محققان یک فرد خودشیفته بدخیم را فاش کنید

فرد خودشیفته بدخیم دارای ویژگی های مختلفی است. حتی گاهی اوقات مردم خودشیفتگی را با اعتماد به نفس اشتباه می گیرند. خیلی از ماها خودشیفتگی را با غرور اشتباه می گیریم. گاهی اوقات رفتار خودشیفتگی می تواند به نفع شخصی باشد. اما مسئله مهم این است که سوء استفاده از خودشیفتگی در بین رفتار هیچ کس وجود نداشته باشد. البته روان شناسان برای هر نوع رفتاری یا اختلالی راه حل مختلفی را ارائه می دهند.

یکی از این اختلالات که قبلاً هم در مورد آن با شما صحبت کردیم خود شیفتگی است. خود شیفتگی در روان شناسی برای افرادی گفته می شود که علائم آن را داشته باشند. بنابراین با یک یا دو نمونه از علائم نمی توان گفت که یک فرد خودشیفته است یا خیر. خودشیفتگی می تواند به علت های گوناگون از کودکی تا بزرگسالی وجود داشته باشد. خودشیفتگی یکی از ویژگی های رفتاری در افراد مختلف است.

ویژگی های مختلف در افراد و رفتار یک فرد خودشیفته

این ویژگی ها می تواند از ابتدا در فرد وجود داشته باشد یا این که به علت دلایل دیگری اتفاق بیفتد. هر فردی باید بداند که رفتار ها به گونه ای است که در زندگی همه اتفاق می افتاد اما قابل کنترل است. کنترل این افکار از طریق خود فرد و روان شناسان انجام می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با محققان یک فرد خودشیفته بدخیم را فاش کنید، صحبت کنیم.

رفتار یک فرد خودشیفته بدخیم به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود

شخصیت به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود که فرد را از دیگران متفاوت می کند. تحت تأثیر تجارب و موقعیت های زندگی، محیط و خصوصیات ارثی است. اختلالات شخصیتی گروهی از شرایط بهداشت روان است که با الگوهای ناسالم احساس، تفکر و رفتار مشخص می شود. این رفتارها و تجربیات غالباً با انتظارات فرهنگی که فرد مبتلا در آن زندگی می کند متفاوت است.

درک خودشیفتگی و رفتار یک فرد خودشیفته بدخیم

کلمه خودشیفتگی از داستان یک جوان اسطوره ای یونانی به نام نارسیسوس گرفته شده است. این شخص توسط خدایان نفرین شده و عاشق انعکاس خود شده است. او انعکاس خود را در آب های بهار تحسین می کرد تا این که دیگر نتوانست از پس عاطفه دیگران برآید که زیبایی او را نمی دانند و سرانجام خود را کشت. بر خلاف افراد دیگر، که می دانند زیبا هستند، شخصی که خودشیفته است لزوماً نباید زیبا باشد تا باور کند که او زیبا است.

سوء استفاده از خودشیفتگی و رفتار فرد خودشیفته بدخیم

سوء استفاده از خودشیفتگی این گونه است که در آن فرد آزارگر فقط به خودش اهمیت می دهد. و ممکن است از کلمات و اعمال برای دستکاری رفتار و حالت عاطفی شریک زندگی خود استفاده کند. اثرات سوء استفاده از خودشیفتگی بسته به مدت زمانی که فرد می تواند این نوع روابط را تحمل کند می تواند متفاوت باشد. این اثرات از خفیف تا شدید متغیر است. برخی از بازماندگان بهبود می یابند در حالی که برخی دیگر ممکن است آسیب مادام العمر داشته باشند.

چند نمونه از رفتارهایی که فرد خودشیفته بدخیم را نشان می‌ دهد

خودشیفته ها به ندرت دارای رفتار گرم با دیگران هستند. بسیاری از تاکتیک های آن ها شامل استفاده از اشکال پنهان انواع مختلف خصومت است. این ظلم به کسی، به ویژه رفتار یک فرد خودشیفته، اجازه می‌دهد تا انکار قابل قبولی برای اعمال خود به دست آورد و از مسئولیت پذیری اجتناب کند. تشخیص این که آیا فردی با این همه غیرمستقیم رفتار نگران کننده یا مضری دارد می تواند دشوار باشد. به همین دلیل عاقلانه است که یاد بگیرید قبل از این که دچار این حالت شوید علائم هشدار دهنده را تشخیص دهید.

چگونه می توان رفتار فرد خودشیفته بدخیم را تشخیص داد؟

آیا می دانید چگونه رفتار یک فرد خودشیفته را تشخیص دهید؟ همانطور که در زندگی حرکت می کنید، یادگیری نحوه شناسایی این شخص  از اهمیت بالایی برخوردار است. آخرین چیزی که نیاز دارید این است که با کسی درگیر شوید که مشکلاتش بیشتر از هر چیزی در دنیا است و رفتار وحشتناکی با شما دارد. مطمئناً، همه این اطلاعات جذاب هستند و در ابتدا حتی افراد دارای این مشکل چیزهای درستی می گویند. با این حال، لطفاً با جذابیت آن‌ها خیلی راحت نباشید زیرا این حقه فقط برای مدت کم دوام می آورد. آن‌ها نمی خواهند برای چیزی جز پیشرفت برنامه خود با شما باشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

رفتار فرد خودشیفته بدخیم به گونه ای است که روابط خوبی با مردم ندارد و برخی ممکن است بگویند این رفتارهای خاص تاریخ انقضا دارند. آن‌ها فقط برای مدت مشخصی می توانند خوب باشند، و زمانی که مردم به هدف واقعی آن ها پی ببرند، به سراغ قربانی بعدی خود خواهند رفت.  برای شناسایی یک خودشیفته، ابتدا باید طرز فکر او را درک کنید.

چگونه یک خودشیفته را تشخیص دهید؟

قبل از اینکه بدانید چگونه یک خودشیفته را تشخیص دهید، باید نیروی محرکه این شخص را درک کنید. در بیشتر موارد، این افراد دستکاری می‌شوند. زیرا اتفاقی برایشان رخ داده است که دیدگاه آن‌ها را نسبت به دنیای اطرافشان و خودشان تغییر می دهد. آن‌ها ممکن است قربانی برخی آزار و اذیت شوند یا درگیر یک تروما باشند.

آن‌ها یک نوع نگرش “من آن‌ها را قبل از اینکه بفهمند چه مشکلی دارم گول می زنم” ایجاد کرده اند. تمام رفتارهایی که می‌بینید از دستکاری‌کننده‌ها می‌آیند،  در حالی که ممکن است خود را بیشتر از هر کس دیگری دوست داشته باشند، حقیقت این است که ارزش فوق العاده پایینی دارند.

محققان یک فرد خودشیفته بدخیم را فاش کنید

فرد خودشیفته بدخیم اصطلاحی است که برای شدیدترین شکل اختلال شخصیت خودشیفته به کار می رود. این شخص نیاز مطلق به قدرت کامل را احساس می کند. زوجی که نیاز اجباری به کنترل دیگران دارند و می خواهند در مرکز توجه باشند. این ترکیب فرد را برای اطرافیانش غیرقابل تحمل می کند.

معنای پشت اصطلاح ” خودشیفتگی “

برای کسانی که کنجکاو هستند که اصطلاح خودشیفتگی از کجا آمده است، از اساطیر یونانی گرفته شده است. علاوه بر این، نام نارکیسوس، یک مرد جوان یونانی است که کاملا شیفته خودش بود. بر اساس داستان، نارکیسوس مورد علاقه اکو، زنی  بود که بارها عشق خود را ابراز می کرد. نارکیسوس چنان با خود گرفته شده بود که اغلب ساعت ها و حتی روزها را صرف تحسین زیبایی خود در دریاچه های مختلف می کرد. او معتقد بود که هیچ کس، از جمله اکو، شایسته او نیست. در حالی که این یک داستان جذاب در اساطیر یونان است، خودشیفتگی در واقع یک اختلال شخصیت واقعی است. بیشتر از آن، اگر فردی به دنبال درمان از یک متخصص بهداشت روان دارای مجوز نباشد، می تواند به سرعت از کنترل خارج شود.

اختلال شخصیت خودشیفته چیست؟

اکنون که کمی پیشینه بیشتر در رابطه با این که اصطلاح فرد خودشیفته بدخیم از کجا آمده است، بیایید کمی وقت بگذاریم تا درباره معنای داشتن یک اختلال شخصیت خودشیفته بیشتر بدانیم. اول از همه، خودشیفتگی به عنوان یک اختلال شخصیت  طبقه بندی می شود. افراد مبتلا به این اختلال اغلب به دنبال تحسین دیگران هستند اما به ندرت آن را در مقابل ارائه می دهند.

علاوه بر این، آن‌ها تمایل دارند که اهمیت خود را بیش از نیازها و خواسته های دیگران، از جمله دوستان و خانواده خود، در اولویت قرار دهند. یکی دیگر از ویژگی های بارز مبتلایان به این اختلال خاص عدم همدلی است. مطالعه ای توسط مؤسسه ملی بهداشت، بخشی از وزارت بهداشت و خدمات انسانی منتشر شد. نکته دیگری که باید در مورد اختلالات شخصیت خودشیفته به آن توجه کرد این است که این اختلالات به طور شگفت انگیزی در کشور های اروپایی رایج هستند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

همان مطالعه منتشر شده توسط مؤسسه ملی بهداشت همچنین نشان داد که اختلالات شخصیت خودشیفته 20.2 درصد از کل اختلالات سلامت روان در کشور های مختلف را تشکیل می دهد.

علائم اولیه اختلال شخصیت فرد خودشیفته بدخیم

با این حال، کاملاً واضح است که بین داشتن عزت نفس بالا و به همان اندازه اعتماد به نفس بالا و داشتن اختلال شخصیت خودشیفته تفاوت معناداری وجود دارد. افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته، همراه با مشغولیت به خود و نیاز دائمی به تحسین و تایید، رفتارهایی را نیز از خود نشان خواهند داد که مطابق با معیارهای تشخیصی در راهنمای تشخیصی و آماری، ویرایش پنجم (DSM-5) است. این رفتارها اغلب شامل موارد زیر است:

  • حسادت
  • تکبر
  • تمایل به اغراق در استعدادها، دستاوردها یا هر دو
  • ماندن در حالت فانتزی همیشگی از نظر دستیابی یا حفظ موفقیت و قدرت
  • تمایل به استثمار بین فردی

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در واقع، خودشیفتگی، به‌عنوان یک اختلال سلامت روان، می‌تواند به سرعت دوستان و خانواده را از خود دور کند و در عین حال زندگی یک فرد را تغییر دهد. خوشبختانه، اگر فرد بتواند علائم اختلال را بشناسد و همچنین به دنبال درمان از یک درمانگر مجاز باشد، می توان از بروز این موارد جلوگیری کرد.

فرد خودشیفته بدخیم و انواع مختلف اختلالات شخصیت خودشیفته

مطالعات نشان می دهد که در مورد اختلالات شخصیت خودشیفته سه زیرگروه وجود دارد. و شامل آشکار، پنهان و نمایشی است. برای درک بهتر این که چگونه هر یک از این زیرمجموعه ها می تواند بر زندگی یک فرد تأثیر بگذارد، نگاهی به هر یک از آن‌ها به صورت جداگانه کمک می کند:

خودشیفته آشکار یا بدخیم

این نوع از اختلال شخصیت خودشیفته که به عنوان «فرد خودشیفته بدخیم» نیز شناخته می‌شود، اغلب با سایر بیماری‌های روان‌شناختی، مانند اختلالات اجتنابی، وابسته، و وسواس فکری همزیستی دارد. توجه به این نکته مهم است که اختلالات شخصیت خودشیفته آشکار نیز در بین افرادی که درگیر سوء مصرف مواد هستند بسیار رایج است. در حالی که بسیاری دیگر وجود دارد، احساسات مداوم خشم و خصومت دو نشانه قابل توجه است که نشان می دهد یک فرد ممکن است با یک اختلال شخصیت خودشیفته آشکار دست و پنجه نرم کند.

خودشیفتگی پنهان

افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته آشکار نیز با بیماری‌های همراهی دست و پنجه نرم می‌کنند که اوضاع را بدتر می‌کند. حتی برخی از آن‌ها شامل اضطراب و افسردگی است. علاوه بر این، بسیاری نیز عزت نفس پایینی دارند. و برای مبارزه با این احساسات افسردگی، اضطراب و اعتماد به نفس پایین، اغلب از دیگران بسیار انتقاد می کنند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا