مراحل بهبودی پس از سوء استفاده از خودشیفتگی

بهبودی پس از سوء استفاده از خودشیفتگی دارای شرایط مختلفی است. خودشیفتگی یکی از أنواع رفتار های افراد است که به عنوان اختلالات رفتاری هم مشخص می شود.  اما مسئله مهم این است که سوء استفاده از خودشیفتگی در بین رفتار هیچ کس وجود نداشته باشد. البته روان شناسان برای هر نوع رفتاری یا اختلالی راه حل مختلفی را ارائه می دهند.

یکی از این اختلالات که قبلاً هم در مورد آن با شما صحبت کردیم خود شیفتگی است. خود شیفتگی در روان شناسی برای افرادی گفته می شود که علائم آن را داشته باشند. بنابراین با یک یا دو نمونه از علائم نمی توان گفت که یک فرد خودشیفته است یا خیر. خودشیفتگی می تواند به علت های گوناگون از کودکی تا بزرگسالی وجود داشته باشد. خودشیفتگی یکی از ویژگی های رفتاری در افراد مختلف است.

ویژگی های مختلف در افراد و بهبودی پس از سوء استفاده از خودشیفتگی

این ویژگی ها می تواند از ابتدا در فرد وجود داشته باشد یا این که به علت دلایل دیگری اتفاق بیفتد. هر فردی باید بداند که رفتار ها به گونه ای است که در زندگی همه اتفاق می افتاد اما قابل کنترل است. کنترل این افکار از طریق خود فرد و روان شناسان انجام می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با مراحل بهبودی پس از سوء استفاده از خودشیفتگی، صحبت کنیم.

بهبودی پس از سوء استفاده از خودشیفتگی به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود

شخصیت به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود که فرد را از دیگران متفاوت می کند. تحت تأثیر تجارب و موقعیت های زندگی، محیط و خصوصیات ارثی است. اختلالات شخصیتی گروهی از شرایط بهداشت روان است که با الگوهای ناسالم احساس، تفکر و رفتار مشخص می شود. این رفتارها و تجربیات غالباً با انتظارات فرهنگی که فرد مبتلا در آن زندگی می کند متفاوت است.

درک خودشیفتگی

کلمه خودشیفتگی از داستان یک جوان اسطوره ای یونانی به نام نارسیسوس گرفته شده است. این شخص توسط خدایان نفرین شده و عاشق انعکاس خود شده است. او انعکاس خود را در آب های بهار تحسین می کرد تا این که دیگر نتوانست از پس عاطفه دیگران برآید که زیبایی او را نمی دانند و سرانجام خود را کشت. بر خلاف افراد دیگر، که می دانند زیبا هستند، شخصی که خودشیفته است لزوماً نباید زیبا باشد تا باور کند که او زیبا است.

سوء استفاده از خودشیفتگی چیست؟

سوء استفاده از خودشیفتگی نوعی سوء استفاده عاطفی است که در آن فرد آزارگر فقط به خودش اهمیت می دهد. و ممکن است از کلمات و اعمال برای دستکاری رفتار و حالت عاطفی شریک زندگی خود استفاده کند. اثرات سوء استفاده از خودشیفتگی بسته به مدت زمانی که فرد می تواند این نوع روابط را تحمل کند می تواند متفاوت باشد. این اثرات از خفیف تا شدید متغیر است. برخی از بازماندگان بهبود می یابند در حالی که برخی دیگر ممکن است آسیب مادام العمر داشته باشند.

خودشیفتگی و بهبودی پس از سوء استفاده از خودشیفتگی

اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) یک الگوی پایدار از تجربه و رفتار درونی است که با خود محوری، فقدان همدلی و احساس اغراق آمیز اهمیت دادن به خود مشخص می شود.

اضطراب

پس از تجربه این اتفاق، ممکن است ترس یا اضطراب شدید را در روابط با افراد جدید تجربه کنید. کسانی که روابط توهین آمیز را ترک می کنند ممکن است اضطراب جدایی را تجربه کنند. این باعث می شود وقتی در کنار سوء استفاده کنندگان نیستند احساس وحشت و سرگشتگی کنند.

بهبودی پس از سوء استفاده از خودشیفتگی

اگر اخیراً از رابطه با فردی که رفتار خودشیفتگی از خود نشان داده است خارج شده‌اید، دشوار است بدانید که دقیقاً چگونه در روند بهبودی خود به جلو حرکت کنید. برای دریافت کمک، سایت های مختلف با دکتر مایک داو، PsyD، PhD، روان درمانگر با تجربه گسترده در کمک به افرادی که سوء استفاده عاطفی در روابط را تجربه کرده اند، صحبت کردند. داو توضیح می‌دهد: «یکی از بزرگ‌ترین تصورات غلط این است که همه افراد خودشیفته بزرگ‌نمایی بسیار آسان از خود نشان می‌دهند. در حالی که بسیاری این کار را انجام می دهند، کسانی نیز هستند که می توانند از بیرون خجالتی یا ساکت به نظر برسند. اما نقشه های بزرگ، دیدگاه های منفی از دیگران و یک نفس شکننده در درون را در خود جای داده اند.”

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این مقاله سوالاتی را ارائه می‌کند که می‌توانید از خود بپرسید تا مشخص کنید آیا با فردی که خودشیفته است رابطه دارید یا خیر. این کتاب آزار خودشیفته‌ای در یک رابطه چگونه به نظر می‌رسد، نحوه جدا شدن از یک خودشیفته و مراحل بهبودی از سوء استفاده خودشیفته‌ای را پوشش می‌دهد.

چگونه رفتار خودشیفتگی را شناسایی کنیم؟

داو توضیح می دهد که افراد دارای ویژگی خودشیفتگی در جستجوی افراد گرم و حساسی هستند که احساس می کنند می توانند آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهند. اگر فکر می کنید که فردی که با او هستید می تواند یک خودشیفته باشد، داو می گوید مهم است که این سوالات را برای بهبودی پس از سوء استفاده از خودشیفتگی از خود بپرسید:

  • من نیازهایم را به طور مداوم برآورده می کنم؟
  • آیا گاهی اوقات احساس بسیار قوی می کنم که در حال تغییر هستم اما آن را نادیده می گیرم؟
  • اگر با خودم صادق باشم، آیا تحت کنترل هستم و نیازهایم را برآورده نمی کنم؟
  • آیا مجبور شده ام که دیگر روابط و اولویت هایم را در تلاشی مداوم برای خدمت به نیازهای این فرد قربانی کنم؟

پاسخ به سوالات در ارتباط با این زمینه

اگر پاسخ شما به اکثر این سوالات “بله” است، ممکن است شریک زندگی، عضو خانواده یا دوست شما یک خودشیفته باشد. در حالی که داو توضیح می‌دهد که بیشتر خودشیفته‌ها مردان جوان‌تر هستند. او خاطرنشان می‌کند که همیشه اینطور نیست. با این حال، او می‌گوید ویژگی‌هایی وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد. اگر تعجب می کنید که آیا فردی که به او علاقه دارید یک خودشیفته است، به روابط دیگر آن ها نگاه کنید. اگر آن ها الگوی ثابتی از روابط دارند که صرفاً معاملاتی یا خودخواهانه بوده است، این نشانه قطعی از خودشیفتگی است.

نظر روان شناسان در ارتباط با این زمینه

داو می گوید: «همه ما می خواهیم نیازهای خود را برآورده کنیم و این سالم است. تفاوت این است که خودشیفته ها اگر به این معنی باشد که نیازهایشان برآورده شود، دیگران را بدون هیچ گناهی زیر اتوبوس می اندازند. داو می گوید که راه دیگری برای تشخیص یک خودشیفته این است که متوجه شوید آیا دائماً به دنبال تمجید هستند یا خیر. او از بیمارانش می خواهد که به یاد داشته باشند که “بهبودی پس از سوء استفاده از خودشیفتگی نیاز به صبر و آرامش دارد.

آزار خودشیفتگی در یک رابطه چگونه به نظر می رسد؟

اگر چه سوء استفاده از خودشیفتگی یک تشخیص رسمی شناخته شده نیست. اما اغلب برای توصیف سندرمی استفاده می شود که در آن رابطه با شریک دارای این اختلال می تواند بر سلامت عاطفی فرد تأثیر منفی بگذارد. برای شروع فرآیند درمان، ابتدا باید موارد سوء استفاده را شناسایی کنید. این می تواند سخت تر از آن چیزی باشد که به نظر می رسد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

سوء استفاده از یک خودشیفته به شدت دستکاری و کنترل کننده است. به دلیل تحمل ناامیدی کم، آن ها می توانند منفجر شوند و از نظر احساسی و کلامی بسیار آزاردهنده شوند. داو می‌گوید یکی از مضرترین جنبه‌های روابط خودشیفته این است که شریک شما می‌تواند به سرعت بین رفتار های حمایت‌کننده برای  بهبودی پس از سوء استفاده از خودشیفتگی و مهربان تا رفتارهای بی‌رحمانه و دستکاری در نوسان باشد. علاوه بر این، داو خاطرنشان می کند که افراد خودشیفته باید کنترل داشته باشند. آن‌ها می‌دانند چگونه پس از این که بیش از حد شما را تحت فشار قرار دادند، شما را به داخل بکشانند. هدف آن ها حفظ نفس خود است که می تواند کاملا شکننده باشد و این تلاش های حفظ می تواند هم آگاهانه و هم ناخودآگاه باشد.

پایان یک رابطه با یک فرد دارای ویژگی خودشیفتگی

اگر برای پایان یک رابطه خود آماده هستید داو مشخص می کند که شما باید کاملاً روشن باشید. این که چرا در حال پایان دادن به رابطه هستید و باید برای حالت تدافعی شخص خودشیفته آماده باشید. او توصیه می‌کند که فردی که رابطه را ترک می‌کند با نکات واضح صحبت در مورد دلیل ترک رابطه وارد گفتگو شود. اگر در بهبودی پس از سوء استفاده از خودشیفتگی  به کمک نیاز دارید، از یک درمانگر کمک بگیرید. صحبت کردن با یکی از عزیزان نیز می تواند مفید باشد، یا حتی یادداشت برداری. البته شما می توانید تمام موارد فوق را نیز انجام دهید.

مراحل بهبودی پس از سوء استفاده از خودشیفتگی

داو توضیح می دهد که هدف اولیه برای فردی که در حال درمان این اختلالات است. اغلب یاد گیری اعتماد دوباره به خود پس از سال ها تجربه نور گاز در رابطه است. برای این که آهسته به سمت یادگیری اعتماد دوباره به خودتان برگردید.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا