نشانه هایی که رفتار اجتنابی هرگز نادیده گرفته نشود

رفتار اجتنابی نوعی رفتار است که در برخی از افراد یا نزدیکان شما ممکن است دیده شود. انواع رفتارا در هر فردی متفاوت تر است. رفتار اجتنابی در واقعا دوری از برقراری ارتباط است. رفتار اجتنابی هم نوعی از رفتار ها است که در اکثریت افراد ایجاد می شود. به طور کلی برخورد ها انواع مختلفی دارند. امروز می خواهیم ببینیم که پیدا کردن یک درمانگر برای درمان این رفتار ها چگونه است. این آسیب ها باید زودتر روند درمان خود را طی کند. بحث درمان رفتاری را در مقاله های قبل مورد بررسی قرار دادیم و تاثیرات آن را بر رفتار افراد توضیح دادیم.

یکی از مواردی که همیشه مورد بررسی قرار می گیرد بحث ضربه های جسمی است. در واقع این ضربه های جسمی به گونه ای است که باعث اختلالات روانی بسیاری می شود. یکی از این موارد تروما است. تروما یک نوع اختلال است که در افراد مختلف متفاوت است. علائم تروما می تواند شامل موارد و ویژگی های منحصر به فردی باشد. نحوه درمان آن اما می تواند به افراد کمک های بسیاری کند. در ادامه می خواهیم ببینیم که ارتباط نشانه هایی که رفتار اجتنابی هرگز نادیده گرفته نشود، چگونه است؟

اختلالات مختلف در کودکان – رفتار اجتنابی

یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. این بدان دلیلی است که کودک در دوران مدرسه احساس کند با بقیه فرق دارد و مورد تمسخر قرار می گیرد که این باعث آسیب روحی به او می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نشانه هایی که رفتار اجتنابی هرگز نادیده گرفته نشود، صحبت کنیم.

فوبیا و رفتار اجتنابی را چگونه تعریف می کنیم؟

فوبیا، که ترس شدید غیرمنطقی از چیزهای خاص (مانند ترس از حشرات یا حشرات هراسی) یا موقعیت‌ها (مانند ترس از پرواز یا هوا هراسی) هستند، می‌توانند درمان شوند. اما وقتی به دنبال درمانگر هستید، ممکن است ندانید کجا برای شروع. این مقاله نحوه یافتن درمانگر مناسب برای درمان فوبیا را مورد بحث قرار می دهد. همچنین برخی از انواع مختلف درمان برای فوبیا و این که چگونه آن ها ممکن است به جستجوی شما برای یک متخصص سلامت روان برای درمان بیماری شما کمک کنند را پوشش می دهد.

یافتن درمانگر مناسب برای درمان رفتار اجتنابی و آگورافوبیا

این فرد نه تنها باید برای درمان فوبیا واجد شرایط باشد، بلکه باید با آن ها  احساس راحتی کنید.

از دوستان خود کمک بگیرید

دوستان، خانواده و پزشک شما ممکن است بتوانند یک درمانگر رفتار اجتنابی و آگورافوبیا را به شما توصیه کنند. بسیاری از شهرهای بزرگتر نیز خطوط تلفنی ارجاع ارائه می دهند که عموماً رایگان هستند. یکی دیگر از منابع عالی برای ارجاع، دانشگاه یا مرکز پزشکی محلی شما است. این مراکز اغلب دارای مراکز بهداشت روان هستند که در آن می توانید انواع متخصصان بهداشت روان را پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که ارجاعات ارائه دهندگان سلامت روان معمولاً قابل اعتمادترین هستند.

اعتبارنامه ها را بررسی کنید

اگر چه اکثر درمانگران رفتار اجتنابی عالی هستند، شبه درمانگران با اعتبار مشکوک وجود دارند. اطمینان حاصل کنید که یک متخصص معتبر را انتخاب کنید. همه درمانگران باید مجوز فعالیت در زمینه مورد نیاز شما را داشته باشند.

نشانه هایی که رفتار اجتنابی هرگز نادیده گرفته نشود

آیا از یک شب بیرون رفتن با دوستان خودداری می کنید. زیرا ترجیح می دهید در خانه بمانید و تلویزیون تماشا کنید؟ انجام هر از گاهی این کار اشکالی ندارد. اما اگر عادت به آن دارید، ممکن است از رفتار اجتنابی استفاده کنید. ممکن است شلوغی باعث ناراحتی شما شود، بنابراین در نهایت به جای تعامل با مردم، از آن ها  دوری می کنید.

رفتار اجتنابی یک مکانیسم مقابله ای برای کمک به شما با اضطراب است. این روش شما برای مدیریت احساسات قدرتمندی است که دارید بدون تشدید شرایط. راه های زیادی برای نشان دادن این رفتارها وجود دارد.

آیا با اجتناب از چیزها مشکل دارید؟

آیا تا به حال گوشی خود را روی “مزاحم نشوید” تنظیم کرده اید تا مجبور نباشید با مردم سروکار داشته باشید؟ یکی دیگر از راه‌های متداول برای کنار آمدن با عوامل استرس‌زا این است که بدون یک دوست یا فرد مورد اعتماد در کنار شما، در جمع حاضر شوید. اجتناب و اضطراب اجتماعی به طور قابل توجهی مشابه هستند و راه های بهتری برای مدیریت اضطراب شما وجود دارد. مشکل این است که اقدامات شما مفید هستند. اما به شما در حل مشکل اصلی کمک نمی کنند. اگر در مواجهه با این موضوع مقاومت کنید، آنوقت زندگی شما را سخت تر خواهد کرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

رفتار اجتنابی غیر معمول نیست. اغلب در بین کسانی که دارای اختلال استرس پس از سانحه هستند یا کسانی که مشکلات اضطرابی دارند دیده می شود. برخی از افراد ممکن است از دیگران اجتناب کنند. زیرا با رفاه عاطفی خود دست و پنجه نرم می کنند. آلیس بویز، دکترا،  که کتاب جعبه ابزار ذهن سالم را نوشته است. او در نوشته‌هایش اشاره می‌کند که بسیاری از مردم نمی‌توانند با احساسات شدیدی که دارند کنار بیایند. بنابراین ترجیح می‌دهند به‌کلی از آن‌ها دوری کنند. در خانه ماندن به جای ارتباط با دیگران یکی از راه های جلوگیری از مقابله با این احساسات است.

هیچ کدام از ما دوست نداریم استرس زیادی تحمل کنیم

هیچ فردی وجود ندارد که بخواهد استرس زیادی داشته باشد. بنابراین، در هر موقعیتی که باعث ایجاد چنین احساساتی در شما شود، ذهن شما آن را به عنوان یک تجربه منفی می بیند. در اصل، شما با اجتناب از هر چیزی که شما را در معرض آسیب قرار می دهد از خود محافظت می کنید. اگر مشکلاتی با اضطراب اجتماعی و رفتار اجتنابی دارید، جای تعجب نیست که از شغلی که نیاز به سخنرانی در جمع دارد بگذرید.

استفان هافمن، چرخش جالبی را در مورد این موضوع رایج سلامت روان بیان می کند. او به عنوان استاد دانشگاه بوستون، تجربه کافی در برخورد با احساسات دارد. او معتقد است که احساسات به شما قدرت می دهد تا موقعیت های ناراحت کننده را مدیریت کنید. مشکل این است که این همیشه این فرآیند مثبت نیست. این حس کاذب قدرت یک مکانیسم مقابله ای بسیار مخرب است. هنگامی که افراد با استفاده از انزوا یا مواد مخدر برای جلوگیری از اضطراب خود استفاده می کنند، از روش های مضر برای مقابله استفاده می کنند.

چند رفتار اجتنابی رایج در دنیای امروزی

شاید شما از رفتارهای اجتنابی استفاده می کنید و حتی متوجه نمی شوید که چه کاری انجام می دهید. اعمال شما به قدری عادی شده است که احساس می کنید بخشی منظم از زندگی روزمره شماست. در این‌جا چند روش استاندارد اجتنابی وجود دارد که افراد برای کاهش اضطراب خود از آن‌ها استفاده می کنند.

اجتناب از موقعیت هایی که ممکن است مورد قضاوت قرار بگیرید

هر موقعیتی که ممکن است بر اساس وضعیت یا توانایی هایتان مورد قضاوت قرار بگیرید، ناراحت کننده است. احتمالاً از ترس قضاوت از موقعیت های اجتماعی دوری می کنید. مشکل این است که شما از برقراری ارتباط در انظار می ترسید. زیرا فکر می کنید همه شما را قضاوت می کنند، که اینطور نیست.

گوشه نشینی و دوری از دیگران

به یاد دارید که در مدرسه کودک بودید و از اینکه معلم شما را برای پاسخ دادن به سوالی صدا بزند می ترسید؟ ممکن است سرتان را پایین انداخته باشید، پشت کتابی پنهان شده باشید، یا به نظر می رسید کاملاً درگیر این هستید که معلم شما را صدا نزند.  کسی که از تاکتیک‌های اجتنابی استفاده می‌کند، نمی‌خواهد از بین مردم متمایز شود. این فرد ترجیح می دهد زیر رادار پرواز کند تا شناسایی نشود.

فرار به عنوان یک رفتار اجتنابی

وقتی از موقعیت ها یا احساسات اجتناب می کنید، به راحتی می توانید حواس خود را پرت کنید. چند بار تا به حال غرق یک سریال جدید شده اید تا ذهنتان بتواند از دنیای واقعی فاصله بگیرد؟ همچنین، بسیاری از مردم از بازی های ویدیویی به عنوان دنیایی جایگزین استفاده می کنند که با تمام دردهای واقعی همراه نیست.

تمرین محدودیت های عاطفی

نابودی احساساتتان آسان‌تر از کنار آمدن با آن‌هاست. آیا تا به حال کسی شما را متهم به بی احساسی یا سردی در مورد یک اتفاق کرده است؟ این به این معنا نیست که شما احساسات ندارید، اما تصمیم گرفته اید که با آن‌ها مقابله نکنید، زیرا آن‌ها بسیار دردناک هستند.

مدام به تعویق انداختن کارهای مختلف

همه ما ممکن است کمی کار را به تعویق بیندازیم، اما کسی که از رفتار اجتنابی استفاده می کند بیشتر از بقیه افراد این کار را انجام می دهد. آن‌ها تمایل دارند که با چیزهایی برخورد کنند که می دانند استرس یا اضطراب آن‌ها را افزایش می دهد. چه مسئله کاری باشد و چه اتفاقات اجتماعی، آن‌ها راهی برای خروج از آن پیدا خواهند کرد.

بلوک های ذهنی

از آنجایی که بیشتر رفتار اجتنابی در یک فرد غرق در تروما است، ممکن است مغز شما نتواند رویدادهای خاصی را به خاطر بیاورد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا