فواید تمیز کردن بهاری برای روان

دمای هوا روز به روز در حال گرم شدن است. شما می توانید این گرما را در وجود و استخوان های خود احساس کنید. این گرما می تواند ناخودآگاه همانند میل به باز کردن پنجره ها، شما را سمت خانه هم ببرد. در این فصل با توجه به هوا و شرایط خاص گرما، تمیز کردن می تواند در کنار خوب بودن برای خانه، خلق و خوی ما را هم بهبود بخشد. این موارد می تواند به وضعیت روانی ما کمک بسیار زیادی کند. از این رو در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی فواید تمیز کردن بهاری برای روان پرداخته ایم. اگر شما از مسائل روانی سخت رنج می برید می توانید از متخصصان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران کمک بگیرید. مرکز مشاوره همکده هم خدمات حضوری و هم مشاوره تلفنی روان شناسی را ارائه می دهد.

فواید تمیز کردن بهاری برای روان

آیا تمیز کردن بهاره برای شما خوب است؟ چه درگیر نظافت بهاره باشید یا نه، احتمالاً هنوز هم می دانید که این تصمیم فراتر از تمیزی برای سال نو است. ممکن است همه ما به یاد خانه تکانی های عید باشیم. اما بهتر این است که نظافت بهاره را به عنوان تجدید و تولد دوباره فضای زندگی خود در نظر بگیرید. در حقیقت ما این ایده را داریم که بهار زمانی برای تمیز کردن است، که ممکن است تا حدی به این دلیل باشد که بهار همیشه زمان تجدید و تولد دوباره بوده است. به علاوه، اگر در جایی زندگی می‌کنید که در زمستان هوا تاریک و سرد می‌شود، ممکن است با گرم شدن هوا و طولانی‌تر شدن روزها احساس انرژی بیشتری کنید. این می تواند انگیزه بیشتری برای حرکت و تمیز کردن خانه در شما ایجاد کند.

یک خانه تمیز می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و به شما در جلوگیری از بیماری ها کمک کند. همچنین می تواند استرس و افسردگی را کاهش دهد و همچنین به جلوگیری از صدمات کمک کند. تمیز کردن و سازماندهی فضایی که بیشتر وقت خود را در آن می گذرانید می تواند سیستم ایمنی بدن شما را قوی نگه دارد، خلق و خوی شما را تقویت کند و کاری را ارائه دهد که تمرکز و تفکر را در طول زمان تلاش افزایش دهد. به همین دلیل در ادامه ما از طریق برخی راه هایی که مرتب کردن فضای خانه به شما حس مفید بودن می دهد، فواید تمیز کردن بهاری برای روان را گسترش می دهیم.

با تمیزی احساس می کنید کامل شدید

فواید تمیز کردن بهاری برای روان

نظافت بهاره نوعی رفتار تشریفاتی است، عمل خودمان برای شروع دوباره برای همراهی با مضامین بهار. به علاوه، مغز ما وقتی کاری را که شروع کرده‌ایم به پایان می‌رساند دوست دارد. بنابراین، هنگامی که یک کار انجام می شود، مغز ما احساس خوبی دارد، که تنش را کاهش می دهد. تمیز کردن یک نتیجه ملموس ایجاد می‌کند که هم می‌توانیم ببینیم و هم احساس کنیم. ما می‌توانیم بعداً به آن نگاه کنیم و فکر کنیم، «اوه، عالی به نظر می‌رسد!» این به ما احساس رضایت از انجام کاری معنادار را می‌دهد.

رفع استرس و ایجاد آرامش از فواید تمیز کردن بهاری برای روان

برخی از افراد نظافت را راهی آرام بخش برای از بین بردن استرس خود می دانند. گاهی اوقات، اگر با مشکلات دیگری روبرو می‌شوید که در آن زمان نمی‌توانید به آن‌ها رسیدگی کنید، یا اگر فقط احساس فشار می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که تمیز کردن به شما کمک می‌کند تا حس کنترل را بازیابی کنید. در واقع شما با این کار احساس آرامش بیشتری می کنید. داشتن یک خانه تمیز و منظم به این معنی است که می‌دانید همه چیز کجاست، که می‌تواند به شما کمک کند که کنترل بسیاری بر شرایط داشته باشید.

همچنین آرامش ذهنی با داشتن مکانی زیبا برای بیدار شدن و بازگشت در پایان روز کاری به وجود می آید. از این رو شما می توانید به راحتی برای تمیز کردن بهاری خانه خود اقدام کنید. این کار می تواند از نظر روانی به روند کاهش اضطراب شما هم کمک بسیار زیادی کند. پس می توان به اقدامات ویژه ای در این زمینه دست زد. حتی می توانید به فکر یک دکوراسیون بهاری برای خانه تان باشید.

بهبود تمرکز با نظافت کردن

یکی از اساسی ترین فواید تمیز کردن بهاری برای روان و ذهن شما، تمرکز است. اگر از خانه کار می‌کنید، تمیز و مرتب نگه‌داشتن فضای خود می‌تواند از حواس‌پرتی‌های روز کاری جلوگیری کند («اوه، من واقعاً باید آن ظرف‌ها را بشورم…») و به تمرکز و انگیزه بهتر کمک می‌کند. اگر از قبل در تمرکز مشکل دارید، مانند اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) این امر می تواند بسیار مهم باشد. انحراف حواس پرتی می‌تواند برای افرادی که از قبل تلاش می‌کنند تمرکز خود را حفظ کنند بسیار مهم است.

کاهش خطرات خانه یکی از فواید تمیز کردن بهاری برای روان

آن صحنه از «تنها در خانه» را به خاطر دارید که کوین مک کالیستر جوان، دسته‌ای از ماشین‌های اسباب‌بازی را روی زمین قرار می‌دهد تا مردانی که خانه‌اش را سرقت می‌کنند، روی آن‌ها بلغزند؟ بله دقیقا ما هم همین اشاره را می کنیم. زمانی که کف خانه شما کثیف و نامرتب است، احتمال اینکه زمین بخورید بیشتر می شود. شما می توانید با سختی روی اشیای ریخته در خانه بیفتید. حتی می تواند منجر به آسیب های سختی هم شود. این مسئله حتی برای بزرگسالان با سن بالا اهمیت زیادی پیدا می کند. گرچه برای افرادی که بچه کوچک دارند هم مفید است. این مسئله در کنار آسایش جسمی دارای آسایش روانی هم است.

نظافت شما را به حرکت وادار می کند

تمیز کردن پنجره ها و جاروبرقی اتاق نشیمن در واقع می تواند باعث پمپاژ آندورفین شود. عمل تمیز کردن خود یک عمل فیزیکی است، بنابراین بسته به شدت تمیز کردن، ممکن است کمی تمرین کنید. تمیز کردن خانه شما جایگزین ورزش نیست. اما همچنان برای بدن شما خوب است که بالا و در حال حرکت باشد، و راه رفتن به جلو و عقب در حالی که چیزها را کنار می گذارید نیز می تواند به شما در رسیدن به هدف روزانه خود کمک کند. فواید تمیز کردن بهاری برای روان منجر به این مسئله می شود که شما نگاهی به روتین های ورزشی هم داشته باشید.

این در حالی است که مطالعات نشان می‌دهد بین تمیز نگه داشتن خانه و فعال بودن و انتخاب گزینه‌های غذایی سالم‌تر همبستگی وجود دارد. تمیز کردن بهاره همچنین می‌تواند به ما انگیزه دهد تا سبک زندگی سالم‌تری را بازنشانی کنیم یا امتحان کنیم. خانه فیزیکی شما می تواند شما را برای یک زندگی فعال و انتخاب های غذایی سالم آماده کند – یا حرکت و پایبندی به وعده های غذایی مغذی را دشوارتر کند. شما می توانید برای نتیجه مثبت غذاهای سالم را در سطح چشم در ظروف شفاف نگهداری کنید و غذاهای ناسالم را دور از دید قرار دهید. یا این که لباس های ورزشی را در کمد ابتدایی بگذارید.

نظافت به رفع افسردگی و دفع آن کمک می کند

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد افرادی که خانه‌های خود را به‌هم‌ریخته یا پر از پروژه‌های ناتمام توصیف می‌کنند، بیشتر از کسانی که خانه‌های خود را «آرام‌بخش» و «ترمیم‌کننده» توصیف می‌کنند، از افسردگی و خستگی رنج می‌برند. علاقه کم، بی انگیزگی و خستگی که از علائم افسردگی است را می توان در این خانه ها به خوبی رویت کرد. بنابراین فردی که افسردگی را تجربه می کند ممکن است کمتر تمرکز مورد نیاز برای انجام کامل کارهایی مانند تمیز کردن و سازماندهی را حفظ کند، و به این موضوع اهمیت می دهد که آیا جوراب های کثیف روی زمین وجود دارد یا خیر.

اما برعکس، اگر یک فرد مبتلا به افسردگی بتواند به خود فشار بیاورد یا بتواند راه‌هایی را بیابد که تمیز کردن یا سازماندهی آن را آسان‌تر کند، ممکن است به انرژی، تمرکز و خلق و خوی او کمک کند. این یکی از یکی از فواید تمیز کردن بهاری برای روان است که می تواند نگاهی اساسی و ویژه بر شرایط افراد داشته باشد.

چگونه نظافت منزل خود را شروع کنیم؟

ما در بخش های قبلی مقاله نکاتی را در ارتباط با فواید تمیز کردن بهاری برای روان بیان کردیم. اما حال نکته اساسی تر این است که چطور می توانیم نظافت و پاکی منزل خود را آغاز کنیم؟ نمی دانید از کجا شروع کنید؟ ما نکاتی را در ادامه برای شما بیان می کنیم که بتوانید به راحتی سلامت روان خود را بازسازی کنید. با یادآوری اینکه وقتی بتوانید از نقطه شروع عبور کنید، انجام کار آسان‌تر می‌شود.

به اهمال کاری خود مسلط شوید

اگر مستعد به تعویق انداختن کارها هستید، اکنون زمان آن است که با آن عادت بد کنار بیایید و به نوبه خود با خانه کثیف خود مقابله کنید. از جایی شروع کن! شروع سخت ترین قسمت است. برای بسیاری از مردم این می‌تواند طاقت‌فرسا باشد که فقط به خودشان انگیزه بدهند که اقدام کنند، بنابراین صادقانه، آنچه من معمولاً می‌گویم این است که «فقط شروع کن

یک طرح ویژه داشته باشید

فواید تمیز کردن بهاری برای روان می توانید همراه با طرح های ویژه باشد. ایجاد یک طرح می تواند کمک بسیار زیادی به روحیات افراد کند. انتظار نداشته باشید همه چیز را یکجا انجام دهید. شاید از آشپزخانه یا اتاق خواب شروع کنید – یا شاید با کارهای کوچکتر مانند پیشخوان آشپزخانه یا کمد اتاق خواب شروع کنید. تقسیم کردن آن به مراحل کوچکتر می تواند باعث شود که احساس کنترل بیشتری داشته باشید.

اول بزرگ ترین کار را انجام دهید

اگر احساس نمی کنید که شروع با کارهای کوچکتر به شما انگیزه می دهد که انگیزه لازم را دارید، به جای آن از کارهای بزرگتر شروع کنید. پیشنهاد اساسی ما به شما این است که با کاری که بیشترین تغییر بصری را ایجاد می کند، شروع کنید. “این می تواند احساس آرامش فوری را ایجاد کند.”

از مقایسه کردن دست بکشید تا فواید تمیز کردن بهاری برای روان را ببینید

مقایسه کردن در هر جایگاهی می تواند سخت و دردناک باشد. بازی مقایسه را کنار بگذارید. اگر خواهرشوهرتان تمیزترین خانه دنیا را دارد، اگر به نظر نمی‌رسد خانه‌تان را با استانداردهای مشابه برسانید، ممکن است احساس شکستی کنید. اما به یاد داشته باشید که با خودتان مهربان باشید و بدانید که همه ما در فضاهای مختلف و با سیستم های مختلف رشد می کنیم. شما باید کاری را انجام دهید که برای شما مفید است.” “همه باید سطحی از سازماندهی داشته باشند، اما لازم نیست که برای همه افراد یکسان باشد.”

برنامه ریزی را فراموش نکنید

همانطور که بدون برنامه ای برای رسیدن به قله از قله اورست صعود نمی کنید، همچنین نباید با ماه ها به هم ریختگی بالای میز و داخل کمد خود مقابله کنید. با برنامه‌ریزی تلاش‌های خود و انجام آن‌ها، پیروزی در دسترس است. البته در این میان توجه ویژه ای به شرایط ایمنی هم داشته باشید. به یاد داشته باشید که بسیاری از پاک کننده ها و ضد عفونی کننده هایی که برای تمیز کردن خانه خود استفاده می کنید – حتی نمونه های “سبز” – باید با دقت استفاده شوند، به خصوص اگر بچه ها و حیوانات خانگی دارید. بسیاری از آنها حاوی موادی هستند که می توانند پوست، چشم ها، بینی و گلو شما را تحریک کنند و در صورت قورت دادن می توانند سمی باشند.

 

 

منابع
healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا