خوددرمانی برای افسردگی، اضطراب و استرس در خانواده

یکی از اختلالات شایع در دنیایی که زندگی می کنیم افسردگی، اضطراب و استرس است. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات اگر ادامه پیدا کنند و درمان نشوند باعث آسیب های مختلفی به جسم افراد می شود.

اگر اختلالات از کودکی در افراد باقی نماند. افسردگی ممکن است در افراد مختلفی به وجود بیاید. برخی افراد هستند که که در طول دوران مختلف زندگی شأن دچار افسردگی می شوند. افسردگی می تواند در سنین مختلف برای هر فردی به وجود بیاید. برای برخی از افراد ممکن است در سنین کودکی به وجود آمده باشد و تا دوران ازدواج هم ادامه داشته باشد. درمان ها برای افراد مختلف متفاوت است. برخی از طریق داروهای مختلف و زیر نظر روان پزشک این روند درمانی را طی می کنند. برخی هم ممکن است با ایجاد فعالیت های جدید یا ورزش کردن این کار را انجام دهند.

در کل این که بگوییم در افراد مختلف نشانه های افسردگی چگونه است به گزینه های مختلفی بستگی دارد. برای مثال شرایط خانواده در برخی افراد یک عامل مهم است. شرایط زندگی به گونه ای است که در افراد مختلف نشانه های متفاوتی به وجود خواهد آمد. روند درمان هر پزشکی با پزشک دیگر متفاوت است اما شما حتما باید به آن ها اطمینان کنید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با خوددرمانی برای افسردگی، اضطراب و استرس در خانواده  صحبت کنیم.

خوددرمانی چیست؟

خوددرمانی برای افسردگی، اضطراب و استرس در خانواده

در زمان اضطراب و پریشانی، بسیاری از ما به موادی روی می آوریم تا بتوانیم احساس خود را تغییر دهیم. ممکن است از غذا برای تقویت خلق و خوی خود یا رفع خستگی استفاده کنید. ممکن است مفصل سیگار بکشید تا به شما کمک کند آرام شوید. حتی ممکن است قبل از بیرون رفتن یک یا دو نوشیدنی بنوشید تا اعصاب خود را آرام کنید و هر گونه اضطراب اجتماعی را کاهش دهید. گاهی اوقات هم ممکن است برای کمک به خواب به زاناکس یا والیوم، داروهای ADHD برای تمرکز شما در طول روز بخورید. یا داروهای مسکن تجویزی برای بی حس کردن هر غم و اندوه یا استرسی که در آن لحظه تجربه می کنید مراجعه کنید؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هنگامی که از الکل یا مواد مخدر برای مدیریت علائم یک مشکل سلامت روان استفاده می کنید، به آن «خوددرمانی» می گویند. ممکن است بدانید که مشکل سلامت روانی دارید اما هیچ راه سالم تری برای مقابله با آن نمی دانید. یا ممکن است بیماری شما تشخیص داده نشده باشد و به سادگی از الکل یا مواد مخدر برای مقابله با یک علامت یا موقعیت خاص استفاده کنید. به عنوان مثال، در طول همه‌گیری و مشکلات اقتصادی ناشی از آن، بسیاری از ما شروع به خود درمانی استرس، نگرانی و افسردگی کردیم. زیرا زندگی‌مان بسیار تغییر کرد.

خوددرمانی ممکن است در کوتاه مدت تسکین دهد

در حالی که خوددرمانی ممکن است در کوتاه مدت تسکین دهد، با گذشت زمان فقط مشکلات شما را تشدید می کند. چه به الکل، داروهای غیرقانونی یا داروهای تجویزی (یا حتی غذا یا سیگار) روی بیاورید برای شما خطرناک است. خوددرمانی منظم می تواند منجر به اعتیاد، بدتر شدن اختلالات خلقی و افزایش مشکلات سلامتی شود. همچنین می تواند به روابط شما در خانه، محل کار و مدرسه آسیب برساند.

اما تو ناتوان نیستی با درک بهتر دلایل و زمان خوددرمانی، می‌توانید راه‌های سالم‌تر و مؤثرتری برای کنار آمدن با مشکلات و بهبود خلق و خو و رفاه کلی خود بیابید.

چرا مردم خود درمانی می کنند؟

همه ما هر از چند گاهی در پاسخ به مشکلات و شکست های زندگی احساس ناراحتی، نگرانی و عدم تعادل می کنیم. احساس ناامیدی، ترس، عصبانیت، غم و اندوه یا استرس شدید شروع به تداخل در عملکرد شما در زندگی روزمره می کند. این می تواند نشانه ای باشد که برای یک بیماری زمینه ای به کمک نیاز دارید. با این حال، به جای جستجوی درمان، می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد که سعی کنید خودتان به ساده‌ترین راه ممکن کنار بیایید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

خوددرمانی برای افسردگی، اضطراب و استرس در خانواده

در این دوران آشفتگی گسترده مالی و اجتماعی، بسیاری از ما سعی کرده‌ایم تا اضطراب و عدم اطمینان خود را درمان کنیم. زیرا به نظر می‌ رسد جهان از بحرانی به بحران دیگر در حال فرورفتن است.

افراد دیگر برای مقابله با خاطرات ناخوشایند یا احساسات ناشی از گذشته، مانند حوادث آسیب زا حل نشده، به مواد روی می آورند. برخی دیگر از الکل یا مواد مخدر برای رویارویی با موقعیت هایی که آن ها را می ترساند یا برای متمرکز ماندن روی کارها در طول روز استفاده می کنند.

همان طور که دلایل آرامش در مواد مخدر یا الکل بسته به فرد متفاوت است، روش های خوددرمانی نیز می تواند متفاوت باشد.

اشکال خوددرمانی در افراد مختلف

از آن جایی که الکل بسیار در دسترس است، متداول‌ترین روش خوددرمانی و همچنین رایج‌ترین ماده مورد سوء مصرف است. این ممکن است برای خوددرمانی استرس و همچنین افسردگی و اضطراب استفاده شود. حتی نوشیدنی های مضر و مشروبات الکلی همگی افسرده کننده هستند و بنابراین فقط علائم را بدتر می‌کنند.

داروهای تجویزی، از جمله مسکن های مخدر، داروهای ADHD، و داروهای ضد اضطراب نیز به طور گسترده در دسترس هستند. کاربرد آن ها می تواند از درد بی حس کننده یا آرامش تا افزایش تمرکز و انرژی باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مواد مخدر تفریحی مانند ماری جوانا، حشیش یا محرک هایی مانند کوکائین و آمفتامین ها برای مدیریت احساسات، موقعیت ها و خاطرات ناراحت کننده استفاده می شود. استفاده از آن ها می تواند منجر به سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد شود. غذا می تواند توسط افراد احساسی برای خوددرمانی احساسات ناخوشایند و مقابله با استرس، اضطراب یا افسردگی استفاده شود. بیشتر مردم هوس خوردن غذاهای سرشار از قند، کالری و چربی های ناسالم می کنند. خوردن می تواند خلق و خوی شما ویران کند.

نیکوتین موجود در سیگار و سایر محصولات تنباکو به برخی از افراد کمک می کند تا تمرکز کنند. اگر چه در طولانی مدت علائم ADHD را بدتر می کند و می تواند ترک سیگار را سخت تر کند.

علائمی که نشان می دهد در حال خوددرمانی هستید

تشخیص این که چه زمانی در حال خوددرمانی هستید همیشه آسان نیست. از این گذشته، نوشیدن الکل از نظر اجتماعی بخش قابل قبولی در بسیاری از فرهنگ‌ها است.  داروهای نسخه‌ای را می‌توان در اکثر کابینت‌های خانه یافت، و حتی داروهای تفریحی مانند ماری‌جوانا اکنون در بسیاری از مکان‌ها قانونی یا آسان به دست می‌آیند.

برای درک این که آیا خود درمانی می کنید، لازم است انگیزه های خود را برای نوشیدن یا مصرف مواد مخدر و همچنین تأثیر آن بر زندگی شما بررسی کنید.

مثالی در ارتباط با این زمینه

خوددرمانی برای افسردگی، اضطراب و استرس در خانواده

به عنوان مثال، آیا به این دلیل که کمرتان درد می‌کند یا به این دلیل که یک روز پر استرس در محل کار داشته‌اید و می‌خواهید احساس خود را تغییر دهید، قرص درد مصرف می‌کنید؟ یا سعی می کنید خلق و خوی خود را بهبود ببخشید یا کمتر احساس اضطراب می کنید؟

علائمی که نشان می دهد ممکن است خود درمانی کنید عبارتند از:

زمانی که احساس اضطراب، استرس یا افسردگی می کنید به الکل یا مواد مخدر روی می آورید. بسیاری از ما برای مقابله با اخبار ناگوار از هر نوع روشی به عنوان خوددرمانی استفاده کردیم. اما اگر به طور منظم برای مقابله با استرس، رفع بی حوصلگی خوددرمانی کنید خوب نیست. یا به عنوان مثال برای تعامل اجتماعی به طور منظم از مواد مخدر استفاده می کنید، این احتمال وجود دارد که خود را درمانی کنید.

مواد مخدر و الکل احساس شما را حتی بدتر می کند.

مواد مخدر و الکل معمولاً راه حل های موقتی هستند. هنگامی که اثرات بی حسی از بین رفت، احتمالاً احساس بدتری خواهید داشت. خوددرمانی می تواند بر میزان خواب شما تأثیر بگذارد، سطح انرژی شما را کاهش دهد و سیستم ایمنی شما را کاهش دهد. این  شما را مستعد ابتلا به بیماری ها می کند. با گرفتار شدن در یک مارپیچ رو به پایین بدتر شدن خلق و خو و افزایش مصرف مواد، سلامتعاطفی شما نیز آسیب خواهد دید.

برخی افراد فکر می کنند برای رسیدن به آرامش خوددرمانی راه حل مناسبی است. جایی که زمانی فقط یک یا دو نوشیدنی برای کاهش اضطراب یا کاهش استرس در پایان روز لازم بود، اکنون سه، چهار یا حتی بیشتر طول می کشد. افزایش تحمل به این معنی است که برای تجربه اثرات مشابه به الکل یا مواد مخدر بیشتری نیاز دارید.

نکته

خوددرمانی برای افسردگی، اضطراب و استرس در خانواده

همان طور که به خوددرمانی ادامه می دهید، تحمل شما همچنان افزایش می یابد. همان طور که مشکلات ناشی از افزایش مصرف مواد شما افزایش می یابد. شما می توانید با یافتن راه های سالم تر برای مقابله با مشکلات خود قدم بردارید. مشکلات شما چند برابر می شود برای مثال، برای مقابله با استرس شروع به نوشیدن کردید، اما اکنون مشکلات سلامتی، روابط و مالی نیز دارید. حتی استرس شما نیز بدتر می شود.

https://www.helpguide.org/articles/addictions/self-medicating.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا