مزاج

آیا هیچ دلیل سلامت روانی برای نشان دادن احساسات وجود ندارد؟ یکی از نکاتی که همیشه در روان شناسی حائز اهمیت است مزاج در افراد است. همان گونه که در مقاله های قبل گفتیم شخصیت در افراد مختلف متفاوت است. رفتار هم در افراد مختلف متفاوت است. حال می خواهیم بگوییم مزاج های افراد نیز با هم فرق دارند. مزاج در واقع ویژگی های رفتاری یک فرد در هنگام برخورد در جوامع است. برخی سرد مزاج هستند و برخی هم گرم مزاج می باشند.

افراد سرد مجاز معمولا کمتر با دیگران ارتباط برقرار می کنند و دوست دارند تنها باشند. در حالی که در افراد با مزاج گرم دوست دارند ارتباطات مختلفی داشته باشند. در ادامه می خواهیم ببینیم که مزاج: تعریف، انواع و اختلالات در افراد چگونه است. برای مثال ممکن است یک کودک در یک زمان مشخص رفتار های پرخاشگرانه انجام دهد. یا این که یک فرد جوان در دوران بلوغ خود رفتار های منزوی انجام دهد. در این زمان ها است که تحلیل گران رفتاری وارد عمل می شوند. در واقع تحلیل رفتار ممکن است توسط افراد عادی و با تجربه انجام شود اما بهتر است این نوع تحلیل رفتار ها وسط یک فرد متخصص و با دانش انجام شود. 

مزاج در روان شناسی

مزاج: تعریف، انواع و اختلالات | مرکز مشاوره همکده

در این مقاله، ما به مزاج در زمینه روانشناسی نگاه می کنیم. آن چیست؟ انواع مختلف مزاج چیست و چگونه با مشکلات متفاوتی که ممکن است با آن روبرو شویم ارتباط دارد؟ مزاج چیست؟ آیا نگران مزاج خود هستید؟ بهتر است منتظر نمانید و با یک درمانگر مجاز آنلاین صحبت کنید.

مزاج به چه مجموعه ای از ویژگی ها اشاره دارد؟

مزاج به مجموعه ای از ویژگی ها اشاره دارد که نگرش شما را نسبت به جهان پیرامون شما سازماندهی می کند. این جنبه ای از شخصیت است که به تمایلات و واکنش های احساسی مربوط می شود. مزاج برای توصیف حالات غالب یا معمولی در یک شخص استفاده می شود. برخی معتقدند خلق و خوی را نمی توان از شخصی که هستید و از بدو تولد وجود دارد، تجزیه کرد. دیگران معتقدند که کاملاً آموخته شده است و می توان آن را شکل داد. خود مزاج بر نحوه زندگی و رشد کودک تأثیر می گذارد و شکل می دهد.

چهار مزاج اصلی در افراد مختلف چگونه است

برای مدت طولانی تصور می شد که افراد دارای چهار مزاج مختلف هستند که می تواند آن ها را توصیف کند. فیلسوفان، از جمله بقراط، این تمایزها را در طول سال ها مطرح کرده اند. اما مدتی است واضح است که چهار مزاج دقیقاً آنقدر دقیق نیستند که بتوانند به طور کامل تفاوت های شخصیتی را توصیف کنند. نمی توان افراد را فقط به چهار نوع مزاج تقسیم کرد.

ویژگی های مزاج امروزی در افراد مختلف

خلق و خو می تواند بر رفتار دیگران، به ویژه در دوران کودکی تأثیر بگذارد. نحوه پرورش کودک مطمئناً بر رفتارها و عملکرد های آن ها تأثیر می گذارد. اما همه نیز با ویژگی ها و گرایش های طبیعی متولد می شوند. امروزه روانشناسان جنبه های مختلف خلق و خو را مورد بررسی قرار می دهند. این ها هستند:

فعالیت های مختلف در ارتباط با مزاج

این میزان فعالیت افراد را اندازه گیری می کند. وقتی صحبت از کودکان به میان می آید، برخی از کودکان در حال دویدن هستند و همیشه به نظر می رسد فعال هستند. در همین حال، سایر کودکان آرامش بیشتری نسبت به دیگران دارند.

منظم بودن و مزاج افراد

مزاج: تعریف، انواع و اختلالات | مرکز مشاوره همکده

این چنین است که شخص با عملکردهای بیولوژیکی سازگار است. همه ما افرادی را می شناسیم که هر روز در یک ساعت مشخص می خوابند و از خواب برمی خیزند. با این حال، ما همچنین افرادی را می شناسیم که با میزان خواب و ساعت خواب خود ناسازگار هستند. منظم بودن می تواند بر اشتها و سایر عادات نیز اعمال شود.

فرآیند رویکرد در مقابل خروج و مزاج افراد

برخی از افراد به طور طبیعی با غریبه ها صحبت می کنند. در همین حال، دیگران تمایل دارند خجالتی باشند یا از افراد جدید به طور کلی اجتناب کنند. علاوه بر افراد، این مزاج می تواند در مورد مفاهیم دیگر نیز مانند مسافرت یا امتحان چیزهای جدید کاربرد داشته باشد. برخی افراد دوست دارند چیزهای جدید را امتحان کنند، در حالی که برخی دیگر به آن چه می دانند پایبند هستند.

تطبیق پذیری و مزاج در افراد مختلف

همان طور که احتمالاً متوجه شده اید، سازگاری این است که چگونه کسی می تواند از چیزی که می داند به چیزی که برایش بیگانه است، برسد. به عنوان مثال، یک فرد سازگار برای انتقال به مکان جدید یا سازگاری با فقدان در خانواده مشکل کمتری دارد. برخی از افراد می توانند به راحتی سازگار شوند و می توانند تغییرات را با لطف انجام دهند. برخی دیگر مدت زیادی طول می کشد تا خود را وفق دهند و می توانند برای مدت طولانی مبارزه کنند.

ماندگاری و پشتکار در افراد مختلف

برخی از افراد به طور طبیعی در رسیدن به اهداف خود پشتکار دارند. مهم نیست که چقدر موانع بر سر راهشان قرار می گیرد، مهم نیست چند بار شکست می خورند، آن ها همچنان به تلاش خود ادامه می دهند. در همین حال، دیگران در اولین نگاه به یک مشکل تسلیم می شوند. در مرحله دوم که با مشکل روبرو می شوند، ممکن است علاقه خود را از دست داده و چیز دیگری را امتحان کنند.

شدت و نحوه واکنش فرد به موقعیت

مزاج: تعریف، انواع و اختلالات | مرکز مشاوره همکده

این نحوه واکنش فرد به موقعیت است. در مواجهه با یک محرک مثبت یا منفی، آیا فرد با آرامش واکنش نشان می دهد یا واکنش تهاجمی نشان می دهد؟ برخی به اخبار بزرگ یا تغییرات با یک شانه بالا تکان می دهند. برای دیگران، کوچکترین تغییر در روز آن ها واکنش بزرگی را ایجاد خواهد کرد.

حواس پرتی

برخی از افراد به راحتی منحرف می شوند. حتی اگر از این فعالیت لذت می برند، باز هم می توانند راهی پیدا کنند که حواسشان را به چیز دیگری پرت کنند. افراد دیگر می توانند تمرکز خود را حفظ کنند حتی اگر فعالیت آن‌قدرها هم جالب نباشد. این که بتوانید حواس پرتی های اطراف خود را ببندید می تواند برای تمرکز عالی باشد. اما در عین حال، باید مطمئن شوید که اجازه نمی دهید جهان از شما بگذرد.

آستانه حسی حساسیت فرد نسبت به محرک است

آستانه حسی حساسیت فرد نسبت به محرک است. برخی از افراد، به ویژه کودکان، از صداهای بلند، چراغ، بافت در غذا و سایر جزئیات کوچک آزار می گیرند. در همین حال، دیگران ممکن است از چیزی ناراحت نشوند.

حالت و خلق و خوی یک فرد از انواع مزاج

خلق و خوی یک فرد نیز می تواند بیولوژیکی باشد. ممکن است کسی همیشه در حالتی ترش باشد یا مدام شاد باشد. میزان مثبت بودن فرد نیز می تواند تا حدودی توسط زیست شناسی تعیین شود. ممکن است کسی همیشه به جنبه های روشن زندگی نگاه کند، در حالی که دیگران ممکن است همیشه از دریچه بدبینانه به همه چیز نگاه کنند.

سه نوع مزاج

روانشناسان استلا چسس و الکساندر توماس نظریه دیگری در مورد مزاج ایجاد کردند. آن ها معتقد بودند که صفات ذکر شده در بالا را می توان برای ایجاد سه نوع مزاج ترکیب کرد. این دسته بندی ها به طور کامل در مورد نوع بشر اعمال نمی شود. آن ها فقط الگوهای رایج را توصیف می کنند. تخمین زده می شود که حدود 65 درصد از کودکان را می توان با یکی از مزاج های توماس توصیف کرد. آن ها هستند:

آسان

این خلق و خو، که حدود 40 درصد از کودکان را توصیف می کند، نشان می دهد که یک فرد انعطاف پذیر یا آسان گیر است. این زمانی است که کودک در بیشتر موارد دارای روحیه مثبت است و می تواند با تجربیات مختلف سازگار شود. آن ها یک روال معمول دارند و می توانند هنگام فشار، آرامش خود را حفظ کنند.

دشوار

این خلق و خو، که تقریباً برای 10 درصد از کودکان صدق می کند، توصیف می کند که یک کودک فعال است، عصبانی است یا کنترل آن دشوار است. این فرآیند زمانی است که یک کودک همیشه زندگی را منفی می بیند و چنین عکس العملی نشان می دهد. یک کودک دشوار ممکن است بسیار گریه کند، در روال عادی خود ناسازگار باشد و برای سازگاری با یک تجربه جدید به سختی کار کند. وقتی عصبانی می شوند یا ناراحت می شوند ، ممکن است به سختی بتوانند آرام شوند.

خلق و خوی آهسته و تاثیر آن برد کودکان

مزاج: تعریف، انواع و اختلالات | مرکز مشاوره همکده

آیا نگران مزاج خود هستید؟ پس منتظر نمانید و با یک درمانگر مجاز آنلاین صحبت کنید.  خلق و خوی آهسته، که می تواند حدود 15 درصد از کودکان را تحت تأثیر قرار دهد، این احساس را در کودک ایجاد می کند که گویی در مورد تجربیات جدید باید محتاط باشد. کمی طول می کشد تا تنظیم شوند. کودک می تواند منفی باشد، اما نه به طور کامل. همان طور که قبلاً ذکر شد، همه کودکان به طور مرتب در این دسته ها قرار نمی گیرند.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا