مشاوران مدرسه 5 نشانه ای که یک نوجوان تحت فشار همسالان است را توضیح می دهند

فشار همسالان امروزه به خصوص در میان نوجوانان امری عادی است. این فشار می تواند ناشی از تأثیرات کلامی یا غیرکلامی باشد. علاوه بر این، کمی نیروی خارجی می تواند تأثیر خوبی داشته باشد یا می تواند تأثیر مضری داشته باشد. از آنجایی که این تأثیر بسیار قدرتمندی در زندگی فرزند شما دارد، چیزی است که برای کمک به آنها باید درک کنید. تحت کنترل این فشار، فرزند شما می تواند تصمیمات بدی بگیرد که ممکن است برای او گران تمام شود. فشار همسالان چگونه بر نوجوان شما تأثیر می‌گذارد؟  شما به‌عنوان والدین چگونه می‌دانید چه زمانی باید وارد عمل شوید و کمک کنید؟ در این نوشته از همکده مشاوران مدرسه 5 نشانه ای که یک نوجوان تحت فشار همسالان است را توضیح می دهند.

مرکز مشاوره همکده با خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی، شرایط نوجوانان را بهبود می بخشند.

تاثیر همسالان بر نوجوان

بیایید فرض کنیم کودک شما به طور ناگهانی به ورزش کردن در باشگاه محلی علاقه مند می شود تا عضلات خود را حجیم کند. این نوجوان که زمانی فقط روی کاناپه بود به گروهی از بچه های مدرسه پیوست که می خواهند سلامت خود را بهبود بخشند. در این سناریو، تأثیر دیگران مثبت است زیرا فرزند شما در حال ایجاد تغییراتی برای بهبود بدن خود است. حال، اگر فرزند شما در حال کشیدن سیگار در پشت مدرسه با دوستانش دستگیر شود، چه؟ او فشار دیگران را برای انجام کاری که می تواند تأثیر مخربی بر سلامت او داشته باشد احساس می کند.

با این حال، او با کمال میل این کار را انجام داد، زیرا تسلیم اصرارهای دیگران شد تا چیزی جدید و خطرناک را امتحان کند. به راحتی می توان فهمید که فشار همسالان می تواند تأثیرات متفاوتی بر نوجوان شما داشته باشد، اما چرا این تأثیر قدرتمند است؟ زمانی که که یک نوجوان تحت فشار همسالان است می تواند دست به اقدامات مضری بزند.

قدرت پیشنهاد

کودک شما با رشد مراحل مختلف رشد را پشت سر می گذارد. در کودکی، پسر یا دختر شما یاد گرفتند که شما به تمام نیازهای آنها رسیدگی خواهید کرد و آنها به شما اعتماد دارند. با این حال، زمانی که کودکان به سنین نوجوانی خود می رسند، سعی می کنند از نفوذ شما جدا شوند تا احساس خود را شکل دهند. فرزند شما دیگر ارزش های شما را مانند گذشته حفظ نمی کند، زیرا اکنون تمایل بیشتری به گوش دادن به همسالان خود دارد. فرزند شما باید در مدرسه جا بیفتد. نوجوانان در مرحله رشدی هستند که دوستان از اهمیت بالایی برخوردار هستند و آنها را از شما تأثیرگذارتر می کند.

فشار همسالان

یک نوجوان تحت فشار همسالان رفتار خاصی از خود بروز می دهد. بیایید فرض کنیم که دختر شما بسیار ولخرج است و دوست دارد تمام پول خود را خرج کند. اگر او شروع به دوستی با افرادی آگاه کند، آنها او را تحت فشار قرار می دهند تا راه خود را تغییر دهد. او ممکن است تغییر کند و شروع به پس انداز نماید. در این مثال، فشار اجتماعی که او احساس می کند او را تحت تاثیر قرار داده است تا تغییرات مثبتی ایجاد کند. با این حال زمانی که سیگاری در کیف پسرتان پیدا می کنید مطمئن هستید که فشار نامرئی دوستان او دشمن شماست.

او می داند که سیگار کشیدن می تواند برای سیستم او مضر باشد. در حالی که مغز او می تواند خطر را ثبت کند، او نمی تواند خطراتی را که بدن خود را در این مرحله وارد می کند درک کند. همانطور که فرزندان شما در حال رشد هستند، مغز آنها هنوز به طور باورنکردنی جوان است و شما باید آن را به عنوان یک کار در حال پیشرفت در نظر بگیرید. نوجوان شما در حین رشد و تکامل به دنبال تجربیات جدید خواهد بود، اما مغز او نمی تواند کاری را که انجام می دهد توجیه کند. جوانان با افزایش سن نیاز بیشتری به تحریک دارند. به طور ناخواسته، چندین بار برخوردهای جدید، هیجان انگیز و قدرتمند، به اقدامات پرخطر تبدیل می شود.

برای والدین دشوار است که با کودکی که به طور مداوم به دنبال تحریکات جدید است، برخورد کند. شما همیشه آنجا نخواهید بود تا آنها را از انجام کارهای احمقانه منع کنید یا از پیشنهادات دوستانشان برای انجام کاری خطرناک جلوگیری کنید، فقط برای اینکه آنها بتوانند “لذت ببرند”.

5 نشانه ای که یک نوجوان تحت فشار همسالان است

صرف نظر از همه افرادی که در اطراف پسر یا دختر شما هستند، شما هنوز هم تأثیرگذاری قدرتمندی دارید. در حالی که به نظر می رسد آنها سرکش هستند و به آنچه شما می گویید گوش نمی دهند، شما را می شنوند. حالا گوش دادن یا نشنیدن داستان دیگری است. این ضروری است که در زندگی آنها شرکت کنید تا بتوانید به آنها در انتخاب بهتر کمک کنید. چگونه متوجه می شوید که فرزندتان تحت فشار همسالان است و ممکن است به کمک نیاز داشته باشد؟ خوب، در اینجا پنج علامت هشدار برای نشان دادن یک مشکل وجود دارد.

عادات خواب تغییر می کند

عادات خواب به طور طبیعی با افزایش سن کودک شما تغییر می کند. وقتی به آن سال های بلوغ برسند، بیشتر از همیشه خواهند خوابید. با این حال، هنگامی که کودک شما از اطرافیان خود فشار می آورد، می تواند زیاد یا خیلی کم بخوابد. اگر به اندازه کافی نخوابند، ممکن است متوجه علائمی مانند حلقه های سیاه یا پف زیر چشم آنها شوید. ممکن است مشاهده کنید که زمان آنها در شبکه های اجتماعی افزایش می یابد زیرا تمام شب در آن هستند. اگر خیلی زیاده روی کنید، ممکن است در بلند کردن آنها از رختخواب یا انجام کارهایی که زمانی دوست داشتند مشکل داشته باشید.

این تغییرات در رفتار اگر برای مدت طولانی ادامه یابد، می تواند به افسردگی تبدیل شود. شما باید مراقب باشید به دلیل فشار همسالان و قلدری در برخی موارد خط باریکی را طی کنید.

از دست دادن اشتها زمانی که یک نوجوان تحت فشار همسالان است

آیا متوجه تغییر وزن آنها شده اید؟ آیا آنها زیاد غذا می خورند یا خیلی کم؟ از دست دادن اشتها در افرادی که تحت فشار هستند غیر معمول نیست. اگر وزن آنها به شدت کاهش یابد یا افزایش چشمگیری داشته باشد، می تواند نشانه ای از وجود ناراحتی عاطفی باشد.

بدخلقی

کدام نوجوان دمدمی مزاج نیست؟ با این حال، شما فرزندتان را بهتر از هر کس دیگری می شناسید. نوسانات هورمونی می تواند باعث بدخلقی آنها شود یا می تواند ناشی از ناراضی بودن، درست غذا نخوردن و نداشتن خواب کافی باشد. اگر حتی نمی توانید «صبح بخیر» بگویید بدون اینکه شما را اذیت کنند، پس باید بیشتر تحقیق کنید.

انزوای اجتماعی زمانی که یک نوجوان تحت فشار همسالان است

انزوای اجتماعی برای نوجوانان با رشد و تغییر بسیار مهم است. آنها ممکن است از نظر اجتماعی از خانواده منزوی باشند و ترجیح دهند شام خود را در اتاق خواب خود صرف کنند. با این حال، وقتی هر روز فقط چند دقیقه آنها را می بینید، حتی اگر خانه را ترک نمی کنند، این یک علامت هشدار است. بهتر است هر روز در سطحی با فرزندتان تعامل داشته باشید.

آنها دوستان جدیدی دارند

آيا فرزند شما دوستان جدیدی دارد؟ معمولاً، اگر تغییرات قابل توجهی در رفتار ایجاد شود یا آنها ریسک پذیر شوند، ممکن است دوستان جدید در مرکز این موضوع باشند. اگر متوجه شده اید که دوستانی که از دوران دبستان داشته اند دیگر زیاد به آنجا نمی آیند، باید غیبت آنها را زیر سوال ببرید. یک گروه جدید می تواند تأثیر مثبت یا بدی ایجاد کند. در نتیجه، اگر هر یک از این نشانه‌ها را دیدید که نشان می‌دهد چیزی اشتباه است، می‌توانید فرض کنید که دوستان جدید بهترین شخصیت‌ها نیستند.

فعالیت های رایج تحت فشار دوستان

در بخش قبلی نوشته خود ما به بررسی 5 نشانه ای که یک نوجوان تحت فشار همسالان است پرداختیم. حال می خواهیم رایج ترین فعالیت هایی که تحت فشار افراد دوست صورت می گیرد بررسی کنیم. فرزند شما ممکن است فردی سطح بالا باشد که از عقل سلیم برای تصمیم گیری استفاده می کند. متأسفانه، وقتی هورمون‌ها در دوران بلوغ شروع به خشم می‌کنند، می‌توانند یک آسیب عاطفی باشند و انتخاب‌های مشکوکی داشته باشند. آنها در حین آزمایش شخصیت های جدید، محدودیت ها را از بین خواهند برد. هرگز تصور نکنید که نوجوان شما از نفوذ همسالان مصون است. آنها فقط به تأثیر مثبت شما نیاز دارند تا قوی تر شوند.

شما بهتر از هرکسی فرزندتان را می شناسید و می دانید که او یک رهبر است یا پیرو. برخی از نوجوانان تحت تأثیر وسوسه قرار نمی گیرند، در حالی که برخی دیگر از دوستان خود پیروی می کنند تا هر چیزی را بگویند و انجام دهند. اگر مراقب باشید کمک می‌کند، و در اینجا پنج مورد از رایج‌ترین کارهایی که نوجوان شما برای انجام آنها تحت فشار قرار می‌گیرد، آورده شده است.

دزدی نشان می دهد که یک نوجوان تحت فشار همسالان است

به یاد داشته باشید، نوجوانان نیاز به افزایش آدرنالین دارند. آنها ممکن است نیازی به دزدیدن آن شیرینی در فروشگاه نداشته باشند، اما به آنها “عجله” برای انجام یک کار خطرناک می دهد.

برخورد های جنسی نشان می دهد که یک نوجوان تحت فشار همسالان است

از آنجایی که هورمون‌های آن‌ها بیداد می‌کنند و به هر حال آن‌ها دوران بلوغ را می‌گذرانند، برای آن‌ها برخورد جنسی غیرعادی نیست. متأسفانه، آنها می توانند از رابطه جنسی به عنوان خروجی برای ناامیدی خود استفاده کنند، که می تواند منجر مشکلات زیادی برای آن ها شود. والدین باید نسبت به بی بندوباری جنسی غیرطبیعی توجه داشته باشند زیرا ممکن است نوجوانان را دچار مشکل کند.

سیگار و مواد مخدر

ممکن است در دوران دبیرستان سیگار کشیدن در حمام را به خاطر بیاورید. زمان تغییر می کند، اما برخی از مشکلات ثابت می مانند. سیگار کشیدن، استعمال دخانیات و امتحان کردن مواد مخدر وسوسه شماره یک است که کودک شما برای انجام آن تحت فشار قرار می گیرد.

درگیر شدن در رفتارهای مخاطره آمیز نشان می دهد که یک نوجوان تحت فشار همسالان است

زندگی تماماً به خطر انداختن است، اما ممکن است در مورد عدم اطمینان سال‌های نوجوانی، خطرات مهم‌تری را متحمل شوند. اگر متوجه شده اید که فرزندتان در حال انجام فعالیت های کاملا خطرناک است، ممکن است نفوذ بیرونی سرزنش شود. ممکن است فرزند شما تأثیرات بیرونی برای عذاب یا طعنه دانش آموز دیگر را احساس کند.

نوجوان را برای فشار آماده کنید

در این نوشته ما نشان دادیم که یک نوجوان تحت فشار همسالان چه چالش هایی خواهد داشت. باز نگه داشتن خطوط ارتباطی با نوجوانتان ضروری است. اگر تغییری در رفتار مشاهده کردید، مانند زبان نامناسب، تغییر سبک لباس، انزوای اجتماعی یا بی احترامی، پس باید مراقب آنها و دوستانشان باشید. حقیقت این است که اگر رابطه نزدیکی با فرزند خود داشته باشید، معمولاً می توانید به سرعت مشکلات را تشخیص دهید و به هدایت آنها در مسیر درست کمک کنید.

 

 

منابع
powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا