مداخله در دوران کودکی چیست؟

در روان شناسی موضوعات جالبی وجود دارد که می تواند در عین سادگی به شما کمک کند. رفتار ها در روان شناسی مورد بررسی قرار می گیرند. از رفتار های یک کودک خردسال گرفته تا پدر و مادران همگی می توانند با یک سری تغییرات بهتر شوند. نکته ای که مهم است این است که خانواده ها چگونه باید این باور را در خود ایجاد کنند که گاهی اوقات آن ها هم مشکل دارند و باید خود را تغییر دهند. از آن جا که دوران کودکی بسیار حساس و مهم است روان شناسان تاکید بسیاری بر رفتار مناسب والدین در این دوره دارند. در ادامه می خواهیم ببینیم که مداخله در دوران کودکی چیست و آیا باید آن را برای فرزندم در نظر بگیرم؟

هر فردی در طول زندگی خود ممکن است انواعی از مداخله ها را تجربه کند. مداخله ها می تواند به علت های مختلفی باشد. یک فرد ممکن است در هنگام مداخله های مختلف عصبانیت زیادی داشته باشد. این عصبانیت از طریق راه های مختلف می تواند حل شود. برای این امر هر روان شناسی از طریق راه های مختلفی این کار را انجام می دهد. برای مثال ممکن است یک روان شناس برای یک فرد راه های مختلفی مثل تمرین با خود یا استفاده از وسایل مخصوص برای کاهش عصبانیت استفاده کند. 

نگرانی والدین در ارتباط با کودکان خود

مداخله در دوران کودکی چیست؟

وقتی به نظر می رسد که نوزاد یا کودک نوپا از دیگران در سن خود عقب هستند، والدین به طور طبیعی نگران هستند. از این گذشته، اگر رشد کودک کند است، ممکن است نیازهای خاصی داشته باشد که باید برطرف شود. بنابراین، هنگامی که به نظر می رسد فرزند شما در ارتباط با سایر کودکان هم سن و سال خود دچار مشکل است، چه کاری می توانید انجام دهید؟ شاید زمان آن فرا رسیده باشد که در مورد معنای مداخله در دوران کودکی بیشتر بدانید.

مبانی مداخله در دوران کودکی

تعریف مداخله در دوران کودکی طیف وسیعی از خدمات است که برای کمک به کودکان 3 ساله و جوانتر برای دستیابی به مراحل رشد یا مقابله با نگرانی های خاص سلامتی طراحی شده است. هدف این است که در سنین پایین به کودکان برسیم، بنابراین آن ها آماده پیشرفت در مدرسه و زندگی خواهند بود. در ایالات متحده، خدمات مداخله در دوران کودکی توسط هر ایالت ارائه می شود. کودکان این خدمات را به صورت رایگان یا با هزینه کم به دلیل تأمین مالی از طریق کمک های مالی دولت دریافت می کنند. برنامه ها بر اساس قانون آموزش افراد دارای معلولیت (IDEA) است.

ECI کجا انجام می شود و چقدر طول می کشد؟

مداخلات اولیه کودکی را می توان در خانه، کلاس درس یا مرکز آموزشی طراحی شده برای چنین برنامه هایی انجام داد. به طور معمول، کودکان تا رسیدن به 3 سالگی در ECI می مانند. با این حال، برخی از ایالت ها خدمات خود را بعد از سومین سالگرد تولد ادامه می دهند. اگر فرزند شما به خدمات آموزشی ویژه نیاز دارد، بلافاصله پس از پایان مداخله در دوران کودکی شروع به کار می کند.

والدین چه نقشی دارند؟

خانواده نقش مهمی در مداخله دوران کودکی ایفا می کند. متخصصان ECI خانواده و به ویژه والدین را در برنامه های رشد نوزاد یا کودک نوپا مشارکت می دهند. آن ها ممکن است راه های تقویت رشد را به خانواده آموزش دهند. آن ها همچنین ممکن است منابع خارجی را برای کمک به خانواده در برآوردن نیازهای کودک ارائه دهند.

چه نوع خدماتی در مداخله گنجانده شده است؟

برنامه های مداخله در دوران کودکی بر اساس ایالت متفاوت است. آن ها طیف گسترده ای از خدمات را ارائه می دهند، از جمله:

  • غربالگری
  • ارزیابی
  • فیزیوتراپی یا کاردرمانی
  • گفتار درمانی و زبان درمانی
  • خدمات پزشکی و پرستاری و خدمات تغذیه و خدمات شنوایی و بینایی و خدمات مددکاری اجتماعی و خدمات روانشناسی
  • بازدید از منزل و حمل و نقل

کودکان چه مهارت هایی را می توانند از طریق ECI توسعه دهند؟

نوزادان و کودکان نوپا در پرورش مهارت هایی که در سن آن ها معمول است، کمک می گیرند. این شامل:

مهارت های بدنی مانند خزیدن، راه رفتن و طراحی، مهارتهای شناختی مانند یادگیری و حل مسئله، مهارت های ارتباطی مانند صحبت کردن و گوش دادن، مهارت های خودیاری مانند لباس پوشیدن و غذا خوردن، مهارت های اجتماعی یا عاطفی، مانند بازی و تعامل اجتماعی و مهارت های پردازش حسی، مانند تشخیص بافت، صداها و مزه ها

متخصص مداخله در دوران کودکی چیست؟ انواع متخصصان مداخله در دوران کودکی چیست؟

مداخله در دوران کودکی چیست؟

اگر فرزند شما در یک برنامه پذیرفته شود، با یک یا چند متخصص مداخله در دوران کودکی کار خواهد کرد. مداخله در دوران کودکی شاخه خاصی از آموزش و پرورش ویژه است. چندین نوع متخصص ECI وجود دارد.

  • آسیب شناسان گفتار و زبان – برای کمک به گفتار، زبان، سواد اولیه، تغذیه و بلع.
  • درمانگران فیزیکی – برای کمک به ایجاد قدرت، تعادل و هماهنگی.
  • درمانگران کار – برای کمک به مهارتهای حرکتی خوب، پردازش حسی و مهارتهای بازی.
  • روانشناسان – برای کمک به رفتار، سلامت روان، اختلالات یادگیری، تنظیم هیجانی و ایجاد روابط.
  • پرستاران – برای ارزیابی سلامت کودک و ارائه مشاوره در مورد مسائل پزشکی یا پیروی از برنامه درمانی پزشک.
  • متخصصان تغذیه – برای کمک به رژیم و مسائل تغذیه.
  • شنوایی شناسان – برای ارائه تست های شنوایی و سمعک یا آموزش لب خوانی در صورت نیاز.
  • مددکاران اجتماعی برای ارزیابی توسعه اجتماعی و تأمین منابع.
  • درمانگران تکاملی – ایجاد فعالیت ها و موقعیت های آموزشی که می تواند تفکر، یادگیری و رشد اجتماعی کودک را تقویت کند.
  • متخصصان بینایی – برای ارائه ارزیابی بینایی یا آموزش تمرینات چشمی.

ارزیابی ECI در مداخله کودکان چیست؟

اولین قدم برای پی بردن به این که آیا فرزند شما به خدمات مداخله در دوران کودکی نیاز دارد یا خیر، مراجعه به غربالگری ECI است. غربالگری یک ارزیابی سریع برای تعیین نیاز به ارزیابی بیشتر است یا خیر. به عنوان مثال، پرسشنامه ای است که والدین آن را پر می کنند. متخصصان اطفال یا پرستاران اطفال معمولاً غربالگری می کنند. معلمان همچنین می توانند آن ها را در صورت حضور در برنامه های آموزشی دوران کودکی بررسی کنند. اگر غربالگری نشان می دهد که فرزند شما ممکن است به کمک نیاز داشته باشد، ارزیابی دقیق تر توصیه می شود.

چگونه متخصصان ECI ارزیابی ها را در کودکان مختلف انجام می دهند؟

اگر فرزند شما نیاز به ارزیابی کامل ECI دارد، ممکن است چندین متخصص در این زمینه مشارکت کنند. اگر فرزند شما دارای مشکل رشد است، یک روانشناس کودک یا متخصص اطفال رشد می تواند تشخیص دهد. سایر متخصصان ممکن است این فرآیند های درمانی را زودتر در کودک وارد کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه 

اگر مشکلات خاصی در غربالگری ذکر شده باشد. به عنوان مثال، اگر کودک به نظر می رسد مشکلات گفتاری دارد، یک آسیب شناس گفتار یک ارزیابی عمیق از آن منطقه انجام می دهد، معمولاً یک ساعت یا بیشتر وقت صرف می کند تا جزئیات خاصی در مورد توانایی های فرزند شما را بیابد.

مراحل مهم رشد کودک چیست؟

مداخله در دوران کودکی چیست؟

مراحل رشد کودک رفتارهایی است که تقریباً همه کودکان در یک مرحله خاص از زندگی خود انجام می دهند. بدن و مغز به طور معمول با سرعتی رشد می کنند که برای اکثر کودکان تقریباً یکسان است. دانستن این که نقاط عطف می تواند به شما در تشخیص میزان رشد فرزند شما کمک کند. می توانید لیست کاملی از این مراحل مهم را در وب سایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) بیابید. در هر یک  مراحل رشد کودک، کودک به شیوه های خاصی رفتار خواهد کرد. برای اکثر کودکان، مراحل مربوط به سن خاصی است. اگر رشد کودک شما با مراحل مهم سن او مطابقت ندارد، ممکن است رشد کندی داشته باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.

نقاط عطف رشد در کودکان  شامل چه رفتارهایی می باشد؟  

نقاط عطف رشد شامل رفتارهای اجتماعی و عاطفی، زبان و ارتباط، تفکر و حل مسئله و رشد فیزیکی است. به عنوان مثال، کودکی که می تواند بدون حمایت در شش ماهگی بنشیند، دقیقاً طبق برنامه برای آن نقطه عطف رشد است. به طور طبیعی تفاوت سنی وجود دارد، اما آن ها فقط اندک هستند. اگر فرزند شما هشت ماهه است و هنوز بدون حمایت نمی نشیند، این می تواند موردی باشد که نیاز به مداخله اولیه دوران کودکی دارد.

 

آیا مداخله در دوران کودکی برای فرزند من مناسب است؟

بسیار سخت است که بدانید فرزند شما به مداخله نیاز دارد یا خیر. به هر حال، شما آن ها را هر روز می بینید. ممکن است از هر کاری که آن ها انجام می دهند راضی باشید، از هر لحظه کوچکی در کنار آن ها لذت ببرید، فقط از داشتن آن ها در زندگی خود خوشحال باشید. ممکن است شما نگران باشید، که دائماً نگران سلامتی و پیشرفت آن ها باشید. 

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا