتیب، به شما کمک می‌کند تا نشانه‌هایی از این مورد را در دیگران ببینید و به شما این امکان را می‌دهد که به آن‌ها نیز کمک کنید.

منفعل بودن در مورد زندگی

افرادی که نابودی عزت نفس دارند اغلب خود را به خاطر هر اتفاقی که اشتباه می افتد سرزنش می کنند. گاهی اوقات، آن ها خود را به خاطر چیزهایی که فکر می کنند ممکن است اشتباه پیش برود اما هنوز اتفاق نیفتاده است، سرزنش می کنند. وقتی آن ها خودشان را به خاطر چیزهایی که اتفاق نیفتاده سرزنش می کنند، باعث می شود که اصلاً کاری انجام ندهند. فرد در منفعل بودن راحت می شود زیرا اگر شروع به کار نکند نمی تواند چیزی را به هم بزند یا مشکلی ایجاد کند.

نشانه هایی که شریک زندگی شما باعث نابودی عزت نفس شما می شود

رابطه شما خیلی درست به نظر می رسید، اما اکنون شک دارید. شما احساس می کنید که شریک زندگی شما 100٪ در تلاش برای نابودی عزت نفس شماست. آن‌ها ناامنی شما را طعمه می کنند و باعث می شوند احساس آسیب پذیری کنید. ممکن است شریک زندگی شما عزت نفس شما را بکشد. اگر احساس می‌کنید این اتفاق برای شما می‌افتد، ممکن است زمان آن باشد که به عقب برگردید و رابطه خود را با این شخص ارزیابی کنید.

چند نشانه که نشان می دهد شریک زندگی شما باعث نابودی عزت نفس شما می شود.

اگر شریک زندگی تان باعث می شود که در مورد همه چیز اشتباه کنید، احتمالاً عزت نفس خود را نیز کاهش می دهید. در این‌جا شاخص هایی وجود دارد که باید رابطه خود را دوباره ارزیابی کنید.

همه چیز را در رابطه کنترل می کند

اگر همسرتان هر تصمیمی را بدون مشورت با شما می‌گیرد، نشانه‌ای است که رابطه شما ممکن است از هم بپاشد. وقتی شریک زندگی شما نیاز به کنترل موارد مادی، صورت‌حساب‌ها، تصمیمات خانواده را احساس می‌کند، به این معنی است که به نظرات شما اعتماد ندارد یا به آنچه فکر می‌کنید اهمیتی نمی‌دهد. آن‌ها در اصل می گویند که شما دچار نابودی عزت نفس در رابطه هستید. آن‌ها به شما علاقه ای ندارند اما باید احساس قدرت و کنترل کنند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

طبق یک مطالعه NIH، این رفتار یک علامت خطرناک برای نابودی عزت نفس در یک رابطه است. در برخی از شراکت‌ها، این نیاز به کنترل می‌تواند به آزار فیزیکی تبدیل شود. لطفاً به آن‌چه در حال وقوع است توجه داشته باشید، زیرا به نظر می رسد رابطه شما به سمت شکست پیش می رود.

هیچ تلاشی برای تشویق شما نیست

در یک رابطه قوی و سالم، دو نفر با هم همکاری می کنند تا رابطه خود را ایمن کنند. وقتی یکی از شرکا در رابطه مشارکت نمی کند، قابل توجه است. شریکی که علاقه ای نشان نمی دهد و شما را تشویق نمی کند، از عشق خودداری می کند. تشویق به این معنی است که فرد شما را دوست دارد و می خواهد که شما پیشرفت کنید. عدم حمایت نشان می دهد که شریک زندگی شما واقعاً به شما اهمیت نمی دهند.

 آن ها علاوه بر نابودی عزت نفس سعی نمی کنند شما را بفهمند

آیا زمانی که می خواهید با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید، این احساس را دارید که در حال صحبت با هیچ شخصی هستید؟ به نظر می رسد آن‌ها کمتر به آن‌چه شما می گویید اهمیت می دهند؟ شاید آن‌ها سعی نمی کنند احساسات شما را درک کنند بلکه آن‌ها را کنار می گذارند. ممکن است احساس کنید که باید نظرات خود را برای خود نگه دارید زیرا به هر حال آن‌ها نمی دانند شما به آن‌ها چه می گویید. ممکن است احساس اعتماد کمتری نسبت به خود داشته باشید.

به گفته NIH، این نابودی عزت نفس نشانه ای است که شما اعتماد به نفس خود را از دست می دهید. با گذشت زمان، اگر کنترل زندگی خود را دوباره به دست نیاورید، می تواند بدتر شود.

سوالهایی از شریک زندگی در ارتباط با این زمینه

از شریک زندگی خود چند سوال بپرسید، مانند موارد زیر:

به نظر می رسد به من علاقه ای ندارید، آیا چیزی اشتباه است؟

آیا ارتباط ما دیگر برای شما معنایی دارد؟

چرا به من گوش نمی دهی؟

اگر آن‌ها متواضعانه به سوالات شما پاسخ دهند، این نشانه خوبی است. اما اگر آن‌ها حالت تدافعی دارند و سعی می کنند نگرانی های شما را پس بزنند و بگویند که چیزهایی را تصور می کنید، در مورد احساسشان صادق نیستند. ممکن است پاسخ مستقیمی از آن‌ها دریافت نکنید.

طوری با شما صحبت می کند که انگار یک بچه هستید.

هیچ چیز بدتر از این نیست که ببینیم یکی از طرفین با دیگری مثل یک بچه کوچک صحبت می کند. هیچ شخص بزرگسال منطقی دوست ندارد با او مانند یک کودک رفتار شود. وقتی یکی از طرفین در ملاء عام شریک خود را مسخره یا تحقیر می کند، باعث نابودی عزت نفس او می شود. شما احساس حقارت و بی ارزشی می کنید. اگر شریک زندگی تان به این شکل با شما صحبت می کند، احترامی که شایسته آن هستید را به شما نشان نمی دهد.

شما را تحقیر می کند، حتی در مقابل دیگران

وقتی یک شریک با شما طوری رفتار می کند که انگار از او پایین تر هستید، تحقیر آمیز است. آن‌ها طوری رفتار می‌کنند که انگار شما سر راهشان قرار گرفتید، که تقریباً باعث نابودی عزت نفس است. این کار باعث می شود احساس ناامنی و عدم اطمینان از نحوه پاسخ دادن به آن کنید. اعتماد به نفس خود را از دست می دهید. مطالعات نشان می‌دهد که وقتی یکی از شرکا از نظر عاطفی سوء استفاده می‌کند، باعث از هم گسیختگی فوری رابطه می‌شود. تحقیر شریک زندگی خود نشانه عشق نیست، نشانه یک رابطه رو به مرگ است.

این شخص علاوه بر نابودی عزت نفس، عشق مشروط را نشان می دهد

اگر احساس می کنید که نیاز به جلب محبت و تایید شریک زندگی خود دارید، می تواند باعث شود که احساس کنید به اندازه کافی برای او خوب نیستید. شما شروع به کار سخت برای حفظ آرامش می کنید و سعی می کنید کارهای درست را انجام دهید. این رفتار نشان دهنده یک رابطه سالم نیست. شریک زندگی شما نسبت به شما بی محبت رفتار می کند و باعثنابودی عزت نفس شما می شود. به رابطه ای راضی نباشید که در آن باید اجرا کنید تا دوست داشته باشید. شما سزاوار آن هستید که به خاطر آن‌چه هستید دوست داشته باشید، نه آنچه می توانید انجام دهید.

از هر حرکت شما انتقاد می کند

یک شریک انتقادی هر کاری را که انجام می دهید اصلاح می کند. آن‌ها از طرز آشپزی، نحوه لباس پوشیدن یا پوشیدن موهایتان خوششان نمی آید. شما هرگز به اندازه کافی برای آن‌ها خوب نیستید. آن‌ها با شما بی احترامی می کنند و باعث می شوند احساس نابودی عزت نفس کنید. همچنین حس کنید به عنوان یک شخص و شریک زندگی کافی نیستید. آن‌ها باعث می شوند که شما احساس بی مهری کنید. رابطه با یک فرد انتقادی اعتماد به نفس شما را می رباید. شما شروع به این احساس می کنید که نمی توانید هیچ کاری را درست انجام دهید. این علائم خطرناک نشانه نابودی عزت نفس شما است.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا