آشنایی با بلوغ اولیه

رشد و بلوغ در دوران زندگی دوره بسیار حساسی است. فرآیند بلوغ اولیه می تواند برای دختران و پسران در سن های مختلف متفاوت باشد. بلوغ اولیه و آشنایی با آن یک موضوع حساس و قابل اهمیت است. خانواده ها باید بدانند که کودکان حساسیت های خاصی دارند. اگر این حساسیت ها بیش از حد باشند ممکن است به کودک آسیب بزنند. در واقع خانواده ها باید حد تعادل را رعایت کنند. اگر این اتفاق نیفتد ممکن است این کودکان در آینده و در بزرگسالی دچار اختلالات روانی بسیاری شوند. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارند. برخی از این اختلالات را ممکن است بشانسید.

برخی هم برای شما تازگی دارند. شناخت و رشد جسمانی در کودکان یک موضوع بسیار مهم است. در ادامه می خواهیم ببینیم که آشنایی با بلوغ اولیه چگونه است؟ دوستی می تواند باعث پیشرفت شما شود اما گاهی اوقات اگر سمی باشد باعث آسیب‌ شما خواهد شد. قوانین در روابط دوستی برای رشد بسیار مهم و همچنین تاثیر گذار در زندگی است. دوستی های سمی می تواند به شما آسیب بزند.

شادی و رشد در کنار هم بسیار در زندگی افراد مهم است. افرادی که در زندگی شادی بیشتری دارند موفقیت و پیشرفت آن ها بیشتر است. حال این که بگوییم پیشرفت یعنی چه و این که چگونه می توان آن را از چه مواردی تعریف کرد متفاوت است. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آشنایی با بلوغ اولیه صحبت کنیم.

بلوغ “طبیعی” نوجوانان چه زمانی اتفاق می افتد؟

آشنایی با بلوغ اولیه

بلوغ “طبیعی” نوجوانان زمانی اتفاق می افتد که کودک حدود 10 یا 11 سال دارد. با این حال، کودکانی هستند که از نظر جسمی و عاطفی زودتر به بزرگسالان جوان تبدیل می شوند. وقتی این اتفاق قبل از 7 یا 8 سالگی (برای دختران) و 9 سالگی (برای پسران) رخ می دهد. که به آن بلوغ زودرس یا بلوغ زودرس می گویند. در حالی که این ممکن است بی ضرر به نظر برسد، محققان تعدادی از پیامدهای سلامتی و روانشناختی رسیدن به بلوغ خیلی زود در زندگی را مرتبط کرده اند.

علائم بلوغ زودرس

برای دختران، بلوغ زودرس واقعی شامل علائم زیر قبل از سن 7 یا 8 سالگی است:

  • رشد سینه ها
  • رشد موهای ناحیه تناسلی یا زیر بغل
  • داشتن یک جهش رشد قابل توجه در مدت زمان کوتاه
  • شروع قاعدگی
  • افزایش آکنه
  • بوی بدن

برای پسران، بلوغ زودرس شامل علائم زیر قبل از سن 9 سالگی است:

  • بزرگ شدن بیضه یا آلت تناسلی
  • رشد موهای ناحیه تناسلی، زیر بغل یا صورت
  • داشتن یک جهش رشد قابل توجه در مدت زمان کوتاه
  • عمیق شدن صدا
  • افزایش آکنه
  • بوی بدن

بسیاری از کودکان هستند که ممکن است فقط برخی از علائم بلوغ اولیه را نشان دهند. به عنوان مثال، برخی از دختران و پسران ممکن است در سنین بسیار پایین موهای زیر بغل یا موهای ناحیه تناسلی را بدون هیچ گونه رشد جنسی دیگر رشد دهند. رشد زودرس مو ممکن است نشانه ای از هیچ بیماری زمینه ای نباشد و به سادگی تحت بلوغ اولیه “جزئی” قرار گیرد. این کودکان سایر علائم مورد انتظار بلوغ را بعدا و در سن معمول نشان خواهند داد.

علل بلوغ اولیه

اگر چه دلیل دقیق شروع بلوغ زودتر از حد معمول نامشخص است. برخی از موارد بلوغ زودرس به موارد زیر نسبت داده شده است:

  • ژنتیک (5 درصد از پسران و 1 درصد از دختران این بیماری را به ارث برده اند)
  • مشکلات تغذیه ای اولیه و به دنبال آن چاقی
  • علل محیطی یا شیمیایی
  • مشکلات ساختاری در آسیب های مغز یا سیستم عصبی مرکزی
  • مشکل در تخمدان ها یا غده تیروئید، مانند تومور

معمولاً شروع بلوغ اولیه به دلیل هیچ مشکل پزشکی نیست. به سادگی هیچ دلیل شناخته شده ای برای این که چرا اتفاق می افتد وجود ندارد.

چگونه ممکن است بلوغ اولیه کودک شما را تحت تاثیر قرار دهد

آشنایی با بلوغ اولیه

بلوغ زودرس عواقب جسمی، عاطفی و اجتماعی زیادی دارد. البته هر کودکی این دوره گذار را متفاوت تجربه خواهد کرد

رشد متوقف شده

کودکی که در حال گذراندن دوران بلوغ است ممکن است در مقایسه با همسالان خود در ابتدا قد بلندی داشته باشد. با این حال، رشد کودک پس از پایان بلوغ متوقف می شود. این بدان معناست که کودکی که بلوغ زودرس دارد به پتانسیل کامل قد خود نمی رسد. زیرا اسکلت آن ها بالغ می شود و رشد استخوان در سنین پایین تر از حد معمول متوقف می شود.

تغییرات رفتاری

برای دختران، تحریک پذیری، طغیان های عاطفی و بدخلقی می تواند با بلوغ زودرس همراه باشد. پسرها ممکن است یک میل جنسی نامناسب برای سنشان همراه با رفتار پرخاشگرانه را تجربه کنند.

قلدری یا مسخره شدن توسط دیگران

کودکان خردسال ممکن است متوجه نشوند یا درک نکنند که چه اتفاقی می‌افتد وقتی فردی هم سن و سالشان در حال رشد سینه‌ها یا پریود شدن است. با این حال، کودکان بزرگ‌تر معمولاً متوجه می‌شوند که فردی در کلاس پایین‌تر از نظر جسمی جلوتر از آن ها رشد می‌کند. بسیاری از کودکان کوچکتر که بلوغ زودرس را تجربه می کنند – به ویژه دختران – گزارش می دهند که توسط کودکان بزرگتر در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

نرخ بالای افسردگی و اضطراب

کودکانی که بلوغ زودرس را تجربه می کنند، در مقایسه با همسالان خود، میزان افسردگی و اضطراب بیشتری دارند. شاید نگران‌کننده‌تر از همه، افزایش خطر افسردگی و اضطراب ممکن است تا سال‌های دانشگاه کشیده شود.

کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس

دخترانی که به بلوغ اولیه می رسند نیز نسبت به دوستانشان که به موقع یا دیر به بلوغ می رسند از اعتماد به نفس پایین تر و تصویر بدنی ضعیف تری رنج می برند. به نظر می رسد پسران در حال رشد اولیه از این اثرات منفی اجتناب می کنند.

خطر بیشتر برای سوء مصرف مواد مخدر

دختران و پسرانی که بلوغ زودرس را تجربه می کنند نیز ممکن است در معرض خطر سوء مصرف مواد مخدر باشند. سیگار کشیدن، به ویژه، به نظر می رسد در میان کودکانی که زودتر وارد بلوغ اولیه می شوند در مقایسه با همسالان خود که به موقع یا دیر بلوغ می شوند، بسیار رایج تر است. برخی از مطالعات نشان می دهد که افزایش خطر سوء مصرف مواد تا اوایل دهه بیست ادامه دارد.

فعالیت جنسی

آشنایی با بلوغ اولیه

بلوغ زودرس ممکن است کودک را در مقایسه با همسالانش در معرض خطر فعالیت جنسی زودتر قرار دهد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که دختران در مراحل اولیه رشد جنسی از نظر جنسی بی‌تفاوت‌تر هستند. متأسفانه، فعالیت جنسی زودهنگام و بی بند و باری با افزایش خطر بارداری نوجوانان مرتبط است. بارداری نوجوانان با نگرانی های خاص خود همراه است. از جمله نرخ بالاتر ترک تحصیل، پتانسیل برای درآمد کمتر در طول زندگی، افزایش خطر داشتن فرزندان بیشتر در دوران نوجوانی.

نتایج تحصیلی ضعیف تر با بلوغ اولیه

در نهایت، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که دخترانی که بلوغ زودرس را تجربه می‌کنند در مقایسه با همسالان خود در مدرسه ضعیف‌تر هستند. کاهش پیشرفت تحصیلی آن ها ممکن است تا سال های دبیرستان و احتمالاً بعد از آن ادامه یابد. مانند یافته‌های عزت نفس و اعتماد به نفس، به نظر می‌رسد که یافته‌های مربوط به نتایج تحصیلی محدود به دختران باشد. پسرها صرف نظر از این که چه زمانی به بلوغ می رسند از نظر تحصیلی به همان اندازه خوب عمل می کنند.

تشخیص و درمان

در صورت مشاهده علائم بلوغ اولیه از صحبت با پزشک کودک خود دریغ نکنید. پزشک اطفال شما ممکن است پس از انجام معاینه فیزیکی، آزمایشات بیشتری را برای فرزندتان تجویز کند. اشعه ایکس برای بررسی استخوان های دست و مچ برای بررسی این که آیا استخوان ها خیلی سریع بالغ می شوند یا نه، و از آزمایش خون و ادرار برای بررسی سطوح بالای هورمون های جنسی استفاده می شود.

برای رد تومورها در مغز، تخمدان ها یا بیضه ها، متخصص اطفال ممکن است اسکن سی تی اسکن یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) را نیز پیشنهاد کند. همچنین ممکن است فرزند شما برای ارزیابی و درمان بیشتر به یک متخصص غدد اطفال (پزشکی که در زمینه اختلالات رشد و هورمونی در کودکان تخصص دارد) ارجاع داده شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از آنجایی که در بیشتر موارد، هیچ دلیل قابل شناسایی برای بلوغ زودرس وجود ندارد، درمان همیشه توصیه نمی شود. اگر تشخیص وجود داشته باشد، هدف ممکن است درمان علت زمینه ای (یعنی تومور) یا ارائه هورمون درمانی برای کاهش تولید هورمون های جنسی باشد. این دو رویکرد برای متوقف کردن یا معکوس کردن رشد اولیه جنسی و متوقف کردن بلوغ استخوان و رشد سریع ناشی از بلوغ زودرس کار می کنند.

چگونه از فرزند خود به بهترین شکل حمایت کنیم؟

آشنایی با بلوغ اولیه

شما می توانید با ارائه توضیحات ساده و واقعی در مورد اتفاقاتی که برای بدن او می افتد، به بهترین وجه از او مراقبت و حمایت کنید.

انواع تغییراتی را که در حال رخ دادن هستند و انتظاراتی که در این مسیر وجود دارد را شرح دهید.

توضیح دهید که تغییراتی که آن ها تجربه می کنند برای بچه های بزرگتر و نوجوانان طبیعی است.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا