نشانه هایی که در یک رابطه ناسالم هستید

رابطه ناسالم به گونه ای است که یکی از افراد یا زن یا مرد در آن آسیب خواهند دید. رابطه ها در دنیایی که زندگی می کنیم متفاوت هستند. برای داشتن یک رابطه خوب قوانین بسیاری باید رعایت شود. نوجوانان در ایجاد روابط حساس تر هستند. بنابراین والدین باید مراقبت بیشتری داشته باشند. اما چه بهتر که سعی کنید رفتارهای درستی با آن ها داشته باشید تا آن ها هم از این رفتار ها درس بگیرند. گاهی اوقات گرفتن کمک از مشاوران می تواند به شما در ادامه راه کمک کند.

در دنیایی که زندگی می کنیم افراد رفتار های متفاوتی دارند. برخی از دوستان شما ممکن است بدبین باشند. بدبین بودن در دختران بیشتر از پسران دیده می شود. یکی از علت های بدبینی می تواند عدم تربیت درست در خانواده باشد. گاهی اوقات هم بعضی خصلت ها در افراد ارثی است. رفتار های ارثی می تواند از پدر مادر یا از باقی فامیل گرفته شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که نشانه هایی که در یک رابطه ناسالم هستید چگونه است؟

اختلالات در افراد و رابطه ناسالم

یکی از اختلالاتی که قبلاً در ارتباط با آن صحبت کردیم افسردگی است. افسردگی انواع مختلفی دارد و آسیب های زیادی ممکن است وارد کند. در مقاله های قبل در ارتباط با بخش های مختلف افسردگی و تاثیرات آن در زندگی صحبت کردیم. نکته مهم این است که افراد بتوانند افسردگی را کنترل کنند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نشانه هایی که در یک رابطه ناسالم هستید، صحبت کنیم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بزرگسالان جوانی که در یک رابطه خشونت را تجربه می کنند، بیشتر مشروبات الکلی می نوشند. آن ها ممکن است ماری جوانا می کشند، دچار افسردگی  شوند یا تمایل به خودکشی داشته باشند. پسران نوجوان نیز می‌توانند طعمه یک رابطه ناسالم یا حتی توهین‌آمیز شوند. بنابراین مهم نیست که هویت جنسیتی نوجوان شما چیست، نظارت بر روابط آن ها بسیار مهم است.

علائم هشدار دهنده روابط ناسالم

خشونت تنها یکی از راه هایی است که سوء استفاده در یک رابطه ناسالم ظاهر می شود. نوجوان شما همچنین ممکن است آزار عاطفی یا جنسی را تجربه کند. اگر متوجه علائمی شدید که رابطه نوجوان شما ممکن است مشکل ساز باشد، مهم است که فوراً مداخله کنید. مراقب شاخص های یک رابطه ناسالم باشید.

رابطه فرزند شما از سوی شخص مقابل به صورت مالکانه است

اگر فرزند شما وقت خود را با دوستان خود سپری نمی کند و فقط با شریک زندگی خود وقت می گذراند، ممکن است نشانه آن باشد که سعی دارد او را از دیگران جدا کند. وقتی در مورد آن سؤال می شود، شریک نوجوان شما ممکن است بگوید که فکر می کند دوستان وی به رابطه آن ها آسیب می رسانند. یا این که دوستان او تأثیر بدی بر رفتارهایش دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

حتی اگر شریک نوجوان فوق‌العاده خوب باشد، ممکن است هنوز نتواند رابطه ناسالم را کنترل کند. گاهی اوقات، نوجوانانی که حسادت می‌کنند، خواسته‌هایی مانند شریک زندگی خود را مطرح می‌کنند. این خواسته ها باعث می شود اتفاقات جدیدی در روابط آن ها بیفتد. خواسته های محدود کننده پیامد قطعی یک رابطه ناسالم هستند

نوجوان شما عادت های خود را تغییر می دهد

رشد کردن به عنوان یک فرد یا تلاش برای حذف عادت های بد هرگز بد نیست. با این حال، برای یک فرد درست نیست که شخصیت خود را برای شخص دیگری تغییر دهد.

اگر نوجوان شما برخی از سرگرمی‌های مورد علاقه خود را کنار می‌گذارد، نحوه لباس پوشیدن خود را تغییر می‌دهد یا شخصیت خود را تغییر می‌دهد، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که شریک زندگی او قدر نوجوان شما را به خاطر آنچه که هستند نمی‌داند. بدون مداخله مناسب بزرگسالان، نوجوان شما ممکن است احساس هویت خود را از دست بدهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

نوجوان شما صدمات غیرقابل توضیحی را تجربه می کند.  صدمات غیرقابل توضیح برخی از ترسناک ترین علائمی است که والدین شاهد آن هستند. اگر متوجه کبودی یا آسیب های دیگر شدید، نگران فرزند خود باشید.

رابطه آن ها  را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که توضیحات نوجوان شما منطقی است. زیرا ممکن است نوجوان شما در ابتدا کاملاً صادق نباشد. سیاهی چشم، خراش یا علائم قرمز می تواند نشانه قطعی آزار فیزیکی باشد. و اغلب، یک نوجوان آنقدر از شریک زندگی خود خجالت می کشد، می ترسد. یا برای محافظت از او حرفی نمی زند.

شریک نوجوان شما اهداف آن ها را تضعیف می کند

فرض کنید نوجوان شما همیشه می‌خواسته در تیم تنیس دانشگاه شرکت کند. یا در یک دانشگاه خارج از کشور شرکت کند و شریک زندگی‌اش این اهداف را کم‌اهمیت می‌داند. این نشانه خوبی نیست. گاهی اوقات، یک نوجوان ناامید به خاطر یک  رابطه ناسالم سعی می کند شریک زندگی خود را از دستیابی به رویاهای خود منصرف کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از نوجوان خود بخواهید که به اهدافی که همیشه برای زندگی خود داشته است وفادار بماند و اجازه ندهید که شریک زندگی آن ها را عقب نگه دارد. اگر علاقه‌مندی نوجوان شما واقعا برای آن ها اهمیت دارد پس آن ها بهترین چیز را برای طرف مقابل خود  می‌خواهند.

تغییر روابط نوجوانان به  رابطه ناسالم با تکنولوژی

تکنولوژی عشق نوجوانان را تغییر می دهد، اما نه به روشی سالم. ناامنی و حسادت ممکن است باعث شود یک نوجوان دائماً درخواست چک از شریک زندگی کند. اگر نوجوان شما فوراً به یک پیام متنی پاسخ ندهد، شریک زندگی او ممکن است بی وقفه با او تماس بگیرد.

تلفن‌های هوشمند ناسالم شدن روابط نوجوانان را آسان می‌کنند. زیرا ممکن است یک شریک به تماس مداوم با پیامک یا به‌روزرسانی‌های مکرر رسانه‌های اجتماعی اصرار داشته باشد.

رابطه ناسالم و کنترل کردن هم

اگر نوجوان شما احساس می کند که باید دائماً به شریک زندگی خود بگوید که کجا هستند، چه می کنند و با چه کسانی هستند، این یک نشانه بد است.

نوجوان شما اغلب در رابطه باید عذرخواهی کند

رابطه ناسالم و افراد در آن معمولاً بدخلقی دارند. در نتیجه، طرف مقابل اغلب روی پوسته تخم مرغ راه می‌رود تا طرف مقابل را عصبانی نکند. اغلب، این به معنای عذرخواهی برای همه چیز در تلاش برای هموار کردن اوضاع است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر نوجوان شما مدام می گوید که پشیمان است، می تواند نشانه ای باشد که او در تلاش است تا شریک زندگی خود را راضی کند. عذرخواهی برای تماس نگرفتن، برای دیر تماس گرفتن، برای گذراندن زمان زیاد با دوستان – همه این موارد ممکن است نشانه ترس آن ها از شریک زندگی خود باشد. بدیهی است که گاهی اوقات عذرخواهی درست است.

نشانه هایی که در یک رابطه ناسالم هستید

یک رابطه ناسالم را می توان از بیرون به راحتی تشخیص داد. اما تشخیص آن زمانی که در وسط یک رابطه قرار دارید دشوارتر است. ممکن است دوستان یا خانواده ای با نگرانی به سراغ شما بیایند، اما می توانید به راحتی رفتارهای دردسرساز را توجیه یا از بین ببرید. “شما می توانید تمام تلاش خود را در تلاش برای خوشحالی کسی به کار گیرید. اما زمانی فرا می رسد که ما از تلاش برای این کار خسته می شویم.” – استیو مارابولی

رابطه ناسالم به معنای آزار جنسی نیست

روابط ناسالم همیشه نباید شامل آزار جسمی یا عاطفی باشد – هر چند هر دوی این‌ها نشانگر ناسالم بودن رابطه هستند. اینکه بتوانید راه‌هایی را که رابطه‌تان ناسالم است مشخص کنید، به شما اجازه می‌دهد تا برای تغییر آن گام بردارید. یا به شما نشانه‌ای بدهد که زمان ترک آن رابطه است.

چند نشانه که شما در یک رابطه ناسالم هستید

انتقاد مداوم

روابط ناسالم شامل انتقاد از طرف یک یا هر دو طرف به صورت بی پایان است. این انتقاد نیز نباید منصفانه یا عادلانه باشد. گاهی اوقات، این به سادگی راهی برای یک شریک برای کنترل دیگری است. این ممکن است در مقابل دیگران اتفاق بیفتد تا قدرت خود را نشان دهند. با خودتان صادق باشید و اینکه آیا شریک زندگی‌تان منصفانه از شما انتقاد می‌کند یا نه، یا اینکه این کار را برای به دست آوردن کنترل عاطفی بر شما انجام می‌دهد. توانایی توقف این علامت می تواند به شما این دانش را بدهد که از رابطه ناسالم خارج شوید.

ارتباط ضعیف در رابطه ناسالم

ارتباطات ستون فقرات همه روابط سالم است. اینکه بتوانید در مورد احساسات خود صحبت کنید و با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید یکی از بهترین راه ها برای انجام یک رابطه است. متأسفانه، یک رابطه زمانی ناسالم می شود که ارتباط وجود نداشته باشد، یا فقط یکی از شرکا تلاش کند. صادقانه از خود بپرسید که آیا احساس راحتی می کنید که احساسات خود را به شریک زندگی خود ابراز کنید. اگر پاسخ منفی است، ممکن است بخواهید دلیل آن را بیابید. مشاوره می تواند به ایجاد فضای امن برای هر دوی شما کمک کند تا روی مسائل ارتباطی خود کار کنید.

رفتار تهاجمی منفعلانه

همه فردی را می شناسند که دارای رفتار منفعل پرخاشگر است. هنگامی که شریک زندگی شما شروع به نشان دادن این نوع رفتار می کند، باید موضوعی را در نظر بگیرید. رفتار پرخاشگرانه منفعلانه همچنین می تواند به صورت ناتوانی عمدی در انجام کاری که از آن‌ها درخواست می شود باشد. یا به تعویق انداختن هدفمند در هر کاری از تمیزی خانه گرفته تا جلوگیری از محبت ظاهر شود.

وابستگی بیش از حد

وقتی نمی توانید خود را از شریک زندگی خود جدا کنید، این نشانه همبستگی است. رفتار وابسته به هم صفات منفی را در یکدیگر قادر می سازد، مانند حمایت از رفتارهای اعتیادآور، بی مسئولیتی یا بیماری روانی. وابستگی با داشتن یک سیستم پشتیبانی یکسان نیست. وابستگی مشترک راهی برای یک طرف برای کنترل طرف دیگر با وابستگی آنها به اعتبار آنهاست. بهترین راه برای رهایی از رفتار وابسته در رابطه ناسالم چیست؟ این است که یک سیستم حمایتی خارج از رابطه خود داشته باشید، چه دوستان، خانواده یا یک مشاور.

آزار کلامی

آزار کلامی نوعی آزار عاطفی است که از تلاش یکی از طرفین برای دستکاری و کنترل دیگری از طریق شرم، تحقیر و دستکاری ناشی می شود. شریکی که به صورت کلامی توهین می کند نشان می دهد که رابطه ناسالم را ادامه می دهد. به دوستان، خانواده و مشاورانی اعتماد کنید که می توانند به شما کمک کنند. این کار باعث می شود تا اقدامات لازم برای اتمام رابطه را انجام دهید. توهین کلامی چیزی نیست که کسی باید تحمل کند تا احساس ارزشمندی کند، و فقط در نهایت رابطه را ناپایدار می کند.

سوء استفاده فیزیکی در رابطه ناسالم

وقتی شریک زندگی شما مورد آزار جسمی قرار می گیرد، چیزی در رابطه باقی نمی ماند تا رشد کند. وقتی یکی از طرفین از تهدید خشونت واقعی برای کنترل و دستکاری شریک خود استفاده می کند، یک رابطه سالم امکان پذیر نیست. آزار جسمی می تواند هر چیزی باشد، از ضربه، سیلی زدن، لگد، مشت، هل دادن یا حتی رابطه جنسی اجباری.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا